ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olaus Andreae Angermannus  (läst 1727 gånger)

2000-01-12, 21:35
läst 1727 gånger

Utloggad Lena Möller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 19:00
    • Visa profil
Olaus Andreae Angermannus (f omkr 1522 i Ångermanland) var kh i bl a Mora, därför ställer jag frågan här. Han var gift med Elsa Nilsdotter Stjärna som levde 1592 (enl en tidigare uppgift jag haft gifte paret sig 1592).
Nu till min fundering. Jag har uppgifter om att han förutom sina söner även hade två döttrar, Sara och Anna. Min fråga är: Är Elsa Nilsdotter mor även till dessa barn?  
Det verkar (om nu uppgifterna stämmer)lite underligt om så skulle vara fallet då Anna föder en dotter, Justina, 1575. Detta tyder ju på att Anna måste vara var född omkring 1557. Dottern Sara föder sonen Daniel 1599, vilket betyder att även hon måste vara född innan 1592 (då fadern gifter sig (?) med Elsa. Denne Daniel är för övrigt Major Daniel Jonsson på Sollerön.
 
Hoppas att någon kan reda ut detta förhållande då båda dessa kvinnor finns i mitt anträd.
 
/Lena

2000-01-12, 22:46
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Jag svarade just på samma person under Venjan, men upprepar svaret här.
Elsa Nilsdotter och Olaus Andreae Angermannus liv och leverne är för komplicerat att behandla i detta forum, risken för missuppfattningar är också stor.
Jag rekommenderar dig (och alla andra som har dessa personer bland anorna) istället att läsa Torsten Berglunds artikel i Ovansiljans Släktforskares tidskrift GENKLANG nr 6 s 7ff (januari 1996) Vem var mor till herr Olofs i Mora barn.  
/Torbjörn/

2000-01-26, 16:34
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Till Torbjörns svar och litteraturhänvisningen till min utredning i Genklang nr 6 (1996), kan tilläggas att det av Lena anförda årtalet 1592 ej åsyftar vigselår för Andreas Olai Angermannus och hans hustru Elsa Nilsdotter. Årtalet förekommer i Gunnar Ekström: Västerås stifts herdaminne II:1, s 698 (1971) med klammer framför [1592, med vilket menas att vigseln inträffat före detta år. I den tidigare utgivna herdaminnesdelen av samme författare, I:2, s 441 (1949) framgår att årtalet 1592 avser en notering i serien Visitationshandlingar, volym FIIIa:1, s 11, i Västerås domkapitels arkiv. Notisen omtalar att Elsa detta år skänkt två örnagåter till Mora kyrka. Utifrån denna notis kan inga slutsatser dras om hurvida Andreas Olai Angermanni barn var födda i äktenskapet med Elsa eller med en eventuell tidigare hustru. Se vidare ovan åberopade utredning.

2004-02-16, 13:39
Svar #3

Micke Stigsson

För oss som inte har tillgång till GENKLANG #6, finns artikeln publicerad på någon hemsida?

2004-02-17, 08:21
Svar #4

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Det efterfrågade numret av Genklang finns att köpa från Ovansiljans Släktforskare, dessutom bör det finnas i de föreningars arkiv som vi byter tidskrifter med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna