ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-20  (läst 3603 gånger)

1999-01-11, 00:20
läst 3603 gånger

Erland Huledal

Jag gör research angående svenska emigranter till Sydafrika för ett projekt som förhoppningsvis ska resultera i en bok (och ett antal artiklar). Jag har redan ett register på några hundra svensk-sydafrikaner, men hoppas kunna publicera det mest kompletta registret över utvandrare till Sydafrika. Söker alltså all möjlig information och kontakt med alla som kan ha intressanta upplysningar. Kanske kan jag i gengäld hjälpa några släktforskare med de fakta jag kommer att få/redan har fått fram.

1999-01-11, 01:00
Svar #1

Carl Szabad

Jag hade en mormors morbror, född 1860, som emigrerade till Transvaal och köpte in sig i ett gruvbolag. Sedermera avled han 1893 under installation av en maskin (troligen bergborr) och efterlämnade en nätt slant till min mormor och hennes syskon.
 
Jag har försökt få reda på om hans bolag ännu finns och om det finns några arkiv på platsen, men hittills med negativt resultat. Det finns en dossier i UDs arkiv om hans arv där Johannesburg är en av mellanstationerna. Därför tror jag att Sydafrika hade överhöghet över Transvaal vid den tiden.
 
Han hette Abraham Oldberg och företaget Venmeer Gold Mining Co Ltd i Fort Victoria.

1999-01-16, 17:20
Svar #2

Utloggad Kerstin Carlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-06-18, 10:06
    • Visa profil
Jag har en farmors bror, Carl George Digby* Koch, född 8 maj 1850 på Stora Vrem, Kville, Bohuslän, son till Hedda Murray och George Fredrik Koch.
Digby Koch emigrerade till Sydafrika på 1870-talet.
 
Mer vet jag inte, men jag har en minnesbild av ett foto av honom och hans hustru på en veranda från början av seklet.

1999-02-28, 11:09
Svar #3

Lotta Hessel

Hej! Jag har också en som Emigrerat till Sydafrika, som vi inte vet något om:
 
Johan Alfred Eklund född 1876-04-05 i Bollnäs eller Söderhamn (X).
Utresehamn: Göteborg 1898-05-18 till Kapstaden.

1999-03-19, 13:18
Svar #4

Torbjörn Hellgren

Hej! Jag har ett tidningsurklipp ur en svensk tidning som citerar Cape Times från 10/10 1885. Där står att den Svensk-Norske Generalkonsuln Carl Gustaf Åkerberg hade avlidit och begravts. Han skulle ha varit f. 24/4 1827 och d. 7/10 1888. Vissa tecken tyder på anknytning till släktingar Åkerberg i Södermanland troligen Taxinge sn eventuellt Dillnäs sn eller Åker sn.

1999-05-26, 02:20
Svar #5

Malin Åbbel

Hej!
 
Jag har släkting som utvandrade till Sydafrika under första årtiondet av detta sekel, kan det vara något? Han hette Robert Sätterlund och antog namnet Sutherland efter en mellanlandning i England innan avresan till Sydafrika. Han utbildande sig till polis och  avled till följd av en skottskada (?!) efterlämnandes engelsk hustru och minderårig son, Dennis. Den sistnämde är kusin med min mor, då de har gemensam farfar/morfar i Gotthard Sätterlund
 
Duger detta så har jag de årtal som du kanske har nytta av, plus en och annan bild.
 
Malin Åbbel, Sundsvall

1999-10-29, 17:11
Svar #6

Utloggad Ulf Hjelmqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 944
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 12:34
    • Visa profil
Quiding, Carl Axel, f 1876, sjökapten, utvandrad till Johannisburg. Son till bokhandlaren Nils Wilhelm Quiding 1843-1904. Gift med  
(1) Sigrid von Zweigbergk 1883-1917, son Derrick f. 1910-08-24
(2) Nancy Heslop 1895-1933
(3) Susan Morrish 1904 -  , dotter Irma Peggy f. 1936-03-11.
Ytterligare upplysningar vore välkomna!

2000-08-13, 19:57
Svar #7

Björn Stockman

Känner någon till Rune Andersson f 1911-09-08 i Växjö /G/. Överförd 1945-12-31 till obefintlighetsboken. Lär ha vistats i Johannesburg 1956.
Hälsningar Björn

2000-08-13, 20:58
Svar #8

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Björn! I Sveriges Dödbok 1950-1999 finns denne man vars personnummer indikerar att han invandrat efter 1947 (kan ändå vara född i Sverige). Födelsedatumet stämmer, kanske det är han. Pastorsexpeditionen i Hjo kan svara på det.
 
19110908-9415
 
(Inga namn- eller adressuppgifter)
 
Död 31/3 1970.
 
Kyrkobokförd i Hjo stadsförs, Hjo kn, Skaraborgs län.
 
(Ingen uppgift om födelseort)
 
Gift man (17/3 1961).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Hjo, Hjo kn, Västra Götalands län
 
Källor:
RTB 70

2000-08-14, 18:38
Svar #9

Björn Stockman

Sven,
Tack för uppgiften. Ska kolla upp med Hjo.
Björn

2000-08-15, 00:17
Svar #10

Leif Andersson

Det var ju länge sedan Erland ställde frågan, men jag såg den först idag....  så ett par ytterligare namn kan jag bidraga med om det fortfarande är av intresse....
 
I en av mina anors bouppteckning från 1897 framgår att en son, Carl Olof Andersson, bodde i Transvaal, Afrika, han uppgavs enligt bouppteckningen vara arbetsförman.
 
I en annan bouppteckning, från 1927 framgår att Carl Olof Anderssons systerson, Maskinisten Charles Wilhelm Lefin, också bodde i Transvaal. Denna skall enligt muntlig utsago utvandrat tillsammans med hustru och 2(?) döttrar, men senare flyttat vidare till Australien.
 
Hälsningar
 
Leif

2000-08-15, 20:37
Svar #11

Björn Stockman

Sven! Tyvärr var det fel person. Denne man kom från Finland.  
Hälsningar Björn

2001-01-16, 02:17
Svar #12

Patrik Jansson

Hej! Jag har Sydafrikanska vänner som heter Hagglund. Släkten är talrik i Kapstaden och även i områdena runt Springbok, 50 mil morr om Kapstaden. Ingen verkar dessvärre ha koll på hur och vem som kommit med namnet till Sydafrika. Har någon stött på någon Hägglund i dessa sammanhang?

2001-03-01, 21:53
Svar #13

Torill Berg

Jeg har en Adrian Kristensson som skal være født på Stora Vrem ca 1830. Er det noen som kjenner til han? Han giftet seg i Tanum med Inger Helena CARLSDOTTER 14.01.1853.
 
Med hilsen
Torill Berg

2001-03-05, 16:48
Svar #14

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Jag söker på detta sätt uppgifter om nedanstående familj som utvandrade till Cape Town 1897,
avresa från Malmö 1897-08-09.
Nils Pehrsson Bergman *1867-03-20 i Riseberga, Hustrun Cecilia Olsson *1864-10-24 i
Ullstorp, hennes son Julius Ferdinand *1886-06-22, hans döttrar Signe Helene *1890-10-22
och Martha Linn?a *1893-06-05.
I första hand är jag intresserad Julius Ferdinands öden, ev efterlevande mm. Han var
trolovningsbarn till John F. Carlsson, som dog  ogift 1/2 1938.
Nils Pehrsson Bergman var snickare och sökningen kan ev underlättas av följande uppgifter.
Från hustruns hemförsamling Ullstorp utanför Ystad  utvandrade till Afrika en man Jöns
Larsson *1864. Han fanns i Afrika (Kapkolonin) 7/4 1888 - 1/9 1891. Han återkom till Afrika
24/12 1892 efter att ha varit hemma i Sverige och gift sig med Elna Olsdotter *1865. Paret
återvände till Sverige en period 1895-1896, men finns i en bouppteckning omnämnd som
byggmästare i Afrika 1907-1909. Jag håller för troligt att Nils Pehrsson blev anställd hos
byggmästaren Jöns Larsson.
Det vore intressant för min forskning kring John F. Carlson (som donerade stora summor till
behövande barn och ogifta mödrar i Ljungby och Arby församlingar i Kalmar län samt till
fattiga fiskare i Ystad.) om det gick att spåra sonens vidare öden.

2001-04-29, 21:38
Svar #15

Annkristin persson

Hej Mats Åsenius
Jag letar uppgifter på en familj Åkersten som utvandrade till Sydafrika 1894. Det finns en del person som kom från bl.a Limhamn. Familjen Åkersten var timmerhandlare i Sydafrika. Det finns kanske en del beröringspunkter med dina uppgifter. Vi har försök nå dig på E-mail. Var god kontakta mig.
 
Ann-Kristin Persson

2001-05-09, 11:44
Svar #16

annette

Har en släkting som söker efterlevande släkt. Vi har fått tips att söka i telefon katalog, finns sådan på internet? Vi vet inte var denna BACKE flyttade, bara sydafrica, runt Kapstaden.

2002-03-02, 16:46
Svar #17

Inger Österlund

Har någon vid forskning i Sydafrika träffat på uppgifter om en person som lämnade sin familj i Piteå ca 1905 och bosatte sig i Sydafrika. Mannen Josef Markoff (tid. Jossel Markow) var född 1 juni 1858. I Piteå stadsförsamlings bok över obefintliga kan man läsa att Svenske konsuln i Johannesburg, Gunnar Bergström 16 juni 1928 till församlingen meddelat att Josef avled i Ermelo, Transvaal den 16 juli 1921. Troligen har han varit sysselsatt med viss handel eftersom han var köpman i Piteå.
Om någon kan lämna någon upplysning är familjen Markoff mycket tacksam.
 
Inger Österlund, Piteå

2002-03-02, 19:11
Svar #18

Roland Johansson

Enligt emigrantskivan lämnade Josef Markoff, 40 år, hemmahörande i Piteå, Göteborg 27.7 1898, med destination Cape Town, Afrika. Han for synbarligen i följe med en Charles Ahlston, 34 år, med hemvist i Melbourne, Australien. Denne skulle också till Kapstaden.

2002-03-03, 17:22
Svar #19

Inger Österlund

Tack Roland för uppgiften om Josef!
Framgår namnet på det fartyg Josef reste med av emigrantskivan?
 
Inger

2002-03-03, 21:59
Svar #20

Utloggad Claes Lager

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2009-12-31, 00:18
    • Visa profil
Hej!
Min farfars halvbror, Alfred Emil Lager, född 1872-09-28 for till Durban i Sydafrika 1901. Enligt obekräftade uppgifter gifte han sig i Sydafrika med Sofia (eller Lilly). Han, alternativt de, återkom till Sverige någon gång 1907-1908. Om någon har hittat uppgifter om Alfred och hans vistelse i Sydafrika vore jag mycket tacksam för svar.
Mvh Claes Lager

2002-03-04, 19:45
Svar #21

Erika Ström

Min mfm hade en bror Sven Natanael Svensson född 1895-07-30 som 1912-03-01 flyttade till Durban Sydafrika. Han var född i Romelanda.
 
Mvh  
 
Erika

2002-05-28, 11:33
Svar #22

Nina M. Nordby

Døde svensker i Boerkrigen.Mange skandinaver kjempet frivillig under Boerkirgen i Syd Afrika. Jeg fant en liste over svensker som ble drept eller såret. Er det noen som kjenner igjen sine slektninger?:
"Several of the fallen Swedes were buried on the battleground:
Conrad Ahlstroem, Lilla Malma, Soedermanland Province.
Julius Anderson, Stockholm.
Johannes Flygare, Uppsala, Uppland Province.
Nils Alfred Johnson, Brunnby, Province of Scania.
Otto Stael von Holstein, Kristianstad, Province of Scania.
Osvald Mark, City of Gothenburg.
Nils Harald Nyqvist, City of Gothenburg.
Carl Albert Olsson, City of Gothenburg (Grave No. 3, brother of Edvin Olsson).
Edvin Olsson, City of Gothenburg (Grave No.3, brother of C.A. Olsson).
Fredrik Osberg, City of Gothenburg.

Badly wounded Mr. Appelgren, Oskarshamn, Kalmar Province, died later. He was buried at Modder River, where General Cronjé's camp was situated.

Emil Lindstroem, Malmoe, Province of Scania, died in the British camp.

The surviving Scandinavians were sent to Bloemfontein, where the Corps was reorganised and received additional 80 volunteers from the four homelands. The Corps was not to survive until the end of the war however. On 27 February, 1900, the corps was reconstituted under General Cronjé at Paardeberg, and was not reorganised.

The Scandinavian prisoners were sent to the island of St. Helena in the South Atlantic. They were held in Simonstown, South Africa, before being shipped to the small island. Three managed to escape: Hjalmar P:son Janeck (Helsingborg, Province of Scania) hid in a shallow hole he dug on a beach during a swimming exercise. Janeck was captured again but managed once again to escape.
The two other escaping Swedes ( Privates Johansson and Hultin) managed to avoid capture and returned to the Boer side."

Kilde: http://www.bowlerhat.com.au/sawvl/vol.html

2002-08-05, 11:53
Svar #23

Utloggad Christer Blomstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2016-11-25, 15:29
    • Visa profil
Angående Åkerberg, Svensk Konsul i Kapstaden.
Åkerberg anställdes av Jacob Letterstedt omkring 1857-58 i Kapstaden som förman för Letterstedts Bryggeriverksamhet. Vid Letterstedts död 1862 blev dennes förman Per Oscar Hedelius konsul och 1864 blev Carl Gustaf Åkerberg Konsul till 1885.

2002-10-28, 22:22
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag kan komma med den upplysningen att det var ca 5.000 svenskar som emigrerade till Sydafrika från 1600-talet fram till årsskiftet 1900.
 
Jag söker ättlingar och släktingar till de som utvandrade 1863 med Skeppet Octavia från Kalmar. Det var ett 40-tal människor som följde med skeppet till Transvaal och huvudstaden Potchefstroom.
Den här kallades Svenska expeditionen till Sydafrika eller Forssmanska kolonisations-expeditionen till Sydafrika. Ledaren var en man som redan hade kontakter där nere och hade köpt en stor farm, som han kallade för Scandinavia, han hette Oscar Alaric Forssman.  
Han engagerade också sin broder, Magnus Forssman, som var kommissionslantmätare i Kalmar. Magnus Forssman var faktiskt morfar till de berömda bröderna Torsten och Ivar Kreuger.
Förutom bröderna lämnade följande personer Sverige:
Carl Lönngren med familj, Kalmar
Carl Ludvig Olén, Kalmar
Christina Pettersson, Kalmar
P. A. Westergren, Kalmar
Nils Peter Magnusson, Förlösa, Kalmar
Milda E Helling, Lidköping
Victor Emanuel Norén, Lidköping
Nils Peter Lindeberg, Lund
Oscar Bergström, Mönsterås
E. Thunström, Norrköping
Olaus Andersson, Ramdala
F. I. Hammar, Stockholm
Wilhelmina E. Jonsson, Stockholm
Catrina C. G. Gustavsdotter, Ljuder sn
Joh. Peter Andersson, Öland  
Emma Christina Berggren, Öland
Helena Sohlberg, Öland
A. Hellström med familj, Östergötland
C. Dehm, Helsingfors
 
Detta är bara några av personerna son var med.
Vet du om namnet på några fler?
 
Jag är tacksam för allt jag kan få upplysning om. Ingen pusselbit är för liten.
 
Mitt mejl är: jan.jutefors@telia.com

2002-12-13, 11:29
Svar #25

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Är det någon som vet något om staden Vredendals härstamning? Jag har försökt hitta varifrån namnet härstammar - antar att det är holländskt - eftersom min särbo heter Wredendahl och man blir ju nyfiken på om det finns någon koppling. Vi har inte kunnat hitta varifrån hans efternamn härstammar; det var hans morfar som tog sej namnet.  
Hälsningar/Gunnell

2002-12-13, 17:39
Svar #26

Ingeborg Jönsson

Jag har läst inläggen om svenskar i Sydafrika. För intresserade av svenskar i Afrika finns en intressant bok, och där ingår även Sydafrika som en del av boken. Det är När Sverige upptäckte Afrika av Lasse Berg, Rab?n Prisma, 1997. Det är inte någon genealogisk bok, men den tar upp svenskar som for till Afrika, t ex upptäcktsresanden, handelsmän, vetenskapsmän och äventyrare. Jag vill minnas (har inte boken framför mig nu) att den tar upp tiden från 1600-tal till in på 1800-talet.  
 
Hälsningar, Ingeborg

2002-12-16, 18:35
Svar #27

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Jag har fortsatt att söka information om staden Vredendal på nätet och faktiskt lyckats hitta dess historia. Eftersom jag lagt in en fråga om stadens namn kanske det är på sin plats att även berätta om vad jag hittat. Namnet betyder Fredens dal och var ursprungligen en farm som hette Vreedensdaal. Den härstammar från 1600-talet och en fransk hugenott vid namn Johannes La Montagne om jag fattat det rätt. Franska hugenotter anlade vingårdar i området kring Kapstaden och Olifant Riverdalen där Vredendal ligger är ett känt vinområde. Staden Vredendal härstammar från 1740-talet men blev inte stad förrän 1944. Den uppstod ur en fredlig sammanslutning av två rivaliserande grupper i området.
Ganska intressant för någon som heter Wredendahl i efternamn. Vi vet inte härstamningen på namnet men eftersom vi druckit vin från Vredendal i Afrika så är det ju givet att försöka ta reda på stadens historia. Och naturligtvis även försöka hitta efternamnets uppkomst, men det är en annan histioria!
Hälsningar/Gunnell

2002-12-18, 22:48
Svar #28

Camilla Jonsson

Jan Jutefors
 
Hej!
Jag har en Olaus Andersson från Ramdala i min släkt.Kanske är han en i skaran. Olaus föddes 1834-12-29 i Fabbemåla,Ramdala och flyttade till Granhult,Ramdala 1853.
Hans föräldrar hette Anders Nilsson och Christina Olofsdotter.
Tyvärr har jag inte forskat vidare i hans upptåg men kanske for han till Sydafrika.
Hälsningar Camilla

2002-12-20, 23:42
Svar #29

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Camilla,
 
Det stämmer med åldern. De andra som åker är födda ungefär den här tiden. Tack för uppslaget. Det kan vara värt att kolla upp honom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna