ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oscar Henry Björkman, Kopparberg/USA, född 1900  (läst 922 gånger)

2007-04-07, 20:25
läst 922 gånger

Maja Ullsten

Hejsan!  
 
Jag har tidigare skrivit och sökt efter en Oscar Björkman från Kopparberg men inte fått napp. Men för någon vecka sedan fick jag mail av en dam vid namn Christina som hittat det här:  
 
Oscar Henry född 1900 i Kopparberg  
Far: Anders Emil Björkman född 1875 i Enviken  
Mor: Augusta Johanna Hedlund född 1876 i Enviken  
Bror: Ernts Emanuel född 1898 i Enviken  
De bor år 1900 i Hakbo Kopparberg.  
 
Är det någon som vet mer om denna släkt?  
 
Oscar är, om det är rätt person, far till min morfar John Oskar Ullsten f. 1925 i Nätra (Y) som han fick tillsammans med en Gunhild Katarina Ullsten. De var inte gifta, ej heller ett direkt par. Oskar for till USA samma år som min morfar föddes. Jag har barnavårdsnämndens papper och där kan man läsa att Oscar erkänt faderskapet, att han anlänt till USA och så vidare. Men efter några år har de sökt han utan resultat.  
Död? När/hur? Barn? Många frågor..
 
Namn: OSKAR BJÖRKMAN  
Födelsetid: 1900  
Föddförsaml: STORA KOPPARBERG Län: W  
Hemförsaml: STORA KOPPARBERG Län: W  
Yrke/Titel: JUNGMAN Sjömanshus: GÖTEBORG  
Fartyg: TROLLEHOLM Typ:  
Hamn: NEW YORK Land: NORDAMERIKA Landskod: US  
Datum: 1925-05-19 Orsak: RYMD  
Källa: GÖTEBORG DIC:175 År/nr: 1926:00081  
 
Snälla, är tacksam för alla svar!  
Mejla mig på maja_ullsten@hotmail.com om ni vet något eller vet någon som kan mer.  
Tack, och glad påsk!

2007-04-08, 20:20
Svar #1

Kerstin Thölix

Hej!
 
Det finns i Svars sjömanshusdatabas en Oskar Henry Björkman som mönstrar på motorfartyget Trolleholm som Jungman i Hudiksvall den 20 april 1925. Han ska vara född 9 dec 1900 i Stora Kopparberg. Hemförsamlingen är Falu Kristina. Hemmahamnen för fartyget är Göteborg och destinationen är USA
Han har 55 kr i lön
Inskrivningsnr 266
Registerton 4039,30
Fartygets ägare /redare Dan Broström göteborg
Kapten nils Hjalmar Kornelius Johnson
Sjömanshus Hudiksvalls sjömanshus
Volym DIabc:14s.119
 
Det finns på Ancestry en Oscar H Bjorkman född omkring år 1900 som 3 gånger under år 1945 anländer till till New York med faryget Prometheus från olika hamnar. Så han kanske fortsatte att vara sjöman?
 
mvh kERSTIN

2007-04-08, 21:42
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Oscar Henry Bjorkman mönstrade på i New York i mars 1945, han var able boatswain (uttalas bosun) dvs förman för sjömännen. Han var 5 fot 9 tum lång och vägde 170 pund. Svensk medborgare. Resan innan i januari utgick fartyget från Beaumont, Texas. I juli 1945 kom han från Liverpool, England kanske han var tillbaka i Sverige under kriget?

2007-04-08, 22:29
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
Ser ut som vi två parallella diskussioner om Oscar Henry,
Se också Stora Kopparberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna