ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 september, 2006  (läst 2766 gånger)

2002-09-04, 23:01
läst 2766 gånger

Monica Gjein

Hej
Finns det någon som har släktforskat om den Svenska området Ingermanlandpå 12600-talet.
M.V.H.
Monica

2002-09-05, 16:22
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Monica! Inslaget av svenskar i Ingermanland har alltid varit litet, vare sig landet stod under svensk eller rysk överhöghet. Numera är även ingrerna själva svåra att identifiera på grund av att deras språk, som är släkt med finskan, har dött ut. Några få som kan tala ingriska finns väl fortfarande kvar. I övrigt talas och skrivs det på ryska.
 
Förmodar därför att du med svenskar syftar på dem som fanns i Nöteborg (Schl?sselburg), och då särskilt på de bofasta (handlande, hantverkare).  
 
Fästningen - som också tjänade som fängelse - hade ännu under 1800-talet en svenskspråkig evangelisk-luthersk fångpredikant. Varifrån de svenska fångarna kom vet jag inte. Åland, Österbotten, Nyland, S:t Petersburg, kustbygderna i guvernementen Estland och Livland var områden med svenska invånare.
 
Troligen kan en orientering erhållas med stöd av någon bok om Ingermanland eller Nöteborg. Det finns tryckta genealogier gällande den baltiska adeln. Tänker mig att man i dessa skulle kunna fiska upp ett och annat som berör dina intressen.
 
Bengt

2002-09-05, 19:00
Svar #2

Christer Påhlsson

Det finns också ett för något år sedan i Finland utgivet Herdaminne för Ingermanland i 2 band på svenska. /Mvh

2002-09-12, 09:44
Svar #3

Sven Nylund

Har en känsla av att det är mer skrivet om Ingermanland i Finsk genealogi.
Om du går till Hiski (en stor finsk släktforskningsbas:
http://www.genealogia.fi
så kan du där till vänster klicka på etsi tietoa vilket för dig till en sökmotor. Skriv där Ingermanland, så får du väldigt många SVENSKSPRÅKIGA träffar på såväl artiklar som litteratur att köpa. Det bör i alla fall bli en start som för dig vidare...
 
mvh

2002-09-12, 10:03
Svar #4

Sven Nylund

Monica...
Om du inte har läst Bengt Jangfeldts bok Svenska vägar till S:t Petersburg, så tycker jag att du ska göra det. Den är både informativ och kul att läsa. Låna den, eller köp för drygt hundra kronor på antikvariat. Framför allt finns det en bra litteraturhänvisning med böcker som också kan lånas på bibliotek eller köpas på antikvariat.
Har själv hittat en del om mina svenska anfäder i Ingermanland på det sättet.
 
mvh

2002-10-17, 18:24
Svar #5

Jesper Ekbäck

Hej!
 
Jag skulle vilja lära mig ingemanländska! Finns det några bra läroböcker på finska, svenska, engelska el. ryska?
 
Tack på förhand!

2003-03-12, 22:07
Svar #6

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Moloskovits eller Valkeakirkko.
Jag har lyckats lokalisera orten till Ingermanland på en karta. Där fanns en svensk-finsk församling.
Jag har några familjer som flyttar från Estland dit under tiden 1885 - 1905.
Är det någon som vet något om Moloskovits? Var kan kyrkböckerna finnas och är de mikrofilmade?
Jag är tacksam för alla förslag och id?er.
Mvh Helene
Helene Strömkvist

2003-03-12, 23:22
Svar #7

Kirsti Ervola

Hej Helene,
Riksarkivet i Helsingfors har mikrofilmer av kyrkböcker från Ingermanland - i den mån de finns bevarade. Fråga där: riksarkivet@narc.fi
 
Mvh KE

2003-03-15, 14:22
Svar #8

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Hej Kirsti,
Tack för tipset. Jag  ska kontakta dom.
Mvh Helene
Helene Strömkvist

2003-04-14, 03:10
Svar #9

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
S: t  Petersburgs finska församling.
 
Redan under svenska rikets tid fanns i staden/fästningen Nyen/Nyenskans en svensk-finsk församling, som har sitt grundläggelseår under 1630-talet. Dåvarande kyrkan fanns vid ån Oktas-Ohtas / Ohajokis närhet. Till församlingen tillhörde skansens befolkning och några närbelägna finska byars dito.
 
Den senaste församlingen S: ta Maria grundades 1703. Den var inledningsvis tvåspråkig, och att det turvis hölls gudstjänster på finska och svenska. Den första kyrkan var en korskyrka i trä, och invigdes till bruk den 19 maj 1734. Den namngavs till minnet av kejsarens gunstling - Heliga Annas kyrka.
 
År 1745 fick finnarna respektive svenskarna egna präster. Den år 1769 färdiga svenska S:ta Katarina kyrka gjorde att finnarna fick sin egen genom att behålla den gamla i eget bruk.
 
Den nuvarande finska stenkyrkan fick sin grundsten lagd den 7 juli 1803 och den som hade ansvaret bakom bygget blev stadsarkitekten G. Paulsson. Invigningen skedde den 12 december 1804 på kejsarens födelsedag. Kyrkan hade 2400 sittplatser. Församlingen räknade år 1865 - 13480 medlemmar och 1917 - 15502 medlemmar.
 
Kyrkoherde Erik Gustaf Ehrström har i sin på 1800-talet i Åbo utkomna bok om de båda församlingarnas tidigare skeenden - Historisk Beskrifvning över St. Catharinae och St. Mariae Församlingar i S:t Petersburg - mera detaljerat berättat om dessa händelser.
 
Grundstenen i granit finns i alla fall under det nuvarande altaret. Den har en inristning som lyder:
Under den kärleksfulle ryske kejsaren Alexander I: es styrelsetid är den evangelisk-lutherska S: ta Maria kyrka byggd. Dess grundsten är lagd 7 juli 1803.
 
Kyrkokonventets dåvarande medlemmar (alltså år 1803) var först och främst kyrkopatronen och pastorn Carl Gustaf Mandelin, född  i Raumo på finländska västkusten. Kyrkans förman och äldste Carl Gustaf Franzelius och skräddare Matthias Kock, stolsmakare Johan Kihlson, köpman Georg Lang, skräddare Simon Wainick, silversmed Andreas Korhon, skomakare Abraham Fris, smed Aleksander Modelius, skräddare Stephan Hiller - bonde från Lathi i S:t Petersburgs närhet och till sist bonden Michel Koivisto från Tönttölä(?).
 
Redan år 1820 startades den första kyrkskolan. Prästgården byggdes mellan åren 1842-1844. En egen begravningsplats togs i bruk i Mitrofaniasta (?) år 1848. Församlingen öppnade år 1859 ett hem för föräldralösa flickor. 1903 fick pojkarna ett motsvarande hem i Parkkala. År 1860 öppnades första folkskolan i byn Lathi. Därefter tillkom skolor i Aleksandrovskij, Valinki (?) och Park(k)ala, samt på andra platser år 1886. År 1904 byggdes ett bönehus i byn Lahti. 1905 öppnades ett ålderdomshem i Uusikirkko (Nykyrka).
   
Prästerna inom den finska församlingen har hetat enligt följande:
Henrik Martini Fategur 1632-1647.
Erlandis Jonas Werman 1649-1652.
Matthias Gottman 1664-1668.
Benjamin Krook 1668-1675.
Peterus Castrenius 1676-1683.
Jakob Land 1682 (?)-1688.  
Magnus La(e)ndberg 1688-1695.
Jakob Maidelin 1703-1730.
Johan Törne 1730-1732.
Gustaf Levanius 1733-1749.
Samuel Alopaeus 1752-1755.
Johan Henrik Krogius 1755-1791.
Carl Gustaf Mandelin 1792-1822.
Carl Vilhem Siren 1838-1890.
A. Hakkarainen 1890-1911.
Juho Saarinen 1912-1918.
 
Anteckningar skrevs våren 1995, då textförfattaren var bosatt i S: t Petersburg. (Jag kan inte idag till hundra procent garantera textens sanningshalt, men ovanstående fakta bör stämma med historiska fakta. Under min studietid var jag flitig gäst i den finska kyrkan.)

2003-04-18, 02:36
Svar #10

Pekka A.E. Husgafvel

Hej Monica
 
Släktföreningen Husgafvel-Seura r.y. i Finland har forskat 40 år sydöstra Finland/Karelen och har nått ända till 1300-talet. Har några anknytningar också i Ingermanland på 1600-talet.
Vad är det Du sysslar med?  
 
MVH
Pekka A.E. Husgafvel
pekka.ae@husgafvel.net
 
P.S.
URL http://groups.msn.com/HusgafvelSeuraRy se på länken Vem var Erik Larsson?
 
(Utvecklar nya sidor på addressen www.husgafvel.net)

2003-04-18, 02:53
Svar #11

Pekka A.E. Husgafvel

Hej Jesper illadaspania@hotmail.com  
 
Med uppslagsordet Inkerin kieli kirjat hittade jag mm. följande:
 
http://www.tampere.fi/kirjasto/inkeri.htm
 
http://www.helsinki.fi/jarj/siula/kirjasto/sarjalis.html
 
Koivisto, Jouko: Inkerin kielimuotojen konsonanttivartaloisia verbiparadigmoja.
 
Rekommenderar: http://www.vertaa.fi
 
 
MVH
Pekka A.E. Husgafvel
pekka.ae@husgafvel.net

2005-02-12, 19:35
Svar #12

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag undrar om någon har några uppgifter om föräldrarna till följande personer:
 
Antti Meldo, f 1899-06
Modern hette Helena
 
Gift med
 
Sofia, f 1900-05-12
 
 
Pietari Luukkonen, f 1880 i Venjoki
Föräldrarna hette Juho och Anni
 
Gift med
 
Maria Kouro, f 1885-05-14 i Venjoki
 
Mvh Sara

2005-04-15, 08:35
Svar #13

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Finns det någon som stött på orterna Rääpyä och Korneva i Ingermanland?
Mvh
Leif

2005-04-16, 16:40
Svar #14

Kirsti Ervola

Hej Leif,
Rääpyä eller Rääpyvä heter numera Vsevolozsk; den ligger NO från S:t Peterburg. Också Kornevo har funnits någonstans på Karelska näset, i S.t Peterburg-området. Två kartor av Ingermanland: en äldre och en nutida.
Mvh KE

2005-12-10, 11:06
Svar #15

Monica Knookala

Jag undra om någon känner till något
om Isak och Anna Papunen från Hatsena
Sikoniemi i närheten av Leninggrad skall  
det ligga.

2005-12-10, 17:12
Svar #16

Monica Knookala

Tillägg till den tidigar frågan.
 
 
Anna och Isak Papunen är min mormor och morfar
jag tror att dom var födda i slutet på 1800-talet.
Isak körde droska i Leningrad. Han hade släktingar
som var lärare och präster. Dom hade två barn
Sonja och Kola, Sonja är min mamma.
Det jag har fått höra är att dom bodde i Sikonniemi Hatsena nära Leningrad för där gick min
mamma i skolan.
Monica

2005-12-11, 08:39
Svar #17

Kirsti Ervola

Hej Monica,
Hatsina (på ryska Gatchina, Gatsina) är en ganska stor stad ca. 40 km söder om S:t Peterburg. Sikoniemi var en by i grannsocknen Spankkova som befann sig väster om Hatsina - kanske bodde Dina morföräldrar där, men alldeles nära S:t Peterburg var den alltså inte.  
Åtminstone en del av de ev.lutherska församlingarnas i Ingermanland kyrkböcker finns bevarade, mikrofilmade och tillgängliga genom mormonernas Family History Centers. - Ingermanländarna i Sverige har en förening, kanske  Du kunde få söktips därifrån.  
Ett boktips ang. prästerskapet i Ingermanland:
Väänänen, Kyösti : Herdaminne för Ingermanland 2, 2000 (Skrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland nr 620), ISBN 951-583-052-4
Mvh KE

2005-12-16, 18:17
Svar #18

Utloggad Monika Knookala

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Kirsti
Jag fick idag veta att min mor gick i skola i  
Kolpano så tror jag att det heter. Hon har förträngt hela sin historia men jag pratade lite med henne ikväll och sa att vi i mellandagarna  
skall kolla på nätet men hon förstår inte vad vi
kan få fram men tycker det verkar spännande..
Jag försökte maila till dig men det gick inte  
hoppas du ser det här för nu har jag inte många år
på mig att få reda på lite om mina morföräldrar och släkt.
Hälsningar Monika Knookala

2005-12-16, 23:11
Svar #19

Kirsti Ervola

Hej Monica,
om Din mors familj bodde i byn Sikoniemi i Spankkova, låter det mycket trovärdigt att hon har gått i skola i Kolppana, som ligger granne till Spankkova, några kilometer sydväst från staden Hatsina. I Kolppana fanns det en finskspråkig lärarseminarium (som lades ner 1919) och förstås också en skola.
 
Efter allt vad ingermanländarna fick genomgå under sovjettiden och andra världskriget kan man lätt förstå, att det kan kännas mycket tungt att återkalla minnesbilderna från det förgångna. Hoppas att Din mor orkar minnas, och Du får veta mera om hennes familjehistoria. I webben kan man lätt finna flera finskspråkiga sidor om Ingermanlands historia och nutid; ni finner säkert en hel del också på svenska.
 
Mvh KE

2005-12-18, 21:16
Svar #20

Utloggad Risto Toivonen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 20:56
    • Visa profil
Hej Monica!
Om din mors föräldrar kom till Finland från Ingermanland, måste det finnas uppgifter av deras vistelse i Finland, d.v.s. att dessa uppgifter finns i flyktingsförsamlingens arkiv av ingermanländarna i St Michels landskapsarkiv i St Michel.
Om de har kommit under sista kriget (1941-44), kunde det finnas uppgifter i Riksarkivet i Helsingfors.
 
Det finns också en bok, som berättar om Kolppanas seminarium. Tyvärr boken är på finska.
 
Kolppanan seminaari 1863-1913 : juhlajulkaisu Kolppanan seminaarin viisikymmenvuotisen toiminnan muistoksi
 
Boken innehåller matrikeln över seminariets elever 1863-1913
 
hälsningar Risto Toivonen från Sjundeå
P.S. Jag forskar min moders släkt i Valkeasaari i Ingermanland

2005-12-18, 21:55
Svar #21

Utloggad Risto Toivonen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 20:56
    • Visa profil
Ännu en tillägning till Kirstis svar:
Mormonernas arkiv innehåller mikrofilmer av Ingermanland 1833-1885, Hatsina är med.  
 
Risto Toivonen

2005-12-25, 11:30
Svar #22

Utloggad Kenneth Wiberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-05-24, 19:44
    • Visa profil
Hej, är det någon som känner till om det finns/fanns en by som heter Leppsari och var den i såfall ligger i Ingermanland?
Min morfar försvann under Stalin-tiden när mamma var 12-år och jag har ett minne att min nu avlidna mor Aino och min mormor Olga Kaipiainen har pratat om denna plats. Min mormor och sina 3 barn flydde till Sverige via Finland och hammnade först i Ångermanland och därefter flyttade dom med min far till Borås. Tyvärr har jag ej någon av min mammas syskon kvar i livet, och jag var tyvärr för ung och ej så intresserad för att informera mej innan mamma (endast 54-år)gick bort. Hälsningar Kenneth

2005-12-26, 20:22
Svar #23

Kirsti Ervola

Hej Kenneth,
byn Leppisaari, Lepsaari har funnits på Karelska näset, i församlingen Toksova -Haapakangas.  Nuvarande tätorten Toksova (på ryska Toksovo) ligger drygt 20 km nordnordost från S:t Peterburg, och Haapakangas  (heter kanske Pargolovo nuförtiden).har legat ca. 10 km  västsydväst från Toksova
Enligt en förteckning över släktnamn i kyrkböcker av finska församlingar i Ingermanland år 1912, har folk med namet Kaipiainen dåförtiden bott också i socknarna Venjoki och Tuutari (söder om S:t Peterburg) och Tyrö (vid Finska viken, väster om S:t Peterburg).
Mvh KE

2005-12-27, 19:34
Svar #24

Utloggad Kenneth Wiberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-05-24, 19:44
    • Visa profil
Hej Kirsti, Stort tack för informationen,
Det var skönt att få bekräftat att byn hette  Leppisaari, Lepsaari. Det sporrar mej att även om byn ej längre finns kvar så att någon gång i framtiden åka runt och besöka platserna där min Morfar o Mormor med barn en gång levde.
Än en gång stort tack.
/Kenneth

2005-12-29, 17:30
Svar #25

Kirsti Ervola

Hej Kenneth,  
läget av byn Leppisaari (Lepsari) lite mera precist: ca. 30 km nordost från S:t Peterburg, ca. 15 km öster om Toksova, dvs. halvvägs mellan Toksova och Ladogastranden. Mvh KE

2006-03-01, 18:08
Svar #26

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag undrar om någon vet något om följande personer:
Antti Jänis. Far till Anna, född 1859 i Jäniskylä, Venjoki.
Antti Kouro. Far till Maria. född 1885 i Lyysmäki, Venjoki.
Mvh Sara

2006-03-01, 19:40
Svar #27

Timo Rosengren

Hej alla
 
I Genealogiska Samfundets släktforskarteckning
meddelar Henrik Othman från Jakobstad att hans
specialområde är Ingermanländare. Henriks e-post
adress är henrik.othman@jakobstadstidning.fi.
MVh Timo

2006-06-29, 21:57
Svar #28

Utloggad Robert Telin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 21:43
    • Visa profil
hej
 
jag undrar om någon kan hjälpa mig med
söka efter eventuella ättlingar till min
ff ff ff ff bror eric delin
född 22/2 1723 i hendu/hentu i byn ruotsala
salo kapellfs,uskela sn
gift 1763 med maria elisabet ursinus
dotter till kyrkoherden björkö/koivisto
karl ursinus ohh johanna kristina avenarius.
eric delin var kyrkoherde i tyris/tyrö 1760-
tjänstledig från 1792,till sin död 1808.
sonen erik wilhelm delin f.6/2 1772 tyris ?
övertog prästtjänsten efter sin far i tyris
blev 1817 regementspastor i finländska  
livgardesregementet samt pastor i s:t konstantin/
pyhän konstantti i s:t petersburg.
pastor i tyska fs,astrakhan 1818,död där 1822.
han var gift 1794 med ulrika teodora hornborg
f.1771 d.1795,dotter till kyrkoherden i nykyrka/
uusikirkko bogislaus hornborg ohh maria elisabet
wirenius.
försökte flera år sen att låna mikrofilm från
riksarkivet,helsingfors men fick inte det av
någon anledning.
jag hoppas och tror det kan finnas ättlingar
efter eric delin.
kan någon svara på var finländska livgardes-regementet log i s:t petersburg samt var
s:t konstantins församling om det var en militär
församling eller en vanlig församling.
tackar på förhand
robert

2006-09-13, 21:17
Svar #29

Utloggad Viktor Aitman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-07-06, 12:36
    • Visa profil
Beträffande orter i Ingermanland så kan man via Sveriges Ingermanländska Riksförbund (ingermanland.nu) köpa en vägkarta (från 1993) i skala 1:200.000 med både gamla (försvunna) och nya byar.
Kartan har en namnförteckning med både finska och ryska namn (med ryska bokstäver) Tex:
Peräjärvi - Perajarovo
Skuoritsa - Skvorits (även använd som svensk form)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna