ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-06-04  (läst 3822 gånger)

2006-08-27, 11:21
läst 3822 gånger

Kirsti Ervola

Tråkigt att Du inte har fått kontakt med honom!  
En av diskussionsdeltagarna, Arkadi Klepinin från Moskva (alpex [a] risk.ru) verkade vara rätt förtrogen med befintlig rysk källmaterial; bl.a. hänvisade han till några fonder (Sibiriska dagorder) i arkivet RGADA (Rossiiskii gosudarstvennyi arkhiv drevnikh aktov / Ryska arkivet för gamla akter) i Moskva samt till en websida, Person- och biografisk lexikon Tyskar (l. utlänningar, de stumma) i Sibirien på 1700-talet, men jag fick den inte att fungera. Också andra länkar förekommer i diskussionen, men alla de är på ryska eller fungerar inte alls.  
Kanske Du kan hitta ryska kontakter via denna engelskspråkiga släktforskningsportal. Lycka till!
Mvh KE

2006-10-12, 13:20
Svar #1

Elisabeth Helldén

Hej!
 
På min pappas morfars släkt kommer man rätt snart, via lite giften och giftenas föräldrar, till släkten von Krusenstjerna. Huvudpersonen där, Alexis, gifte sig med en rysk furstinna vid namn Ada Olga Augusta Baclay de Tolly, född 1858, enl. Elgienstiernas Ättartavlor. Furstinna betyder väl kanske då att hon härstammar från rysk adel. Finns det någon skrift i Ryssland eller på nätet som motsvarar Elgienstierna? Namnet förefaller i mina öron franskt. Kan det finnas någon fransk anknytning också?
M v h Elisabeth Helldén

2006-10-12, 15:52
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Vad jag vet så finns det inga bra ryska genealogiska standardverk som motsvarar Elgenstierna och som är skrivna på västerländska språk. Om du däremot behärskar ryska eller kan be hjälp av någon närastående som behärskar ryska så vill jag ändå varmt rekommendera det ryska flerbandsverket The Families of the Nobility of the Russian Empire av Stanislav Dumin och Petr Grebelsky. Bokserien är inte heller så värst gammal (1990-tal) så kolla dessa!

2006-10-12, 23:00
Svar #3

Peeter Grnberg

Båda släkterna Krusenstern/Krusenstierna och Barclay de Tolly tillhörde det estniska adelshuset.
Och adelskalendrarna finns på nätet. Se mer under www.g-gruppen.net avsnitt Estland.
Alexis finner Du under länken
http://mdz1.bib-bvb.de/cocoon/baltlex/Blatt_bsb00000600,00878.html?prozent=    
och Ada
http://mdz1.bib-bvb.de/cocoon/baltlex/Blatt_bsb00000601,00000.html

2006-10-12, 23:04
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Din släkting Baclay de Tolly bör bara släkt med ryske prinsen (kniaz) Michael Andreas Barclay de Tolly (1761-1818). Hans ryska namn var Mikhail Bogdanovich Barklay de Tolly. Se om honom även här. Ätten Barclay är ursprungligen ifrån Skotland . Om denna och litteraturreferenser därtill se här.  Michael Andreas Barclay de Tolly hade inga egna arvingar så han adopterade en son till en löjtant Weymarn och familjenamnet var därefter Barclay de Tolly-Weymarn. Kolla angiven litteratur på hemsidorna som bör ge mer besked.

2006-10-13, 17:46
Svar #5

Elisabeth Helldén

Tack så mycket allihopa! Jag har läst lite ryska, men det var längesedan. Ryska alfabetet kan jag dock fortfarande. Jag skall kolla på alla hemsidor och länkar som ni har meddelat.
 
Elisabeth

2006-11-11, 16:41
Svar #6

Utloggad Anders Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:25
    • Visa profil
Letar efter information om farfars syster  
Cecilia Persdotter Granat, född den 6 april 1849 i Bollerup, Skåne.På något sätt hamnade hon i Ryssland och på ett kort poststämplat i vad jag utläser till RZJEVTVER önskar hon familjen god jul och undertecknar med Winagradova. Verkar ju nästan som om hon gift sig med en ryss och hamnat mitt inne i Ryssland. Kan någon med tillgång till uppgifter från S:t Petersburg hitta henne där tidigare ?

2006-11-11, 16:43
Svar #7

Utloggad Anders Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:25
    • Visa profil
Tilläggas skall att julkortet från Cecilia Winagradova var poststämplat i december 1912.

2006-11-17, 15:12
Svar #8

Utloggad Kerstin Corner-Sundelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2020-05-01, 18:05
    • Visa profil
Jag söker mer information om min mormor som invandrade till Stockholm 1914. Jag har just f?tt reda p? att hon föddes i Novo Sekagora i Ryssland. Men jag hittar inte stället.
 
Vet n?gon var det ligger ? I själva Ryssland eller i det nutida Lettland ?
 
Tack för svar
Kerstin i Frankrike

2006-12-25, 18:22
Svar #9

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Gustav III:s ryska krig 1788-90
 
Två av mina anfäder deltog i G III:s ryska krig 1788-90. Båda var soldater i Västgöta Dals regemente. En av dem, Anders Friskopp från Tengene i Västergötland, sårades ombord på skeppet Hedvig Elisabeth under slaget vid Hogland den 17 juli 1788. En kanon sprang (vilket förmodligen betyder att kanonen exploderade och splitter skadade honom). Friskopp blev frikallad pga skadan och kunde återvända hem levande.
 
Min andre anfader som deltog i kriget var Anders Bergstyf från Stora Brandstorp i Trökörna, Västergötland. Han dog under oklara förhållanden i Finland i november 1789. Dödsdatum angavs till 9 november. Detta var 9 dygn efter den sista svenska krigshandlingen 1789, när översten Armfelt erövrar ett ryskt batteri på Elgö, väster om en ort som heter Porkkala.
 
Båda soldaterna var meniga i Västgöta Dals regemente. Rimligen borde regementet ha haft uppgifter som innebar att hela regementets deltagande hölls under samma befäl. I så fall har Anders Bergstyf inte deltagit i Armfelts erövring av det ryska batteriet, utan dött av andra orsaker i samband med att besättningarna på den svenska flottan låg i vinterkvarter och väntade på att skeppen skulle repareras. Är det någon av Anbytarforums deltagare som vet mer om Västgöta Dals regementes deltagande i detta krig under året 1789?
 
Mvh
/Kaj A.

2006-12-29, 02:21
Svar #10

Utloggad Peter Hjortstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2021-07-21, 11:04
    • Visa profil
    • www.aksf.se/kulling
Hej!
Titta in på sidan http://home.swipnet.se/phjm/index.htm
Där hittar du uppgifter.
mvh'
Peter Hjortstam

2006-12-29, 20:50
Svar #11

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Tack för informationen Peter!
Men jag saknar mina gubbar i din förteckning. Är det enbart Kullings kompani du har förtecknat?
 
Du ger en annan uppgift där den information jag har stämmer dåligt: En av mina anfäder uppges ha varit ombord i skeppet Hedvig Eleonora - du skriver inget om den typen av kommenderingar. Vet du något mer om detta?
 
Mvh
/Kaj A.

2006-12-29, 20:51
Svar #12

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hedvig Elisabeth ska det vara.
 
/Kaj

2006-12-30, 13:03
Svar #13

Utloggad Peter Hjortstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2021-07-21, 11:04
    • Visa profil
    • www.aksf.se/kulling
Hej!
Uppgifterna om regementets förehavande under kriget är hämtade från boken Kungliga Hallands Regementes historia 1624-1961. I den beskrivs regementets strider och kommenderingar under detta krig. Vilka skepp soldaterna forslades över till Finlad med framgår dock inte.
Min förteckning över soldater omfattar bara Kullings kompani. Dina soldater tillhörde Livkompaniet. Man måste söka i Krigsarkivet efter mer ingående uppgifter om kriget och manskapens deltagande.
mvh
Peter Hjortstam

2006-12-30, 18:37
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Tack för hjälpen Peter!
 
Jag tror inte att det i Friskopps fall handlade om trupptransport. Affairen vid Hogland var ju ett regelrätt sjöslag...
 
/Kaj

2006-12-31, 12:13
Svar #15

Chanette Oden

Ryttaren i Karl XII arme Carl Åkervinge född i Knarsta (T?). Togs till fånga i Poltava varifrån han aldrig återvände, slaget stod 28 juni 1709. Är det möjligt att på ngt sätt få veta vart fångarna fördes av ryssarna, någonstans har jag hört att de först fick begrava de döda för att sedan föras mot Moskva, en del av de tillfångatagna skall t.o.m. haft brevkontakt med familjerna hemma i Sverige. Kan man på ngt sätt spåra soldaterna eller har någon uppgifter från krigsarkiv kring denne man. mvh Chanette.

2007-01-06, 21:01
Svar #16

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
jag har också en släkting som satt fånge i poltava, skulle vara intressant att höra om du hittar någon information!
 
det jag egentligen undrar är hur forskningsmöjligheterna är i ryssland?
min gammelfarmor är född i ryssland med efternamnet konstantinowa. det skulle vara intressant om man på något sätt kunde ta reda på lite mer om själva namnet. går det?

2007-01-18, 23:05
Svar #17

Utloggad Bengt Grufman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 00:10
    • Visa profil
På projektet Soldiers of the great war hittade jag bl.a följande personer som jag skulle vilja hitta adressen till. Någon som klarar det ?
 
Novgorod Region:
Gruvman Serafima Il'inichna       b. 13.07.1921
 
Surviving veterans in Saint Petersburg:
Gruvman Liya Yakovlevna  b. 24.08.1915

2007-01-20, 17:07
Svar #18

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Diskussionen måste tyvärr stängas då den blivit drabbad av spam. Igen.

2007-11-30, 18:45
Svar #19

Leif R. Blom

Hej, jag har angående karolinska krigsfångar noterat att den 21 nov 1711 befann sig några i Ustiga. Var ligger det ?
Från Moskva österut förstår jag, men hur långt ?

2007-12-01, 18:57
Svar #20

Utloggad Bengt Grufman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 00:10
    • Visa profil
Hej Leif,
På Stockholms Universitetsbibliotek finns boken:
Ides, Evert Ysbrant, - Driejaarige reize naar China. English    
som beskriver:
Three years travels from Moscow over-land to China: thro' Great Ustiga, Siriania, Permia, Sibiria, Daour, Great Tartary, &c. to Peking. Containing an exact and particular description of the extent and limits of those countries, and the customs of the barbarous inhabitants; with reference to their religion, government, marriages, daily employments, habits, habitations, diet, death, funerals, &c. Written by his Excellency E. Ysbrants Ides, ambassador from the Czar of Muscovy to the Emperor of China. Illustrated with a large map of the countries, drawn by the ambassador upon his journey, and many curious cuts.
 
Den ingående kartan borde visa Ustiga.
 
Kanske är Ustiga = Oustug som ligger öster om Moskva och Vologda. Se bif utdrag ur karta över Ryska Emperiet ca 1820.
 
Fråga: Vet du om någon Gruvman eller Grufman varit krigsfånge ?

2007-12-01, 20:14
Svar #21

Kirsti Ervola

Hej Leif,
Du har säkert redan hittat orten med Bengts fina karta. Om inte, så finns den på moderna kartor som Velikij Ustjug / Velikiy Ustyug, ca. 750-800 km NO från Moskva.
Mvh KE

2007-12-01, 20:41
Svar #22

Leif R. Blom

Tack för hjälpen Bengt o Kirsti.
De svenska officerare som vistades där strax före julen 1711 (den 21/12 skulle det vara) var ryttmästar Liljeström, ryttmästar Blohm, ryttmästar Teetengren, captenlöjtnant Seger, löjtnant Krebs, cornetten Holmdorff och krigsfiskal Engwall. Seger har jag inte identifierat. Uppgiften kommer ur en karolinsk dagbok, tyvärr har jag inte noterat vilken.
Jag har letat efter officerare ur Livregementet till häst och där finns ingen Grufman.
Är nu dessa officerare på väg till eller från Moskva ? En uppgift finns hos Ennes att Blum vistades i Mosva 1712 varifrån han sedan echapperade.
På Krigsarkivet finns årsskrifterna Historiska Handlingar, Karolinska Förbundets årsböcker och Qvennerstedt, förutom B.A.Ennes Biografiska minnen och Lewenhaupts Karoliner  och Braunerhjelms historik över Livregementet.
Nu vet jag var de var 1711. Tack.

2008-01-01, 13:34
Svar #23

Viktoria Sjödin

Hej! Min pappas farmor berättade att hennes farfar var Nikita Filotov (el Felatoff, Teltoff beroende i vilken bok man tittar) Edman som var båtsman i Ed, Västernorrland. Han var född i närheten av Tula i en stad/ by som hette Rafjästvana (staden hittar jag ingenstans och man har kanske skrivit det som han har uttalat det, kanske stavas det annorlunda i verligheten) 1785. Väl framme i Sverige bildade han familj, men just vår anfader ska ha varit född av en kvinna som han inte var gift med, och pojken som föddes stod han inte officiellt som far till.  
Det skulle vara roligt om någon visste något mer om denna man, eller om reigionen han kom ifrån. Tex vilken by/ stad kan man ha syftat på när man skrev Rafjästvana?
Med vänlig hälsning
Viktoria

2008-01-01, 15:25
Svar #24

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej
Hittade detta då jag Gogglade på bynamnet
 
http://www.ostanback.se/index.php?id=23
 
Mvh
Lasse

2008-01-01, 16:25
Svar #25

Viktoria Sjödin

Hej Lasse!
 
Tack för hjälpen!
 
Mvh Viktoria

2008-03-04, 09:12
Svar #26

Utloggad Marianne Sundkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2008-03-04, 09:12
    • Visa profil
Till Viktoria Sjödin
 
 
Min morfars morfar hette Mikael Edman och var son till Nikita Edman. Nikita hade 7 barn med sin hustru Sara Jonsdotter från Arlom,Boteå.Hon var född 1793 och dog 1859,led av fallandesot dvs epilepsi. Nikita var enligt husförhörslängden befriad från husförhör,men deltog i nattvardsgång.Han antogs som båtsman 1816,30 år gammal.Vet inte så mycket mer förutom det jag läste på Östanbäcks släktförenings hemsida.
Det ska ha funnits en artikel publicerad i tidningen Nya Norrland,troligen på 1950-talet,skriven av dåvarande prosten Georg Bergfors.Artikeln handlade om Nikita Edman.Jag har tyvärr inte lyckats få tag på den.Skulle ha varit mycket intressant att läsa.
MVH
Marianne

2008-03-04, 09:33
Svar #27

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
2110318: Edman, Nikita Filakoff
Född 1786 i Moskva.
Antagen som ordinarie båtsman 1816, (30 år gammal).
Avsked 1845-09-05, (59 år gammal).
Död 1861-06-22, (75 år gammal).
Anges vara sjövan vid antagandet.
Gift 1817 med Sara Jonsdr. Född 1793 i Arlom, Boteå.
(www.gstromberg.nu)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-03-18, 17:22
Svar #28

Utloggad Timo Sakari Laakso

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-11-09, 09:51
    • Visa profil
    • www.finnpoisk.fi
Jag har fått en förfrågan från Ryssland. Natalia Dmitrijeva söker efter sina släktingar i Sverige. Hon skriver att Charles Robert Lindström,(Tsharlis Robert Lindstrem) 1886, emigrerade till Sovjet i början av 1930 talet från Sverige. Föddes en dotter år 1934, Svetlana Tsharlisovna Lindstrem. Charles Lindström dog år 1939. Nu avkomlingar söker information om sina släktingar. Hoppas, att någon kan hjälpa.
Timo Laakso, Helsingfors

2008-06-04, 10:37
Svar #29

Utloggad Per Axson Hambrunger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2017-12-02, 16:29
    • Visa profil
Jag söker uppgifter rörande överste Boris S Potuloff född 1886 16/10, död 1917 17/12. Tjänstgjorde vid sin död antagligen som kommendant vid järnvägen i Torneå, Finland. Innehavare av bl a ryska S:t Stanislaus' Orden och ryska S:t Anne's Orden. Möjligen gift med en svenska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna