ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-18  (läst 2667 gånger)

2004-04-19, 23:37
läst 2667 gånger

Utloggad Anita Molander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2018-07-02, 22:45
    • Visa profil
Isabelle!
Namnet Amirakof låter lite likt ett namn som jag för bara några dagar sedan fick uppgift om av en kusin. Hon berättade att vår ff ff sägs skall ha varit en rysk officer som hette Marakov. Han bosatte sig i Värmland och verkade som smed. Något mer vet jag inte. Kan det finnas något samband?

2004-04-30, 01:32
Svar #1

Moa Viktorsson

Hej! Min morfar hette Michail Romanov och föddes runt år 1900 i Kaskana (Karelen). Han flydde senare till Finland och tog ett annat namn.
 
Finns det någon som kan hjälpa mig att söka information om honom?
 
//Moa Viktorsson

2004-05-04, 15:31
Svar #2

Isabelle Sjögren

Hej Anita.  
Tyvärr är det inget som kan stämma för att den ryss jag pratar om åkte så vitt jag vet tillbaka till ryssland.  
Tack för att du svarade.
Vet du hur jag kan gör ifall jag vill ta reda på något om det.  
MVH Isabelle

2004-05-14, 13:00
Svar #3

Christer Engstrand

Svar till Moa Viktorsson:
 
Jag fick in en efterlysning på vår site Historiska personer som lyder (avkortad):
 
Jag heter Sofie Qupevaj och jag hittade er sida när jag sökte på Romanov på nätet.  
Min morfar var en Romanov, (lär vara född 1900) men vi vet mycket lite om honom. Han flydde till Finland och tog namnet Kosonen. Han bodde utanför Kotka i Finland, Kyminlinna.  
.
.
.
 
Hör gärna av er till mig om ni vill!
 
Hälsningar Sofie Qupevaj, Örebro.
e-mail: qupevajza@yahoo.se
 
----------------------
Förmedlat av Christer Engstrand

2004-09-08, 22:11
Svar #4

Hans Beckman

Min farmor, Ingrid Elsa Elisabeth Beckman, föddes den 11 mars 1880 i Ramsdal, Östra Ed, Valdemarsvik kn. Under 1906 arbetar hon som piga i Åhult, Lenhovda. Flyttar 1907 till S:t Petersburg, möjligen via Finland. Gifter sig  med en Vicente Cardinali som lär ha varit rysk officer. Elsa Cardinali dog som änka den 24 aug.1932 i St. Petersburg.
Har inte hittat Elsa i Sankta Katarina församling.
Tacksam för hjälp med hur jag kan komma vidare?

2004-10-24, 17:27
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Har stött på termen RIURIKOVICHI som tydligen innebär att vissa ryska furstliga (Kniaz) släkter som tillhör den högsta adliga värdigheten i Ryssland är ättlingar på svärdssidan till den välkända varjagen Rurik. Nu undrar jag vilka släkter det rör sig om samt om det verkligen kan stämma att dessa på svärdssidan kan härstamma från den Ruriska ätten. Var kan jag läsa mera om dessa släkter?

2004-10-24, 20:18
Svar #6

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil

2004-10-25, 17:23
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Tack till sidan om härskarna i Ryssland, den är verkligen värd att rekommendera!  
 
Vad jag menade var att mycket gamla furstliga ätter som ännu lever i dagens Ryssland påstår att de är ättlingar i direkt nedstigande led (farssidan-svärdssidan) till Rurik. Är de det verkligen eller är det bara någonting de påstår? Dessutom undrade jag vilka släkter det egentligen rör sig om?

2004-10-25, 20:00
Svar #8

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Det finns flera släkter som mer eller mindre säkert skall härstamma från de gamla rurikidiska härskarna. En sådan släkt är familjen Czetwertinski som nästan säkert härstammade från rurikidiske furst Aleksandr Glebovitj av Dubrovitzk (Dubrovitsa) vilken föll mot mongolerna vid Kalka-floden 1223. Du hittar honom dels på tidigare nämnda länk, men även på denna:
 
http://genealogy.euweb.cz/russia/rurik4.html

2004-10-25, 20:07
Svar #9

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Här en sida som ger en god översiktlig bild över flera av dessa familjer, inklusive bibliografi:
 
http://www.encyclopediaofukraine.com/pages/R/I/Riurykidedynasty.htm

2004-10-31, 18:57
Svar #10

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Fångar från första världskriget.  
 
Jag har en bekant från Armenien. Hennes farfar var soldat i den ryska arm?n under första världskriget. Han blev tillfångatagen och var i tysk krigsfångenskap. Han blev kvar i Tyskland, adopterad och sedemera gift där. När han under Stalin-tiden blev lockad att återvända till Armenien blev han tvungen att stanna där. Han bildade ny familj men drog åter ut i krig, denna gång under andra världskriget. Han återvände aldrig. Enligt uppgift stupade han i Prag. Släktingarna i Armenien tror dock att han återförenades med sin tyska familj.  
 
Min fråga:  
Hur och var kan jag söka efter uppgifter om en sådan person? Finns det register över ryska krigsfångar? Kan jag söka på hans namn på någon rysk släktforskningssida motsvarande denna?  
 
Med vänlig hälsning  
Ove

2005-01-31, 18:36
Svar #11

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om min farfars farmor. Född i Reval 1805. Flyttade till St Petersburg 1827 och gifte sig där i St Katarina församling. I lysningsboken står en notering att hon, och hennes morbror var medlemmar i St Annae församling. Kan någon ge information om vilken församling som avses, och var man eventuellt kunde hitta information om församlingsmedlemmarna.
Mvh
Leif Hernberg

2005-02-01, 12:46
Svar #12

Kirsti Ervola

Hej Leif, antagligen är det frågan om den tyska St Anne -församlingen. Den återupplivade församlingen är nuförtiden förenad med en annan tysk församling, St Petri - St.Annen- und St.Petri-Gemeinde zu St.Petersburg. Kanske lönar det sig att fråga där.
 
Mvh KE

2005-02-01, 15:32
Svar #13

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Stort tack för tipset, Kirsti. Jag har skickat dem ett e-mail och väntar med spänning på vad de kommer att svara.
Mvh Leif Hernberg

2005-02-25, 03:42
Svar #14

Timo Laakso

Mitt namn är Timo Laakso, och som hobby söker jag  
efter försvunna släktingar till varandra i Finland och i det forna Sovjet. Jag har några svåra förfrågningar angående Sverige, och hoppas, att någon kan hjälpa mej.
 
1
Aleksej Mihailovitj Panasenko, 1921, kom lagligen från Sovjet till Sverige omkring 1940 med 20 andra sovjetiska medborgare. Om deras syfte vet vi ingenting. Panasenko bodde antagligen i Stockholm och jobbade i fabrik, som tillverkade motorcyklar. Han hade ett förhållande med fabriksägares dotter; och det föddes en flickebarn år 1942 och en gossebarn år 1943. Panasenko återvände (var deporterad?)till Sovjet. Sådan historia har Aleksej Panasenko talat tll sin son Aleksandr Panasenko, som nu söker efter sina släktingar. Tyvär Aleksej Panasenko här död. Och tyvärr vet vi inga svenska familjenamn. Det var ju sovjetisk tid: man berättade mycket sällan om sina livsöden, om man har varit utomlands
 
2
Vjatsheslav Sigarjov söker efter sin syster Margarita Ivanovna Sigarjova/Sigareva, som föddes i 1925 i Sovjet, Kursk. Hon var tagen till tvångsarbete till Tyskland under kriget och efter krigslutet rymde hon till Sverige. Jag har bett om ytterligare information. Var bodde Margarita i Sverige, vet vi inte.  
 
3
Vera Granitsa, född Syitshik; söker efter sin farfar Vladimir Andrejevitj Syitshik (man kan skriva namiljenamnet på många olika sätt, Sitshik, Sytshik etc). Vera skickade inte Vladimirs födelsetid, tyvärr. Hon skrev, att Vladimir var i Tyskland i tvångsarbete och rymde till Sverige, och skrev år 1946 från Axvall till Sovjet, men efter detta hade inga förbindelser.
 
4
Jekaterina Ivantjuk (1925) söker efte sin syster Maria Fedorovna Chuprina/Tshuprina/Tsuprina, som föddes i 1920 i Ukraina och de båda var i tvångsarbete i Tyskland. Maria rymde till Sverige. Vi vet inte, var hon redan gift när hon anlände till Sverige, men i början av 50-talet skrev Maria till sin hemby från Malmö, skrev att var i äktenskap och hade en son. De sovjetiska släktingarna vågade inte svara på vrevet och kastade brevet bort. Att hitta Maria skulle vara en fin födelsedagsgåva åt Jekarina Invantjuk
 
Mina uppgifter
 
Timo Laakso
Parkgatan 5 A 10
00140 HELSINGFORS
FINLAND
timo.laakso@welho.com

2005-03-21, 08:37
Svar #15

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Bästa Kirsti
Jag har två gånger e-postat till  St.Annen- und St.Petri-Gemeinde zu St.Petersburg utan någon reaktion från deras sida. Har du ännu något annat råd hur jag kunde  komma åt information om församlingsmedlemmarna i den tyska St Anne-församlingen i St Petersburg under första hälften av 1800-talet?
Bästa hälsningar
Leif Hernberg

2005-03-21, 12:47
Svar #16

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Leif! Du ger oss inga namn eller andra detaljer om din anmor. Erik Amburger ( nu avliden) har gjort en hel del forskning om tyskar i Ryssland kanske du hittar ett uppslag på Google?

2005-03-21, 16:48
Svar #17

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Tack för tipset, Christina. Hon hette Henriette Amalia L?tkens. Jag har via korrespondens med en släktforskare i Estland försökt få klarhet i vilka hennes föräldrar var, men inte lyckats bli helt övertygad över riktigheten i de uppgifter jag fått. Hittade dock en uppgift i lysningsboken från St Katarina församling i St Petersburg att hennes morbror, bronzarbetaren Scherer, var närvarande vid förelysningen, och att båda hörde till St Anne församling. Enligt släkthörsägen skulle hennes far ha varit handelsman från Riga och hetat Johann L?tkens. Mina estländska forskarkontakter har emellertid hittat en Peter Georg L?tkens i Reval som fått en dotter vid namn Henriette Amalia i maj 1805, alltså samma år och månad som min Henriette föddes i Reval. Enligt denna uppgiftslämnare hette emellertid modern Baumholtz, vilket ju inte stämmer med uppgiften om morbroderns efternamn Scherer.
Bästa hälsningar
Leif H

2005-03-22, 14:34
Svar #18

Kirsti Ervola

Hej Leif, tråkigt att Du fick inget svar. Kanske räcker deras resurser inte till. Åtminstone kunde de ha berättat, om St.Anne -församlingens kyrkböcker har blivit bevarade efter revolutionen överhuvudtaget, och var. .  . Ifall man har vid något skede evakuerat arkivet till Tyskland, kunde det också vara möjligt att hitta mikrofilmer av kyrkböckerna genom mormonernas Family History Centers.  
Den genealogiska och historiska kvarlåtenskapen av professor Erik Amburger förvaltas av Osteuropa-Institut M?nchen. De lovar att svara på förfrågningar om enskilda personer in Rahmen der technischen Möglichkeiten.  Mvh KE

2005-03-22, 17:23
Svar #19

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Tack, Kirsti. Jag hittade faktiskt på HisKi Amburger personendatenbas och där bl a en Johann Matthias L?tkens. Vem vet om pappan kommit med till St Petersburg. I listan fanns också ett antal personer vid namn Scherer. Jag skickade i går en förfrågan om dessa till Osteuropa-Institut. Det skall bli spännande att höra om de hittar något intressant. Kiitos avusta!!
Leif

2005-03-27, 19:54
Svar #20

Ulla Svensson

Jag söker min mormors anor,Olga Maria Andersson
född 1875-02-03 eller 1875-01-22 i Systerbäck,
Karelen, Ryssland. Fadern var svensk, kom ifrån Linköping eller Lidköping. Olga var gift två ggr. i S:t Petersburg, Först Stenbacka c:a 1895 och andra gången Jonsson c:a 1897. Flydde till Sverige med fyra barn
via karelen och Finnland 1921. Död i Stockholm 1941-03-21.
Mycket tacksam för alla svar.
M.V.H.
Ulla SVenson

2005-03-30, 12:34
Svar #21

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!  
Jag undrar om någon vet vad dessa platser ligger i ryska Karelen och på Kolahalvön:
 
Keyvi, Terberka, Tuloma, Lica, Tre och Kuni-Tunturi
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2005-03-31, 13:57
Svar #22

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!  
Jag undrar om någon vet vad dessa platser ligger i ryska Karelen och på Kolahalvön:  
 
Berget Ninchurt  på Kolahalvön,Kavray, Keyvi, Terberka, Tuloma, Lica, Tre och Kuni-Tunturi (Chuna-tunturi)
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2005-03-31, 20:52
Svar #23

Kirsti Ervola

Hej igen Jouni!
 
Tuloma är en stor älv som har sina källor i finska Lappland och rinner ut i Isahavet. Staden Murmansk ligger vid Tuloma. En mindre ort ca. 25 km motströms från Murmansk heter också Tuloma, och en större stad ca. 70 km motströms Verkhnetulomskij (Övre Tuloma).
 
Teriberka-fjorden ligger ca. 65 km öster om Tulomas mynning.
 
Lica l. Litsa-fjorden ligger ca. 45 km väster om Tulomas mynning. Som en stor flottbas för kärnenergidrivna u-båtar och uppslag av kärnavfall kan Litsa vara rätt osynlig på kartor. Ortsnamn vid fjorden är bl.a. Zaozersk, Malaja Lopatka, Nerpichija, Andreeva Guba. . .
 
Ghibiny l. Hiipinä är den högsta bergmassivet i Kola-halvön, belägen mellan sjöarna Imandra och Umbozero. Den högsta fjällen heter Chasnachorr, 1191 m. Chuna l. Kuna och Ninchurt är också fjäll i Hiipinä-massivet. Stora industrianläggningar i trakten är bl.a. Monchegorsk, Kirovsk och Apatity.
 
Keyvi l. Keivi-höglandet ligger ett par hundra kilometer österut i centrala Kolahalvön, som en vattenledare mellan Ponoy-älven i söder och Iokanga-älven i norr.
 
Mvh KE

2005-04-01, 12:47
Svar #24

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Kirsti!
 
Får åter tacka för hjälpen. Nu är det lättare att placera samiska offerplatser på kartan. Då blir det enklare att tolka platser.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2005-04-03, 16:10
Svar #25

Brage H. Pedersen

Hei! Eg hev ei tippoldemor som visstnok skal vera russar. Namnet hennar er Signe Valentin. Då ho kom til Noreg gifta ho seg med Jørgen Johansen. Dotter deira, altso oldemor mi, vart fødd i Oslo i 1920. Eg er takksam for all informasjon, og sender meldingi hit sidan det ikkje finst nokor tilsvarande norsk sida.
 
Mvh

2005-04-04, 13:41
Svar #26

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jo Brage, der findes ogsaa en norsk side. Desvaerre har jeg glemt side navnet. Nogen der ved?
 
steve

2005-04-16, 15:27
Svar #27

Utloggad Anneli Dottemar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2016-12-19, 15:04
    • Visa profil
Hej, jag söker information om min pappas mormor, Anna Maria Lintunen F1884 Tohmajärvi, och morfar, Aleksander Kolehmainen F1882 Nordkarelen. De skall båda ha arbetat för Tsaren i Petersberg han som skomakare och hon som husa. Min farmor Hilja och flera av hennes syskon, Vilho Eevert, Martta, Lilja Maria, Uuno Aleksanteri, är födda i Petersburg. De äldesta flickorna gick i klosterskola i Petersburg. Det finns ingen i livet av dessa syskon som jag kan fråga så jag hoppas på att det finns någon som har information om dess personer och som vill hjälpa mig så vore jag tacksam. Tack på förhand.  
 
Mvh, Anneli Dottemar

2005-05-19, 09:48
Svar #28

Sofie Qupevaj

Hej Anneli!
 
Denna sida är alltid spännande att titta in på. Jag har tyvärr inte någon information om dina släktingar men har själv släkt från Ryssland och Karelen. Min mamma är född Kosonen, i Finland,  eftersom familjen flydde från Ryssland och tog detta namn, men hennes äldta syskon och modern och fadern hette Romanov innan landsflykten.
 
Min morfar hette alltså Michail Romanov från början men både mormor och morfar tog med sig släkthistorien till graven, de var mycket rädda för att berätta. Mammas äldre systrar känner fortfarande obehag att prata om det. Lite har mamma öndå hört, t ex att de flera gånger hade besök av finska Mannerheim i hemmet, innan de flydde till Finland.
 
Hur som helst så har jag fått höra att min morfars pappa på något sätt hjälpte till när tsarfamiljen skulle förflytta sig.. nåt med hästar och sånt. Tror att morfars mamma hette Maria men den uppgiften kan ju vara falsk.
 
Min mormor är född i Suojärvi ryska Karelen och morfar i Kaskana också i r Karelen.
 
Ja detta var väl inte så mycket hjälp till dig precis, antar jag.
 
Hälsningar från Sofie

2005-06-18, 21:28
Svar #29

Erika Gidlund

Hej..
Det sägs att min farmors farfar carl Johan Löflings (f 1851 04 12) far skulle ha varit en av ryssarna (Sovjetunionen) som satte umeå i brand. Han skulle då ha blivit förälskad i en svenska Anna Carolina Gabrielsdotter 1832-12-22. Kan denna historia stämma? Är Löfling ett ryskt namn?
Anledningen jag frågar är att jag skulle vilja få tag i ryssens namn och givetvis på något sätt ta mig så långt tillbaka det bara går.  
Något förslag hur jag ska bära mig åt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna