ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westfalen  (läst 4140 gånger)

1999-08-01, 17:45
läst 4140 gånger

Göran Johansson

Är intresserad av släkten Von Cappel (Cappellen) från Wallenbrück i Westfalen under 1600-talets början och andra grenar av denna släkt. Finns det någon som kan ge något tips om hur man bör gå vidare?

1999-08-06, 01:13
Svar #1

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
En början kan vara att söka namnen på databasen Internationaler Biographischer Index des K.G. Saur Verlags.Diese Datenbank beruht auf der 5. CD-ROM-Ausgabe des Internationalen Biographischen Index. Sie enthält biographische Kurzinformationen zu über 2,4 Millionen Personen, die in Nord- und Südamerika, in Europa und im australasiatischen Raum wirkten. Diese Ausgabe ist zugleich ein kumulierter Index zu mehreren Biographischen Archiven.  
 
Du finner adressen på avd Länktips i Anbytarforum. Men du får ha tålamod, det finns mycket att gå igenom. Lycka till!
 
Hälsningar Ingemar Goliath (SSGFs G-grupp)

1999-08-14, 12:11
Svar #2

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Cappel, Capellen, stammar ifrån Cappeln, Grafschaft Tecklenburg sedan 1183 til 1500.
Zu Wallenbrück bei Bünde:
Heinrich v. Cappel, gift med Cath. v. Ledebur zu Warburg
Jobst v.C., gift med Sophia Bodelschwingh, dotter av Ernst ock Cath. v. Altenbockum
Ernst Georg v.C., gift med Marg. Agnes v. Bernsau zu Hard, dotter av Philipp Wilhelm ock Elis. Marg. von und zu der Hees
Jobst Wilhelm v. C. zu Wallenbrück
Wappen: in rot zwei ins Andreaskreuz gesetzte Streitkolben, welche sich auf dem Helme über einem Turnierwulst wiederholen.

1999-08-14, 15:03
Svar #3

Göran Johansson

Tack Gustaf och Ingemar för vänliga svar. Anledningen till min fråga är att jag söker spåra den ätt till vilken den svenske översten Herman von Cappel och dess syster Anna von Cappel kan ha hört. Herman von Cappels vapen består av ett svart Ankarkors på gråaktig botten samt en gul stjärna mellan varje korsarm och en stjärna under korset. Vapnet är målat i början av 1600-talet och det svarta korset kan från början ha varit i silver och bottenfärgen blå.
 
I Deutsches Adelslexicon (Kneschke) sägs att ätten Cappellen, Capelle, Kappel är en gammal adelssläkt från Westfalen med senare förgrening till Nederländerna. Godset Capelle omnämns också. Ättens vapen skulle enligt samma lexikon bestå av ett Andreaskors i silver på blå botten, ibland med ett kapell i det övre högra hörnet.
 
I en modernare tysk adelskalender sägs om släkten van der Cappellen att den är av Clevescher Uradel vars vapen bestod av ett Ankarkors med ett litet kapell på den högre korsarmen.
 
Uppenbarligen handlar detta om samma familj. Något måste dock ha blivit fel när man beskriver vapnet. Ett Andreakors är diagonalställt (jfr den skotska flaggan) och man kan knappast tala om ett övre högra hörn. Därför handlar det nog om ett Ankarkors i båda fallen.
 
Familjen från Wallenbrück tycks i alla fall inte ha något med Herman von Cappel att göra. Anledningen till att jag trodde det var att jag via internet funnit en Anna von Cappel bördig från Wallenbrück - dock inte samtida med Herman von Cappels syster Anna.
 
Enligt en uppgift i Kalmar Regementes Historia kallades Herman von Cappel också von Cappellen. Gustaf, det vore spännande om du istället visste något om den/de släkter som jag nämner ovan. Med tack på förhand.

1999-08-15, 10:12
Svar #4

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Hej Göran,
det är en helt annat gren med Ankerkreuz, röd i silver! Det finns Johannes de Capella, 1344 - 1373, Schöffe i Wesel, Även Jacoba von der Capellen, Stiftsdame zu Herdecke, 1607 aufgeschworen. Borgare i Marsberg  
Heinrich von der Capellen aus Köln, 1408, med barn: Johann och Sybert, 1408
Evert von der Capellen, gift med Jutta, 1515
barn: Arnt, + 1516, begravad i Wesel; Aleid, gift med Died. von Mare; Wichmod, gift med N. von Schmalenbrock - där finns en stamtavla, som jag inte har hemma - den måste jag titta efter!
Mvh Gustaf

1999-08-19, 20:02
Svar #5

Göran Johansson

Tack Gustaf för ditt svar. Stamtavlan som du nämnde har väckt nyfikenhet. Herman von Cappel föddes år 1595. Det är troligen svårt eller kanske rent av omöjligt att spåra honom i tyska källor? Med vänliga hälsningar, Göran J.

1999-08-23, 07:51
Svar #6

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Hej Göran,
det finns en Hermann i stamtavlan, utan allt, sina syskon lever omkring 1577 som vuxna. Så han är för gammalt för din 1595 födde Hermann. Men kanske han efterkommar denne. Det är inte omöjligt att hitta ham, släkten dog ut med Georg v.d.C. zu Witterinck 1696. Hans bror var i Tyska Orden i Frankfurt, Komtur. De hade gods och så finns material. Släkten förblev katolsk och det finns en Sammlung Oidtmann samlad i Köln,och utgiven de senaste åren, där vill jag gärna se efter Capellen, i bibliotek i Kassel. Annars finns det en Deutsches Adelsarchiv i Marburg som har litet material och inga pengar men man kan pröva det.
Mvh Gustaf

1999-08-25, 07:40
Svar #7

Göran Johansson

Tack Gustaf för din goda hjälp. Det ser ju ut som om den svenske Herman kan bli verkligt svår att finna. Det är ju annars ett gott tecken att namnet Hermann förekom i stamtavlan. Herman von Cappel i Sverige var knappast katolik och troligen inte heller systern Anna men det hindrar ju inte att de kan ha tillhört den släkt du nämner. Med vänliga hälsningar, Göran

1999-09-20, 06:25
Svar #8

Tom Askerøi

Pape-slægt fra Westphalen.
Ca 1810 innvandret Johan Wilhelm Pape som ganske ung håndverker til Vejle, Danmark. Har noen vært borti denne person og hans foreldre ved et tilfelle? Eller kjenner annet til en Pape-släkt i Westphalen på den tiden eller tidligere?
Med vänlig hälsning
tom Askeroi

2000-10-21, 18:53
Svar #9

Göran Johansson

Gustaf Eichbaum, jag har nu två säkra medlemmar av släkten von Cappel tillhörande samma ätt som Johannes de Cappella med ankarkors i vapnet. Din hjälp har varit ovärderlig! Du nämnde att det i en stamtavla fanns en Hermann von Cappel, f. 1577. Jag är mycket intresserad av denna stamtavla och vore tacksam om du har adressen dit jag kan skriva för att beställa kopior. Det finns numera en diskussion von Cappel under ointroducerad adel i Anbytarforum. Också tacksam för din e-mail.

2000-12-18, 18:01
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Jag behöver hjälp med att lokalisera en ort i Westphalen.
Jag har i Malmö rådhusrätts dombok från 1611 hittat en anteckning om att min anfader Johan von Bippen (då död) och hans broder Dirik von Bippen har arv efter sina föräldrar i en ort som jag tolkar som Osenbrygge (möjligen Ostenbrygge) uti Westphalen. Jag har letat runt på diverse ställen på Internet och i kartböcker utan att kunna hitta denna plats. En tanke som har slagit mig är att platsen har ändrat namn, men i så fall till vad ?
 
Nu undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig att lokalisera denna plats ?
 
Jag är även intresserad av uppgifter om släkten von Bippen.
Niklas Hertzman

2000-12-19, 00:32
Svar #11

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Hej Niklas!
Det finns en ort Osterbrucken ~50 km NNO Saarbr?cken. Och en ort Osterburken mittemellan Stuttgart och W?rzburg. Om dessa ligger i det nuvarande Westfalen kan jag inte klara ut just nu, timmen är alltför sen.
Du kan själv pröva flera andra orter med snarlika namn på webbplatsen http://www.jewishgen.org/ShtetlSeeker/loctown.htm
 
Hälsningar, Ingemar G, G-gruppen.

2000-12-19, 07:52
Svar #12

Utloggad Kent Lindkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-06-01, 16:09
    • Visa profil
Hej Niklas
Det finns ju en bekant stad, som numera ligger i delstaten Niedersachsen, och heter Osnabr?ck. Jag skulle tro att den kallats Osenbr?gge på plattyska. Den styrdes av svenskar i slutet av 30-åriga kriget, och Westfaliska freden slöts där 1648. Staden kallas fortfarande Westfalisk även om den hamnat i fel delstat. Jag gissar att det är staden du söker.
Hälsningar
Kent

2003-10-05, 13:04
Svar #13

Camilla Eliasson

Hej!
Jag har anfädrar från Vecht i Westphalen.
Då jag är lite dålig i geografi så skulle jag vilja ha hjälp att lokalisera var Vecht och Westphalen ligger. Finns det någon karta på webben som visar detta?
 
Tack på förhand
Camilla Eliasson

2003-10-06, 08:32
Svar #14

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Vechta ligger i Niedersachsen mellan
Bremen och Osnabr?ck. Vecht kan jag inte
hitta.
Men Westphalens centrum är Rhurområdet  
med städer som Essen och Bochum.
Är du säker på stavningen? När kom dina
anor till Sverige? I vilka yrken?
De uppgifterna kan hjälpa.
hälsning Gustaf   www.g-gruppen.net

2003-10-10, 12:09
Svar #15

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Vecht i Westphalen fanns. Igår hos GF fann
jag en adelssläkt som kom från godset Vecht
Men uppenbarligen är det ingen på 1900-talet
sökbar ort.
När bodde dina Vecht i Westphalen?
hälsning Gustaf   www.g-gruppen.net

2007-09-11, 09:42
Svar #16

Gun Karlsson

Hej,finns det möjligen uppg. om ANRUP Livl.uradel men ursprungl.från Westphalen, det rör sig om 1500-1600-talet. MVH Gun.

2007-09-11, 12:21
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gun,
Är det inte Anrep Du vill fråga efter?
Om jag citerar Elgenstierna står där följande i ingressen: Ätten härstammar ursprungligen från Westfalen, varest den ägt godset Anreppen i stiftet Paderborn. Enligt Fahne, Gesch. der Westphalischen Geschl. har man i handlingar funnit namnet redan 1402. Den förste kände stamfadern är Goswin Anrep ?Ritter vom goldenen Schuh?. Ätten kom sedan med ordensriddarna till Livland
Som Du ser - om nu ovanstående stämmer - är den Westfaliska anknytningen långt borta i tiden ...
 
I SoH 1991:1 går Jan Anrep-Bjurling vidare i sin artikel Ätten Anreps westfaliska bakgrund. Lägger in den avslutande släkttavlan från artikeln (där nu kvalit?n blir mycket låg, p g a de nya något undertliga bestämmelserna om bildstorlek...).

Kan inte göra någon bedömning av vare sig Elgenstiernas eller Anrep-Bjurlings arbete, men finner det senare särskilt intressant.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-11, 13:14
Svar #18

Gun Karlsson

HEJ Olle, Ett Stort VARMT TACK,visst var det Anrep jag var ute efter, den Johan 1500-38 är säkert den som jag jagar, om det är rätt så gifte han sig Kuhna vo Berch och dom fick en dotter bl.a. vid namn Sofia.Önskar en skön dag MVH Gun

2007-09-11, 13:54
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nej Gun,
Du drar förhastade slutsatser. Jag skall egentligen inte lägga mig i hur Du vill forska, men råder Dig ändå att verkligen läsa de källor som jag rekommenderar/rekommenderat/hänvisat till. Liksom ovan är det annars risk att Du hamnar helt fel, och då blir forskningen/kartläggningen av släkten meningslös.
Vad som antyds i släktschmeat ovan är att Johan är belagd 1500-38 och att den svenska grenen härstammar från honom. Om Du återigen går till källan EÄ så står det:
Johan till Soor. Nämnd i en urkund (Riga.) av 1500-10-23. Fick 1522 förläning på några lägenheter under Soor och Walk. Gift med Margareta Wrangel, av huset Adinal.
Först hans sonsonsonson Reinhold till Soor tjänte från 1601 i Sverige; Dennes son Gustav naturaliserades som svensk adelsman.
I all välmening - läs källorna,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-11, 16:51
Svar #20

Gun Karlsson

Hej Olle, javisst Du har rätt, läste också
igenom mera ordentl. har varit på Biblis som ska ta hem böckerna åt mig,(man går upp i varv ibland) Stort Tack iallafall.Hälsn.Gun.

2007-09-11, 22:13
Svar #21

Peeter Grunberg

Genealogisches Hansbuch der baltischen Ritterschaften finns på nätet.
Anrep finns i delen för Guvernementet Estland
http://mdz1.bib-bvb.de/cocoon/baltlex/Blatt_bsb00000558,00010.html?prozent=
 
Hälsningar
Peeter Gr?nberg

2007-09-29, 03:08
Svar #22

Lili-Ann Aldman

Hej  
 
Jag ser att Niklas Hertzman  är intresserad av uppgifter angående släkten von Bippen. Jag forskar på handelsmän i Stockholm och har en hel del data på grosshandlaren Philip von Bippen som invandrade från Greifwald på 1730-talet och hans hustru Christina Hardt. Om du är intresserad kan du ta kontakt med mig, på ekonomisk-historiska institutionen, Uppsala universitet.

2009-11-01, 14:57
Svar #23

Utloggad Anna Träskman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2017-08-20, 17:53
    • Visa profil
Hirsch fr Westfalen som vandrade glasbrukare.Tex Frans Hirsch och Theodor Ldvug Micheal Hirsch i Småland.Speciellt undrar jag om denna Frans och om Theodors ev bror Janne Hrsch.

2010-01-06, 10:58
Svar #24

Utloggad Anna Träskman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2017-08-20, 17:53
    • Visa profil
Theodor Ludvig Mikaels fr Fredrika Bremer född 1812-06-12 Vilka var hennes anfädrar och vad jobbade de med ochvarifrån kom de

2010-02-18, 07:11
Svar #25

Utloggad Anna Träskman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2017-08-20, 17:53
    • Visa profil
Micheal Ludvig Theodor Hirsch m Hustru Fredrika Wiger jobbade Gylletorp glasbruk 1850 talet.
Han kom i från Tyskland,Westfalen.Amelith. Var kan jag vända mig om hans inresetillstånd.Skulle vilja veta när han emigrade.

2011-03-26, 20:48
Svar #26

Utloggad Inger Nättorp

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2014-02-27, 21:35
    • Visa profil
Vävarsläkten Heitz utvandrade 1700-talet början från Behring Westphalen. Jag hittar inte platsen i den delen av Tyskland. Den kanske heter något annat nu. Tacksam om någon kan ge mig ett tips.

2012-02-08, 00:21
Svar #27

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Hej!
 
Har sökt efter Johan von Bippen och hans bror Dietrich, tror jag kanske kan ha hittat dem på en tysk släktforsknings pdf.
Adressen till den pdf där jag hittade dem är här nedan.
   
www.genealogy.net/vereine/...GHGG7.pdf
 
Sök på standesamt sedan namnet på staden t.e.x standesamt bochum för öppettider.
Det är en sorts kommun info tydligen används det som våra kyrkoböcker.  
 
Von Bippen betyder tydligen från Bippen en kummun i distriktet Niedersachsen nära OsnabrÜck.
Bara ett lite tips för er som forskar på von Chapel/n, Chapeln ligger tydligen i samma område.  
 
Skriv gärna om hur det gått och om någon kan bekräfta om det är samma personer.
detta är lite av vad jag hittade.
 
Bernard von Bippen 1600-09-29 chapeln, död 1656-12-27 Osnabr?ck
gift med  
Anna Hausbrand 1602-06-08 Tecklenburg, död 1656-12-19 Chapeln
son
Dietrich von Bippen 1570,död 1622-01-16 Osnabr?ck
gift med
Elsebein von der Borg
son
Dietrich von Bippen 1540, död 1603 i närheten av Osnabr?ck
son
Johan von Bippen

2014-10-17, 21:56
Svar #28

Utloggad Bobby Aynsley

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 784
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:21
    • Visa profil
Söker föräldrarna till Franziska Maria SCHNELL, född 1865-09-04 i Herford.
Gift med Heinrich WILHELM, född 1859-01-20 i Loccum,Wunsdorf,Hannover.
Tacksam för all hjälp!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna