ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oppdal  (läst 1656 gånger)

2001-05-01, 13:05
läst 1656 gånger

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Alla tillgängliga data önskas om Sognepresten i Oppdal, Johan Embdemann. Han hade bl a dottern Maria Embdeman Lynkol f. i Oppdal, gift 1667 med blivande kyrkoherden i Lit, Jämtland, Elias Olofsson Oldberg. Maria död 31.12.1715.

2003-02-17, 01:27
Svar #1

Ørjan Larsen

Hei Janne H?gdin.
 
Du kan gå inn på Dis-Norge og legge inn din etterlysning på S?r-Tr?ndelag, da Oppdal ligger i S?r-Tr?ndelag.
 
Mvh  ?rjan.

2003-02-17, 18:11
Svar #2

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Örjan!
Tack! Jag har efterlyst honom på Digitalarkivets debattforum nyligen, men inget svar hittills. Han är svår att hitta, vi är några som har efterlyst honom i olika fora.
Mvh/Janne H.

2004-08-20, 11:22
Svar #3

Bo Wallin

Victor Örnberg skriver i Svenska Ättartal 1898, s 365 att systrarna Emdeman högst sannolikt inte var döttrar till Johan E utan till kaplan Anders Elefsen i Opdal, som var ingift i urgamla släkten Blix.  
 
Örnberg har nog tittat på Ovikens prästlängd, och gjort en sund bedömning, och fann det högst sannolikt, att de var döttrar till Elavi!  
 
Jag skulle vilja förstärka högst sannolikt till mycket mycket troligt  
 
Johan Embdeman är en konstruerad namnkombination, som aldrig har funnits, och bör utgå!  
 
Vore Elsa dotter till företrädaren, så skulle hon vara dotter till, den NORSKE prästen i OPPDAL Andreas Elavi & Barbara Blix, som sedermera blev khde i Oviken.  
 
och dotterdotter till KYRKOHERDEN i OPPDAL Erik Blix.  
 
Även Oldberg kan knytas till Oviken, där han var skrivare.  
 
Bland systrarna Embdemans barn återfinns namnen Anders & Barbara/Barbro.  
 
Prästlängden för Oppdal som den är känd för mig!  
 
OPPDAL  
Christoffer S?rensen khde 1558 1563  
Laurits Klemmetsen khde 1571 1590  
Morten Bj?rnsen khde 1589 1606  
Knut Pedersen Kylstrup khde 1607 1608  
Erik Lauritsen Blix khde 1607 1633  
Anders Roaldsen khde 1634 1662  
Hans Andersen Bernhoft khde 1662 1689  
Anders Hansen Bernhoft khde 1689 1695  
Oluf Pedersen komm 1612 1613  
Anders Eilifsen komm 1629 1633

2004-08-29, 21:57
Svar #4

Janne Högdin

Bo!
Tack för påminnelsen!
Kan det vara så enkelt att namnet Embdeman från början är en feltolkning av embetsmann ev. förkortat till emb.mann? Jag vet inte vilken som är ursprungskällan, det skulle ha varit intressant att studera den!
Mvh/Janne

2004-09-01, 12:28
Svar #5

Bo Wallin

Det kan möljligtvis vara så?
 
den enda källa för Elsa som jag vet, är en avskrift av hennes gravsten, som det står i herdaminnet. på den skulle det stå Embdeman!
 
för Maria är det väl, notisen i d&b boken, som jag dock inte sett?
 
Synbarligen har nån tagit systrarnas efternamn och lagt till Johan!
 
Skapandet av icke existerande anfäder, är vanligare än man tror!
 
Ovannämnde Erik Blix var gift med Maren Bull, hon var dotter till khden Jens Andersen som anses härstamma från England eller Danmark, vars barn tog sig namnet Bull.
 
Det enda man egentligen vet om Jens fader, är att han heter Anders! Men i antavlor på nätet har en fader skapats som heter, ANDERS BULL prest i Fyen.
 
mvh
 
Bo

2004-09-01, 22:45
Svar #6

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Elias Oldbergs änka finns inte upptagen i Lits dödbok. Möjligen har Bygd?n, som är förvånansvärt svag beträffande källors omnämnande, funnit uppgiften i någon likpredikan. Märkligt nog har jag inte kunna hitta henne som dopvittne för födda i Lit när jag nu gör en snabb kontroll för åren 1694-1704. Däremot förekommer Oldbergs döttrar åtskilliga gånger.
 
Den äldsta vigselboken för Oviken (EI:1) påbörjades av Hans Drake 1688. Under en dryg tioårsperiod anges där inte bara de vigda, utan även deras föräldrars namn. När hans döttrar Barbara och Anna gifter sig 1695 har Drake infört, förutom sitt eget namn som far, döttrarnas mor som: Elsa Johansdåtter. Den uppgiften kan inte förbigås och därmed får nog Andreas Elavi utgå som presumtiv svärfar till Oldberg och Drake.

2004-09-02, 10:46
Svar #7

Bo Wallin

Och vips så vet vi hur Johan Embdeman skapats! Om enda källan för namnet Embdeman är gravstensavskriften, så det troligtvis som ovan nämnts, en feltolkning av ordet av Embetsman.  Men jag vill nog ha mer än ett belägg för Johansdotter, som kan vara ett skrivfel! Kan Johansdotter även beläggas för Maria?
Omständigheterna talar för Elavi, om vi ska tro på Bygdén!?. Om systrarna vore döttrar till en khde i Oppdal, så finns det ju inte så många att välja på. Någon Johan/Hans/Johannes under aktuell period finns inte!  
Mvh
 
Bo

2004-09-06, 00:39
Svar #8

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Ovan hävdas tvärsäkert att Johan Embdeman är en konstruerad namnkombination, som aldrig har funnits, och bör utgå!. För mig är det ett exempel på hur man fastnat för en teori, där det som stöder den värderas högre och det som talar emot bortförklaras eller får lägre värde.
Att kyrkoherde Hans Drake skulle ha skrivit sin hustrus namn fel är långsökt. I synnerhet som han skrivit det två gånger. En samtida källa av detta slag är av betydligt högre dignitet än utvalda omständigheter.
Ett samband mellan Drake och Andreas Elavi finns. I 1688 års kontributionslängd är Probstänckian Hustru Barbru Blix (=Andreas' änka) skriven för en gård i Side, Oviken. Enligt röklängden 1692 besitter Hans Drake samma gård. Ur detta faktum kan man dock ännu inte dra någon säker slutsats.
 
I Lits kyrkoräkenskaper för 1716 har kyrkoherde Andreas Oldberg skrivit: Kiöpt en N? Mä?hake af rött sammet med Silfwer galoner rundt omkring, slätt Kor? af bredare Silfwergaloner, och Sal. Pastoris H:r Eli? Oldbergs nampn med E.O. och de? Salige hustros Mari? Embds. M.E. på den ena sijdan om Korset, och nu warande Pastoris Sonens Andr? Oldbergz med A.O. och de? hustros Christin? Drakes C.D. gent emot på den andra sijdan,... (Lits kyrkoarkiv LIa:1 s. 159).
En bild av mässhaken fann jag på adressen: http://www.geocities.com/veva_runt/Skrudar.htm

2004-09-07, 11:51
Svar #9

Bo Wallin

Jag hävdar fortfarande att Johan Embdeman är konstruerad, utav systrarnas efternamn Johansdotter & Embds, av ditt inlägg framgår att Embdeman synbarligen är rättläst på gravstensavskriften, och att det skulle vara en felläsning av ordet embetsman utgår!
 
Det är bara trist att det inte finns nån präst som burit namnet Embdeman i hela Norge!
 
Måhända var Johan en släkting till Elavi, och Elavi barnlös?
 
Mvh
 
Bo

2004-09-10, 17:50
Svar #10

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Vad jag vänder mig emot är kategoriska påståenden utan vare sig bevis eller väldigt starka indicier.
Mig förefaller Bygd?n sannolikt ha rätt beträffande namnet på Elias Oldbergs och Hans Drakes svärfar, d.v.s. Johan Embdeman. Helt säker kan man dock inte vara, så länge hans källa är okänd. Generellt brukar kvinnliga tillnamn vara ärvda, men jag erinrar mig postmästaren i det tidiga 1700-talets Jämtland Sven Danielsson, vars söner och döttrar hette Sundström utan att fadern någonsin kan beläggas ha burit det namnet.
Eftersom Bygd?n var bibliotekarie på Uppsala universitetsbibliotek (Carolina) är det mycket tänkbart att hans källa finns bland handskrifterna där. Intill den är påträffad bör man alltså inte svälja hans påståenden.
Angående Opdal, hittar jag förutom i Tröndelag, detta sockennamn även i Buskerud och Hordaland fylken.
Det kan alltså finnas all anledning att vara öppen för flera möjligheter.

2004-09-11, 12:38
Svar #11

Bo Wallin

Här kan man botanisera bland Norges kända prästmän!
 
http://www.genealogi.no/Prestehistorie/prestehistorie.htm

2005-03-28, 15:08
Svar #12

Rigmo Andersson

Hej!
Söker åt en bekant i USA efter nu levande ättlingar till Halvor Halvorson flann Född 1823-07-02 i Opdal Sor-Trondelag.
Hälsningar Rigmor

2010-12-20, 09:30
Svar #13

Victor Larsson

Hello Oppdal researchers,
 
I have become interested in finding out about Johan Embdeman. I am descended through Elsa Johansdotter Embdeman. So far I have only found her named in three different documents, maybe you have more?
 
Elsa Johansdåtter 23 Jul 1695:
Her daughters Anna and Barbara Drakes marriage record. [Oviken, EI:1, Marriages, 1688-1862, 1695 23 Jul]

 
Elsa Emndeman 06 Sep 1745:
Her daughter Anna Drakes death record. [Nederluleå, C:3, Deaths, 1743-1764, 1745 06 Sep]

 
Elsa Emdeman:
Her gravestone used to be in the Kyrkogången at Ovikens Old Church. Inscribed on the backside of the gravestone: Sub hoc tumulo dormiunt vir rev. dom. Johannes Drake, olim pastor in Owiken natus 1634, denatus - et  matrona pia Elsa Emdeman nata 1642, denata  -.  Midt  å  stenen  inom  en  sluten  ormslinga  i  hög  relief:  Kristus  med  segerfanan, trampande  på  draken;  därunder:  Psalm  XC.  Dies  annorum  nostrorum  septuaginta,  in excellentia octoginta et eminentia illorum labor et dolor. Bygdén, Leonard, Hernösands stifts herdaminne, Oviken, Kyrkoherdar nr. 17, Hans Olofsson Drake 1678-1701, p. 38-39
 
Best Regards,
Victor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna