ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-06  (läst 2425 gånger)

1999-08-22, 15:03
läst 2425 gånger

Kerstin Svensson

Jag söker efter förfäder till Erik Larsen Kveum född 1818-01-13 i Lesjaskog, död 1908-06-08 i Valmåsen, Härjedalen.
Var vid ett tillfälle knekt på Munkholmen utanför Trondheim, men rymde därifrån till Sverige och hamnade så småningom på Ljusnedals bruk, där han slog sig ner och bildade familj.

1999-08-24, 20:09
Svar #1

Lise-Lotte Aven

Enligt uppgift ska Agneta Sophia Andersdotter vara född i Talvikssocken, Norge 1826-08-09.
Hennes föräldrar uppges vara Fiskare Johan Gustafsson och Anna Maria Olsdotter. Kan det vara falska uppgifter hon givit?

1999-08-26, 21:30
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2360
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 11:46
    • Visa profil
Hej jag söker för en god vän i USA en dam som hette Johanne-Sophie Hansdatter född 11 april 1853 troligen i Halden hon gifte sig med Carl-Fredrik Letting född 1851 i Tistedalen. Han dog 1891.Johanne-Sophie dog 1916 i Halden.Upplysningar mottages tacksamt.

1999-08-27, 18:20
Svar #3

Utloggad Ulf Hjelmqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 944
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 12:34
    • Visa profil
Kan någon komplettera/rätta uppgifter om författaren Ernst Richard Orvils familj? Detta är antagligen korrekt, men också allt jag känner till:
Far JOHAN Peter Nilsson/Nilsen f. 1859-03-12 i Holmedal (Värml.), stuckatör (?) i Kristiania, mor Sara ? f. 1864 i Sverige.
Syskon Anny Lovinia f. 1889, Albert f. 1893 och Ellen Gudrun f. 1895, alla i Kristiania. Inga uppgifter om barnens ev. familjer.

1999-09-02, 13:47
Svar #4

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Har någon forskare i Norge stött på Johanna Halvardsdotter, född 1838 i Medskogen, Södra Finnskoga socken, Värmland (ibland benämnt Karlstads län), som 1856 utvandrade till Trysil i Norrige enligt husförhörs- o flyttningslängder för Södra Finnskoga.

1999-09-02, 18:05
Svar #5

Ulla Andersson

Hej!  Jag söker efter en broder till min farfar. Denne man hette Emanuel Olsson (Olofsson), född 1849 (ev. 1847), född i Bäckefors och gift med en kvinna från Bergen. Vet ej hennes namn, men de hade flera barn, en flicka hette Emma. Jag kan inte finna vart familjen tagit vägen, men kanske flyttade de tillbake till Norge.

1999-09-12, 11:28
Svar #6

Utloggad Inger Forsmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej! Jag söker efter vidare information om Andreas Pettersen Forsmo f 1852 i Vefsen boende på en gård som heter Forsmo indre (gård nr 122)enligt folketellingen för 1891 då sonen Magnus Dagobert finns med. Denne Magnus Forsmo är min mans farfar. En del uppgifter har jag fått via Bergens universitet och folketellingen som ju finns tillgänglig på nätet men mitt problem är namnet Forsmo. Detta därför att alla som har bott på gården verkar ta sig namnet Forsmo utan att vara släkt med varandra. det finns även gård som heter Forsmo yttre samt en by/samhälle som också heter Forsmo vilket förvillar ytterligare. Kan någon hjälpa mig att bringa ordning i denna röra ?
Hälsningar Inger.

1999-09-12, 21:41
Svar #7

Kerstin Ekeland-Sjöberg

Hej Inger
 
Det går nog inte att få någon riktig ordning på röran.Gårdsnamn togs nog gärna för att alla skulle veta var man kom ifrån. Då visste alla vem som var vem. Idag ställer det till problem ifall inte mellannamnet också är angivet. Detta bruk med fadersnamn + son/datter började försvinna i slutet av 1800-talet och ersättas av ett son-namn eller gårdsnamn. Det finns orter än idag i Norge där nästan alla har samma efternamn ( just gårdsnamn).
Kan bli stora problem ifall även förnamnet är lika. med vänliga hälsningar Kerstin

1999-09-19, 11:43
Svar #8

Linda Iversen

Söker upplysningar om släkten Laudal i en by som heter Laudal. Flyttar senare till Danmark.Tar senare släktnamnet Laudal.

1999-10-10, 21:14
Svar #9

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Är nyfiken på hur släktforskning sköts i Norge, framför allt arkivforskning. Har under Släkter: Borgerliga Släkter: Pemer beskrivit hur en son till en kvinnlig Pemer tog sig namnet Pemmer. Denna första Pemmer-släkt dog ut på manslinjen med en fastighetsägare Otto Wilhelm Pemmer i Stockholm 1922, men denne hade en syster som uppenbarligen hade en oäkta son, som gick till sjöss och sedan bosatte sig i Bergen och tog moderns namn Pemmer.
 
Jag hörde på helt andra vägar talas om någon som hette Pemmer i Bergen runt 1985-86, slog upp Bergens telefonkatalog och fick kontakt med en gynnare vid namn Pemmer, som jag strax efteråt kunde träffa, då han å yrkets vägnar var på någon mässa i Älvsjö. Han visade då upp kopior på kyrkoboksutdrag, som släkten måste skaffat under årens lopp, som utvisade både ovanstående Otto Wilhelm Pemmer, systern som ska ha varit norrmannens farfars mor och den gifte köpman, som ska ha varit den oäkte sonens far.
 
Jag fick rudimentära uppgifter från farfadern och ned till Pemmer själv, men när jag råkade nämna att Släktföreningen Pemer förhoppningsvis en vacker dag ska få till något släktboksaktigt, blev han plötsligt mussla och jag fick aldrig ur honom några mer uppgifter. Han verkar inte tro att hans affärsverksamhet skulle överleva ett eventuellt publicerande av det faktum att hans farfar föddes (cirka 1870) utom äktenskapet...
 
Jag skrev senare till honom, och påpekade att ingen släktbok är i faggorna inom överskådlig tid, men han har inte ens svarat igen, den larviga kraken... B-)
 
Så nu är jag starkt inne på att försöka kolla via den norska folkbokföringen, eller motsvarande.
 
Kan någon ge tips på vad myndigheterna och institutionerna heter, och i vad mån man kan få svar på frågorna direkt, som hos pastorsexpeditionerna i Sverige, eller måste betala någon för att forska eller resa över själv, som på landsarkiven?

1999-10-10, 23:53
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Anders, skulle vilja föreslå att du provar länkarna till Norge på Rötters länksida, så hittar du nog det mesta du behöver.

1999-10-11, 20:13
Svar #11

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej!
Håller på att hjälpa en arbetskamrat med anor i Norge. Har funnit dem jag söker i Norge men hur ska jag hitta den gren som kommer från Sverige.
Hon hette Marie Pettersson, var gift Gundersen och bodde i Oslo. I folketellinger jag tittat i står att hon kommer från Uddevalla N! Var ska jag leta?

1999-10-17, 19:18
Svar #12

Anna-Lisa Jakobsson

Hej!  
Jag sökte i Norge efter Johan Henrik Ronti  f 1833 och hittade honom i Vardö Kommunenummer 2002 gatenavn: Kristian 4des Gade
 Fiskaren och skomakaren Johan f 1833 bodde där med sin hustru bakerskan Anna Brita f 1834 och barnen  Isak f 1855, Johan Jakob f 1861, Grete Lise f 1864 ( alla födda i Kuusamo Finland ) och Elias f 1874 i Vardö.
Vad jag undrar är om det finns någon som vet något om barnen? Finns det några ättlingar  Ronti kvar i Vardö?
M.V.H Anna-Lisa

1999-10-21, 11:59
Svar #13

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Har av en vänlig person från Norge fått uppgifter om vilka
som var min farmor Pauline Fagerhaugs föräldrar:
 
-----------------------------------------------------------------------------------------
Kirkeboka for Oppdal (MINI 678.A11 1895-1911), side 58:
 
Pauline, født 19. juni 1903, døpt 12. juli.
Far: Ungkar og lensmannssønn Knut Jonssen Granum, f. 1885 i Meldal
Mor: Pike Anna Pedersdatter Vekve, f. 1871 på Vekvesløkken (Oppdal)
Merknad: Anmeldt af barnets moder. - Hans 1ste, hendes 2det leiermaal. -
10/7 barnefaderen underrettet.
----------------------------------------------------------------------------------------
 
Är det någon som kan tillföra mera uppgifter om dessa personer?
Vad betyder ”leiermaal”?
 
M.v.h. Anders Lindström, Gävle.

1999-10-21, 20:40
Svar #14

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Leiermaal = gammelt ord for samleie,
dvs. man har ligget sammen uten å være gift/forlovet og det har blitt (uekte) barn av det¨, hvilket jo var straffbart i eldre tider. På 1700-tallet t.o.m dødsstraff.

1999-10-22, 23:16
Svar #15

Gunilla Sundklev

Hej!
Jag skulle vilja veta lite mer om min mormors far,  
Nils Engelbrektsen Nordset, född 6/9 1856 i  
Elverum, Norge. Han flyttade till Orsa, där han  
gifte sig. Är det någon som kan hjälpa mig med  
hans norska familj?
Tacksam för svar, Gunilla

1999-10-23, 13:35
Svar #16

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Hei Gunilla,
foreslår at du ser litt på linkene under genealogiske ressurser på DIS-Norges hjemmeside:
http://www.sol.no/disnorge/genress.htm
 
Prøvde et søk for deg i folketelling 1865, men fant ingen Nils Engelbretsen. Søkte så på gård. Nordset, på Elverum kom opp 4, kun en med hel familie, ingen av navnene du nevner der.
Foreslår du enten kontakter det lokale ættehistorielaget for Elverum eller distriktet der (adresser også via DIS-Norges side) eller låner via ditt lokale bibliotek bygdeboka for Elverum og leter opp gården Nordset, og ser hvilke personer som er omtalt der. I mange bygdebøker(dere har ikke noe tilsvarende i Sverige) kan man ofte nøste opp flere generasjoner av sine aner, samt deres liv og levnet. Har ikke lokalkunnskap om hvordan Elverumboka er. Men slektsforskermiljøet er svært levende i området derfra til svenskegrensen.
Lykke til.

1999-10-24, 22:49
Svar #17

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Jag söker eventuella ättlingar/etterkommende till
Frans Mauritz Carling, född 8 september 1860 i
Lundby socken, Göteborgs & Bohus län.Han emigrer-
ade vid mitten av 1880-talet till Bodö.Enligt den
norska folketellingen 1900 är han fiskare, bosatt
i Raekvik, Nordkapp (Kjelvik) kommun.I moderns
bouppteckning 1909 sägs han vara bosatt i Norge.
 Finns det någon som känner till hans vidare öde?

1999-10-31, 23:25
Svar #18

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Da DIS-Østfold snart kan feire sin  ettårsdag, har vi idag lagt ut egen hjemmeside.  http://www.sol.no/disnorge/ostfold/
 
Her finner du mange linker til Østfoldressurser.
 Siden er fortsatt under konstruksjon, og vi er glade for alle tilbakemeldinger.
mvh Kari Nicolaisen
leder DIS-Østfold

1999-11-01, 21:30
Svar #19

Ida Enberg

Hej!
Jag har stött på en norsk änka vid namn Sara Margareta Persdotter som gifte sig i Norge med en Anders Örström. Denna Sara Margareta föddes omkring 1780 i Norge eller i Sverige mest troligen i Arjeplog eftersom att hon fick en oäkta son (min anfader) 1816 i Björkholm (Jokkmokk) där i födelseboken så står det att hon kommer från Arjeplog. Jag kunde ej hitta Sara Margareta med hennes två tidigare barn Eva (var utvecklingsstörd) född 1809 och Anders född 1811 i Arjeplog, men jag hittade däremot en Sara Margareta Persdotter som var född 1780 med hennes syskon och föräldrar samt farföräldrar i Arjeplog Norrholmen. Jag kunde ej hitta denna Sara Margareta det året i Arjeplog men hon kan ha varit född i Norge kanske? Denna flickas föräldrar var nybyggaren Per Jonsson född 1747 (vet ej varifrån) och pigan Brita Jacobsdotter från Burträsk. Föräldrarna vigdes 1774. Och jag hittade flera orter var Per Jonsson var nybyggare. Det var bland andra Arjeplog, Jäkkvikk, Skautek (svenska sidan) eller Skaiti (norska sidan), Örnäs (svenska sidan) eller Örnes (norska sidan). Jag kunde ej hitta dem på de svenska platserna och Sara Margaretas syskons som föddes 1778 och 1785 kunde jag ej hitta i Arjeplog. Dessutom så flyttade hela familjen någonstans 1791 men jag vet ej var eftersom att det inte finns några utflyttningslängder i Arjeplog. Någon kanske känner igen någon av dessa personer?? Jag tackar för all hjälp inom min första forskning på den norska sidan.
/Ida

1999-11-02, 15:57
Svar #20

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Hei Ida,
Prøv å søke etter de personene du tror er født/oppholder seg i Norge i Digitalarkivet, velg folketelling 1801. Du kan søke både på fornavn, etternavn og gård: http://www.hist.uib.no/arkivverket/
Videre finnes folketelling for 1865 og 1900 for Norge samme sted, Men noen tellinger deles med Registreringssentral for historiske data i Tromsø, så det som ikke finne på den ene adresse kan finnes på den andre:
http://draug.rhd.isv.uit.no/rhd/folketellinger.html
Lykke til!

1999-11-03, 19:21
Svar #21

Ida Enberg

Tack Kari!
Detta var kul att höra.  
Nu ska jag genast gå och söka där så får jag se vad jag hittar!!
/Ida

1999-11-03, 20:36
Svar #22

Ida Enberg

Hej Kari!
Jag hittade en Peer Jonssen som skulle vara 60 år 1801. Det stämmer ungefär. Dessutom står det att han är född i Sverige och första gången änkeman. Detta hittade jag i Nordlands och socknen Foldens. Denne änkeman som levde av bondens allmosor bodde i huset Kjeld-vigen. Är detta någonting jag kan söka vidare på???
/Ida

1999-11-04, 09:11
Svar #23

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Fint at du fant noen du føler stemmer.
Er ikke lokalkjent med hva som er registrert for Nordland fylke, muligens finnes det en bygdebok for området, og det kan være rene gullgruven.
Foreslår at du sender en mail og ber om råd for videre søking til lederen for DIS-Salten. Dette  er eneste  lokallaget i Nordland og kombinert ættehistorielag. Lederen Viggo Eides mailadresse er: viggo.eide@nl.telia.no

1999-11-04, 22:15
Svar #24

Ida Enberg

Hej Kari!!
Vad roligt att jag kan söka vidare på dessa personer! Det trodde jag inte skulle gå så lätt. Men med din hjälp så går det ju jättebra! Tack!
Jag ska så snart jag bara hinner skriva och fråga och berätta för dig vad jag har kommit fram till.
/Ida

1999-11-06, 12:57
Svar #25

Utloggad Inger Forsmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej Kari !
 
Kan du hjälpa mig att översätta eller förtydliga vad Foderaadsmand är ?
 
MVH Inger

1999-11-06, 14:19
Svar #26

Stig Petterson

Hej!
Ber om hjälp i Sör Odal, Ström.  
 
Anders Jonasson Höglund - f. i Värmskog 18371127 -
är farfar till min syssling (på hennes mors sida) Carolyn  
Ahrens i Hudson, WI, USA..
Anders flyttade till Norge (antog namnet Höglund) och arbetade
innan han emigrerade till USA.. Han gifte sig i Norge med Lena  
Gustava Larsdatter vars föräldrar arbetade på Odalsverk,  
Sör Odal, Ström, utanför Kongsvinger. Lena Gustava var född
18490531 i Portstuen, Odalsverk (?), Sör Odal och hennes
föräldrar skall ha varit John Larsen (?) f. 18150928 och  
Mari Larsdatter f. 18190621
Finns någon som forskat och träffat på denna familj i Sör Odal?
Tacksam för hjälp innan jag själv ger mig in i norska
kyrkböcker vilket är nytt och okänt område för mig. .
 
Anders Jonassons föräldrar i Värmskog skall ha varit
Jonas Andersson f. 17960611 i Värmskog och
Katrine Ersdotter f. 17930324
 
Innan jag själv börjar forska i kyrkböckerna vill jag på detta sätt undersöka om  
kanske någon redan har uppgifter Carolyn kan ha glädje av - från Värmskog och
kanske ocksåi Norge.
Hälsningar
Stig Petterson
Farsta strand, Stockholm

1999-11-06, 15:33
Svar #27

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Du kan finne Anders Høglund i den norske folketellinga fra 1865. Den ligger på nettet med adresse. www/hist.uib.no/arkivverket/. Du kan enten søke direkte på etternavnet eller på Hedmark, Søndre Odalen. Anders Høglund er registrert som 27 år, agronom og gaardsfullmektig, født i Sverige. Du finner også John Larsen bosatt i portstuen på Odals verk. Han bodde sammen med kona Marie Larsdatter og fire barn. Hun som er registrert som Lina, 17 år, er nok den samme som Lena Gustava som seinere ble gift med Anders Høglund.

1999-11-06, 19:15
Svar #28

Stig Petterson

Hej Anne!
Hjärtligt tack.
Jag höll just på att undersöka vilket fylke Sör Odal hörde till för att kunna söka rätt.
Greit att få bekräftat att han/de finns där och
att Carolyn hade rätt så långt.
Hälsningar
Stig Petterson

1999-11-06, 19:20
Svar #29

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Føderådsmand er en som har eid en gård og grunnet alder overlater denne til sønnen. Norge har jo noe som dere i Sverige ikke har, så vidt jeg vet, nemlig odelsrett. Dvs. eldste sønn overtar gården og må kjøpe ut søsknene. (På 1960-tallet fikk jenter også odelsrett, dvs eldste barn uansett kjønn har rett til gården).
På gården finnes da en egen bolig, Kårhuset. Paret som har drevet overlater hovedhuset til den yngre generasjon og flytter selv til kårboligen, og er da på føderåd de skal forsørges resten av livet. Et annet uttrykk er å være på kår.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna