ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof J(ö)nsson [Engquist], f. 16/12 1822? Var?  (läst 944 gånger)

1999-01-16, 01:38
läst 944 gånger

Anders Berglund

Född 16/12 1822 i Olsjön, Grangärde står det i alla hfl-noteringar om min farmors farfar, Olof Engquist, men det bekräftar inte födelseboken. Jag har förstås letat och följt andra tänkbara Olofar födda åren runtomkring, liksom i födelsebökerna för Ludvika, Norrbärke, Nås, Säfsnäs och Ljusnarsberg. Har också ögnat igenom hela hfl för tiden kring 1822, men utan napp. En Olof Jansson född 22/12 1820 i Stakheden såg bra ut, men var inte rätt. Några tips bland barnens dopvittnen har jag inte heller funnit.
 
Olof benämns Engquist första gången när han 1838 flyttar som dräng till Svarvarbo i Ljusnarsberg. Hans patronymikon är då Jönsson, vilket ändras ett par år senare till Jansson; antagligen en felskrivning, men den hänger med till hans död, 27/4 1902. När han gifte sig första gången: 22/8 1847 i Grangärde - var han dräng i Öratjärn. Bodde sedan i Bringsjöberg, och från 1865 i Bränntjärnsöjden, alla i Grangärde.
 
Äldsta belägget har jag 1837 i Ljusnarsbergs hfl [AI:16a s. 245], då han återfinns som dräng i Kristjern. Han anges där ha flyttat in från Grangärde det året. Nu finns faktiskt en in-/utflyttningslängd för Grangärde! DOCK råkar det fattas ETT blad i den - gissa för vilket år...
 
Som du, bästa läsare av denna långa drapa förstår, vore jag oerhört tacksam för ett enda litet uppslag.

2010-10-26, 12:33
Svar #1

Utloggad Gunilla Prüzelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 07:21
    • Visa profil
Hej! Densamme Olof Engquist är min mormors morfar. Har inget uppslag att tillföra men är intresserad av information om denne mystiske Olof.

2010-10-27, 10:11
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag har ingen fakta i fallet, men jag skulle försöka titta i ev. bevarade bilagor till vigselboken. Sannolikt med volymbeteckning H. Som oftast är dessa inte filmade men bör finnas på Landsarkivet i Uppsala.
 
Björn Engström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna