ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konstanz  (läst 928 gånger)

2014-05-05, 23:46
läst 928 gånger

Utloggad Marianne Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 22:42
    • Visa profil
Hej,
jag söker efter mitt barnbarns (Jasper Haas) förfäder. Eugen Haas med fru Anni, bagare i Konstanz med eget bageri. Han dog ca 1971 och hans son Sigfried, Sigi, (född 1947) tog över bageriet tillsammans med sin fru Gertrud (född 1950).
 
Ich suche Information ueber die Vorfahren von mein Enkel, Jasper Haas. Sein Urgrossvater war Eugen Haas, Bäckermeister in Konstanz (ab 1939) und seine Urgrossmutter Anni Haas, geboren Ghetta. Eugen Haas starb 1971 und sein Sohn Sigfried mit Frau Gertrud uebernahm die Bäckerei.  
 
Wäre sehr froh ueber Information / Skulle bli mycket tacksam för information och / eller hur jag kan få tag i information.
Vielen Dank / Tusen tack för all hjälp!
Marianne

2014-05-06, 20:45
Svar #1

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
hej
Dina uppgifter är väldigt knapphändiga. Generellt sett är det viktigt att ha detaljerade uppgifter om var personer har bott, särskilt i städer där det kan finnas flera folkbokföringskontor. Jag får ändå intrycket att det kanske bara finns ett sådant kontor i Konstanz. Här är i alla fall en sida där man kan begära ut uppgifter: http://www.konstanz.de/rathaus/00707/01001/01006/index.html. Det som verkar säkrast är att beställa födelsebevis för Sigfried, eftersom du vet årtalet. Då får du uppgift om föräldrar och i bästa fall deras födelseår, eller i alla fall bostadsort. Att få dödsbevis för Eugen kan ju bli lite dyrare om du inte vet rätt år, men det kan vara det enklaste/enda sättet att få veta när och var han är född. Det är i sin tur nödvändigt för att komma längre bak i släktkedjan.  
 
Det gäller vissa spärrfrister för fri tillgång till uppgifter: 110 år för födslar, 80 år för giftermål och 30 år för dödsfall. Som direkt anförvant kan man få ut uppgifter ändå, men du måste antagligen beskriva eller visa släktskapet.
 
Ska du söka längre tillbaka än 1870-talet är det kyrkböcker som gäller. Då måste man veta personens konfession och exakt församling för att komma vidare. Dokumenten kan finnas på diverse ställen, så det måste man ta reda på från fall till fall.  
 
Ett kompletterande sätt att ringa in personer kan vara att leta efter gamla adressböcker via internet. Men det finns ju bara i begränsad omfattning och i första hand för 1900-talet.
 
Det finns säkert också släktforskargrupper i området som man kan få kontakt med och hjälp av.

2014-05-07, 15:14
Svar #2

Utloggad Marianne Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 22:42
    • Visa profil
Tusen tack Anna, väldigt bra tips. Jag ska kolla med min svärson om han kan få tag i mer exakta uppgifter om sina mor- och farföräldrar.
 
Kära hälsningar
Marianne

2021-07-18, 17:24
Svar #3

Utloggad Manuela Irmgardson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 17:01
    • Visa profil
I princip, som Anna Peters säger. Men inte i grunden. Du måste titta på det enskilda fallet. Dessa tidsfrister gäller inte för hela Tyskland (endast teoretiskt). Betydande längre tidsfrister för vissa områden, inga för andra.
Vanligtvis räcker det med namn, födelseort (du behöver inte veta födelseort tillhörande församling) och datum. Vårdgivare är ofta hjälpsamma så att du kan hitta rätt person. Det finns för många liknande namn i Tyskland.
....
Siegfried o Getrud Haas lever och därför är de data under dataskydd. Siegfried tog över sin fars verksamhet 1973. Eugen Haas grundade bageriet 1939. Hans bageri i Konstanz gick i konkurs och är nu stängt.
Men det handlar inte om honom. Om jag förstår det rätt handlar det om förfäderna Eugen Haas och hans fru Anni född Ghetta och andra förfäder.

Jag skulle inte beställa födelsebeviset utan hans dödsintyg. Som son kommer Siegfried att ha intyget. Det enklaste sättet är att ringa Siegfried. Han vet när och var hans far föddes.

Foton visar Siegfried och Gertrud.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna