ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jacobsson, Karl Wilhelm f 1866 Högby. Utv AUS (via) USA ?  (läst 612 gånger)

2014-09-04, 12:41
läst 612 gånger

Utloggad Kim Teleman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2025-01-19, 18:47
    • Visa profil
Jag håller på och kartlägger utvandrarna från min by och har en kvistig fråga. Enligt kyrkböckerna utvandrade Karl Wilhelm Jacobsson till Nord Amerika 12/5 1885. Han hörde sedan inte av sig till Sverige, men tydligen till sin bror Nils August (18610129) i Kalifornien. Enligt en nutida släkting till Nils hamnade Karl Wilhelm istället i Australien. Går det att bekräfta detta på något sätt?  Jag vet att många som utvandrade till Australien tog sig dit genom att hoppa av en båt i en australiensisk hamn. En av dessa var min egen farbror som återfinns på bild i Beijboms bok Australienfararna sid 184.
Tacksam för all hjälp / Kim Teleman

2014-09-04, 13:47
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om man kan tänka sig att Wilhelm blev William ...
JACOBSON, Charles William, Death notice, 06JUN1958, Death, late of Pendle Hill, Sydney Morning Herald 07JUN1958
JACOBSON, Charles William, Funeral notice, 06OCT1939, Funeral, late of Granville, Sydney Morning Herald   6OCT1939
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-09-04, 22:38
Svar #2

Utloggad Kim Teleman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2025-01-19, 18:47
    • Visa profil
Det är säkert rätt att Wilhelm blev William. C W höll kontakten med sin bror Nils i U S i alla år och denne döpte sin ende son till William. Kanske en ledtråd?
Nils barnbarn i Kalifornien säger att C W hade en sonson [color=0000ff][redigerat av Moderator[/color]] som förmodligen lever idag, kanske i Newcastle i New South Wales. Har kollat, det finns många [color=0000ff][med sonsonens namn /Redigerat av Moderator[/color]] i Australien.

Jag frågade honom tidigare idag (e-post) vem han trodde var troligast, den som dog 1939 eller 1958. Hans lakoniska svar var: The Jacobsons are longlived :-) Dessutom hade hans faster haft kontakt med de australiensiska släktingarna in på 50-talet.

Tack Claes-Göran! / Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna