ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rostock  (läst 824 gånger)

2002-05-23, 14:51
läst 824 gånger

Anders Arrhenius

Min farmors syster Juliana charlotta Carlsdotter född 8-3 1851 i Mönsterås emigrerade till Rostock 1870. Hur går jag tillväga att finna vart hon tog vägen? Är tacksam för all den hjälp jag kan få.
                                         MVH
                                        Anders

2004-05-18, 22:54
Svar #1

Madeleine Lossien

Hej
Undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig att få fram uppgifter om min släkt i tyskland (Rostock). Kan själv inte pga den bristande kunskapen och språksvårigheter.
Skicka ett mail med prisförslag osv.
Tack på förhand!
/Madeleine

2004-05-23, 19:03
Svar #2

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej Madeleine
Föreslår att du går med i G-gruppen, som forskar på bl.a. tyskland. Se vidare www.gruppen.net
mvh
Kurt Persson

2004-05-24, 07:32
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Madeleine:
 
Jag tycker Kurt Perssons förslag är utmärkt. Jag vill bara ge dig några tankar jag själv har gjort mig under mitt sökande i Mecklenburg (där Rostock ligger) och Pommern. en del arkiv i denna del av Tyskland har antingen flyttats eller förstörts p.g.a. krig och diktatur etc. T.ex. kyrkoböcker. jag har genom långt och enträget sökande funnit mina släktingar Erbrecht och Degener tillbaka till 1700-talet. En del av dem avled i Rostock (på sjukhus) de bodde på herrgårdar i Schwerin/G?strow områdena. men Rostock måste ha haft bättre sjukvård under 1800-talet än de andra städerna (ett förmodande). jag har också genom att skriva e-mails till kommuner, arkiv, privata personer m.m. funnit vägar som annars inte hade lett någonvart och fått svar. Bl.a. lokalhistoriska dokument genom en lokalhistoriker tillika journalist på ett lokalblad. nu är det en stad Rostock, så det kanske inte är lika lätt där att finna någon eldsjäl. Jag har heller inte lärt tyska i skolan, men jag har skrivit på engelska och oftast fått tyska svar (de förstår ofta men talar/skriver inte så ofta engelska speciellt inte i tidigare DDR och Polen). Jag har lärt att förstå en del genom detta och ett lexikon (checkat senare upp med tyskspråkiga vänner etc.) jag har t.om börjat skriva brev på tyska (i presens förmodar jag...he he) med hjälp av stavkontrollen. Hövlighet (titlar etc.), ödmjukhet (med glimt i ögat!) och inte minst envetenhet(att fortsätta fråga relevanta frågor) är i kombination med varandra dygder i detta sammanhang. Ja, om Du vill kan Du se hur enveten jag kan vara under en annan rubrik här på Rötter....he he, men det brukar inte vara så nödvändigt. Människor i Tyskland är generellt otroligt vänliga och hjälpsamma med dessa uppgifter och man ska naturligtvis vissa dem sin uppskattning (vilket väl egentligen inte borde påpekas). Ofta har jag fått nya kontakter när inte personen eller kommunen ifråga har kunnat svara, hänvisningar vidare etc. men som sagt det är inte helt lätt p.g.a. att de fattas uppgifter också från ganska modern historia, vissa arkiv finns dock i (tidigare) väst Tyskland och är under återuppbyggnad, detta gäller kanske i första hand adeln och kyrkliga arkiv dock, man flydde med sina papper. I första hand de ca. 2.000.000 tyskar i Pommern som antingen fick fly eller mördades av sovjet armen i slutet a Andra världskriget och som nu befinner sig runt om i världen inte minst USA och Canada förutom i tyskland. DDR blev ju dock inte etniskt rensat men där förekom ju andra utrensningar...Före detta har vi ju den groteska nazismen där t.ex. judarna, zigenarna, homosexuella, politiskt oliktänkande också blev utrotade och då och då utslättade från arkiv (införda i andra arkiv...). Vem var dina släktingar i Rostock, varför inte också söka här på Rötter (som ju är den kanske mest avancerade och välfungerande (oftast!!!) siten för kommunikation mellan släktforskare som jag har stött på.
Med vänliga hälsningar: Steve

2008-02-20, 16:05
Svar #4

Utloggad Nils-Erik Finn Eldh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2016-12-20, 09:08
    • Visa profil
    • finn.eldh.net
Hej!
 
Finns det någon som har några upplysningar om,
Jochum Bertoldsson. Född i Rostock 1680.

2011-08-07, 15:54
Svar #5

Åsa Alderlöf

söker efter min farmors farfar Heinrich Krüding och caroline gossel, familjen bodde i rostock området. någon som vet något om dessa 2?
 
åsa alderlöf

2013-08-18, 20:51
Svar #6

Utloggad Angelika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:41
    • Visa profil
Hej
Jag söker föräldrarna , deras födelsedatum och ort, och syskon till Hans Erich Friedrich Adolf Födelse 1927-05-23 inom Rostock Germany  
och han Avled 1999-07-02 i Lundsbrunn , tror jag.
 
mvh Angelika

2013-08-19, 17:50
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angelika, Rostock ligger i Tyskland (notera att Germany är engelska för Tyskland, på tyska heter det Deutschland (därav D på tyska bilar!). Du bör höra med Riksarkivet om det finns en akt på honom. Beroende på när han kom till Sverige och när (om han blev svensk medborgare) så kan du återfinna en dossie i bland annat Statens utlänningskommissions arkiv (1944-1969) eller i Justitiedepartementets serie om medborgaransökningar (fram till 1969-06-30) samt hos Invandrarverket (ifrån 1969-07-01). Det hölls ingående förhör direkt med personerna och sedan när de ansökte om medborgarskap, vilka uppgifter är en otroligt viktig unik källa för invandrarättlingar till att finna sina rötter då där redogör för föräldrar och bakgrund. Kontakta Lars Hallberg på Riksarkivet så kommer du att få en otroligt professionell hjälp med att hitta din släkting.
 
Med vänlig hälsning
Niclas Rosenbalck

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna