ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-28  (läst 3455 gånger)

2000-11-27, 13:49
läst 3455 gånger

Monica Jönsson

Hej Lena!
 
Uppgiften om att Johan Holmström var med i kriget kommer från hans bror, min morfar, som inte är i livet längre. Enligt honom skrev Johan hem och skickade pengar till familjen i Sverige. Han lär också ha skrivit att han mönstat på för australiensiska flottan till WW1 - och sedan hördes han aldrig mer av, varför det antogs att han omkommit.  Några brev finns inte bevarade, och ingen vet var i Australien han bodde. Vet du om det går att finna ut av medborgarhandlingarna?
 
Hälsn. Monica

2000-12-07, 17:44
Svar #1

Utloggad Mona Ljung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 10:59
    • Visa profil
Lena A-L
Tack för svaret.Försöker få fram mera fakta gällande avresan från Sverige.Har du någon id? ?
Hälsn. Mona

2001-01-03, 12:04
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Monica, vi har hittat en John Holmstrom som dog i  Victoria 1942 vid en ålder av 62 år. Det skulle kunna vara Din Johan eller hur? Vill Du vi skall kolla upp mer (om det går)?
 
Mvh
Lena A L

2001-01-04, 20:22
Svar #3

Monica Jönsson

Hej Lena!
Naturligtvis vill jag det! Även om åldern är fem år fel måste det undersökas. Jag har själv sökt på de Census etc. som jag har hittat på nätet, och där endast funnit en Johan/John Holmström, i en Census från Ainslie, 1959. Problemet är att trots att jag får upp den här sidan som svar när jag söker på namnet, hittar jag inte Johan Holmström bland de listade namnen (57 finstilta listade sidor). Han skulle i så fall ha blivit minst 74 år, om denna stämmer, men hans syskon blev över 90...
Jag tänker putsa glasögonen och leta vidare, jag med.  
Stort tack för all hjälp!
 
Monica

2001-01-04, 20:34
Svar #4

Monica Jönsson

Hej igen!
En tanke slog mig - kan man beställa handlingarna från när Johans blev australiensisk medborgare?
I ditt inlägg från den 6/11 finns ju ett referensnummer med. Om hans ansökningar finns bevarade bör där finnas matnyttiga upplysningar. När det gäller London kan man ju kontakta PRO och mot avgift få sig tillsänt en stämplad kopia! Och som gammal koloni har kanske Australien tagit över systemet. Är det något du, din australiensiske kontakt, eller någon annan känner till?
 
Monica

2001-01-06, 22:22
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej igen Monica,
 
jag ordnar med kopior. Men först av allt skulle jag vilja ha namnen på Johans föräldrar. Vore jättefint om jag kunde få det.
 
Mvh
Lena A L

2001-01-07, 19:44
Svar #6

Jan Adolfsson

Hej.
 
Jag söker något slag av arkiv i Australien som behandlar sjöfart under senare delen av 1800-talet.Närmare exakt skulle jag vilja ha reda på utklarerade (av hamnmyndigheter eller tull)norska segelfartyg från Adelaide (Port Adelaide) under tiden september 1887 till oktober 1888. Jag har försök att följa två unga sjömän från ön Rörö i Göteborgs norra skärgård.Emil Julius Karlsson född 1871 samt Rikard Theodor Olsson född 1871. Båda omkom under totalförlisning på Atlanten troligen i november 1888. Ja har kunnat följa deras resor på havet, men den sista pusselbiten ha jag ej funnit. Alltså det fartyg de mönstrade på någon gång under den tid jag nämnt. I svenska och norska källor finns inte mer att hämta. Min kunskap om Australienska arkiv är obefintlig, därför skickar jag ut de här i etern. Kansk finns det någon som kan och vill hjälpa mig.
              Med vänlig hälsning: Jan Adolfsson

2001-01-14, 15:13
Svar #7

Ingemar Löfgren

Hej!  
Carl Gillman emmigrerade till Australien och gifte sig med Annie McDonald i Sydney. Senare flyttade dom till New Zealand.  
 
Carl Gillman kallade han sig i Australien, hette kanske Guillerman, antagligen född före 1860 på Öland.  
 
Tacksam om någon kan hjälpa mig.  
MVH Ingemar Löfgren

2001-01-17, 12:07
Svar #8

Therese Ericsson

Följande är hämtat ur boken Svenskarna i Nya Zeeland / Sten Aminoff (s. 192):
John Gillman född 1835 (ingen ort) i Sverige, gift vid 27 års ålder i Victoria, Australien med Annie McDonald, fyra barn. Ankom till Nya Zeeland 1866. Gruvarbetare. John avled 28/12 1877 i Greymouth, NZ. Hans föräldrar angavs som Charles Gillman och Annie Petterson.
 
Hälsningar
 
Therese

2001-01-22, 00:18
Svar #9

Utloggad Åke Dahlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2013-11-12, 17:05
    • Visa profil
En SOLSKENSHISTORIA:
Jag försökt att få kontakt med min släkt som utvandrade till Australien under 20-talet.
Fredag den 19 januari 2001 tar jag en chans och mejlar till Chris Troy var namn ni säkert sett i denna spalt. Jag kan lämna en del namn och att de kan finnas i Melbourne-området
Lördag 20:e får jag en chock när det visar sig att Chris har ring till Melbourne och har mejlat fullständig information om hela släkten (det var visst bara skonummer som saknades). Nu har jag namn, adresser och en mejl-adress och har kontakt.
Visst blir man glad?
Tack igen Chris!
Åke Dahlström
(Ständig medlem i Chris Fan-club)

2001-02-19, 14:31
Svar #10

Chris Johanson

POLSTJÄRNAN
Looking for information re John Laurens (Lorenson, Laurenson..) born in Göteborg in 1841 or 1842. According to his naturalization certificate he arrived in Melbourne, Australia on 14th November 1872 from New York on a ship named Pole Star. Translated to Polstjärna(n) the ship could have been Swedish and there is the possibility that he was a sailor, deciding to stay in Melbourne. He does not appear on any immigration records in Victoria, Australia  nor is the ship listed in any records re immigration ships.
Does any one know if any records of Swedish (old) ships are available that can be checked against the name of Pole Star (Polstjärnan) to find out if such a ship ever existed. Trying to find the roots of John Laurens
Would be most grateful for any answer
(John Laurens is my son in law's
gratgreatgrandfather)
Chris Johanson, Melbourne

2001-03-05, 13:06
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Monica, nu har jag fått lite info. Jag lägger in den här på engelska. Jag har även fått hans ansökan om Australiskt medborgarskap som bildfiler men de är för stora att lägga in här så de mailar jag direkt till Dig.
 
I, Johan Holmstrom of Broard Marsh in the State of Tasmania, Farmer, hereby  
apply for a certificate of Naturalization under the Naturalization Act 1903.
 
I am by birth a Swedish subject.
 
I arrived in Australia from Sweden on the [blank] day of December 1881 per  
the Dutch ship Guthreda and disembarked at the port of Hobart in the  
State of Tasmania.
 
Since my arrival in Australia I have resided at Broad Marsh aforesaid.
 
I have resided in Australia continuously for a period of two years  
immediately preceding the date of this application.
 
I forward herewith a statutory Declaration setting forth the particulars  
required by Section 6, sub-section 1, paragraph (a) of the said Act.
 
I am a widower.
 
I have four children - two boys and two girls all resident at Broad Marsh  
aforesaid.
 
I am not a naturalised subject or citizen of any other country.
 
I forward also a certificate signed by Oscar Henry Jones, a Justice of the  
Peace to the effect that I am known to him, and am a person of good repute.
 
Signed by Johan Holmstrom on the 24th August 1904 at Broad Marsh.
 
och här kommer lite mer
 
From the Tasmanian BDM's - he married Mary Ann Paine in 1891 in Brighton,  
Tasmania, Australia and their children were:
Jane Johanna Holmstrom b. 1891
John Edward Holmstrom b. 1893
Albert Henry Holmstrom b. 1894
Hilda Elizabeth Holmstrom b. 1896
 
Min källa säger också bestämt This is the only Johan Holmstrom in Australian records men självklart kan någon ha blivit förbisedd.
 
Som sagt, något lite är det ju i alla fall.
 
Mvh
Lena A L

2001-03-06, 20:18
Svar #12

Monica Jönsson

Hej Lena och andra som ev. följt vår jakt på Johan Holmström. Vid närmare kontroll visade det sig att denna Johan Holmström tyvärr inte var rätt gubbe - min morfarsbror med samma namn föddes 1885 i Högseröd, denna mannen som du funnit medborgarskaphandlingar på, föddes 1854 i Norrtälje. Kanske ngn annan är intresserad av honom?  
Nästa spår att följa är en Census från Ainsle 1959 som kommer upp när man söker Johan Holmström på australiensiska släktforskarsidor. Problemet är bara att jag kan inte hitta namnet bland de 59 sidor som censusen innehåller. Kan någon tipsa närmare?
 
Häls. Monica

2001-03-07, 14:29
Svar #13

Therese Ericsson

Till Monica Jönsson:
 
När det gäller Johan Holmströms ev medverkan i WW1, så rekommenderar jag att du letar upp följande sida:  
www.awm.gov.au/
 
Där finns en adress att skriva till om man vill veta mer om de som deltagit i krig på Australiens sida. Jag lyckades hitta mina släktingar i Australien genom uppgifter i min utvandrade släktings militära dossier. Om dossiern kan återfinnas, ger den mycket information. T ex namn, adress, familjemedlemmar, längd, vikt, hårfärg, ev medaljer och utmärkelser och om personen ifråga avled i strid. Den dossiern jag fick kopia av var på tolv sidor och var mycket innehållsrik.  
 
Hälsningar
 
Therese

2001-03-08, 08:20
Svar #14

Therese Ericsson

Till Monica Jönsson (igen):
 
Det blev tyvärr fel i mitt föregående mail. Man ska skriva till the National Archives istället. Där finns de militära rullorna som rör de enskilda soldaterna. Adressen är:
www.naa.gov.au
Leta upp The Collections, sedan Defence, och sedan Conflicts. Där finns information om materialet för WW1, och hur man beställer kopior.  
 
Hoppas allt blev rätt nu.
 
Hälsningar Therese

2001-03-08, 22:09
Svar #15

Monica Jönsson

Tack för tipset Therese - jag ska kolla upp det.
 
Hälsn. Monica

2001-03-23, 11:08
Svar #16

Götha Blomberg-Jokela

Jag söker efter min kusin Kalle Gilbert
    Gerkman. Han emigrerade till Australien
    under 1900-talet, vet ej när. Någon som
    vet något om honom? Han bodde på Åland,
    (Finland)
     M.v.h. Götha Blömberg-Jokela

2001-08-22, 11:50
Svar #17

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Sökes: Carl Bernhard Waldemar Edlundh.
Han var bror till min mormors mormor och född 5/5 1857 i Västrum, Småland. Han blev sjöman och sedermera fyrmästare i Australien på Caloundra Head Light House. Caloundra ligger i Queensland, men jag hittar det inte i den detaljerade världsatlasen. Därifrån sände han år 1896 ett familjefotografi, taget av en fotograf i Brisbane, till sin syster. På detta syns han med hustru och barn. Jag är mycket tacksam för alla eventuella upplysningar jag kan få om Waldemar Edlundh och hans familj.

2001-08-23, 05:28
Svar #18

Chris Troy

Sven, Caloundra Heads ligger på kusten tvärs emot från norra spetsen av Bribie Island, ungefär 50 km norr om Brisbane.  Området kallas 'the Sunshine Coast' - solskens kusten, och är en stor turist mecca.
 
Du kan se Caloundra om du använder Expedia.com kartorna:
 
http://www.expedia.com/pub/agent.dll?qscr=mmfn
 
Klika på 'Search for a Place' och 'World (topographic maps)', sedan skriv Caloundra i 'Place Name' lådan.
 
Du kan se och läsa om gamla Caloundra fyrtornet som öppnades 1896 på:
 
http://www.lighthouse.net.au/lights/QLD/Caloundra/Old%20Caloundra.htm
 
Och Caloundra Turism har en website på:
 
www.caloundratourism.com.au
 
Där kan du även hitta en bra karta som du kan 'print' (förlåt, kan inte komma ihåg svenska ordet).  
 
Jag har just talat med Caloundra Biblioteket och dom har mycket fakta om Carl Edlundh, han var den första fyrmästaren på gamla Caloundra Head Light House.  Du kan skriva e-post till dom och dom kan skika dej foto osv.  Skriv till Diane Warner på d.warner@caloundra.qld.gov.au.
 
MVH
Chris Troy
Australien

2001-11-05, 17:16
Svar #19

Utloggad Rune Ström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 10:46
    • Visa profil
Jag söker efter familjen Sven och Ingrid Bengtsson( Hansdotter) som 1873 utvandrade till Australien från Skåne. Kort finns från Maryborogh och Brisbane. Sven föddes 1834 och Ingrid 1845. Enligt ett kort till släkten i Sverige dog Ingried Bengtsen som hon nu hette 1914-06-02. Dödsnotisen med kort på Ingried tillverkat i Brisbane.Tacksam om någon kan hjälpa mig med adress till något arkiv i Brisbane.
Mvh.
Rune Ström

2001-11-06, 00:52
Svar #20

Chris Troy

Hej Rune, Här har du några 'links' till arkiver osv i Queensland, staten där Maryborough och Brisbane ligger:
 
LIBRARIES etc:
Queensland State Archives     http://www.archives.qld.gov.au/
 
Archives around Australia     http://www.archivenet.gov.au/archives.html
 
National Archives of Australia     http://www.naa.gov.au/
 
SOCIETIES
Genealogical Society of Queensland Inc     http://home.st.net.au/~dunn/gsq.htm
 
GENERAL SITES with Lots of other Links
Queensland Research     http://www.judywebster.gil.com.au/index.html  
 
Hoppas att det hjälper, Chris

2001-11-07, 14:43
Svar #21

rune

Chris.
Tack för din hjälp.
Jag förmodar att forskningsarkiven är offentliga och tillgängliga på plats. Vid mer omfattande begäran om forskning via E-mail eller brev lär väl kostnaderna bli betydande?
Bästa hälsningar  
Rune

2001-11-08, 10:58
Svar #22

Chris Troy

Hej Rune
 
Om ni har litet mera information om Sven och Inger så kan jag forska litet vidare för dig.  Jag bor i Perth, Australien och kan leta för dom på mikrokort i våran statsbibliotek.  Dom har kopier av allting från Queensland.  Jag hittade Ingrids dödsbevis källkod idag.  Var Ingrids mors födelsenamn Larsen/Larsson?  Ingrids namn har skrivits Ingrad Bengtson, död 1914-06-02, källkod 14/002973.
 
Jag behöver veta vilka år dom var i Brisbane och vilka år dom var i Maryborough (från korten), om dom hade några barn födda i Australien eller Sverige och vad dom hette, vilket år Sven dog, vilken stad dom först anlände i i Australien, deras föräldrars namn, osv - vad en du har så hjälper det.  Vad särskilt ville du veta om dom?  Jag hittade 23 Bengtson och 11 Bengtsson som bor fortfarande i Queensland i telefon databasen.
 
Hälsningar, Chris

2001-11-08, 17:38
Svar #23

Utloggad Rune Ström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 10:46
    • Visa profil
Hej Chris.
Jag är mycket tacksam för allt arbete du lägger ner på mina gamla släktingr.  
Om du vill och orkar så är det så här. Min mors mormors syster Ingrid Hansdotter(Bengtsson)född 24/11 1845 utvandrade med sin man Sven Bengtsson född 10/2 1834 från Skåne i södra Sverige 1873 till Australien. Med på resan var barnen Lars född 16/1 1866 och Nils född 18/2 1871. Det saknas adresser i Australien. Jag har tre kort fotogaferade-tillverkade av Olesen o Strong, Maryborogh med notering baktill Olive Lilian Bengtson född  31/8 1915, Gladys Muriel Bengtson född 27/8 1909 samt Edger Linell född 30/7  1911.  
Jag är nyfiken på om jag kan komma i kontakt med någon nu levande släkting. Själv är jag strax 70 år gammal.
Vänliga hälsningar och tack än en gång.
Rune Ström

2001-11-16, 04:11
Svar #24

Chris Troy

Hej Rune Ström
 
Jag har hittat Ingrid och Svens familj här i Asutralien och dom vill så gärna ha kontakt med dej.
 
Ingrid och Sven, med sönerna Lars och Nils, reste från Hamburg i Tyskland 14 April 1873 på skeppet 'Reichstag'.  I Australien hade dom en son, Edgar Linell, och tre döttrar, Sylvia, Olive Lilian, och Gladys Muriel.  Bara Lars och Sylvia hade barn.  En av Lars söner hette Colin Bengtson.  Colin hade sex barn, Garnet Barry Bengtson, Selwin Colin Bengtson, Nelda Mavis Bengtson Foley, Meryl Helen Bengtson McCormick, Rhonda Laurel Bengtson Adams, och Lorna Dell Bengtson Adams.  Sammanlagt så har dom 16 barn.
 
Jag har just nu talat med en av hans söner, Garnet Barry Bengtsson.  Garnet vill väldigt gärna att du hör av dej:
 
Garnet Barry Bengtson
Burrum Heads Road
HOWARD, QUEENSLAND  4659
AUSTRALIA
Telefon:  617 4129 4891
e-post:  bengtson@australis.aunz.com
 
En av Garnets systrar, Rhonda Laurel Bengtsson Adams, bor i Mossbach, Tyskland, och reser ofta till Sverige.  Mossbach ligger nära Heidelberg någonstans.  Jag har bet honom att skika mej Rhonda's adress i Tyskland för dej.  Hon talar tyska likaväll som engelsk.
 
Familjen har skrivit en liten familjhistoria och jag har bet dom skika den också.
 
Nu måste jag fråga - hur bra är din engelska?  Går det bra att läsa och skriva på engelska?  Eller att telefonera?  Om det är svårt så kan jag översätta för dej men som du ser så är min Svenska inte så bra men det går nog att förstå (det hoppas jag i alla fall).
 
Garnet och hans fru var i Sverige för ett år sedan på semester.  Dom träffade några av deras kusiner men jag vet inte om det var på Svens eller Ingers sida av familjen.
 
Jag skriver vidare så fort jag får höra från dom.
 
MVH, Chris Troy

2002-01-17, 16:07
Svar #25

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag söker för radioprogrammet i Sveriges Radio P4 Kalmar, för släktforskare efter en person som hette Jonas Fredric Norstedt ibland Nordstedt, född den 15/3 1855 i Torp nr1, Böda.
 
Han bodde i Mount Morgan, Quensland, Australien 1899.
 
Finns det några ättlingar till honom i Australien?
 
MVH
Sam Blixt, Oskarshamn

2002-01-18, 02:55
Svar #26

Chris Troy


2002-01-19, 08:32
Svar #27

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Sam,
 
jag har lite dåliga nyheter för Dig i sökandet av Norstedt.
 
Just nu pågår en livlig debatt om personlig integritet i just Queensland och till följd har myndigheterna sekretessbelagt alla handlingar rörande enskilda personer fr o m år 1889 och framåt.
 
Mvh
Lena A L

2002-01-19, 16:04
Svar #28

Pia Muller

Undrar om Jonas Fredric hade en släkting, som hette Samuel Nordstedt?  Samuel gifte sig med Jane Jones 1888 i NSW (New South Wales) Reference Number 4414/88.  En kopia på giftemålsbeviset kanske kan bli en ledtråd?
 
MVH   Pia

2002-01-28, 13:14
Svar #29

Utloggad Alf Nordström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2013-05-08, 22:24
    • Visa profil
Min farfars far skall enl. husförhörslängd utvandrat till Australien år 1888. Han föddes i Söderåkra församling Skeppevik Kalmar län år 1844
den 12/6 Hans namn är Anton August Nordström, han
var ej gift men skall ha 4 barn varav två halvbröder min farfar och en till är kända med alla data.Har haft en farbroder som sökt men ej funnit något,men med ny teknik hoppas jag på något.Han hade en bror Carl Otto Nordström som ej hörts  av och var född 1837 den 16/4
 Mvh
 Alf Nordström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna