ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-02  (läst 2309 gånger)

2003-01-15, 12:53
läst 2309 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Tillägg till ovan;
 
Sveriges ambassad i London;
 
11, Montagu Place, London W1H 2AL
 
www.swedish-embassy.org.uk
 
----
 
Jag hittade för en stund sedan följande information i en bok som jag har. Hoppas att din engelska är bra.
 
 Using the census!
Census returns are now available for the years 1841,1851,1861,1871,1881 with the latest being 1891.
You will need to have an address as they are organised by address and not by name.
 
While the complete set of returns is available at the Family Research Centre, those relating to specific areas will be found at the relevant local record office.
 
Här har du adressen:
 
Family Records Centre ( General Register Office, GRO and Office of National Statistics, ONS)
1 Myddelton Street,
London EC1R IUW.
 
General Enquiries Tel.0181 392 5300 Fax:0181 392 5308
Certificate enquiries Tel:0151 471 4800
Internet: http://www.pro.gov.uk
 
 
Jag vet inte om du kan få hjälp bara genom att skriva dit. Tyvärr så tror jag att du måste besöka dom personligen.
 
Det finns ett annat ställe, som heter;
Public Record Office,  
Ruskin Avenue,
Kew,
Richmond,
Surrey TW9 4DU
 
Tel: 0181 876 3444
Fax: 0181 878 8905
 
Så här står det om ovan i min bok;
The PRO at Kew is the archive for the central government. It is still a major resource for genealogists and holds materials such as the Domesday Book but it is realy for instances when yur ancestors collided wih government in some way (e.g. they were in the armed services or in prison.
 
Jag tror att även här måste du besöka dom personligen.
 
 
Hälsningar
Ann

2003-01-15, 13:28
Svar #1

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen, Ann!
Nu vet jag hur jag kan gå vidare!
 
Hälsningar  
Lotta

2003-01-24, 13:47
Svar #2

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej! Jag har fått reda på att min mormors mormor bodde hos  
 E. Tholander, Villa de Portugal.
Under detta står något som är svårt att tyda:
Woverford? Wovdford?
Essex
 
Känner någon till ovanstående?
 
Lotta

2003-01-24, 17:11
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Det kan möjligen vara Woodford.  
1921 beskrevs staden så här:
Woodford, stad i engelska grevskapet Essex, nordöstlig förstad till London, 14? km från Liverpool-street-stationen. 18,496 inv. (1911). W. är beläget i vacker omgivning vid utkanten av Epping-skogen och besökes mycket av huvudstadsborna om söndagarna.

2003-01-24, 18:36
Svar #4

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Tack Bo!
det står alldeles säkert Woodford!
Nu skulle jag behövt en telefonkatalog från 1868- 1871 så hade jag fått reda på var Villa de Portugal låg någonstans...
 
Lotta

2003-01-24, 19:40
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Lotta!
 
Efter att ha läst ovanstående, så har jag skickat ett mail till Essex County Council och frågat om dom kan ta reda på var  Villa de Portugal låg i Woodford.
 
Det kommer säkert att ta minst 2 dagar innan jag får svar.
 
Mvh
 
Ann

2003-01-24, 22:49
Svar #6

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Tack, Ann!
Mycket vänligt av dig att göra detta!
Det verkar som om min mormors mormor var piga där, hos E. Tholander. I ett intyg som jag har fått, står det att Augusta Leontina inte var utanför deras hus, varken dag eller natt under de tre åren som hon tjänade där. Märkligt...Hon var 20 år när hon kom dit. Hon måste ha gått miste om många upplevelser. Jag fick en kopia av intyget från landsarkivet i Uppsala. Det begärdes av Augusta Leontinas moder, eftersom hon behövde papper på att Augusta inte hade ingått äktenskap under den tid hon var i England.
 
Mvh
 
Lotta

2003-01-25, 11:54
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Lotta, nu har jag fått svar Essex Libraries och de säger så här;
 
The Local Studies Librarian at the following address should be able to help you as this house would fall within their locality.
 
Redbridge Public Libraries
Central Library
Clements Road
Ilford
Essex 1G1 1EA
 
Tel.no. 0208 478 7145
 
Mon - Fri 9-20.00
Sat 9-16.00
 
Tyvärr så kunde de inte hitta någon e-mail adress!
 
Stackars Augusta, så hemskt att inte få gå ut på tre år! Låter omänskligt tycker jag, kanske E. Tholander överdrev något för att Augustas mor skulle kunna känna sig lugn.  
 
Berätta gärna om du hittar huset, för nu har jag blivit väldigt intresserad själv!
 
Vänliga hälsningar
 
Ann

2003-01-25, 16:59
Svar #8

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ann!
Jag skall genast skicka iväg ett brev och berättar sen om de fått fram något!
 
Tack!
 
Lotta

2003-02-08, 14:03
Svar #9

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ann!
Nu har jag fått svar från The Local Studies Librarian! Villa de Portugal ligger fortfarande kvar på Snakes Lane, Woodford. Tyvärr hade de inte några fotografier på huset, men där bodde Elieser Tholander, provision merchant and chips chandler. Hans fru Maria -född i Portugal och Augusta Öhlin, 22 år, a general domestic. Huset fanns ej 1863 men 1866.
De kommer att skicka kartor till mig som visar var huset ligger. Detta var ju mycket vänligt av dem! Ann, kan du hjälpa mig att översätta mannens yrke och vad som menas med a general domestic, som står efter Augusta?
 
Mvh Lotta

2003-02-08, 16:10
Svar #10

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Lotta!
 
Så roligt att du fått svar från London och att huset spårats. Ja, i England finns det fullt med mycket gamla hus, så chansen hitta  Villa de Portugal var stor!
 
Du undrar vad general domestic betyder. Det är en titel som använda fortfarande och betyder bara allmän tjänare/ piga alltså en som utför många olika sysslor/tjänster inom ett hushåll eller någon annanstans som t.ex. på ett ålderdomshem eller liknande.
 
 Provision merchant and ships chandler betyder Handlare i livsmedel/förnödenheter/förråd och skepps furnerare/handlare.
 
Varma hälsningar
 
Ann

2003-02-09, 08:40
Svar #11

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ann,
Jag har funderat på om jag skulle ta kontakt med dem som bor i Villla de portugal idag, och fråga dem om de skulle vilja skicka ett kort på huset till mig. Har du möjlighet att ta reda på adressen i en telefonkatalog? Du kanske inte bor i den delen av England och kanske inte har tillgång till den?  
Om du skulle få tag på den så är min e-mail adress:  
a-c.karlsson@mbox303.swipnet.se
 
Hälsningar Lotta
 
Det vore värt ett besök i alla fall!

2003-02-12, 21:15
Svar #12

Erika English

Jag forskar på min mans släkt i England och har haft mycket nytta av de brittiska folkräkningarna.
De brittiska folkräkningarna finns tillgängliga på internet. Åtminstone några av dem. 1901 är den senaste och det är en betaltjänst. Den finns på adressen http://www.pro.gov.uk
 
1881 finns via LDS Family search  
http://www.familysearch.org

2003-03-16, 20:40
Svar #13

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej!
Jag har fått reda på att personerna som jag söker i England har bytt från Tholander till de la Tholandes eller bara Tholandes.
Ett stort tack till Ann Little som har hjälpt mig så mycket!
Nu undrar jag om man kan söka i Englands telefonkataloger via internet för att hitta efternamnet?
Någon som har tips att dela med sig?
 
Mvh Lotta

2003-03-17, 13:15
Svar #14

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Jag tror inte att det går att söka i telefon-kataloger via internet här, men jag har hittat British Telecommunications Hemsida.  
Gå till www.bt.com/ och klicka på Directory Enquiries, så kanske det finns en möjlighet att hitta någon släkting till Tholander!
 
Vänliga hälsningar
 
Ann

2003-03-20, 08:52
Svar #15

Lena Wendin

Hej Lotta!
 
Om du går in på www.nummerupplysningen.com så kan du nå telefonkataloger runt om i världen.  
 
MVH Lena

2003-03-26, 08:05
Svar #16

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Lena!
Jag skall pröva och se om jag hittar något!
 
Mvh Lotta

2003-03-27, 12:13
Svar #17

Kjerstin Carlson

Finns det i England,, något som liknar anbytarforum, där jag kan efterlysa försvunna släktingar. Helst då en som är gratis.
Jag har en släkting som 1895 bodde på 7 Denman Street, Golden Square, London W Hans namn var Mr. J. Hanson (Jöns Hansson). Jag har 2 adresser från 1955 som då är till hans barn Albert Hanson 22 Wells Drive Kingsbury London N.W.9 och May Nash 167 Gunnersbury Park London W.9.
Hur kan jag finna dessa personer? Tyvärr är min engelska inte vad den borde vara så jag är tacksam om någon kan hjälpa mig
Mvh/ Kjerstin

2003-03-27, 21:36
Svar #18

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Kjerstin!
 
Jag har skrivit till Kinsbury Library och bett om hjälp angående Albert Hansson, som ju bodde där 1955. Om de inte har något att föreslå (om de svarar förstås) så vet jag inte vad du kan göra annat än kontakta de platser som jag nämnt i tidigare inlägg ovan.
 
Jag har letat efter 167, Gunnersbury Park, London W.9 i min Street Atlas med Index, men kan tyvärr inte hitta Gunnersbury Park som ett gatunamn. Det finns Gunnersbury Avenue i W5,W3 och W4. Gunnersbury Crescent W3, Gunnersbury Drive W5, Gunnersbury Gardens W3, Gunnersbury Lane W3 och till sist Gunnersbury M vilket kan betyda Mews, Meadows eller något liknande.
 
Jag bodde i London (nu i Cornwall) under många år och det finns en plats( och tunnelbane station) som heter Gunnersbury Park efter det ståtliga huset med samma namn. Det är numera ett museeum och ligger i närheten av Brentford och Ealing.
 
Jag hittade adressen till Jöns Hansson och Denman Street ligger alldeles i närheten av Shaftesbury Avenue i Soho, ett teater distrikt mitt i hjärtat av London, mycket nära Piccadilly Circus!
 
Jag skriver så fort jag får höra något!
 
Mvh
Ann Little

2003-03-27, 21:39
Svar #19

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Upptäckte då det var för sent att jag skrev Kinsbury, menar förstås Kingsbury!

2003-03-28, 19:11
Svar #20

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Kjerstin! Har du prövat med Svenska Kyrkan i  
London? Många (fd) svenskar tillhörde  
församlingen även sedan de bott mycket  
länge i  
England.  Kyrkans arkiv finns på microkort i  
Riksarkivet och alltså förmodligen också hos  
SVAR.

2003-03-29, 09:52
Svar #21

Kjerstin Carlson

Christina.
Tack för upplysningen, jag har varit i kontakt med Svenska Kyrkan via meil men de kunde inte hjälpa mig. Ska kolla upp vad som finns på Svar.
Mvh/ Kjerstin

2003-04-28, 14:28
Svar #22

ola larsson

Enligt Family Search föddes 162 barn till svenska föräldrar 1857-61 i Bolnhurst, Bedford, England.
Vad gjorde dessa svenskar där?

2003-04-28, 16:25
Svar #23

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Ola!
 
Jag känner inte till något om det du frågar, men det låter litet väl fantastiskt tycker jag.
 
Om du vill försöka få reda på hur det förhåller sig, så kanske Bedfordshire Family History Sociey kan hjälpa! Deras Hemsida: http://www.bfhs.org.uk  
E-mail adressen är: bfhs@bfhs.org.uk
 
Enligt ett A Topographical Dictionary of England-Samuel Lewis-1831, som jag hittade på nätet, så hade Bolnhurst vid den tidpunkten bara 264 invånare. Vem vet, kanske svenskarna kom dit för att hjälpa till med folk-ökningen. Bara ett litet skämt!
 
Mvh
Ann Little

2003-04-29, 14:40
Svar #24

ola larsson

Det lät redan från början märkligt med den födsel jag funnit noterad i Bolnhurst för ett barn, och ännu märkligare med alla de övriga - och i detta lilla engelska samhälle.
Har följt den aktuella familjen och funnit att det barn som enligt Family search föddes där var född i Täby utanför Stockholm, liksom alla de övriga!
Hälsn Ola

2003-04-29, 16:14
Svar #25

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Ja, där ser man hur tokigt det kan bli!  
 
Mvh
Ann

2003-07-01, 23:49
Svar #26

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej,Ann och alla andra som hjälpt mig i mitt sökande efter familjen De La Tholandes, Villa de Portugal,Snakes Lane, Woodford, England. Jag har på alla sätt försökt att spåra dem eller få kontakt med dem som äger huset idag. Men det har ej lyckats. Jag vill så gärna ha ett foto på Villa de Portugal där min mormors mormor arbetade i tre år utan och lämna det, varken dag eller natt som det står i ett brev. Eftersom jag har detta brev (kopia) skrivet och signerat av Elieser Tholander själv, vore det väl troligt att nu levande släktingar till honom skulle uppskatta att få se det. Och kanske det skulle finnas ett gammalt foto på familjen Tholander och deras piga från Sverige?
Skulle bli mycket tacksam för tips på hur jag ska gå vidare. (Har försökt att få tidningar att sätta in en annons men de verkar inte vara intresserade.)
Här finns den ogreppbara familjen:
www.familysearch.org/Eng/Search/
frameset_search.asp
 
Hälsningar Lotta

2003-07-02, 12:43
Svar #27

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Jag vet inte vilka tidningar du kontaktade, men jag har skrivit till Essex Libraries igen och bett om namn och adress till Woodfords lokala tidning. Kanske du redan gjort det? Vad jag hoppas på är, att de kanske skulle vara intresserade av att skriva en liten artikel om detta! I så fall kommer dom givetvis att kunna bidraga med ett foto till artikeln och så kan du då be att få en kopia.
 
Vi får vänta och se vad som händer, men det är iallafall en möjlighet som borde prövas.
Så fort jag hör något, återkommer jag!
 
Hej så länge
Ann

2003-07-02, 13:36
Svar #28

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej, Ann!
Tyvärr har jag inte riktigt koll på vilka tidningar jag har kontaktat. Alla uppgifter och mail finns i min gamla havererade dator...
Men det var jättesnällt av dig att vilja göra ett försök med Woodfords lokala tidning!
 
Ha det så bra!
Lotta

2003-07-02, 18:33
Svar #29

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Lotta!
 
Jag fick svar från Essex Libraries för ung. en halvtimme sedan. Dom gav mig bl.a web-adressen till en av två lokala tidningar, den andra endast telefon numret. Tidningen som har egen websida heter The Wansted and Woodford Guardian och jag gick dit med en gång för att se efter om jag kunde maila deras redaktion. Hur jag än letade, så fann jag ingen e-mail adress, vilket jag tycker är mycket konstigt. Till slut så beslöt jag mig för att skicka mail till The Gannet Group som tycks vara ägarna till denna tidning och många andra. Jag har bett dom om hjälp, så nu får vi vänta tills dom hör av sig.
 
Här har du web adressen i fall du vill ta dig en titt själv medan vi väntar:  
http://www.wanstedandwoodfordguardian.co.uk/
 
Hej så länge
 
Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna