ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02  (läst 2832 gånger)

2003-07-03, 13:51
läst 2832 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ann! Det här är spännande... Hoppas att de nappar!
 
Lotta

2003-07-03, 17:24
Svar #1

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Jag passar på att skriva medan datorn uppför sig, jag har haft så mycket problem med den. Om jag plötsligt försvinner, så vet du vad det beror på!
 
Jag har efter en massa hit och dit lyckats få e-mail adressen till redaktören för Woodford tidningen och nu har jag skickat mail till honom, som jag verkligen hoppas jag får svar på.
 
Nu blir det bara till att vänta igen!
 
Vi hörs (hoppas jag; håll tummarna är du snäll)
 
Ann

2003-07-03, 21:35
Svar #2

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ann och tack för ditt engagemang!
Jag håller tummarna!
 
Lotta

2003-07-10, 12:56
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Lotta!
 
Som du vet så har jag inte fått svar ifrån redaktören på The Wanstead and Woodford Guardian ännu. Så igår skrev jag igen till Essex County Liberies och undrade om det kanske fanns någon som kunde hjälpa med ett foto av huset. Nog visste jag att det var en ovanlig fråga, men jag tyckte ändå att det var värt ett försök.
Tyvärr, som du kan se i nedanstående kopia av deras svar idag, så tycker de att det är bäst att du skriver direkt till de som äger huset just nu. Jag vet att du försökt få kontakt med dem utan att lyckas, men om du gör som de föreslår, alltså via vanlig post, så kanske det går bättre?!
 
Här kommer deras svar som jag kopierar här därför att det finns viss information som kanske kan hjälpa andra som forskar i England.
 
 I have spoken to the Essex Family History Society on your behalf. We are agreed that as your friend has an address for the house in Woodford she might do best to write to  the occupier and ask if they would be kind enough to send her a photo of their house.
Any researcher you approached to do this would need to speak to the owner of the house first before taking a photo so it is probably cheaper and easier to make a diect approach. The only problem, of course, is if you do not have a house number and the name of the house has been changed.
 
The Essex Family History Society will help with genealogical enquiries although this is obviously a charged service. Your friend can contact them via their website at:http://www.esfh.org.uk
 
I presume that she has used the various free web resources for genealogical research. We have links on the library website to the major ones- you will find them under the  history and genealogy links at:
http://www.essexcc.gov.uk/libraries/links/default.htm  
 
Jag hoppas att detta hjälper dig något!
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-08-15, 21:24
Svar #4

Chris Wesslén

Jag har en gammal adress till en stad i England. Har försökt söka efter telefonkatalog eller liknande på nätet men ej lyckats. Någon som har någon id? hur jag ska gå tillväga för att spåra en person som levde på en adress för 15 år sedan?
 
Hälsningar
Chris

2003-08-15, 22:33
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Chris!
 
Vilken stad handlar det om? Jag frågar i händelse av att jag har bekanta där som isåfall möjligtvis skulle kunna se efter i telefonkatalogen. Själv har jag endast tillgång till telefonkatalogen för Cornwall (där jag bor) och Plymouth (i Devon)området.
 
Mvh
Ann Little

2003-08-16, 22:09
Svar #6

Chris Wesslén

Hej Ann
Hereford är staden. Och min geografi gällande England är inte den bästa.  
 
Chris

2003-08-17, 11:01
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Chris!
 
Hereford är beläget relativt nära gränsen till Wales. Jag har tyvärr inga bekanta i dessa trakter.  
Har du bett om hjälp av dom som bor på adressen nu? Det är möjligt att dom känner till vart din bekant flyttade.
Om du skriver direkt till dom och adresserar kuvertet  To the occupier, för jag antar att du inte har deras namn, så vet man ju aldrig; jag brukade ge min nya adress då jag flyttade förr. Även postkontoret i Hereford kan möjligtvis vara något att kolla med, fast 15 år är en lång tid, så även om dom hade hans nya adress ( för vidarebefordrande av post) tidigare, är det nog inte troligt att dom har den fortfarande.
 
Om jag kommer på något annnat som kan vara till hjälp, så hör jag av mig igen.
 
Mvh/Ann

2003-08-17, 13:03
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, titta också in på http://www.hereford.uk.com/ där kanske Du kan hitta lite ledtrådar eller info om som kan vara Dig till hjälp.
 
Mvh
Lena A L

2003-08-19, 16:55
Svar #9

Chris Wesslén

Hej och tack tjejer.
 
Har hittat lite mer efter er vägledning.
 
Chris

2003-09-21, 19:43
Svar #10

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ann och andra som givit mig tips på hur jag skulle kunna få fram ett fotografi på det hus i Woodford där min mormors mormor var piga 1868-71.
Jag har prövat alla sätt och har väntat ett par månader på det brev som jag skickade till de nuvarande ägarna av huset Villa de Portugal på Snakes Lane. Tyvärr har det inte kommit något svar och jag får väl anse det som att jag inte kommer att få veta hur huset såg ut. Hoppas bara att det står kvar den dag då jag får chansen att själv åka dit. Tack för er hjälp!
 
Vänliga hälsningar
Lotta Karlsson

2003-09-21, 21:10
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Om jag förstått saken rätt så är Snakes Lane inte längre en gata utan mer ett område, som dessutom i sin tur är uppdelat. T ex Snakes Lane East som ligger i WOODFORD GREEN, Essex. Stationen heter dock Woodford och är en del av central line. Detta gör att det kanske inte är helt enkelt att hitta rätt fastighet. Eller ens för engelska posten att hitta rätt med Ditt brev om Du bara angav Snake Lane som adress. Brevet kanske helt enkelt aldrig kom fram.
 
Du hade fått hjälp av någon organisation om jag inte minns fel och de skulle skicka Dig ritningar och kartor. Tror Du inte de kan bestå Dig med en mer exakt adressangivelse så kanske någon kan fixa ett foto åt Dig.
 
Mvh
Lena A L

2003-09-23, 10:06
Svar #12

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Lotta!
 
Kan Du kontakta mig via mail OMGÅENDE. Jag har ordnat fotograf åt Dig i London. Men Snake Lane är så oerhört lång numera och precis som jag skrev ovan uppdelad i East and West så jag behöver lite uppgifter av Dig.
 
Mvh
Lena A L

2003-10-03, 08:42
Svar #13

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Lotta! skickar bilder via mail.
 
Mvh
Lena A L

2003-10-03, 15:23
Svar #14

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Skickar här den största bukett med blommor till Lena A Löfström för hennes hjälp med att få tag på foton över Villa de Portugal!!!
 
Lotta

2003-11-03, 16:21
Svar #15

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ann! Jag tänkte höra med dig som befinner sig på plats i landet, om du känner till om det finns en officiell hemsida för Woodford?
Det hade varit intressant att se vilka övriga byggnader som finns.
 
Med vänliga hälsningar
Lotta Karlsson

2003-11-03, 20:22
Svar #16

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hejsan Lotta!
 
Jag skall försöka ta reda på hur det förhåller sig. Hoppas att är bra med dig!
 
Mvh
Ann

2003-11-04, 11:18
Svar #17

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Lotta!
 
Enligt uppgifter jag fick i morse så har Woodford ingen egen officiell hemsida, men finns med på London Borough of Redbridge hemsida www.redbridge.gov.uk
 
Mvh
Ann

2003-11-05, 21:21
Svar #18

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ann! Tack för hjälpen! Jag ska gå in och titta på deras hemsida.
 
Mvh Lotta

2003-11-26, 13:20
Svar #19

Utloggad Pernilla Vestergaard

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2012-05-14, 15:17
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar hur man kan få reda på information från England angående sjömän(utan att behöva åka dit). Jag hjälper min mamma att släcktforka.
Vi söker en sjöman vi namn Johan Sander Pettersson född 1877.11.19 i Torps församling. Det sista vi vet är att han var på en båt vid namn Blenheim ca år 1900-1901 någonstan nära eller i Newcasle.  
Om någon vet något eller vet hur jag ska bära mig åt för att få mer information vore jag tacksam för hjälp!
Mvh Pernilla

2003-11-26, 15:40
Svar #20

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Pernilla!
 
Kanske du kan få råd om hur du bör gå tillväga för att kunna spåra Johan Sander Pettersson av någon här;
 
Svenska Sjömanskyrkan
120 Lower Road
London SE16 2UB
 
e-mail: clergy@swedish-church.org.uk
 
eller
 
Skandinaviska Kyrkan Middlesborough
Sjömanskyrkan
386 Linthorpe Road
Middlesborugh
 
e-mail: mbro.kyrkan@ntlworld.com
 
eller
 
 
Utrikesdepartementet:
 
Consulate of Sweden
2 Osborne Road
Jesmond
Newcastle upon Tyne
NE2 2AA
 
Telefon nr. 0191-212 1300
ingen e-mail adress tyvärr
 
Det finns också en förening i Newcastle som heter Anglo-Scandinavian Society of Newcastle. Kanske finns det någon där som kan hjälpa dig, man vet ju aldrig. Adressen är;
 
c/o Dr. H.C. Andersen
President
22 Woodbine Road
Gosforth
Newcastle upon Tyne NE 3 1DD
 
 
Mvh
Ann Little

2004-01-25, 08:53
Svar #21

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej! Jag har funderat på om det kan finnas något liknande Rötter/Anbytarforum i England? Eftersom det verkar svårt att leta efter släkten Tholander/de la Tholandes härifrån, skulle det ju vara en möjlighet att efterlysa dem där.
 
Med vänliga hälsningar
Lotta

2004-01-25, 12:06
Svar #22

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hejsan Lotta!
 
Under Ordet är fritt rubriken Engelsk motsvarighet till Anbytarforum så ger Lissela Carlsson i sitt inlägg av den 29/7 2002 information om en diskussionsgrupp på Google, som kanske skulle intressera dig. Så vitt jag vet finns ingen direkt motsvarighet till Anbytarforum här i England.
 
Mvh
Ann

2004-01-25, 21:14
Svar #23

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ann!
Tack för tipset!
Jag gick in och tittade på diskussionsgruppen.  
Det kan nog vara värt ett försök där!
Jag ska bara försöka få till en bra formulering...
 
Ha det bra,
hälsningar Lotta

2004-02-04, 13:00
Svar #24

Richard Eves (Richard)

Hej alla kunniga Englandsforskare, jag har stött på lite patrull när jag har letat efter min farfarsfar och hans far och deras familjer..  
 
Undrar om det är nån som kan tipsa mig om något uppenbart som jag har missat, har heller inte hittat någon motsvarighet till Rötter i England.
 
Evesforskningen och dess ursprung har jag rätt bra koll på men jag har inte kunnat haka i min svärdslinje i någon av dom stora träden som finns framforskade i Evesfamiljerna och dessa går ner till 1000talet och det finns väldigt spännande material att tillgå. Dom tidiga Eveska vapnen har skådats inne i massa andra gamla vapen.  
 
Farfarsfar var militär och bodde, verkade födde sina barn och dog på militärt område därför finns han inte bland dom vanliga arkiven och arm?n blandade tydligen ofta ihop initialerna så sökningen har gått i stå och jag vet inte riktigt hur jag ska söka och sista spåret efter han är på en minnesobelisk utanför en militäranläggning med dom felaktiga intialerna W. Eves enligt min farbror. Han ska ha hetat Albert Ernest Eves precis som farfar enligt både min farfars vigdepapper från Gibraltar(muntlig källa farbror igen) och farfars födelse på militäranläggningen Isle of Sheppy, men dom praktiska militärerna kan ha skrivit faderns namn som sonens om inte fadern är närvarande så han kan ha hetat nåt annat ändå.
 
Igår fick jag sitta i fyra långa telefonköer till England först GRO General Register Office som skickar mig till Nordea som skickar mig till ägaren av GRO, ONS Office for National Statistics (Som SCB..) som skickar mig tillbaks till ruta ett hos GRO som ber om ursäkt för att jag blivit messed around och nu har jag en harang av koder som jag måste betala till på en bank innan jag med kvitton kan göra en manuell sökning på farfars anor där v a r j e Birth Death and Marriage kostar 11:50? (3 veckors väntan) eller 27?(en dag..), och med en telefonräkning på x antal hundralappar innan jag ens f å t t söka farfar och då är det inte ens säkert att dom vet inge någe om han och kommer ändå förmodligen att skicka mig till dom militära arkiven för att få en liten gnutta information och då är jag på ruta ett igen ...  
 
ff Albert Ernest Eves d.y f19080128 d1979
fff Albert Ernest Eves d.ä d1920talet (Explosionsolycka vid vapenprovning)
ffff John Eves Ska ha varit krögare..
 
Minns helt plötsligt varför det inte gick förra gången jag sökte farfarsfar och det är en fantastisk skillnad på att släktforska i Sverige och Gustav Vasa och liknande har sett till att vi alla kan komma ner ganska långt i tiden i Sverige..
 
Nån som vet hur jag bättre kan göra eller har lite rutin på Englandsarkiven som kan kanske tipsa mig något matnyttigt?
 
Kind regards:
 
as ever // Richard Eves

2004-02-04, 16:00
Svar #25

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Richard!
 
Har du sett länken till 1837, som jag tippsar om under Länktips den 26/1/04? Den är ny och jag tycker att den verkar mycket bra.  
 
Jag har aldrig hört talas om något militärt på the Isle of Sheppy, och jag har försökt att ta reda på hur det förhåller/höll sig, dock utan resultat. På Google, om man söker på British Military Records finns det ju rätt mycket att läsa, men du har säkert redan upptäckt det.
 
Det fanns något militärt i Gravesend,som också ligger i landskapet Kent, vid kusten (likt Isle of Sheppy). Jag såg det då jag sökte på Isle of Sheppy på Google.  
 
Mvh
Ann Little

2004-02-04, 18:43
Svar #26

Richard Eves (Richard)

Hej Ann!  
 
Det ser onekligen väldigt intressant ut med tanke på alternativen, ska absolut undersöka saken närmare, har hittat en liknande service Barbara's..  som är väldigt ärlig men dyr också och man måste ta reda på indexeringen på varje BearthDeMa..fil själv. Och före 1837 är man utlämnad till domböcker och annan liknande arkivinformation, har jag tur hittar jag en annan redan utforskad linje Eves.
 
Både han och hans yngre syster Alice ska ha blivit födda på militärt område på Isle of Sheppy, kanske låg det ett fartyg där i början på seklet..? Det finns ju dom militära KEW offices som kanske vet besked, ska försöka slå en signal till en sådan i dagarna och ta reda på mer om omständigheterna kring farfarsfars hastiga död och kanske få nån information på hans födelseort och föräldrar som kan ta mig vidare eller nån slags record på hans tjänstgöring.
 
as ever // Richard Eves

2004-02-04, 21:14
Svar #27

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Richard-det finns en gammal garrison stad och 'naval base' på the Isle of Sheppy! Staden heter Sheerness och om du går till Google och söker på detta namn, så hittar du en bra hemsida om staden högst upp på sidan 3.
 
Det finns också en intressant privat hemsida http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~penney som har en hel del om the Isle of Sheppy eller Sheppey som det också stavas ibland.
 
 
Mvh
Ann

2004-02-05, 20:17
Svar #28

Richard Eves (Richard)

Kikade på det och farfar hade nog inte så mycket med själva ön att göra mer än att han föddes på en kasern där farfarsmor varit i närheten, farfarsfar dog på andra sidan vattnet i Shoeburyness, farfarsmor ska ha bott inte långt därifrån..  
 
Familjenamnet Eves har däremot sina rötter i västra England och jag är nog mer intresserad av att komma vidare för att jag har försökt tidigare utan resultat och min gissning är att jag kommer att hamna i västra England vad det lider där dom flesta Evesarna finns än i dag som i t ex Lancashire där det finns en hel del Eaves/Eves och byn Harold de Ewyas efter Harold de Ewyas utanför Hereford är namnets anfader som människonamn, som områdesnamn är det 3000 år gammalt från WalesEngelska gränsen.
 
Ska kika på länken du tipsade om, det tar en liten stund innan jag vet resultat.

2004-03-02, 21:47
Svar #29

Kristina Löfgren

Hej! Kanske någon här kan ge mej lite tips på följande uppgift.
Jag ska försöka hjälpa en man i England att finna sina ättlingar i Sverige. Hans morfar var född i Stockholm 1871, dock vet han inte vilken församling. Han vet att han gifte sig i England 1906. Och att han var med i British Merchant Navy före år 1906. Han känner inte till när han emmigrerade från Sverige.
Hans morfar hette John Alfred Napolion Lindewall (alt. Lindvall)och morfars far John August Lindewall(Lindvall)
mvh Kristina Löfgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna