ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-07  (läst 2173 gånger)

1999-04-17, 11:55
läst 2173 gånger

Yvonne Olsson

Hur bär jag mig åt om jag vill veta något om mina ryska släktingar ifrån 1900-talet? Finns det arkiv tillgängliga eller har allt förstörts under krigen? Finns det möjlighet att forska ifrån Sverige eller måste jag resa till Ryssland?

1999-05-23, 21:36
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Yvonne
skriv till Genealogiska Samfundet i Finland
via e-post t ex  
hemsida http://www.genealogia.fi
 
De arrangerar i augusti en släkforskarkonferens
med medverkan från Ryssland och Baltikum.
Samfundet deltar i det nordiska samarbetet
genom arbetsgruppen NORDGEN.
Arkiven i Ryssland är sannolikt OK men det gäller att hitta rätt sak i rätt arkiv och det är värre.
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

1999-09-13, 22:07
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det någon som vet var man kan läsa om tonsättaren Peter Tjajkovskijs anor?
Vänligen,
Olle Elm

1999-09-15, 22:34
Svar #3

Carina Sunesson

Hejsan Olle, P.I. Tjajkovskijs anor finns att tillgå i liten skala på internet:
www.geocities.com/Vienna/5648/Tree.htm.
Jag ska leta i mina gömmor också, vet att jag köpt en rysk bok i St.Petersburg för länge sen
också.
Återkommer!

1999-09-16, 20:07
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Carina! Vore mycket tacksam om Du kunde hitta något mer, men detta var en bra start.
Vänligen,
Olle Elm

1999-10-08, 11:11
Svar #5

Lisbeth Gullberg

Hej jag söker en familj som bodde i Petrosavorsk
under andra världskriget. De blev skingrade för  
vinden av det ryska väldet någon blev tillfångatagen och förd till Finland andra har gift sig och bytat namn,familjenamnet är troligen  
Kirislow inte helt säker på stavningen tacksam för all hjälp
Marianne

1999-10-08, 13:35
Svar #6

Carina Sunesson

Hej, Du måste vara säker på efternamnets stavning för att kunna söka i arkiven för Petrozavodsk
regionen. Likaså bör du ha vetskap om förnamn och mellannamn ( helst den ryska stavningen ), liksom nationalitet.
Ryssar har inte samma arkiv som finnar, gästarbetare, fångar etc.
När du vet ovan kan du säkerligen få hjälp på
t.ex stadsarkivet i Petrozavodsk.

1999-10-08, 13:38
Svar #7

Carina Sunesson

Ett p.s. Jag utgick från att du menar Petrozavodsk, det finns ingen ort i Ryssland som heter Petrosavorsk.

1999-10-11, 10:53
Svar #8

Lisbeth Gullberg

Carina tack för ditt tips men av vissa orsaker kan jag inte skriva all info här men hur kommer jag i kontakt med arkiven i Petrozavodsk. Helt rätt jag har stavat fel. Stavningen av efternamnet är korrekt enligt mina källor kan du hjälpa mig mer är jag tacksam.
Mvh Lisbeth Gullberg

1999-10-11, 10:55
Svar #9

Lisbeth Gullberg

Carina tack för ditt tips men av vissa orsaker kan jag inte skriva all info här men hur kommer jag i kontakt med arkiven i Petrozavodsk. Helt rätt jag har stavat fel. Stavningen av efternamnet är korrekt enligt mina källor kan du hjälpa mig mer är jag tacksam.
Mvh Lisbeth Gullberg

1999-10-11, 23:34
Svar #10

Carina Sunesson

Hej Lisbeth,
Petrozavodsk arkiven har vad jag funnit tyvärr ingen hemsida.
En del ryska länkar finner du på min hemsida:
www.homestead.com/ancestors.
Du kan säkert också få hjälp med telefon eller
faxnummer av ryska ambassaden i Stockholm.

1999-10-17, 02:48
Svar #11

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Maria Beckman i St Petersburg omkr 1746
Maria Beckman var gift med en snickare i St Petersburg. Hennes mans namn är obekant. Maria Beckman nämns i bouppteckningen efter sin syster Dorothea Beckman som dog i Stockholm 1766. Där anges att helsystern Maria Beckman är gift med en snickare i St Petersburg men att Maria inte avhörts sedan 20 år. Det bör ju betyda att Maria Beckman gift sig senast omkring 1746, men vigseln behöver ju inte ha ägt rum i St Petersburg. Den kan ha ägt rum i Sverige. Jag är angelägen att få tag i uppgifter både om Maria Beckmans bakgrund och om hennes vidare öde. Marias och Dorotheas far uppges vara en löjtnant Beckman, utan angivet förnamn. Jag har i studier i Krigsarkivet inte kunnat finna någon löjtnant Beckman som passar in. Möjligen var han inte löjtnant i svensk tjänst. Systern Dorothea föddes 1710, och troligen föddes Maria några år efter eller före 1710. Deras födelseplats är dock också okänd.

1999-10-17, 16:09
Svar #12

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Maria Beckman hade även en halvsyster, som också bör ha hetat Beckman, eftersom övriga halvsystrar hade även de hade namnet Beckman. Denna yngsta halvsyster uppges i bouppteckningen efter Dorothea vara gift med en rysk officer, dock anges inget namn - inte heller denna yngsta halvsysters förnamn nämns. Eftersom två av åtta systrar/halvsystrar bodde gifta i St Petersburg eller i Ryssland så är det ju möjligt att deras far hade någon koppling till Ryssland.

1999-12-11, 10:25
Svar #13

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Är det någon som stött på släkten Gahlin/Galin i Ryssland? De bodde sedan i Umeå och under en mycket lång tid i Tåsjö socken. Mvh, AnnBritt sjödin.

2000-01-30, 23:51
Svar #14

Monika Johansen

Jeg har tro for at min svenske oldemor var en tur i Russland iløpet av første halvdel i 1900.
Hvilken kilde kan jeg lete etter denne opplysningen. Eller er det noen som kan hjelpe meg og finne ut om hun noen gang kom seg til Russland?Det var et stort ønske hos henne.
 
Takker for alle råd.
mvh.
Monika

2000-02-18, 10:07
Svar #15

Morgan Svensson

Jag undrar om någon känner till S:ta Anna (Tyska?) församling i S:t Petersburg. Jag har en släkting, som var född där 1884. Var församlingen evangelisk luthersk, eller tillhörde den annan trosuppfattning? Kan det finnas fslg.böcker från tiden, någonstans?
Jag skulle också vilja ha uppgifter om orten Terijoki på Karelska näset.En släkting föddes där 1912.

2000-02-20, 17:21
Svar #16

Elena Gyllensand

Hej !
 
Jag söker min halvbror som är född i Leningrad
den 18 el. 21/1 1973. Under sin barndom var han
skriven på adressen Obvodnij kanal 49, läg. 13.
Han heter Igor Vladimirovitj Kurzin.
Är det någon som kan hjälpa/tipsa mig hur jag
kan finna honom.
 
/ mvh. Elena Gyllensand

2000-02-20, 22:01
Svar #17

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Elena,
 
här är  mailadress till en person med namnet Igor Kurzin i Ryssland. Kanske har Du tur och finner Din bror via nätet.
 
kurzin@irk.ru
 
Mvh  
Lena A L

2000-02-28, 21:53
Svar #18

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Känner någon till om det förekommer någon släktforskaraktivitet i Ryssland?
Min svåger är ryss, och det skulle vara kul att följa hans anor. Han har ett vanligt ryskt namn,Romanov, men det är kanske inte så lätt att bara söka på namn. Vilka arkiv finns tillgängliga, och vad finns? Har dekyrkoarkiv som vi, eller blev allt sånt förstört i revolutionen?
Tacksam för all hjälp, Marianne

2000-04-03, 20:27
Svar #19

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Har någon möjligen upprättat ett personregister till den svenska församlingens i S:t Petersburg (S:ta Katarina) kyrkböcker? Jag har hört ryktas om något sådant. Var kan man i så fall få tag på detta register?
 
mvh
Kaj Janzon

2000-05-03, 07:08
Svar #20

Kirsti Ervola

Till Morgan Svensson:
Terijoki var det östligaste socknet vid Finlands sydkust före II världskriget. Det var en mycket populär semesterort, där det finns en över 20 km lång badstrand mot Finska viken. Orten kallades för   ”Nordens Riviera”, och där fanns det hoteller, talrika pensionater och privata sommarvillor. Före kriget var invånarantalet 8 000. Sommartida turism var en viktig inkomstkälla för Terijokiborna, annars levde man mest av jordbruk och fiske.  
Ortens nuvarande ryska namn är Zelenogorsk.
Ta en titt i Terijoki-sällskapets webbsidor i  //www.dlc.fi/~terijoki/ . De är på finska, men innnehåller bl.a. en omfattande fotogalleria från 1900 - 1930 talens Terijoki.
Hälsar,
Kirsti Ervola

2000-07-06, 18:28
Svar #21

Lizylotte Larsson

Hej
jag söker min släkt i Ukraina. Min mormor har en bror i Ukraina som heter fjodor fjodorowitj Grigotjc'k född 28 05 08. Han och mormors adress vid födseln var: Ctobódka Le´sna Ukraina
Peshaja kolomijskovo
Räjon Ivano-srankobskaj
Oblast Ukraina. Kan någon möjligtvis hjälpa mig med hur jag ska gå till väga för att hitta mina rötter i Ukraina. Jag behöver verkligen hjälp.
Hälsningar Lizylotte Larsson

2000-07-06, 18:41
Svar #22

Lizylotte Larsson

Hej igen!
Jag vill bara tillägga att jag har försökt att skriva till min mormors bror i Ukraina på en annan adress som jag har men inte hört något ifrån. Den adressen är:
Fjodor fjodorowitj Grigotj´k
Kv. 12
Ulitsa Leninggrad skaja 12
Pavlograd
Dnjepropetrovskaja
MVH Lizylotte Larsson
Oblast Ukraina.
Jag söker även någon som jag kan maila till i Ukraina.

2000-07-12, 00:27
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är nog inte så populärt i Ukraina att påstå att detta land är en del av Ryssland.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-08-06, 20:42
Svar #24

Göran Johansson

Ingermanland under svensktiden...........
 
Vet någon om det i ryska arkiv kan finnas äldre handlingar för Ingermanland såsom domböcker. mantalslängder, kyrkoböcker m.m. från den svenska tiden fram till 1721.

2000-08-06, 21:21
Svar #25

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Göran! Det finns ett och annat i Riksarkivet i  
Helsingfors. Vilka orter är du intresserad av?
Sök  information också på www.genealogia.fi.
Även i svenska riksarkivet finns det handlingar  
av olika slag.
Christina.    .

2000-08-06, 22:11
Svar #26

Göran Johansson

Tack Christina!
Jag är intresserad av Koporie län och en socken som hette (heter?) Moloskowits.  
MVH
Göran

2000-08-07, 08:45
Svar #27

Anna Berg

Hej, vill bara påminna om att det finns en fantastisk bok om svenskar och finlandssvenskar i Ryssland: Svenska vägar till S:t Petersburg skriven av Bengt Jangfeldt, utgiven 1998 på W&W
Den ger mycket bra och intressant information och man får tips och råd och idéer om vart man kan vända sig,hur man kan hitta bakåt etc.
Dessutom är den en bra och lärorik bok!
Tack vare den har jag hittat rätt bland rottrådarna.

2000-08-07, 19:00
Svar #28

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Anna och övriga intressenter: Jangfeldts bok är verkligen intressant. Det kan t ex vara givande att jämföra dess avsnitt om riksamiralen Gyllenhielms kolonisationsprojekt i Ingermanland med min 6 år tidigare artikel om samma ämne i Bebyggelshistorisk Tidskrift 1992.
 
Med vänliga hälsningar
Kaj Janzon

2007-10-16, 18:26
Svar #29

Göran Johansson

Ingermanland under svensktiden...........
 
Vet någon om det i ryska arkiv kan finnas äldre handlingar för Ingermanland såsom domböcker. mantalslängder, kyrkoböcker m.m. från den svenska tiden fram till 1721.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna