ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nilsdotter, Elna f1833 Ysane. Utv Austr 1888  (läst 538 gånger)

2011-03-26, 16:08
läst 538 gånger

Utloggad Liz Krook

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 19:15
    • Visa profil
Australienhjälp...jag har försökt allt men nu ger jag snart upp.
Söker efter Elna Nilsdotter f 1833 i Ysane Blekinge,blev änka 1885 efter avliden make Per Andersson.
Vid tiden för utvandring till Australien 1888 tog hon även med sig sin yngste son Carl-johan f1875 i Backaryd Blekinge.Elnas äldsta och oäkta son Nils f1851 i Ysane, emigrerade också till Australien.
Allt enligt Kyrkoarkiv, flyttning och husförhör. Jag har släktforskat ganska länge och letat i alla tänkbara arkiv utan resultat.
Elna är min mormors mormors mor.Jag har brev som Carl-Johan skrev hem till Sverige 1900 och 1904 då hade dom bytt efternamn till Pettersson.Deras avsändaradress var vid den tiden Kotupna Victoria Australia.
Tacksam för hjälp eller tips.

2011-03-26, 21:43
Svar #1

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Liz Krook,
Kolla dessa sidor, kanske kan de vara till hjälp för dig!
 
http://www.slv.vic.gov.au/explore/family-history/
http://genforum.genealogy.com/australia/
 
Finns även en E-post adress du kanske kan pröva att skriva till.
Länken går till State Library of Victoria, vilket borde vara rätt ställe att vända sig till.
 
Den nedre länken går till Australia Genealogy Forum, vilket verkar vara en likvärdig sida till Anbytarforum.
 
Lycka till!

2011-03-27, 12:21
Svar #2

Utloggad Liz Krook

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 19:15
    • Visa profil
Tack för tipset Mathias,har testat men dom är tydligen borta överallt och om jag inte haft breven så hade jag tvivlat på att dom emigrerat.Ska jag kanske skriva inlägg under emigranter istället?
Liz

2011-08-01, 09:50
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna