ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schleswig-Holstein  (läst 6524 gånger)

2004-01-02, 16:06
läst 6524 gånger

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se

 
... norr om Kiel...
 
Mvh
Harri Blomberg

2004-01-02, 17:29
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Harri!
 
Hittade ytterligare en tysk släktforskarsida om Schleswig-Holstein vilken innehåller mycket värdefull information om kyrkböcker och äldre indelning mm.
 

 
De olika Kirchenkreisens adresser (och vilka församlingar som ingår i parentes):
 
Kirchenkreis Altona (bis 1903 Teil S-H)  
Kirchenkreisverband Evangelisches Zentrum Rissen
Iserbarg 1
D-22559 Hamburg  
(Altona-Ottensen/Christus, Hamburg-Ottensen, HH-Gr. Flottbek/ Melanchthon, HH-Gro? Flottbek, HH-Othmarschen/ Ansgar, HH-Othmarschen/ Christus, HH-Ottensen/ Kreuz-KG)
 
Kirchenkreis Angeln  
Rentamt des Kirchenkreises Angeln
Wasserm?hlenstra?e 12
D-24376 Kappeln  
(Böel, Böklund, Boren, Brodersby, Esgrus, Gelting, Gl?cksburg, Gro?solt, Grundhof, Gundelsby, Havetoft, H?rup, Husby, Kappeln, Munkbrarup, Norderbrarup, N?bel, Quern, Rabenkirchen-Faul?ck Satrup, Schaalby, Schnarup-Thumby, Sörup, Steinberg, Sterup, S?derbrarup-Loit, Tolk, Töstrup/St.Johannes Ulsnis)
 
Kirchenkreis Eckernförde  
Kirchenbuchamt Eckernförde
im Rentamt des Krichenkreises
Schleswiger Stra?e 33
D-24340 Eckernförde  
(Altenholz, Ascheffel, B?nsdorf, Damp, Dänischenhagen, Eckernförde, Eckernförde-Borby Eckernförde-Kosel, Eckernförde-Waabs, Gettorf, Gro?enwiehe, H?tten-Ascheffel, Karby, Kiel-Dänischenhagen Kiel-Holtenau, Kosel, Krusendorf, Osdorf, Rieseby, Sehestedt, Sieseby, Waabs)
 
Kirchenkreis Eiderstedt  
Kirchenbuchamt Garding
Nordering 15
D-25836 Garding  
(Garding, Koldenb?ttel, Oldenswort, Osterhever, St.Peter-Ording, Tating, Tetenb?ll, Tönning, Uelvesb?ll, Welt, Welt-Vollerwiek, Witzwort-Uelvesb?ll)
 
Kirchenkreis Eutin  
Kirchenbuchamt Eutin
Am Kirchberg 4
D-23684 Gleschendorf
 
Kirchenb?ro der Kirchengemeinde Eutin
Schlo?stra?e 2
D-23701 Eutin  
(Ahrensbök, Bad Schwartau, Bosau, Eutin, Gnissau, Malente, Pansdorf, Ratekau, Scharbeutz, Sereetz, Stockelsdorf, S?sel, Timmendorfer Strand)
 
Kirchenkreis Flensburg  
Kirchenbuchamt des Kirchenkreises Flensburg
M?hlenstra?e 19
D-24937 Flensburg  
( Adelby, Eggebek, Eggebek-Jörl, Flensburg, Flensburg-Engelsby, Flensburg-M?rwik, Flensburg/ Paulus, Flensburg/ St.Gertrud Flensburg/ St.Johannis, Flensburg/ St.J?rgen, Flensburg/ St.Marien, Flensburg/ St.Michael, Flensburg/ St.Nikolai, Flensburg/ St.Petri, Flensburg-Weiche, Gro?enwiehe, Handewitt, Harrislee, Jörl, Nordhackstedt, Oeversee, Sieverstedt, Tarp, Wallsb?ll, Wanderup)
 
Kirchenkreis Herzogtum Lauenburg  
Archiv des Kreises Herzogtum Lauenburg
Am Markt 10
D-23909 Ratzeburg  
( Aum?hle, Basthorst, Berkenthin, Breitenfelde, Bresin, Brunstorf, B?chen, B?chen-Pötrau, Buckowin, Charbrow, Garzigar, Geesthacht, Gnewin, Goddentow, Gro?-Berkenthin, Gro?-Grönau, Gro?-Jannewitz, Gr?nhof-Tesperhude, Gudow, G?lzow, Hamburg-Ohlstedt, Hamwarde, Hohenhorn, Krampkewitz, Krummesse, Kuddewörde, Labehn, Labuhn, Lassahn, Lauenburg, Leba, L?beck-Krummesse, L?tau, Mölln, Mustin, Niendorf, Ossecken, Pötrau, Ratzeburg, Ratzeburg/St.Georgsberg Ratzeburg/St.Petri, Sahms, Sandesneben, Saulin, Schluschow, Schwartow, Schwarzenbek, Seedorf, Siebenbäumen, Siebeneichen, Sterley, Trittau-Kuddewörde, Wohltorf, Zackenzin, Zinzelitz)
 
Kirchenkreis Husum-Bredstedt  
Kirchenbuchamt des Kirchenkreises Husum-Bredstedt
Schob?ller Stra?e 36
D-25813 Husum  
( Bordelum, Brecklum, Bredstedt, Bredstedt-Drelsdorf, Bredstedt-Joldelund, Breklum, Drelsdorf, Gelting, Hattstedt, Hooge, H?rup, Husum/Christus-KG, Husum/Friedens-KG, Husum-Rödemis, Husum/St.Marien, Husum/Versöhnung, Joldelund, Langene?, Langene?-Nordmarsch, Langenhorn, Mildstedt, Nordstrand-Oldenb?ll, Ockholm/Z. Heil. Kreuz Odenb?ll-Nordstrand, Olderup, Ostenfeld, Pellworm, Schob?ll, Schwabstedt, Schwabstedt/St.Jacobi Schwesing, Simonsberg, Viöl)
 
Kirchenkreis Kiel  
Rentamt des Kirchenkreises Kiel - Kirchenbuchf?hrung
Falckstra?e 9
D-24103 Kiel  
( Achterwehr, Elmschenhagen, Heikendorf, K.-Elmschenhag./Maria-Magd., Kiel/Ansgar-Ost, Kiel/Ansgar-S?d, Kiel/Ansgar-West, Kiel-Ellerbeck/Bugenhagen, Kiel-Elmschenhagen, Kiel-Elmschenhagen-Weinberg, Kiel-Friedrichort/ Bethlehem Kiel-Gaarden, Kiel-Gaarden/ St.Johannes, Kiel-Gaarden/ St.Markus, Kiel-Gaarden/ St.Matthäus, Kiel-Hasseldieksdamm, Kiel/Heiland, Kiel/Heiligengeist, Kiel-Holtenau, Kiel/Jakobi-Ost, Kiel/Jakobi-West, Kiel/Kreuz, Kiel-Kroog/ Stephanus, Kiel/Luther, Kiel-Mettendorf/Thomas, Kiel/Michaelis, Kiel-Neum?hlen-Dietrichsdorf Kiel/Oster, Kiel/Petrus-Nord, Kiel/Petrus-S?d, Kiel-Pries, Kiel-Russee-Hammer, Kiel/St.J?rgen, Kiel/St.Nikolai, Kiel-Suchsdorf/M.-Claudius, Kiel/Vicelin, Kiel-Wellingdorf/Andreas, Kiel-Wik/ Martin, Kiel-Wyk, Kiel-Wyk/S?d, Klausdorf-Schwentine, Kronshagen/ Christus, Quarnbek-Achterwehr, Quarnbek- Flemhude, Schönkirchen, Westensee)
 
Kirchenkreis L?beck  
Archive der Hansestadt L?beck
M?hlendamm 1-3
D-23552 L?beck
 
Kirchenbuchamt des Kirchenkreises L?beck
Bäckerstra?e 3-5
D-23564 L?beck  
( K?cknitz/ Dreifaltigkeits, K?cknitz/ St.Johannes, L?beck/Auferstehung, L?beck/Bugenhagen, L?beck/Dom, L?beck/Fr. von Bodelschwingh L?beck-Genin, L?beck/Joh.-Hinrich-Wichern, L?beck/Kreuz, L?beck/Luther, L?beck/Melanchthon, L?beck/P.-Gerhardt, L?beck/St.Aegidien, L?beck/St.Augustinus, L?beck/St.Christopherus, L?beck/St.Gertrud, L?beck/St.Jakobi, L?beck/St.J?rgen, L?beck/St.Lorenz, L?beck/St.Marien, L?beck/St.Markus, L?beck/St.Martin, L?beck/St.Matthäi, L?beck/St.Philippus, L?beck/St.Stephanus, L?beck/St.Thomas, Nusse, Schlutup/ St.Andreas, Siems/ St.Michael, Travem?nde/ St.Lorenz)
 
Kirchenkreis M?nsterdorf  
Kirchenbuchamt des Kirchenkreises M?nsterdorf
Heinrichstra?e 1
D-25524 Itzehoe  
(Borsfleth, Breitenberg, Brokdorf, Heiligenstedten, Heiligenstedten/St.Marien Hohenaspe, Itzehoe, Itzehoe/Ansgar, Itzehoe/D.-Bonhoeffer, Itzehoe/J?rgen, Itzehoe/Laurentii, Itzehoe/Nicolai, Itzehoe/St.Ansgar, Itzehoe/St.Jacobi, Itzehoe/St.Laurentii, Itzehoe/St.Michaelis, Itzehoe/St.Stephanus, Krempe, Kremperheide, Krummendiek, Krummendiek-Mehlbek, Lägerdorf, M?nsterdorf, M?nsterdorf/St.Anschar, Neuenbrook, Neuenkirchen, Oelixdorf/ St.Martin, St.Margarethen, S?derau, Wewelsfleth, Wilster)
 
Kirchenkreis Neum?ster  
Kirchengemeindeverband
Am Alten Kirchhof 5
D-24534 Neum?nster  
(Bad Bramstedt, Boostedt, Bordesholm, Bordesholm/Christus, Bordesholm/ Kloster, Brokstedt, Br?gge, Flintbek, Gro?enaspe, Gro?-Flintbek, Henstedt-Rhen, Henstedt-Ulzburg, Kaltenkirchen, Kichbarkau, Kirchbarkau, Molfsee, Neu.-Gartenstadt/Versöhnung Neum?nster, Neum?nster/Anschar, Neum?nster/Bugenhagen, Neum?nster/D.-Bonhoeffer, Neum?nster-Einfeld, Neum?nster/Johannes, Neum?nster/Vicelin, Neum?nster/Wichern, Rickling, Schillsdorf, Tungendorf/Andreas, Tungendorf/Luther, Wasbek)
 
Kirchenkreis Norderdithmarschen  
Kirchenkreis Norderdithmarschen
Markt 27
D-25746 Heide  
( B?sum, Delve, Heide/ Auferstehung, Heide-Butendiek, Heide/ Erlöser-KG, Heide/ St.J?rgen, Hemme, Hennnstedt, Hennstedt, Lunden, Neuenkirchen, Pahlen, St.Annen, Tellingstedt, Weddingstedt, Wesselburen)
 
Kirchenkreis Oldenburg  
Kirchenbuchamt des Kirchenkreises Oldenburg
Kirchenstra?e 7
D-23730 Neustadt i.H.  
( Altenkrempe, Bannesdorf, Burg, Burg auf Fehmarn, Grömitz, Gro?enbrode, Grube, Hans?hn, Heiligenhafen, Hohenstein, Holle, Kellenhusen, Landkirchen, Landkirchen, Lensahn, Neukirchen, Neukirchen/St.Antonius Neustadt, Ofen, Oldenburg, Oldenburg-Eversten, Oldenburg-Ohmstedte, Oldenburg-Osternburg, Petersdorf, Rastede, Schönwalde, Wangels, Wardenburg)
 
 
Kirchenkreis Plön  
fr?her:
Kirchenbuchamt des Kirchenkreises Plön
Kirchenstra?e 33
D-24211 Preetz
Das Kirchenbuchamt in Preetz wurde aufgelöst. Heute ist das Kirchenbuchamt in Segeberg f?r den Kirchenkreis Plön zuständig.
 
(Ascheberg, Blekendorf, Bornhöved, Giekau, Kirchn?chel, Laboe/Anker-Gottes, Lebrade, Leck, L?tjenburg, Plön, Preetz, Probsteierhagen, Raisdorf, Sarau, Schönberg, Selent, Trappenkamp, Wankendorf)
 
Kirchenkreis Rantzau  
Kirchenbuchamt Elmshorn
Kirchenstra?e 3
D-25335 Elmshorn  
( Bramstedt, Elmshorn, Elmshorn/Bugenhagen, Elmshorn/ Luther, Elmshorn/St.Ansgar, Elmshorn/Stifts-KG, Elmshorn/St.Nikolai, Elmshorn/ Thomas, Elmshorn/Z. Guten Hirten Gl?ckstadt, Herzhorn, Hohenfelde, Hohenfelde/St.Nikolai, Hohenlockstedt, Hörnerkirchen, Horst/ St.J?rgen, Kellinghusen, Kollmar, Kollmar-Neuendorf, Neuendorf, Stellau, Wrist)
 
Kirchenkreis Rendsburg  
Verwaltungsamt des Kirchenkreises Rendsburg - Kirchenbuchamt
An der Marienkirche 7-9
D-24768 Rendsburg  
( Aukrug, Bovenau, B?delsdorf, Fockbek, Hademarschen, Hamdorf, Hohenwestedt, Hohn, Innien, Innsen, Jevenstedt, Nortorf, Osterrönfeld/St.Michaelis Rendsb.-Neuwerk/Christ, Rendsburg, Rendsburg/St.J?rgen, Rendsburg/St.Marien, Schacht-Audorf, Schenefeld, Todenb?ll, Todenb?ttel, Wacken, Westerrönfeld)
 
Kirchenkreis Schleswig  
Kirchbuchamt des Kirchenkreises Schleswig
Norderdomstra?e 6
D-24837 Schleswig  
( Bergenhusen, Busdorf, Erfde, Friedrichsberg, Friedrichstadt, Haddeby-Busdorf, Hollingstedt, J?bek, Kropp, Owschlag, Schleswig/Dom, Schleswig-Friedrichsberg, Schleswig-Michaelis, Schleswig/St.Johanniskloster Schleswig/St.Michaelis, Schuby/St.MIchaelis, S?derstapel, Treia)
 
Kirchenkreis Segeberg  
Kirchenbuchamt des Kirchenkreises Segeberg
Kirchplatz 1
D-23795 Bad Segeberg  
( Bad Oldesloe, Bad Segeberg, Bargfeld, Hamburg-Bergstedt, Klein Wesenberg, Leezen, Nahe, Neuengörs, Pronstorf, Reinfeld, Schlamersdorf, Seedorf, Stuvenborn-Seth-Sieversh?tten S?lfeld, Todesfelde, Wahlstedt, Warder, Wesenberg, Zarpen)
 
Kirchenkreis Stormarn  
Kirchbuchamt des Kirchenkreises Stormarn
Rockenhof 1
D-22359 Hamburg  
( Ahrensburg, Ammersbek, Bargteheide, Barsb?ttel, Braak, Eichede, Glinde, Gro?hansdorf-Schmalenbeck, Gro?lohe/ Christopherus, Hamburg-Bergstedt, Hamburg-Berne, Hamburg-Bramfeld, Hamburg-Rahlstedt, Hamburg-Schiffbeck, Hamburg-Schiffbek, Hamburg-Stapelfeld, Hamburg-Steinbek, Hamburg-Wandsbek, HH-Bergstedt, HH-Berne/Friedens-KG, HH-Billstedt/Kreuz-KG, HH-Billstedt/Rimbert, HH-Bramfeld/ Oster-KG, HH-Bramfeld/ Simeon, HH-Bramfeld/ Thomas, HH-Duvenstedt, HH-Farmsen, HH-Jenfeld/Der gute Hirte, HH-Jenfeld/ Frieden, HH-Lemsal-Mellingstedt, HH-Lohbr?gge/Auferstehung, HH-Lohbr?gge/ Erlöser-KG, HH-Lohbr?gge/ Gnaden-KG, HH-Meiendorf/ Rogate-KG, HH-Meiendorf/ Thomas-KG, HH-Öjendorf/ Jubilate, HH-Poppenb?ttel, HH-Rahlstedt/ Alt-Rahlstedt HH-Rahlstedt/D.-Bonhoeffer, HH-Rahlstedt/ Martins-KG, HH-Rahlstedt/M.-Claudius, HH-Rahlstedt-Ost, HH-Sasel/ Lukas, HH-Sasel/ Vicelin, HH-Steilshoop/M.-Luther-King HH-Steinbek, HH-Tonndorf, HH-Volksdorf, HH-Wandsbek/ Christus-KG, HH-Wandsbek/ Emmaus, HH-Wandsbek-G./St.Stephan, HH-Wandsbek/ Kreuz-KG, HH-Wellingsb?ttel, HH-Wohldorf-Ohlstedt, Hohenhorst/Trinitatis, L?tjensee, Oststeinbek, Rahlstedt, Reinbeck, Reinbek, Reinbek/Gethsemane, Reinbek/Mitte, Reinbek/West, Sande, Schönningstedt-Ohe, Sieck, Siek, Stapelfeld, Steinbek, Steinberg, Stellau, Tangstedt, Trittau, Wentorf)
 
Kirchenkreis S?derdithmarschen  
Kirchenkreis S?derdithmarschen
Klosterhof 17
D-25704 Meldorf  
( Albersdorf, Barlt, Brunsb?ttel, Brunsb?ttelkoog, Burg i.Dithmarschen, Eddelak, Helgoland, Hemmingstedt, Kronprinzenkoog, Lohe-Rickelsdorf, Marne, Meldorf, Nordhastedt, St.Michaelisdonn, S?derhastedt, Wöhrden)
 
Kirchenkreis S?dtondern  
Rentamt des Kirchenkreises S?dtondern
Wikinerstra?e 1
D-25917 Leck  
( Braderup, Dageb?ll, Deezb?ll, Emmelsb?ll-Horsb?ll, Enge, Enge-Sande, Galmsb?ll, Hörnum, Humptrup, Karlum, Keitum, Klanxb?ll, Ladelund, Ladelund/ St.Petri, Leck, List, Medelby, Morsum, Nebel(Amrum), Neu-Galmsb?ll, Neukirchen, Nieblum/ St.Johannis, Nieb?ll, Nieb?ll-Deezb?ll, Risum-Lindholm, Risum-Lindholm/St.Sebast Stedesand, S?derende/ St.Laurentii S?derende-Wyk, S?derl?gum, S?derl?gum-Humptrup, Wenningstedt, Westerland(Sylt), Wyk auf Föhr, Wyk/ St.Nicolai)
 
Nordschleswigsche Gemeinde  
Nordschleswigsche Gemeinde der Nordelbischen Ev.-Luth. Kirche
Hovedgaden 46
DK-6360 Tingleff
DÄNEMARK  
( Apenrade, B?lderup-Bov, Gravenstein,Hadersleben, Hoyer, L?gumkloster, Tingleff)

2004-04-21, 00:12
Svar #2

Mia Ardvik

Hej!!  
Jag har hittat en tysk kvinna vid namn Sofia Kristina Kruse (född Ihm) som flyttade till Sverige med tre barn (och eventuellt en svensk make).  
Jag vet att hon kom till Sverige/Göteborg mellan 1880-85 och att hon är född i Holstein 1839. Vilka chanser finns att finna något i Tyskland? Har de några arkiv bevarade och var kan man finna dessa?  
Mvh Mia

2006-06-18, 14:26
Svar #3

christer Berglund

Min farmors mor: Johanna/Hanna Sofia Petrusdotter.
f. 9/2 1859, i Ramdala församling, Blekinge, emigrerar 1882 till Hamburg, och bosätter sig i stadsdelen Pergedorf. Där gifter hon sig med en Thomsson, men jag misstänker att Thomsen ska vara det rätta. Med denne make, dansk ?, får hon flera barn, bl.a. en Ernst Christian Thomsen, killed in action i slagen vid Tannenberg, 28/8 - 31/8 1914. Modern lever 1923, då hon gör ett sista besök i Sverige,Mörtön, Rödeby, och hälsar på sin förstfödda, som just fött sitt sista barn, min far.
Jag skriver denna förfrågan, för att bomber Harris, chef för R.A.F. brandbombade Hamburg 1943. De flesta husen brann upp. Finns det några kyrkböcker kvar? Har jag möjlighet att få kontakt med efterlevande(barn barns barn barn) till Johanna?

2006-06-22, 13:32
Svar #4

Micke Henningsen

Hej Christer
Skall det inte vara Bergedorf istället?
Och om det är det så kom det inte många bomder där. Mina föräldrar kommer nämligen ifrån Bergedorf och de har berättat att det föll inte många bomder där.  
trevlig midsommar
Micke

2006-06-24, 20:45
Svar #5

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej Christer. Pröva med www.g-gruppen.net
De jobbar mycket med tyskland.
mvh
Kurt Persson

2006-09-27, 01:29
Svar #6

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar hur jag ska ga till vaga for att hitta information om min mormors mormors far???
 
Min mormors mormors mor:
 
Christina Svensdotter Länk
F. 12 Dec 1838,Aringsås(nu Alvesta),Kronoberg Län
 
Hon emigrerar 22 Jul 1868 till Schleswig Holstein.
Hon kommer tillbaka till sitt barndomshem 9 Dec 1872 och da ar hon gravid.
2 May 1873 fodds min mormors mormor,Nanny Maria.  
 
Nanny Maria far efternamnet Karlsson.(hette fadern Karl i fornamn eller mojligen Karlsson i efternamn?).
Familjehistorien sager att fadern var tysk och han kom till Sverige for att gifta sig med Christina och bo med henne och barnet men han tyckte inte om det och vande tillbaka till Tyskland.
Om sa ar fallet tycker jag det ar konstigt att inte fadern uppges i fodelseboken...
 
Jag har inte hittat nagon information om denna fader i de svenska kyrkbockerna sa jag tvivlar pa att det gar att hitta nagot i Tyskland men vill iallafall forsoka.
 
Tacksam for all hjalp jag kan fa!
Mvh,
Mrs. Anne-Lee Wilson
USA

2006-10-13, 20:30
Svar #7

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Jag har släktingar, som bodde i Bergedorf, Lohbrugge, Sande och Schönningstedt i slutet på 1800-talet. Namn som finns är Harders, Koops och Kähler. Tips på hur och var jag ska söka information och arkiv på plats?

2007-12-11, 00:14
Svar #8

Tobias Jeppsson

Hejsan. Jag har några frågor om släktforskning i Tyskland.
 
Jag vill forska om min farmors mormor Emma Helena Andersson (född 1859-10-29 i Farstorp i Kristianstad län), som först emigrerade till Köpenhamn och sedan vidare till Schiffbek i Hamburg i slutet av 1800-talet. Jag vet att hon emigrerade först till Köpenhamn 1876-07-31 och att hon senare födde ett barn i Schiffbek, Lovisa Vilhelmina Andersson (senare Jönsson) född 1886-08-06. Lovisa kom senare tillbaka ensam till morföräldrarna i Vankiva. Men vad som hände med modern och vem som är fadern är det jag vill ha reda på. Enligt ryktet var han Italienare, men mer vet jag inte.  
 
Mina frågor är:
 
* Eftersom Lovisas födelsedatum antagligen är det enda jag har att gå på, så faller ju det datum in i sekretessen och då måste man väl kunna bevisa att man är en släkting i rakt nedstigande led. Vad krävs för en sådan bevisning, och vad är det de vill se för bevismaterial? Eller kan jag på något sätt använda mig av moderns födelseår (1859), som inte faller inom sekretessen?
 
* Jag vet att Schiffbek ligger inom Kirchenkreis Stormarn och har kontaktuppgifter dit, men är det dit jag ska vända mig, eller kan uppgifterna finnas någon annastans på nåt statligt arkiv t.ex?
 
* Det sägs att man hellre ska skriva på knackig tyska än på engelska, men hur är det med engelskan hos tyskar? Är det bara den yngre generationen som har kunskaper i engelska, eller kan även äldre engelska i viss mån?  
 
Har kikat på G-gruppens sida och den har varit till mycket stor hjälp, men jag har kört fast i dessa frågor.
 
 
Vill passa på att tipsa om denna intressanta sida om kvinnor (och män) som emigrerade till Tyskland:
http://hem.passagen.se/schmitz/emigration/

2009-06-15, 00:27
Svar #9

Utloggad Lena Moberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2013-11-07, 22:21
    • Visa profil
Hallå! Snälla är det någon som kan hjälpa mig med ett par gubbar från North Friseland Duchy of Schlesvig. Det ska vara en Hybert Alexandersen f: 1694 titel: Sergiant & hans far Alexander f: 1665. Dessa 2 gubbar flyttade till Trondheim Norge & jag vet inte varför. Jag har sökt länge & mycket över nätet så denna sida är mitt sista hopp. Jag kan även inte ett ord tyska så vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta! MVH lena

2009-06-15, 20:34
Svar #10

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
'North Friseland Duchy of Schlesvig' motsvarar väl Nordfriesland (heter lika på tyska) och så vitt jag minns så betyder det öarna Helgoland och Sylt (S?ld) plus några ytterligare småöar. Tyskland är indelat i 'kretsar' och kretsen Nordfriesland omfattar idag även en del angränsande fastland i delstaten Schleswig-Holstein. Kungarna i Danmark var från 1400-talet till 1864 hertigar i Schleswig och Holstein och regerade i praktiken dessa i ett med Danmark. Det var därför inte alls ovanligt att slesvigska ämbetsmän, köpmän, borgare och militärer bosatte sig i den norska delen av Danmark-Norge. De danska besittningarna gick så långt ner som till dagens förorter i Hamburg. Stadsdelen Altona i Hamburg var till 1864 en dansk stad, den näst största efter Köpenhamn!
Christer Kalin

2009-06-20, 21:18
Svar #11

Utloggad Lena Moberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2013-11-07, 22:21
    • Visa profil
Hallå! Kan någon hjälpa mig!
Hur kan jag få tag i husförhörslängder eller register över nätet angående  
[color=0000ff]Hybert Alexandersen f: 1694 North Friesland Dychy of schlesvig, titel: sergiant.[/color]
Vilket land ska jag söka i.
MVH Lena

2009-11-14, 00:49
Svar #12

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Hej!
Jag letar efter min farfars syster Karin (ev. stavat Carin i en del register) f. 1882 1/6. Hon gifte sig 1911 30/9 med Wilhelm Wiricks, gasverksingenjör i L?beck.  
 
Jag ser att det finns ett L?becks pastorat att kontakta men vad för intelligenta frågor bör man ställa? Räcker det att bara rakt på sak förklara att man söker sin släkting och uppge de data man har? I en del länder är ju öppenheten inte som i Sverige och trots erfarenhet av annat i tyskt samhällsliv så är detta inte något jag känner att jag vet. Det vore spännande att veta mer om familjen eftersom de måste gått igenom två världskrig i en stad som bombades en hel del och maken ju arbetade på gasverk mitt i alltsammans.

2009-11-14, 22:23
Svar #13

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hallå Lena!
Norra Friesland år 1694 betyder att du skall leta i Danmark. Och att allting är skrivet på tyska.

2009-11-14, 22:28
Svar #14

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Charlotta!
Tyskland påtvingades efter andra världskriget lagar, som förbjuder andra än ättlingar i rakt nedstigande led att titta efter folk i de arkiverade registren. Börja med att titta på G-gruppen. Troligen hjälper det inte, och då är det bara att gå till mormonerna, trots alla deras fel och brister.

2011-03-11, 19:50
Svar #15

Niklas Kant

Hej!
 
Vad finns för det källor för Kiel?
 
Jag söker efter Lars Kant f. 1705 27/4 i Västerås, nämnd perukmakaregesäll som dopvittne i Gärdesrum sn 1725 24/11 och 1726 6/4. I ett brev från 1797 nämns att han var bosatt i Kiel och hans yrke var sergeant, i brevet kan man även läsa att han hälsade på sina anhöriga i Sverige för 40 år sedan och detta överensstämmer med att han var dopvittne 1755 30/12 i Gärdserum sn som sergeant Lars Kant. I brevet från 1797 är det osäkert om han fortfarande lever, i annat brev från 1797 nämns det mellan raderna att han hade barn.  
 
Mvh Niklas
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2011-03-11 21:53)

2011-11-19, 20:47
Svar #16

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Lista över städer i Schleswig-Holstein finns på Wikipedia.
 
Mvh,
Anne-Lee

2012-04-11, 22:03
Svar #17

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Skulle vilja ha era synpunker på hur man reste till Schleswig-Holstein år 1868, hur man fick anställning mm.
Reste man oftast tillsammans med någon/några annan/andra ifrån samma församling och hade samma destination till exempel?
Jag undrar eftersom jag länge funderat över vart min mormors mormors mor och hennes syster reste till(och en yngre syster reste år 1879)i Tyskland.
 
Systrarna är:
 
******************************
Christina Svensdotter Länk
F. 12 Dec 1838,Aringsås(G)
D.28 Aug 1906, Aringsås(G)
 
Post 235932
Svensdotter Länk, Christina
Hemmadotter (ogift kvinna)
f. 12/12 1838 i Aringsås, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 22/7 1868 från Aringsås Gärdesgård, Aringsås, Kronobergs län (Småland) till Schleswig-Holstein, Tyskland
Källa: Husförhörslängd, s. 249
Emibas emigrationsakt: Aringsås G 1868 010
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Schlesvig Holst
Destinationsland: Tyskland
 
******************************
Ingrid Maria Svensdotter Länk
F.12 Jun 1847 i Aringsås(G)
 
Post 235934
Svensdotter Länk, Ingrid Maria
Hemmadotter (ogift kvinna)
f. 12/6 1847 i Aringsås, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 22/7 1868 från Aringsås Gärdesgård, Aringsås, Kronobergs län (Småland) till Schleswig-Holstein, Tyskland
Källa: Husförhörslängd, s. 249
Emibas emigrationsakt: Aringsås G 1868 012
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Schlesvig Holst
Destinationsland: Tyskland
 
******************************
Augusta Svensdotter Länk
F.29 Jan 1853, Aringsås(G)
 
Post 268994
Länk, Augusta
Piga (ogift kvinna)
f. 29/1 1853 i Alingsås, Älvsborgs län (Västergötland)
Utvandrad 17/10 1879 från Östrebo, Växjö landsförs, Kronobergs län (Småland) till Tyskland
Källa: Husförhörslängd, s. 490
Emibas emigrationsakt: Växjö landsförs G 1879 004
(OBS! Emibas har fel födelseort här. Jag har kollat upp originalkällan och detta är min Augusta)
 
******************************
 
Jag har ibland sett dem med båda efternamnen, endast efternamnet Svensdotter, endast med Länk. Ibland är Länk stavat Lenk.
 
Christina Svensdotter Länk kommer tillbaka till Aringsås 9 Dec 1872 och då står det endast att hon befunnit sig i Holstein. I Aringsås föder hon en oäkta dotter 2 May 1873 (Nanny Maria)och i familjen är det sagt att den biologiska fadern var tysk.
 
Jag har inte mycket mer om Ingrid Maria efter att hon emigrerat.
I hfl. AI:14 1871-1875 s.261 står det att modern, Brita Stina Jacobsdotter, givit sitt samtycke till pastorn att dottern Ingrid Maria ska gifta sig i Holstein.
 
Augusta har jag inget alls om efter hennes emigration.
 
Jag har nu funnit att samma datum som Christina och Ingrid Maria reste ut, reste en annan kvinna också med destinationen Schleswig-Holstein.  
Hon var pigan (Ida)Christina Johansdotter f.25 Jun 1851.
Man kan finna henne med föräldrar och syskon i Aringsås hfl. AI:13 1866-1870 s.261.
I hfl. AI:14 1871-1875 s.273 hittar man henne igen då hon kommit tillbaka och där står det att hon befunnit sig i Wendt Dorf (vilket jag tyder till att vara orten Wendtorf, är det korrekt?)mellan 1868 och 1873.
Hur stor är sannolikheten att mina systrar hade samma destination som henne!?
 
Om sannolikheten är stor, vad finns tillgängligt i släktforskningssyfte för mig som bor i USA?
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
 
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson

2012-06-04, 22:17
Svar #18

Utloggad Peter Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-04-21, 22:35
    • Visa profil
Hej
Hur forskar man i Tyskland?, troligen är min ff mf född 1811 i Slesvig, var inte det danskt då? Förde dom kyrkböcker på tyska som bara är åtkomliga från Tyskland med en massa papper som skall fyllas i och att man måste bevisa släktskapet? men hur bevisar man sådant!
 
Kilde:    FT-1860   Kildehenvisning:    Fol. 37  
Navn:    Peter J. A. Bønnesen   Køn:    M
Alder:    49      
Stilling i husstanden:    Bødkersvend   Civilstand:    Gift
Fødested:    Slesvig      
Sogn:    Vejle Købstad   Herred:    Nørvang
Amt:    Vejle   Stednavn:    Vejle Købstad
Husstands-/familienr:    97   Matr.nr/adresse:    Bag Raadstuen. 88
Trossamfund:    Lutheran      
Indtastningsnr:    D5872   Løbenr.:    1189
 
Peter Jochum August Bønnesen 49 Gift, Bødkersvend fra Slesvig. Peder døde 14/8 1866.  
Maren Bønnesen 41 Gift Kone, født Nielsen/Nisdatter i Veile.  
Peter Christian August Bønnesen 14, 16/5 1846, Ugift Barn Veile.  
Marie Cäcilie Bønnesen 9 Ugift, 23/9 1851 Barn Veile.  
Christiane Margrethe Bønnesen 6, 19/7 1854, Ugift Barn Veile.  
Carl Frederik Bønnesen 3, 19/4 1857 Ugift Barn Veile.
Peter - Peder Bønnesen - Bonnesen.
Hur får man reda på vilken Kirchenkreise han tillhörde?
Bønnesen låter danskt för mig, är det vanligt i Tyskland?
mvh
Peter

2012-11-05, 09:33
Svar #19

Utloggad Yvonne Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 215
  • Senast inloggad: 2019-03-19, 18:06
    • Visa profil
Söker information om Magnus Martinsson född 18531211 i Maglasäte nr 4 Höörs församling Skåne Sverige. Hans föräldrar hette Henrik Sjunnesson och Bengta Jönsdotter.  
Magnus var trädgårdselev och utvandrade 18810420 till Schleswig-Holstein Tyskland.
Varför hans efternamn var Martinsson vet jag inte. Borde varit Henriksson.
Tacksam för hjälp
MVH
Yvonne Håkansson

2013-03-23, 16:34
Svar #20

Utloggad Christel Brinkenklev

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2014-12-14, 21:04
    • Visa profil
Hej
 
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att hitta en Ola Hansson född 1853-12-16 i Lunds domkyrkoförsamling, sverige. Har hittat att han avflyttar till Schleswig i Tyskland 1869-04-27. Behöver hjälp med att hitta honom så att jag kan komma vidare.  
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh/Christel

2013-03-24, 09:33
Svar #21

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Hej Christel!
 
Jag sökte honom här och han fanns med där. Du kan sända ett mail dit
och nog få uppgifter. Kostar troligen en slant.
 
 http://www.blekingesf.se/vara-register/migrationsregistret
 
Mvh
Anita

2013-03-27, 09:36
Svar #22

Sten Östlund

Oldenburg i Holstein
Jag söker anorna till Elisabeth Margareta Johanna Meier född i Kröss, Oldenburg 1851-07-18. Via Danmark kom hon till Sverige, Gudmuntorp i Skåne 1872-11-06. Hon dog i Vedby (L) 1915-07-20  
Sten Östlund

2013-03-30, 18:22
Svar #23

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Christel
Det finns en Ola Hansson om man söker i nationalitetsmatriklarna. Registreringen är gjord vid konsulatet i Hamburg 1880. Hans hemort anges vara Malmö. Du kan nog själv logga in på Rötter och titta. Tyvärr får man inga direkta ledtrådar till var han kan uppehålla sig.

2013-03-31, 14:49
Svar #24

Utloggad Christel Brinkenklev

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2014-12-14, 21:04
    • Visa profil
Tack Anna och Anita för er hjälp med att hitta
Mvh Christel

2014-05-28, 20:41
Svar #25

Utloggad Marie Bacchus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-02-08, 21:06
    • Visa profil
    • www.thebacchus.eu
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att hitta var följande person egentligen föddes. Nedanstående källor innehåller fel. Det finns inget Lindau i Dithmarschen men en ort som heter Lunden. Men mellan Rendsburg och Eckernförde finns ett Lindau. Personen kan vara född mellan 1645 och 1650. Hur bör man gå vidare för att söka? Tacksam för hjälp!
 
Niklas Clausen (1650-1695)
f. Lindau, Dithmarschen, tysk-danska gränsen  
1671 bosatt i Sverige, fältskär i Nyköping  
1681 reg. barberare och fältskär vid Södermanlands regemente  
1685 flyttar till Stockholm, yrke som ovan

2014-05-29, 13:47
Svar #26

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Marie
Varifrån har du de äldsta uppgifterna om honom? Är det från någon kyrkbok i Sverige? Det är väl inte så ovanligt att det blev felskrivningar av födelseorterna om orten inte var välkänd. Spontant skulle jag gissa att det kan handla om Lunden, eftersom uppgiften om Dithmarschen ändå finns och inte är så lätt att bara ta ur luften.  
 
Om du orkar gräva vidare så är det i så fall Lundens(?) kyrkoböcker som är källan. Här kan du på sid 43 läsa att det finns dopböcker sedan 1620: http://www.nordelbisches-kirchenarchiv.de/sites/default/files/infohefte/infoheft _8_norderdithmarschen.pdf . Böckerna verkar finns på mikrofischer, tillgängliga här: http://kkdith.de/verwaltung/das-kirchenkreisarchiv/ . Man kan antingen be om en tid själv eller ge någon i uppdrag att leta. Kostar gör det förstås, så det bör man ju höra närmare om. Det kan ju vara så att texterna är väldigt svårlästa så att det tar tid att gå igenom dem. Men annars borde det inte vara en oöverstiglig uppgift att gå igenom ca 5 år för en ganska liten församling. Kanske stämmer årtalet du redan har och då är det ju bara ett år att leta inom.

2014-05-30, 20:07
Svar #27

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Jag undrar hur man kan söka på Fehmarn som jag tror hör till Schleswig-Holstein. Jag söker köpman Christopher Rönnow som var köpman där på 1600-talet. Hans dotter Elisabeth Rönnow föddes ca 1662 och var gift i Lyckeby (K) med Nils Persson.Hon dog 1725 där.  
MVH
Inga-Lill Carlberg

2014-05-31, 15:35
Svar #28

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Inga-Lill.  
Det ser ut att finnas fyra församlingar på Fehmarn, som alla tillhör det större prosteriet Oldenburg. Att döma av den här hemsidan finns kyrkböckerna i samtliga fall i Neustadt i Holstein: http://www.kirchenkreis-ostholstein.de/kirchenkreis/verwaltung/archive-des-kirch enkreises.html. Det vore förstås en fördel om du kan få fram vilken församling det gäller. Det kan ju också vara väldigt olika hur väl kyrkböckerna är bevarade. Nere på 1600-talet börjar det ju bli lite glesare med material, men absolut inte omöjligt. Det finns kontaktuppgifter på hemsidan om du vill höra närmare. Det kan också finnas regionala släktforskningsmailgrupper som kan hjälpa till.

2014-06-01, 11:01
Svar #29

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Tack Anna för tips! Jag har aldrig letat i Tyskland förut och behövde något att börja med. Rönnow kan ha kommmit från Ronneby, vilket namnet antyder. Det finns en släkt därifrån och att dottern hamnar i Lyckeby kan ju vara ett samband.
MVH
Inga-Lill

2014-06-01, 19:48
Svar #30

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Av det du skriver låter det som att du menar att Rönnow var svensk men flyttade till Tyskland? I så fall är det väl tveksamt om du hittar honom i några tyska kyrkböcker.

2014-06-03, 07:22
Svar #31

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Det är just det jag inte vet. Vad jag vet är att Elisabeth Rönnow f. 1662 d. 1725 Lyckeby (K)  var dotter till Christopher Rönnow, köpman på Fehmarn. Det skulle kunna innebära att hon är född där och att fadern flyttat dit. Googlat på Rönnow och det finns en sådan familj från Ronneby och namnet skulle ha att göra med Ronneby. Elisabeth gifte sig med Nils Persson, klockare i Lyckeby och deras söner tar namnet Lychou, på samma sätt härlett från Lyckeby. Min källa är  
http://www.adelsvapen.com/genealogi/Af_Zell%C3%A9n_nr_2161

Inga-Lill

2014-06-04, 22:09
Svar #32

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Vet inte om det är intressant, men här är lite (ur-)gammal Rönnow-info från Anrep:
 
Adel. ätten RÖnnow, N-o 2047, f-  
 
Härstammade af en Skottsk adel. ätt, vid namn Dublar, och var således icke af samma stam, som den  
gamla Danska adel. ätten Rönnow, ehuru dess vapen i det närmaste blef upptaget af denna ätt.  
 
Magnus Dublar, af Skottsk adelig börd; Råd- och  
Handelsman i Ronneby i Blekinge, efter hvars la-  
tinska namn Rönnovia barnen togo sig tillnamnet  
Rönnow. Hans yngsta son var den bekanta Kyrko-  
herden Gasten Rönuow i Ahus, sist Prost och Kyr-  
koherde i Örebro, som på ett så fintligt sätt räddade  
Konung Carl XI nndan Danskarnes förföljelser.  
Son:  
 
Magnus Rönnow A f. på 1630-talet i Blekinge;  
Officer på Svenska Örlogsflottan. - Gift med Maria  
Schmidt ifrån Köpenhamn.  
Son:  
 
Otto Rönnow, f. i Malmö; Uppfostrades i sin  
farbroder Prosten Casten Rönnows hus; Begaf sig  
till Stockholm, för att tjena i Kollegierna; Flyttade,  
sedan han gift sig, till Carlshamn j f derst. 1710 i  
pesten. - Gift pä 1690-talet med Wendela Reuter-  
man, f. i Östergöthlapd ; dotter af en Regements-  
Qvartermästare Renterman vid Östgotha kavall.  
 
Son:  
 
D:r Casten Rönnow, Natural. Rönnow, f. 1700  
u / t i Carlshamn; Prom. Medicine Doktor i Rheims  
 
1730; Medikus hos Konung Stanislaus af Polen 1734;  
Archiater hos densamme 1735; Hans Geheime-Råd  
och Förste Lifmedikus 1737, och var hos Konung  
Stanislaus till dennes död 1766; Ledamot af Svenska  
Vetenskaps- Akademien 1755; Natural. Svensk Adels-  
man 1759 V n (introd. 1776 under N:o 2047); Rid-  
dare af Nordstjerne-Orden 1766; Flyttade till Sverige  
1767; f ogift 1787 % i Stockholm och slöt således  
sjelf sin adel. ätt. Han gjorde tidigt läkarekonsten  
till sitt studium, och nyttjades för denna orsak år  
1716 vid Bohusländska Arméen; stnderade derefter  
i Stockholm, Upsala och Paris, dit han 1728 an-  
trädde sin resa samt vistades i sju år, dernnder han  
förfärdigade anatomiska ritningar, hvaribland de vackra  
tabellerna i Le Drans bok om Stenoperationema äro  
af honom först tecknade; ankom till Königsberg i  
sin tjenst hos Konung Stanislaus, dertill uppdragen  
af Franska Hofvet, Nyårsdagen 1735 och följde ho-  
nom sedan året derpl pä hans resa genom Preussiska  
länderna, Tyskland och Nederländerna till Frankrike  
och så vidare till Lothringen, hvarest han, äfvensom  
i det förenade hertigdömet Bar, fick inseendet öfver
 
hela medicin ni verket samt förbättrade sjukhnsen, barn-  
sangsanstallerna och apolheken; nitälskade aynner-  
lignst för ehirurgi och anatomi, och vnr en kraftig  
anledning till en A nntomie- Professions inrättande vid  
Upsala Universitet samt diteknnkte nödiga instru-  
menter; delade i sitt testamente sitt bibliothek emellan  
Svenska Vetenskaps- Akademien och Collegium-lfedi-  
curo, samt gaf betydliga summor til! Inkarevetentkapenfc  
främjande, till Frimurare- Barnhuset, de fattiga och  
sin betjening; öfver honom bar slutligen Vetentktps-  
Akademien låtit sia en minnespenning.

2014-06-06, 06:40
Svar #33

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Tack Tommy! Det är intressant och jag har sett det i jakten på Christopher Rönnow och hans dotter Elisabeth Rönnow 1662-1725. Elisabeths ena son med Nils Persson i Lyckeby hette Casten f. 1703 och det kan ju tyda på släktskap med prosten Casten R.och Gasten (Casten?)i Ahus och i så fall Magnus Dublar. Problemet är att jag inte hittar någon anknytning med Christopher Rönnow. Han står som far i dotterns vigselnotis och anges vara köpman på Fehmarn.  
MVH
Inga-Lill

2014-06-15, 17:28
Svar #34

Utloggad Yngve Göransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 22:43
    • Visa profil
Hej Inga-Lill
 
Jag har också letat efter Christoper Rönnow på Fehrman utan framgång och jag tror helt enkelt att det är
en ett fel i adelsvapen.com. Allting tyder på att Christopher är son till Magnus Dublar eller
Mogens Johansson Dubblar som det oftast står i böckerna. Christophers dotter fick namnet
Elisabeth och hennes son fick namnet Casten, namn som återkommer i många led i släkten.
 
Mvh/ Yngve

2014-06-16, 09:06
Svar #35

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Tack Yngve! Trevligt att en till letar efter Christopher Rönnow. Det vore ju fint att få honom bekräftad som son eller sonson till Magnus Dublar. Det verkar finnas en del i Ancestry där jag inte är medlem. Magnus hustru hette Elsebe, vilket väl är en försvenskning av det engelska uttalet för Elisabeth. Mycket pekar på att Elisabeth Rönnow kommer från denna släkt och hennes barn gör ju namnbyte på samma sätt, Lyckeby blir Lychou, kanske hennes idé? Kanske var Christophers tid på Fehmarn tillfällig. Min tanke var väl först att försöka hitta födelseböckerna där och se om Elisabeth var född där.  
Kanske denna tråd bör fortsättas på Släkter Rönnow/Dublar?
MVH/Inga-Lill

2016-02-25, 11:10
Svar #36

Utloggad Terje Engerbakk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 11:06
    • Visa profil
Hej, Har en svår fråga som det kanskje inte går å få svar på. Leter etter informasjon om min 7. generations førfæder. Christopher Hartz født 15/10-1697 Grundhof, Holstein. Gift to ggr 1:Anna Hansdotter(?) Kohl. Dom fikk to barn i Tyskland fødd 1727 och 1731 och ett i Kristianstad, barnet i Kristianstad blev fødd i 1739. Anna Kohl dog i Bockeboda i 1743 2:Karina Nilsdotter (min forfæder) gift i Skepparslov i 1744.  Det første barn med Karina Nilsdotter, Hans Chropherson (?) var fødd i 1744.  
Min fråga: Jeg er nyfiken på hans historia. Det sikre er at han må ha kommet til Sverige på 1730-talet. Var det noe spesielt i Tyskland på den tiden som gjorde at han åkte til Sverige? Det var tydelig at det var en familie på fire som åkte på slutet av 1730-talet.

2017-01-08, 13:58
Svar #37

Utloggad Fredrik Brandt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:36
    • Visa profil
Hej,
Jag letar efter en Tilda Beata Lagergren, född 25 Nov 1845 i Gryshult, Hallaryd.
Hon flyttade till Schleswig DE den 1 Apr 1868 från Brunkelstorp 2, Osby.
Se: http://www.blekingesf.se/migrationsregistret/getperson.php?personID=I9217&tree=migrationsregistret

Hon reste tillsammans med sin syster Sofia Elisabet Lagergren,
född 31 Okt 1843 i Hallaryd fs (G).
Se: http://www.blekingesf.se/migrationsregistret/getperson.php?personID=I9216&tree=migrationsregistret

Hon reste hem 1873 för att föda sin dotter
Ida (Maria) Nilsdotter (Nilsson), född 9 Apr 1873 i Hallaröd, död 8 Dec 1932 Finja, Kristianstad.
Hittar inga uppgifter över henne heller före 1884 så jag antar
att hon tog barnet med tillbaka till Schleswig.
Egentligen vill jag ha utdrag ur kyrkoböckerna från Schleswig från 1868 till 1884 för att få detta utrett.
Är det någon som kan hjälpa? Var hittar man denna info?
            
Jag söker också info angående en Nils Jönsson, född 24 Dec 1845    Osby fs (L) som också flyttade vid denna tid, 23 Apr 1868 från    Brunkelstorp, Osby fs (L) till Holstein DE.
Se: http://www.blekingesf.se/migrationsregistret/getperson.php?personID=I7852&tree=migrationsregistret
Jag misstänker att han är pappan till Ida Maria.
Han måste ha förolyckats sedan i Tyskland (eller stannat kvar)
för jag hittar inga uppgifter över honom i svenska kyrkböcker.

Tilda reste hem 1884 och även Sofia Elisabeth reste hem.

Tacksam för hjälp.
Hur reste man från Osby till Tyskland 1868?
Antar att det var via båt, men från Karlskrona då?
Kanske man kan hitta passagerarlistor någonstans?


2017-01-08, 18:16
Svar #38

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej
På den här sidan kan du söka kontakt med den instans som bevarar kyrkböckerna från Schlesvig: https://www.kirchenkreis-schleswig-flensburg.de/kirchenkreis/kirchenkreisarchiv/kirchenbuchamt.html . De har böcker fram till 1876 på mikrofilm och kan göra research mot betalning. Alternativt får man ta sig dit själv och leta. Vid 1876 infördes statlig folkbokföring hos Standesamt. Jag har inte letat var de böckerna finns.
Men frågan är väl i vilken utsträckning du kan hitta något i dessa böcker. I Tyskland fanns ju inte motsvarande husförhörslängder, utan de tillfällen då något registrerades var ju i samband med födslar, vigslar och dödsfall, kanske också konfirmationer. Om dina eftersökta inte gifte sig, födde barn eller dog där så lär de inte gå att hitta i kyrkböcker eller böcker hos Standesamt.
Jag är inte ens säker på hur man gjorde med utländska medborgare, om de över huvud taget registrerades i de tyska böckerna.
Jag hittade i alla fall uppgifter om Nils Jönsson i Medborgarskapshandlingarna på Rötters vänner, som du kan söka fram om du är medlem. Det finns en handling från 1895 där han redogör för var han har bott mm. och att han är gift med en Henriette Sophie Friederica Soltau. Från 1874 har han bott i Hamburg.
Jag har inte hittat några liknande uppgifter om kvinnorna.


2017-01-08, 19:20
Svar #39

Utloggad Fredrik Brandt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:36
    • Visa profil
Hej,
Tack så hemskt mycket.
Det verkar inte som om denna Nils är den "skyldige".
Han verkar inte ha återvänt hem heller.

Får prova med denna kirchenkreis, men frågan är om något
är registrerat i deras kyrkoböcker öht.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna