ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stralsund  (läst 4615 gånger)

1999-09-09, 17:45
läst 4615 gånger

Anna Johnson

På annan plats här i Anbytarforum (Uppland: Efterlysningar) söker jag min anmoder Dorothea Thets. Hon ankommer till Uppland (Odensala sn) ca 1770 från okänd ort och sägs ha en son, Carl Johan Kaufman f. 1763 i Stralsund. Jag undrar nu om det kan finnas någon möjlighet att finna henne via denna väg -- finns det månne några födelseböcker eller dylikt att titta i och i så fall var? Fanns det i Stralsund (liksom i t ex Stockholm) många olika församlingar? Jag vet inte om hon var tyska, men att sonen (och dennes far?) var det antyds ju av efternamnet.
 
Jag är tacksam för tips (jag har också spanat lite på ABC för Pommernforskare, men det kändes snårigt!)

1999-09-09, 18:00
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Anna
allt är snårigt som man inte läst in sig på. Det har vi som jobbat i G-gruppen som pionjärer verkligen fått erfara. Det är inte lätt att forska i Tyskland och ännu svårare att sen försöka hjälpa andra vilket är vårt mål.
Men kom gärna med förslag på ändringar och tillägg. Det välkomnar jag och webbmästare Lars C.
 
Om du skriver ett e-brev till G.f@mbox200.swipnet.se så får du veta något om kyrkoboksmaterialet.  
Du kan också gå in på mormonernas webbplats
(adressen finner du på G-gruppsidorna) och kolla
vad de har på Stralsund. Gissnngsvis ingenting för
1763 vilket indirekt framgår av G-gruppstexterna om du läst på.
Jag återkommer om några veckor.
Dessförinnan kan du kanske finna en artikel i AnRopet i något av förre årets utgivning där Isa
Kilsbo berättar om sitt besök på arkivet i Stralsund.
hälsning Gustaf
som nog kan lova framgång för dig
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

2005-04-09, 13:39
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vilka kyrkböcker finns bevarade för staden?  
Är det enbart evangeliskt-lutherska församlingar som funnits i staden?  
Söker åren/tidsperioderna de förts, volymsignum och i vilket arkiv de idag förvaras i Tyskland (eller annorstädes).  
Fanns det en särskild garnisonsförsamling under den tidsperiod staden ingick i svenska riket?  
 
Även sökes en bra karta på Stralsund med omgivning i äldre tid, där dåvarande församlingar är utsatta.  
 
G-gruppen har många trevliga länkar, men jag tycker dessa är lite röriga så jag önskar en direkthänvisning till hemsidor om någon har kunskap om direkt källforskning som bedrivs i Stralsund med omgivning.
 
Med tanke på områdets geopolitiska status för svenska stormaktsväldet och alla de tusentals garnisonssoldater (en del med familjer) som passerat och vistats i staden Stralsund borde en primär forskning inriktas på kyrkböckerna som förmodligen har mycket nytt att tillföra forskningen.

2005-04-09, 16:30
Svar #3

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Hej Niclas, Stralsund är verkligen värt ett besök. DDR hade inga pengar att riva och bygga nytt som man gjorde i t ex Lübeck. Jag har tagit fram en bok som jag köpte där 1990 och i staden fanns följande kyrkor: St. Marien, St. Katharinen, St. Jacobi, St. Nicolai och St. Johannis Kloster u. Kirche. Jag har för mig att minst en av denna var/är katolsk och de andra lutherska.
 
Karta: http://www.staedteverlag.de/stadtplaene/plan/index.php4?plz=18439

2005-04-09, 16:46
Svar #4

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Svar pa din andra fraga: 1776 grundades en katolsk församling - Heilige Dreifaltigkeit.
 
De som jag räknar upp ovan var/är alla evangeliska. Dessutom finns Heiliggeist.
 
Se även Stralsunds stadsarkiv:  
 
http://www.hinterpommern.de/Wegweiser/node45.html

2005-04-10, 08:48
Svar #5

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Kyrkböcker i Tyskland är värt ett eget kapitel.
Eftersom det har funnits mer än tjogtals religioner som fört kyrkoböcker så har det också funnits konkurrens av ett slag som vi inte haft i Sverige förrän idag. Mormonerna
var och är en av konkurrenterna och det är en
av förklaringarna till att de inte får fotografera.
Det mesta som finns hos mormonerna härstammar från urkunder ur statliga och regional arkiv t ex Kirchenbuchduplikaten
fr o m ca år 1800. (Lagen kom i slutet av 1700-talet)
Under DDR-tiden var det klart olämpligt att
släktforska av många skäl. När föreningen
Pommerscher-Greif bildades år 2000 med säte i Greifswald fanns en enda medlem i denna förening som verkligen bodde i Pommern.  
Vi kan inte hoppas på att vi får tyskt kyrkoboks-
material hos SVAR inom överskådlig tid.  
Våra problem får vi lösa på annat sätt och det
försöker vi göra för medlemmarna.  
hälsning Gustaf

2005-04-10, 09:27
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Någon som vet om det fanns en garnisonsförsamling under den svenska tiden i Stralsund? Om inte, var sorterade då garnisonen in i den här komplexa bilden av olika religiösa samfund.
 
Gällde svensk lag (t ex kyrkolagen 1686) i svenska Pommern?

2005-04-10, 17:42
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Niclas! Det finns ett kortregister på stadsarkivet över ministerialböckerna från 1630-talet och framåt för de tre församlingar som låg innanför stadsmuren. Jag har även för mig att de äldsta kyrkböckerna för Pommern (fram till 1700-talet) är utgivna i tryck.

2005-04-10, 18:14
Svar #8

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Ulf Pauli, Det Svenska Tyskland, Svenska Humanistiska Förbundet nr 101 (1989)är en bra utgangspunkt för den som vill lära sig mer om detta. Stralsunds kyrkor: Nikolai - radherrarnas, Marien - köpmännens, Jakobi - hantverkarnas.

2005-04-12, 13:31
Svar #9

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
1990, första gången jag var i Stralsund, gick jag en guidetur genom Johanniskloster. Där stod de gamla böckerna som tillhör stadsarkivet. Men tiden tillät mig inte att titta i dem!
 
Vid ett senare besök fick jag höra att allt nu finns på data och att man kan få hjälp att söka. Tyvärr hittar jag just nu inte lappen med telefonnummer. Men gå in på www.stralsundtourismus.de så hittar du kyrkor, kloster, arkiv mm  
 
En underbar stad! Ett besök rekommenderas varmt av Stralsundsättlingen Anita

2005-05-10, 18:17
Svar #10

Utloggad Ragnar Eisjö

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det här med Stralsund och den svenska garnisonsförsamlingen där tycks vara ganska krångligt.  Krigsarkivet i Stockholm uppger att man 1949 fick besked om att kyrkböcker över svenska garnisionsförsamlingen i Stralsund förstörts vid ett bombangrepp mot staden 1944.  Dock skall vissa församlingsböcker ha överförts till Staatsarchiv i Greifswald.   Jag skickade ett e-mail dit och fick beskedet att man inte hade några som helst uppgifter om den person jag sökte - majoren Sven Åderman från Nyköping, vilken avled i Stralsund 1760  74 år gammal.   Vänligt nog vidarebefordrade man min förfrågan till Stadtarchiv i Stralsund, men inte heller där säger man sig ha några uppgifter att komma med.   Krigsarkivet uppger att Nocolaikyrkan i Stralsund har ett gravmonument över bl a flera svenskar.   Jag har ännu inte varit där, men skall kanske försöka komma dit med tiden.
Det är väl inte någon som vet något mer om detta?
Ragnar Eisjö

2005-05-10, 18:34
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ragnar, tack för information om garnisonsförsamlingen.  
 
Vad gäller Nicolaikyrkan, så finns en förteckning över gravar med svensk anknytning, och deras placering i kyrkan, på den här välkända sajten!

2007-05-01, 21:35
Svar #12

P G Blixt

Hej!
Ernst Harder var född den 5 september 1789 i Stralsund, Vorpommern. Han antogs som soldat vid Kronobergs regemente Allbo kompani Stockanäs rote i Småland 1811.Ernst var gift med Anna Esbjörnsdotter född 1793. Hon avled i vattusot 1829. Ernst avskedades från regementet 1818 och flyttade till Tussjöholm i Perstorp i Skåne. Han flyttade sedan tillbaka till Tyskland 1847. Ernst var min farfars farfar.
 
Vid förfrågningar till Stadsarkivet i Stralsund har jag fått besked att någon Ernst Harder inte finns i deras register. Det är därför inte otänkbart att han kom från någon mindre ort i närheten av Stralsund.
 
Det finns andra personer med namnet Harder  när jag letat på Internet.(Charles Harder och Maria Theodora von Harder).Ön Rygen nämns i något fall. Kanske Ernst Harder var född på Rygen? Om de här personerna med namnet Harder är släkt med Ernst vet jag inte men det kanske finns en koppling.
 
Bland svenska krigsfångar i Frankrike 1812-1814 fanns bland tillfångatagna officerare löjtnant Charles Harder vid Drottningens livregemente.
Wilhelmina Maria Theodora von Harder född 1786 på Rygen, Rambin socken var gift med Fredrik August von Zansen.
 
Om det är någon släktforskare som vet något om släkten Harder skulle jag bli mycket tacksam om jag får veta det.
 
Med vänlig hälsning
P G Blixt

2007-05-01, 22:36
Svar #13

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej P G. Har du tittat på www.G-gruppen.net
De har en diskussionslista för medlemmar som forskar på länderna runt Östersjön. Ger också ut CD skivor med resande Ystad-Stralsund-Ystad 1680-1860.
mvh
Kurt Persson

2010-09-04, 01:04
Svar #14

Paul Bergström

Hej! Det fanns ett gymnasium (lärosäte) i Stralsund under 1700-talet. Finns elevmatriklar bevarade? Är de i tryck?
 
mvh
 
Paul

2014-09-10, 11:26
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om tullnär och ryttmästare Israel Gahm som försvinner från Eksjö med familj ca 1727.
 
En teori är att han hamnar i Stralsund. För där föds en Catharina Gahm 1728 - se mitt inlägg under .  
 
Enligt de uppgifter jag har avlider han sedan någon gång mellan 1740-1757.
 
Några frågor inställer sig:
 
Tjänstgjorde svenska tullinspektörer i Stralsund? Och i fall han blev ryttmästare i samband med flytten - vilka svenska regementen var involverade i Stralsund vid tiden?
 
Sedan tycks det gå att få uppgifter från Stadsarkivet i Stralsund. Så därifrån kanske man kan inhämta uppgifter om tullinspektörer och Israels död?
 
Tacksam om någon har närmare info att ge.
 
/Leif

2014-09-10, 12:06
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Undrar hur mycket som finns om tjänstemän m.m. i Kammarkollegiets arkiv (fritextsök i NAD på ex. denna kod SE/RA/521/521.08). Beståndet innehåller mängder av volymer, men är ofullständigt förtecknat i ARKIS (NAD).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-09-10, 18:24
Svar #17

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan Leif, på Tullmuseum finns, om jag minns rätt, ett omfattande personregister över tullare, de har även gett ut böcker runt detta. Pröva med att kontakta Tullmuseum och hör med dem, se hemsidan:
http://www.tullverket.se/omoss/tullmuseum.4.4ab1598c11632f3ba9280005704.html
 
 
Vänligen,
Calle

2014-09-10, 19:51
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Tack Claes-Göran och gode Calle för tipsen!  
 
Ja, Kammarkollegiets arkiv kan vara en bra källa men kräver besök. För jag måste gå igenom varje volym. Ett rätt omfattande arbete. Men några har större relevans än andra, bl a den du Claes-Göran hänvisar till och Tull- och licenskontoret.
 
Och Tullmuseum kan också vara värt att pröva. Jag har dock gått igenom en del akter från Generaltullstyrelsen. Och eftersom Israel var verksam så pass tidigt är det sparsmakat med handlingar från den tiden, bl a saknas personalier vilka blir vanligare under andra hälften av 1700-talet.  
 
Utsikterna att finna någonting om honom snabbt är nog större i hans roll som ryttmästare. Frågan är bara var han tjänstgjorde? Att änkan och barnen hamnar i Nora resp. Lindesberg skulle kunna vara en fingervisning om att han var knuten till Bergslagen i militärt hänseende. Men det saknas militaria från bl a Västmanlands regemente aktuell tid.  
 
/Leif

2014-09-11, 10:13
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har också fått ett meddelande från en person - han har tydligen sedan raderat inlägget - som ifrågasätter det faktum att Israel Gahm både är lägre tjänsteman inom Tullverket och ryttmästare. Så därför återger jag dödsnotisen för hans hustru: Rÿttmästarens Herr Israel Gahms änk. fr? Anna Möller här i Staden - Siukdom: andtäppa - Åldren: 85 åhr. Källa: ULA, Nora bergsförsamlings kyA, Husförhörslängd, A I 5 a, 1751-1760 [1756-1760], s 235; Ibm, Lindesbergs kyA, Lindesbergs lfs, Död- o begr. bok, F I a 1, 1756-1757.  
 
Jag var också förvånad hur han kunde gå från tullnär till ryttmästare och ifrågasatte själv om det inte står rustmästare, men jag tyder det till ryttmästare.
 
Och den sista uppgiften jag har om honom som tullnär i Eksjö är en kvittens från 1726. Och mellan 1704-1713 föds barnen i Eksjö, senast 1711 tituleras han tullnär. Och, som sagt, 1727 försvinner familjen från Eksjö. Nästa uppgift jag har om honom är alltså änkans dödsruna där han tituleras ryttmästare.
 

Källa: RA, Äldre centrala tullarkiv 1671-1824; Överdirektören vid småtullen o accisen 1671-1765; G III:6; Uppbörd I. Gahm, Eksjö 1726.

2015-03-25, 21:50
Svar #20

Utloggad Carl-Gustav Hallqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-07-28, 16:54
    • Visa profil
Jag söker information om en släkting 5 generationer tillbaka. Carl-Edvard Rosenqvist, född 1777 i Köningsberg Polen, död 1850 i Varberg. Carl-Edvard tjänstgjorde vid fortifikationen i Stralsund. Han gifte sig med en flicka från orten, Carolina Johanna Christern f. 1792, död 1861 troligtvis i Trelleborg.
Hon lär ha varit dotter till en borgmästare. Denne samtyckte inte till äktenskapet utan de fick rymma till Sverige.

2021-03-12, 19:18
Svar #21

Utloggad Caroline Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 13:38
    • Visa profil
Hej!


Gammal tråd, men jag har svar till PG Blixt från 2007 om von Harder. Tyvärr inte mycket nytt men jag har en anmoder Christina Lovisa Elertz född 1743 eller 44 i Stralsund. Hennes far ska ha varit en köpman Elertz och mor von Harder. Jag har också hört något om Rygen, men tyvärr inte mer. Har du kommit längre?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna