ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-10-22  (läst 3506 gånger)

1999-06-01, 20:41
läst 3506 gånger

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
under denna rubrik kan du delta med frågor om tysk forskning dock i första hand om det avser anor
från Schleswig-Holstein dit du får räkna Lübeck
och Hamburg.
Dock garanterar vi inte någon hög aktivitet under sommaren.
hälsning
Gustaf  SSGFs G-grupp
precis på väg att träff tyska släktforskare i
Schleswig-Holstein

1999-06-01, 22:06
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Birger Jarls döttrar...
Ja, han hette faktiskt så, min farmors mormors far, soldaten Birger Jarl (1800-1869) i Pjätteryd sn. Två av hans döttrar utvandrade till Schlesvig-Holstein;
MARIA BIRGERSDOTTER (ev. Börjesdotter)
*1845 10/4 i Pjätteryd - utvandrade 1868 från Kviinge till Schlesvig-Holstein.
ANNA BIRGERSDOTTER (ev. Börjesdotter)
*1848 11/6 i Pjätteryd - utvandrade ett par gånger till Tyskland och 1885 24/2 till HAMBURG.
Var skall man börja leta efter dem???
Ted Rosvall
Ps; Försvunnen är också deras storebror, skomakarelärlingen SVEN JOHAN BÖRJESSON *1832 29/11 i Pjätteryd, som 1850 flyttar till Uppland
Hans yngre bror, skomakaren Petter Börjesson har jag hittat i Järfälla - men Sven Johan är fortfarande försvunnen.

1999-06-01, 22:49
Svar #2

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Hej, Ted!
 
Föreslår att du allra först lånar hem och läser denna bok: Riegler, Claudius Helmut; Emigration und Arbeitswanderung aus Schweden nach Norddeutschland 1868 - 1914(Studien zur Wirtsschafts- und Sozialgeschichte Schleswig-Holsteins, Band 8, Neumünster 1985). Den kan ge en bra bakgrund. Dock rätt jobbig, jag orkade själv inte fullfölja en genomgång. Författaren finns i Sverige numera, e-postadress: claudius.helmut.riegler@ebox.tninet.se
 
Med hälsningar, Ingemar G (SSGFs G-grupp)

1999-06-02, 09:02
Svar #3

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Ted
1874 avlöstes kyrkobokföringen, spridd på ett stort antal samfund, av Personenstandsunterlagen,
som idag finns på ett mindre antal Personenstands-archiven.
 
Hauptstandesamt Hamburg ligger på Johanniswall 4, 20095 Hamburg och jag gissar att de också har SH.
Problemet är att komma åt handlingarna. Helst ska du veta var de bodde och dessutom bevisa att
du är ättling till personen i fråga. Inte bara släkt.Men du är ju bra på att argumentera.
 
Ta chansen att skriva till Johannes.Witt@t-online.de  Han har hjälpt mig med vägvisning några gånger. En efterlysning kan kanske löna sig.
Jag har inte listadressen framför mig just nu.
Fråga t ex Jesper.Zedlitz@gmx.de  som sköter
Schleswigs-Holsteins hemsida. Den kommer du att få se i hans svarsbrev.
Skriv helst på tyska.
 
hälsning Gustaf
som önskar en glad sommar

1999-06-02, 12:56
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
En hemsida att besöka är http://www.genealogy.net/gene/reg/SCN/
Det är Jesper Zedlitz som sköter dessa sidor för
Schleswig-Holstein, SH.  Jesper är bl a aktiv inom
Verein für Computergenealogie e.V. zur Förderung
EDV-Stützter familienkundlichen Forschungen
där han just ansvarar för SH.  
hälsning Gustaf
SSGFs G-grupp (sök hemsidan via Rötter)

1999-06-03, 11:43
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ursäkta mig om jag lägger denna efterlysning på fel ställe - jag är helt oduglig när det gäller teoretisk geografi. Var platser rent fysisk finns vet jag dock men som sagt om det är i Pommern, Tyrolen eller vad - det har jag ingen aning om. Jag skulle därför vara tacksam om någon kunde tala om för mig vart staden Bergen på Rügen hör hemma. Och vart hörde platsen till för land runt 1750-60? Och vet någon om det finns några arkiv innehållande svenska soldater stationerade där vid den tiden?
 
Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få om detta.
 
Hälsningar Lena A L

1999-06-03, 14:15
Svar #6

Carl Szabad

Lena: Det finns en site som Jill Raneryd tipsade om, http://www.expediamaps.com/PlaceFinder.asp, där man kan söka och finna att Bergen ligger nära Sassnitz inte långt från polska gränden efter Östersjökusten. Du ska alltså ställa frågan under Pommern.

1999-06-03, 15:35
Svar #7

Karin Holm Björkholm

[color=aa00aa]Varför inte ställa frågan till CD-Rom  Encarta World Atlas .Den är ett utmärkt hjälpmedel när man släktforskar tycker jag.Där finner man smått som stort ute i vida världen[/color]
[color=ff6000]///  Karin[/color]

1999-06-03, 19:30
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Carl, tack för tipset, det visade sig vara jättebra problemet var bara att när jag sökte på Bergen, Rügen, fick jag bara en träff och den låg inte i Tyskland utan i Belgien Vallonien..... men man får ju inte vara dum, vände på steken och skrev Rügen först då funkade det.
 
Till Karin,
 
varför man inte ställer frågan till CD-rom EWA... svaret är lika självklart som enkelt..... man har den inte - det är därför man inte ställer frågan dit utan hit.
 
Hälsn Lena A L

1999-07-26, 23:29
Svar #9

Barbro Söderman

>Söker upplysningar om släkten Pape i Tyskland.
Utgår från Ernst Ferdinand Pape som kom till Sverige 1706 från Breslau Schlesien där han var född 1680. Han hade en bror Thomas i Landsberg Wartha. Hur hittar jag förfäder i Tyskland? Området Breslau tillhör numera Polen och heter Wroclaw. Lansdberg känner jag inte till, det finns eu fler. Wartha? Kan någon hjälpa mej vidare?

1999-08-01, 09:46
Svar #10

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
var snäll öppna en ny sida för Schlesien-Posen
Båda namnen är tyska och finns numera med polska namn. Men räkna framför allt med hjälp från tyska forskare. Använd därför till att börja med de tyska namnen. Kom således igen på Schlesien-Posen
sidan så ska vi ge dig några tips. Det finns många svenskar som har anor från dessa områden.
 
hälsning Gustaf von Gertten, SSGFs G-grupp

1999-08-01, 10:18
Svar #11

Barbro Söderman

HEJ!
Jag förstår inte var den sidan finns oms du nämner, har inte hittat någon Schlesiensida.
Var finns de?  Har du adresser till tyska sidor man kan besöka? Jag är nybörjare och inte så insatt i hur man letar sig  fram.
Tack för hjälpen!
Hälsningar
 
Barbro Söderman

1999-08-01, 10:27
Svar #12

Carl Szabad

Gustaf: Om du har någon fråga om Schlesien-Posen så startar du en sån diskussion själv, det är bara att använda knappen längst ner på sidan.

1999-08-02, 11:46
Svar #13

Anders Olsson

Går det att finna uppgifter om Per Olofsson? Han var från Västervik och anges, i en arvsuppgörelse i Södra Vi sn 1673, vara avliden i Hamburg.

1999-09-07, 13:39
Svar #14

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Dalarna - Lübeck
En förfrågan som jag haft en tid i mina pärmar
gäller förbindelserna Dalarna-Lübeck, historiskt mycket intressanta.
Det gäller namnem Nålting, Silenz, von Freden och Unkell. Men ett antagande om att alla har ursprunget i Lübeck. Stavningen varierar självklart och Nålting kan också ha hetat Noltink.
 
Kom igen med synpunkter
Gustaf

1999-09-07, 21:14
Svar #15

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Fredrik Elers, född i Allerum utanför Helsingborg år 1843 efterlyses. Hans familj kan enligt tips ha invandrat från Schleswig-Holstein. Namnet kan ha stavats Ellers, Elers eller Ehlers.

1999-09-08, 01:37
Svar #16

Elsie V. Martin

Hej Gustaf,
Eftersom jag har funnit ut att Govert Silentz är släkt till mig, förstås är hans fru, Christina von Freden också släkt.  De gifte sig 1592 i Lubeck.  Vad har Du förr upplysningar om Christina, önskas av
Elsie Ekström Martin
Minneapolis, MN, USA

1999-09-08, 19:00
Svar #17

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Om släkten Ehlers i Allerum
så kan det noteras att det finns några Ehlers-familjer i de flesta Pommerska hamnstäderna och
även i Wismar och Lübeck.
Östersjön var ett innanhav för Hansastädernas folk
och du har att göra för att söka din Ehlers.
Men det kunde hjälpa möjligtvis med några typiska förnamn i släkten även på kvinnorna. Och yrkesuppgifter.
hälsning SSGFs G-grupp

1999-09-14, 07:48
Svar #18

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
I am searching for my ancestor's ( Simon Depken) family -line in Germany, he was a merchant in Vasteras in Sweden around 1600 and married to Anna Gunnarsdotter, however, his family came from Germany and the name may have been spelled Depke or Dopke in Germany, or something similar.
I appreciate any help you can give me to find this family and its Germanic background.
Any answer you will send can be in either Swedish or English, as I am fluent in both.
Thanks for any help you can give me.
Erik Andersson

1999-09-14, 12:26
Svar #19

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Om von Freden i Lübeck
På plats hos Hintzebiblioteket, GF, så slog jag upp von Freden i Franz Schuberts Trauregister.
I samtliga fall rör det St Marien i Lübeck
8/2 1601 Gert von Freden o Catharina Voss
20/10 1606 Herman von Freden o Cath von Zirck
22/5 1624 Hans Slöer,Maler o Catharina von Freden
25/11 1638 Conradht Vorcken, Maler o Magdalena v F
24/2 1639 Gerth von Frehden, Maler  
           och Margareta Gruebe
9/2 1645 Joackim Behne Maler o Margareta v Freden
 
Dessa Trauregister borde finnas åtminstone på
alla Landsarkiv.
 
hälsningar Gustaf von Gertten, SSGFs G-grupp

1999-09-14, 12:40
Svar #20

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Erik,  Döpke-forskare
Clauss Döpke, broder till kopparmiljardären Simon
i Västerås och Gamla Stan i Stockholm, var skeppare och gifte sig i varje fall i Lübeck.
Noga räknat den 27/11 1608 men det var troligen inte hans första äktenskap. Den som blev hans hustru den gången hette Dorathia Randerß enligt
Schuberts Trauregister.
1608-9 hade följande  mycket att göra i Lübeck och Rostock: Graf Philip Mansfeld, svensk ÖB i Baltikum, Amiralen och kungens(hertigens) commissarie Jacob Gottbergh, blivande riksrådet  
Henrik Horn och borgmästaren i Reval Berend von Gertten. De träffade bl a Clauss Döpke som sannolikt var den som ansvarade för koppartransporterna till Lübeck och hemtransporterna av bl a 500 hästar från Neustadt/Holstein.
Tack vare Jacob Gottberghs Stammbuch som finns på KB har jag kunnat följa hans steg 1608-9.
Reinhold Taube fanns också i Lübeck och det var
Gottberghs/Mansfelds uppgift att värva ihop ett regemente till honom. Hästköpen skötte sannolikt
köpmännen däribland Hans Steinmann, Lübeck.
Dock hade Berend v G utlägg som sen utanordnades av själva Riksrådet.
På Krigsarkivet, Militieräkenskaper 1609, finns mycket att läsa om detaljer och vem som träffade vem. Samma gäller Biografica på RA där en del brev von Berend von Gertten ger mängder av fakta- och namnuppgifter.
 
Jag återkommer
hälsnngar Gustaf von Gertten
PS Mycket talar för att Döpke-släkten kom från
Hannovertrakten men jag har ännu inte fått något napp därifrån.

1999-09-15, 16:23
Svar #21

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Erik och hej Gustaf Eichbaum
tänk vad bra samtal kan hjälpa till att få fart på hjärnan. Jag brukar alltid predika vikten av att analysera språket i forskningen. Vad ligger bakom ett namn t ex. Och ändå så har jag inte så långt som vännen Gustaf E i Hessen. Så här skriver han
i ett ebrev till mig
 
Hej Gustaf,
jag sade det kanske förr - vi måste tänka på Niederdeutsch om vi söker en  
förklaring til en name: Ein Topf - Hochdeutsch - Dopp - Niederdeutsch - döpke  
= ein Töpfchen. Så det finns inga platser, men en ursak att nämna en person  
döpke - kanske en krukmakare engång. Herman Dopken Bürger in Bantorf 1585;  
Tileman Döpke, Neubürger in Hannover 1611; Men även Hennick Döbbecke, som dog  
i Hannover 1553. Henni Dobbecken Fruwe, dog i 1566 i Hannover -  
Liebfrauen-Kirche.  
 
Ingemar och jag har hittat ett uppslagsverk som pekade ut Hannover och det här känns bra.
Än så länge.  
Jag återkommer.
hälsning  Gustaf v G

1999-09-16, 21:22
Svar #22

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Erik Fromhold Melin, född 1694 i Hamburg, begravd 1753 7/10 i Stora Tuna. Fändrik vid Gagnefs kompani.
(Dalregementets personhistoria 1714/0327).
 
Vet någon något om hans härstamning?
 
(Hans hustru Margareta Groth härstammar från de tyska släkter jag har frågat om tidigare).

1999-09-20, 18:38
Svar #23

Ingrid Gottfries

Forskning i Schleswig och Flensburg
Jag är glad åt att det ska bli  en utbildningsdag 23/10 på temat tyska anor genom Skånes genalogiska förbund. Har två tyska anor som kommer från Schleswig-Holstein; det är Maria Augusta Christiana Petersen, född 1820-02-27 i Schleswig, och Boy Petersen Möller född 1823-09-25 i Flensburg. De utvandrade var för sig till Sverige där de träffades och gifte sig. Jag är tredje generationen invandrare. Har mött mycken tillmötesgående i forskningen, som finns utlagd på min hemsida http://travel.to/ingrid/. Släkten i Schleswig var hantverkare och släkten i Flensburg köpmanna-borgare med inriktning på rederier. Har besökt Flensburg och tänker ofta på att jag skulle vilja komma i kontakt med båtgenealoger i Flensburg.
Hälsningar
Ingrid Gottfries

1999-09-27, 18:08
Svar #24

Utloggad Henrik Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2018-09-06, 10:24
    • Visa profil
Flensburg
 
Skulle vilja ha kontakt med någon som forskar i detta område. Härstammar från en Daniel Hildebrand, född c. 1665 strax utanför Flensburg av en präst- och klockarsläkt. Han var först gift med en NN Nissen, syster till Peder Nissen, skeppare utvandrad till Köpenhamn. Modern hette Margareta Rivesell och var av en köpmanssläkt i Flensburg. Jag har varit i Flensburg och tittat på antavlor upprättade av en Moller. De är tyvärr kortfattade och utan källhänvisningar och delvis tvivelaktiga(?).
   Det har varit svårt att hitta någon på Internet som forskar i dessa släkter, men jag kanske inte har letat tillräckligt, då jag är ganska ny på detta.

1999-10-12, 14:39
Svar #25

Stig von Porat

Även jag är glad för den 23/10. Jag har forskat  
mycket i Holstein, Hamburg och Flensburg i min  
farmors släkt Wittmaack perioden 1600-1900. Vidare  
har jag sökt min härstamning Porath, Burath och  
Borat i Mecklenburg och Pommern perioden 1600-1700  
detta under ett tiotal år fyllt av resor och  
korrespondens. Med Wittmaack har jag fått bra  
resultat men med Porat under denna period har jag  
än så länge kammat noll.

1999-10-12, 14:51
Svar #26

Stig von Porat

Även jag är glad för den 23/10. Jag har forskat  
mycket i Holstein, Hamburg och Flensburg i min  
farmors släkt Wittmaack perioden 1600-1900. Vidare  
har jag sökt min härstamning Porath, Burath och  
Borat i Mecklenburg och Pommern perioden 1600-1700  
detta under ett tiotal år fyllt av resor och  
korrespondens. Med Wittmaack har jag fått bra  
resultat men med Porat under denna period har jag  
än så länge kammat noll.

1999-10-17, 13:36
Svar #27

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej Stig. Ser ni har Von Porat. Jag har sökt på Porat för min svärdotter. Hitta dessa Porat i Dalsland som hammarsmeder. Fick ett tips dp om att det fanns även von Porat och efterlyste om dessa 2 grenar kunde höra samman, men fick ett svar att dessa von Porat kom ifrån Petersburg, skulle visst ha blivit adlade där någon gång på 1600-talet och kom därifrån. Ni visste kanske detta redan eller ett litet tips här. Mina Porat har jag från omkring 1735-talet, bara det att det finns inget Von hos dem.
Kerstin Persson.

1999-10-17, 13:47
Svar #28

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. Friedrich Gets af H. Major Swarta Compagni. Vet ej var han kommer ifrån men chansar Tyskland. Han var gift med Anna Stina Johansdotter de fick sonen Freidrich (Fridrik) f.9/6-1775 i Säby vid Landskrona. Har någon sett namnet Getsnågonstans är jag tacksam för tips. Försöker hjälpa min väninna med att hitta dem.
Kerstin Persson.

1999-10-22, 23:47
Svar #29

Ingemar Stålrud

Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp ang. min farfar,  
Heinrich Liebelt, från Altona, Hamburg. Han dog  
som soldat alldeles i början av 1:a värlsdskriget.  
Min farmor hade redan åkt tillbaka till Sverige.  
Jag har inga övriga uppgifter om honom. Kan någon  
här hjälpa mig eller måste jag åka till Tyskland?  
Hur gör jag, finns det något krigsarkiv, i så fall  
var?
Tacksam för all hjälp.
MVH Ingemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna