ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-17  (läst 2549 gånger)

1999-09-09, 17:40
läst 2549 gånger

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Bland Mecklenburgs städer finns Wismar (svenskt till 1815 och egentligen ännu längre), Rostock
och Landshauptstadt Schwerin. Här finns ett underbart arkiv. På detta finns uppgiften här nedan som jag fann i en bok om Mecklenburgare som
flyttat till andra Östersjöländer som Finland och Estland. (Boken står i fel hylla hos Hintzearkivet på GF)
 
Bohnhof, Carl, Tischlermeister und Maschinenbauer aus Wismar, gestorben 1880 12/11. Der Verstorbene hatte Haus und Hof in der Stadt im Wert von 25.000 RM. Es erben in Helsingfors der Kunstgärtner Christina Bohnhof und der Schneidermeister Theodor
Bilkenroth mit Ehefrau Anna, geboren Bohnhof. Weitere Erbe Albert Bohnhof in Wismar und 2 Schwester in Amerika.
 
Vem berättar mer om Bohnhof och Bilkenroth?
 
hälsning Gustaf

1999-10-18, 19:19
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Forskning på Klopfstock
som finns i Schuberts Bürgerbücher för Rostock.
Den första delen från tiden före år 1600 är inte färdig men den kommer också att innehålla borgare med namnet Klopfstock.
den 15/8 1601 svär Tönnis K. borgareden liksom hans far gjorde på 1500-talet.
den 30/10 1630 är det dags för Peter Klopfstock
Bossmann liksom sin far Tönnis.
den 13/10 1632 är det dags för barnbarnet Tönnis
- också Bossmann. Liksom far äger han Eigentum.
 
Det är Eric Kårholm i Lund som kämpar med sin Klopfstock. Hans största problem är att de anor som kom till Stockholm och de som kom till Norrköping inte kan knytas ihop.
Vem löser det problemet undrar
Gustaf  SSGFs G-grupp

1999-10-18, 23:17
Svar #2

Knut Wilde

Martin Wilde, husar
 
MW tog värvning vid Kongl Husar-Regementet (Mörnerska) i Greifswald  år 1771 och kom med rgt till Sverige 1772.
Enl rulla av 1774 22 år och f i Mecklenburg.
Enl Simrishamns kyrkoböcker f 1740 i Brandenburg.
 
Sökes: föräldrar, födelsedatum och -ort.

1999-11-05, 22:49
Svar #3

Sture Bjelkåker

Den nuvarande tyska delstaten har ju dubbel-namnet Mecklenburg-Vorpommern. Är det så att Vorpommern är den norra delen längs kusten och Mecklenburg ligger söder/väster därom? Eller överlappar områdena varandra?

1999-11-05, 23:03
Svar #4

Sture Bjelkåker

Fortsättning på föregående inlägg. Själv forskar jag på ätterna Kruuse av Verchou (=Varchow väster om Neubrandenburg) och von Krassow.

1999-11-06, 18:54
Svar #5

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Sture
Mecklenburg börjar vid gränsfloden där staden
Ribnitz ligger vid en bukt av Östersjön.  
Öster därom finns Vorpommern med Barth och Stralsund.
Det innebär att arkivalier från Ribnitz finns i
Schwerin men allt från östra sidan av floden
finns i Greifswald.
Givetvis framför allt administrativt, ekonomiskt och juridiskt material.
 
hälsning Gustaf

1999-11-22, 01:27
Svar #6

Utloggad Margareta Jacobs

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2008-12-04, 03:34
    • Visa profil
En av mina anfäder, (Stephan) Christian Kleingärtner (1700-1788), gifte sig år 1734 i Katarina församling med Margaretha Sophia Thiel  
1703-1764).  Christian Kleingärtner kallas först smed, sedan hovslagare i Skövde vid Västgöta  
kavalleriregimente.  Hans svärfar Hans Thiel var mästerhovslagare i Sthlm.
I vigselboken, Sthlm, Katarina, 1715-1819, s. 422
sägs att han kom från Mecklenburg, men jag har inte funnit någon med namnet Kleingärtner bland evangelische församlingar i Mecklenburg.  Circa
1745 föddes en annan Christian Kleingärtner i Landkreis Karlsruhe.  Denne man utvandrade till Hoffnungstal i Bessarabien och bildade familj vars ättlingar senare utvandrade bl.a. till South Dakota i USA.
Min fråga är, hur och var kan jag finna födelseort och föräldrar till min Christian Kleingärtner.  Har tittat i Hintzesamlingen flera gånger, men inte funnit något.
MVH
Margareta i Virginia, USA

1999-11-24, 12:11
Svar #7

pia myhran

jag söker information om astrid karin  ingeborg kruuse af verchou

1999-11-24, 12:31
Svar #8

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Margareta
har du haft kontakt med arkivet i Schwerin?
Och deras skråarkiv (Innungs-)  
Vid den tid Christian Kleingärtner kom till Sverige så härjade krig och sjukdomar. Men Mecklenburg var relativt förskonat under hela
1600-talet.  
 
Om du tittar på G-gruppens webbplats så finner
Mecklenburgsidor. Skriv till den särskilda föreningen för Mecklenburg.
Eller efterlys Kleingärtner hos Karin Schoepke.
(Se g-gruppens webbplats)
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

1999-11-30, 08:42
Svar #9

Kjell Bensing

Fredrik Olinder och Dorothea Malmborg.
F.Olinder är född i Meklenburg 1791-08-17, är bosatt i Villstad 1835 0ch står i Hsf.l. som torpare och ståndsperson! Hans hustru D. Malmborg 1795-01-17 född i Schwerin.
Vet någon hur man kan komma vidare i Tyskland och få veta något om deras förfäder i Tyskland och eventuella kopplingar tillbaka till Sverige?

1999-11-30, 09:06
Svar #10

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Kjell
och välkommen till Mecklenburg-sidan. Många svenskar har anor i Mecklenburg och förhoppningsvis kan dessa ge varandra hjälp.
Jag ska se om jag kan hitta hustru D (Dorothea?)
Malmborg i Schwerin i Franz Schuberts Trauregister
 
Återkommer. Men utnyttja också tipsen på G-gruppens sidor för Tyskland och Mecklenburg.
(Bl a Karin Schoepke)
hälsning Gustaf   SSGFs G-grupp

1999-11-30, 19:15
Svar #11

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Kjell
vid en titt i Bürgerbuch für Schwerin m fl städer
(före 1704) så fann jag ingen Malmborg
Andreas Malmberg gifte sig med Fr Cath Sophia
Malmberg witwe Johann Dieterich Bernauer
i Wismar St Maria 1723
 
Gustaf SSGFs G-grupp

1999-12-01, 14:03
Svar #12

JanYngwe Linderhav

Hej,
har en ana som ska ha varit född i Mecklenburg. Har inga uppgifter om födelsdatum, plats, föräldrar.
Johansson-Rabe, Reinhold Johan. Född i Mecklenburg. Stupade 1660-01-14 i Fredrikshald, Norge. Begravd i Toarp kyrkokor. Kapten och Regementskvartermästare.
Var gift med Katarina Ravingia, död 1668. Hon var dotter till kyrkoherden i Rångedala Petrus Ravingius och dotterdotter av biskopen i Skara Paulus Pauli, död 1617.
Tacksam för alla uppgifter
JanYngwe

1999-12-02, 18:32
Svar #13

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej JanYngve
jag bad Helena på Genealogiska Föreningen (Släktforskarnas arkiv) att se efter vad hon kunde finna. Här kommer hennes svar:
 
Hittade i Schubert: Kopulationsregister aus Mecklenburgische Kirchenbüchen
under Schwerin-Dom följande:
1656 8/1: H. David Rabe med Anna Margareta Schillings.
I Wismar-Heiligegeistkirche: 1679 utan datum: Anna Maria Rabe med Korporal Nicolaus Dunker.
I Deutsches Familienarchiv bd 50 sid 244 finns en tabell över en Hans Martin Rabe med hustrur och barn. Tyvärr heter inget av dem Reinhold Johan eller liknande. Hans Martin R. dog 1729.
Kan förstås kopieras om intresse finns?
Forskaren Rolf Ekelund i Kullavik håller på en hel del med släkten Rabe. Han påstår (Släkthistoriskt Forum 2/96) att ovannämnde R J Rabe var född i Rostock.
--
Nu föreslår jag dig JanYngwe att skriva in förnamnen på Reinhold Johans barn. Det kan ge vägledning i sökandet för Anbytarforums läsare.
På 1600-talet var nog namngivningen tämligen reglerad och det kan hjälpa.
hör av dig här på Anbytarforum men ta också och diskutera med Helena på GF - Släktforskarnas arkiv.  hälsning Gustaf SSGFs G-grupp

1999-12-03, 08:14
Svar #14

Carina Sunesson

Hej Jan Yngve! Jag vet inte hur mycket du har
på Reinhold. Jag har anorna framåtpå honom genom hans dotter Annika. Om Du vill ha dessa är det bara att säga till så lägger jag ut dem åt Dig.
 
När det gäller hans hustru verkar det som om Du har dessa anor:
Catharinas föräldrar var:
Petrus Ravingius och Helena Pauli.
De hade ytterligare en son: Paul Ravingius gift med Bengta Lars-Grotte.
Helena Paulis föräldrar:
Pauli Paulus (död 1617 )och Brita Torchildsdotter.
Pauli Paulus far med samma namn död 1568 och biskop i Skövde.

1999-12-06, 11:34
Svar #15

JanYngwe Linderhav

Hej,
när det gäller Reinholds barn så har jag inte så mkt.  
Maria Rabe gm Per Holm,  
Ernst Johan Rabe, d. 1684, gm Elisabet Movitz(tror jag)
och så Annika Rabe, d i mars 1709, gm Per Kohlbeck.
 
Carina, ja jag vill gärna ha dottern Annikas anor framåt. Är tacksam för all information
 
mvj JanYngwe

2000-03-18, 18:04
Svar #16

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
I Helsingör, Danmark gifter sig 1655 buntmakaren Jörgen Engelow (Engelau) med Margaretha Westenholtz. De får barn i Helsingör mellan 1656 och 1676 (ev senare).
Minste tre av barnen (Anna, Henrik och Otto) flyttar över Öresund till Helsingborg och bildar familj där.
 
När Jörgen och Margaretas första barn (Anna) döps i Helsingör 2/3 1656 står det att Jörgen Engelaw är född i Lubeck, son till Jörgen Engelaw och Lucia. Margareta Westenholtz är född i Plagen, Mecklenburg [Plön?], dotter till Marten Westenholtz och Anna Evertsdotter.
 
Nu undrar jag om det är någon som känner till något om släkten Engelau i Lubeck eller Westenholtz i Plagen, Mecklenburg.
 
Tacksam för tips.
Niklas
Niklas Hertzman

2000-04-05, 22:57
Svar #17

Bjørn Erik Boye

Hei!
Har ikke jobbet så mye med mine tyske aner ennu
men prøver med et utspill her: Johan Gabriel Boye f10.9.1716 i Wismar,kom til Bergen 1731, der han i 1741 fikk borgerbrev som skipper og senere som kjøpmann. Giftet seg 1741 med Anne Cahtrine Berger
De fikk etterhvert en stor etterslekt i Norge, som jeg stort sett har oversikt over.
Ifølge en muntlig overleverin het hans far Hans Jørgen Boye fra Wismar
Andre tyske inngiftede slektsnavn i Norge var etterhvert: Langfeldt-Bowitz-Harloff-Brun(m)s-Krull.
Det er spesielt Boye fra Wismar jeg lurer på om andre har jobbet med. Deler selvsagt den info jeg har om de andre slekter som her er oppgitt.
Medlem DIS-Norge og NSF
 
Mvh Bjørn Erik Boye

2000-04-06, 13:42
Svar #18

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Björn-Erik
har du skrivit detta också hos Karin Schöpke?
Gör det annars så kommer hon så småningom att lägga ut vad hon finner.
Karin använder bl a Schuberts Trauregister mm
Finns de i Norgen? Om du söker på www.libris.kb.se
så kan du se hur mycket Franz Schubert publicerat
Karin Schöpkes adress hittar du på våra webbsidor
hälsning Gustaf SSGFs G-grupp
 
PS Norsk slektsforskningsforening har bildat en grupp för tyska anor är du med i den?

2000-04-06, 22:00
Svar #19

Bjørn Erik Boye

Hei og takk:
Jo gruppa i NSF er jo på beina. Men vurderer det slik at for oss som ikke er så mobile, får man se det an litt, til man eventuelt kan delta/bidra hjemmefra. Skal se på tipsene som her står, og håper at jeg kan bidra selv etterhvert.
 
Med alle gode ønsker Bjørn Erik

2000-09-07, 00:24
Svar #20

Marianne Vestli

Letar efter en av mine aner. Han heter Jochum Lobes og er immatrikulert i København 11.5.1647 og er registrert at han er fra Mecklenburg. Han kom til Norge og ble prest for de tyske arbeiderne på Akershus Festning.(Ble kalt slottsprest) gift med Sidzel etternavn ?
Takksam for all informasjon.

2001-01-16, 23:49
Svar #21

rikard

Hej och intressant att många kommer från Mecklenburg om man kan säga så...
 
Min förfader hette  
Johan D. von Reusch (död 1761) och kom från Mecklenburg via Holstein till bergen på 1700-talet.
 
Information finns i  
Militärbiografier- Den norske härs officerare 18/1 1628 - 17/5 1814, Oslo 1949 Riksarkivets segelsamling, Oslo.
 
tacksam för all information
 
/rikard

2001-01-28, 19:54
Svar #22

helene jonasson

Jag undrar om någon har information om Gustaf Kruse af Verchou. Han levde mellan 1686 och 1768.

2001-03-16, 22:42
Svar #23

Brian Petersen

Hej!
 
Jag undrar om det är någon här som kan hjälpa mig att hitta upplysningar om mina förfäder från Mecklenburg-schwerin.
Jag söker en Johan Georg Joachim Heins, som skall vara född 24/7-1799 i Schwerin. Kanske i något som heter Teters??
Jag tror, att hans farfar skall ha varit Hofsattlermeister i Oranienburg. Vad det så kan vara??
Hoppas någon därute i cyberspace kan hjälpa mig.
 
Hälsning
Brian
 
http://fly.to/brian56

2001-03-17, 16:41
Svar #24

Utloggad Ulla Nordenstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-05-10, 08:12
    • Visa profil
Gustaf von Gertten,kan du hjälpa mig?Hans Claudii Klochovius f.omkr 1596 troligen i Rehna,29 km NW om Schwerin studerade med sin bror Petrus i Danmark.Hans(Hampus Johannes) blev Kyrkoherde i Jämtland,Sverige och dog där 1684.Jag  är nyfiken på orten Rehna.Hans hade en kyrkklocka i sin signet.Är namnet Klochovius vanligt i Tyskland,är det ett släktnamn?Barnen i Sverige tog Klockhoff till efternamn.Hette han Clauson i efternamn och Klochovius efter någon ort?Det vore intressant att veta mera om detta.
Tack på förhand
Ulla Nordenstam

2001-03-17, 19:44
Svar #25

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Ulla och Brian
migrationsseminarium i Malmö och Lund tar all min tid just nu. Båda ska kunna få bra hjälp.
Men börja med att gå in på G-gruppens webb
http://home.swipnet.se/larscra/ggrupp/index.htm
och läs på.
G-gruppen har en bra kontakt i form av en yrkesforskare i Schwerin men eftersom han kostar
så ska vi kartlägga allting annat först.
 
hälsning Gustaf  G-gruppen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna