ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Daguerreotyp af Carl Neupert i Christiania  (läst 968 gånger)

2004-04-15, 14:11
läst 968 gånger

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej, jag har en gammal Daguerreotyp på min farfars farfars far. Jag funderar på var den är ifrån. På den så står det Daguerreotyp af Carl Neupert i Christiania. Jag undrar om den är från Oslo eller om den kan komma från något Christiania i Danmark. min ff ff f var Postästaren Christian Benedictsson från Hörby och ser ganska ung ut på bilden (f. 1822). Jag skulle inte bli förvånad om den kom från den tid då han jobbade i Malmö.
 
Kan Kristiania någon gån stavats med C?
 
Känner någon till fotografen Neupert och vet om han var verksam i Oslo eller om det möjligtvis var något annat Christiania?  
 
 
 
 
 
Jag har svårt att tänka mig att han skulle färdas ända till Norge från Skåne för att bli avporträtterad. Mer troligt vore det att han åkt till Danmark, idag finns ju ett Christiania i Köpenhamn.

2004-04-15, 14:34
Svar #1

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil

2004-04-15, 16:19
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det verkar vara Norge som gäller; åtminstone tidigt verksam där (Oslo, Bergen, Trondheim m.fl.) 1844-1846 - se vidare på http://museumsnett.no/fotosek/ (sök på 'neupert' bland fotografer) Christiania har jag svårt tro kan vara något annat än Oslo; men man får ju tänka på att de ofta reste runt mycket dessa tidiga fotografer också. Som du kan se i texten om fotografen så var han född i Slesvig - som ju då var danskt.. Vidare var han visst och plåtade i S:t Petersburg 1847, samt i Finland 1848-1849. Så nog kan han va varit söderut i Sverige också kanske. Dessutom stod nog hemmaorten på kortet oavsett var det var taget..

2004-04-16, 20:49
Svar #3

Eva Leksell

Carl Neupert finns med i Bjørn Ochsners Fotografer i og fra Danmark til og med 1920. Ungefär samma uppgifter som på den norska sajten men inte lika utförligt om verksamheten i Norge. Det står att han som daguerreotypist oftast inristade sitt namn i bildens nedersta vänstra hörn, men att en daguerreotyp från ca 1844 i Det Kongelige bibliotek (Köpenhamn)  i stället har en tryckt etikett på baksidan: Daguerreotyps af Carl Neupert Christiania.

2004-04-17, 10:37
Svar #4

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Tack så mycket för den informationen! Den var mycket givande. Jag ska kolla upp Bj?rn Ochsners ”Fotografer i og fra Danmark til og med 1920”. Jag får försöka forska vidare och se om det finns att finna något någonstans om någon resa till Sverige. (Verkar svårt). Men nu har man fått lite kött på benen iallafall.
Tack så mycket!
Mvh Staffan M Benedictsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna