ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hurum  (läst 647 gånger)

2004-02-16, 10:57
läst 647 gånger

Utloggad Gerti Stenberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 18:33
    • Visa profil
Herman Kåre Amundsen 13 feb 1926 Tofte, Hurum  
 
Hej!
Jag skulle börja forsk till en norsk vän, men honfår inte några uppgifter om sin fars föräldrar.
Kan någon hjälpa mig? Varför kan hon inte få uppgifter från Riksarkivet? Hon blev nekad hjälp.
Tacksam om någon kan hjälpa oss få fram uppgifterna!
Mvh
Gerti Stenberg

2004-04-05, 19:28
Svar #1

Anneli Steinsson

Hej Herman, det finns många sidor som man kan kolla på även att man söker upp församlingarna i kyrkorna, dom är väldigt hjälpsamma. Annars så kan man så kan man gå in på www.digitalarkivet.no och om det är i sverige hon vill ha uppgigter så har jag andra bra sidor att ge, du kan väl ge mig lite info, så kan jag se vad jag kan hjäpla till med i norge o sverige.
Mvh Anneli

2004-04-06, 12:34
Svar #2

Andreas Snildal

Jeg tolker det dithen at personen man ønsker opplysninger om er Herman Kære Amundsen, født 13. feb. 1926 Tofte i Hurum.  
Grunnen til at Riksarkivet ikke vil gi informasjon om denne personen er trolig fordi personen enten lever, eller, mest sannsynlig, at vedkommende er d?d, og dersom det gjelder en adopsjonssak, har man i Norge normalt ikke mulighet til å få opplysninger om biologiske forældre dersom forældrene er døde. Norske myndigheter vil da ikke gi opplysninger om adopsjonsforholdet av hensyn til evt. børn av de biologiske forældrene.
 
Jeg finner ingen med dette navnet i telefonkatalogen og heller ikke i skattelistene før 2002.
 
En mulighet er å ta kontakt med Frelsesarmeen som tar på seg slike oppdrag.

2004-04-19, 13:19
Svar #3

Ketil Firing Hanssen

Så vidt jeg vet er ikke kirkeboken for Hurum anno 1926 avlevert til Statsarkivet (på Kongsberg) ennå. Du kan prøve å kontakte kirkekontoret i Hurum: http://www.hurumnett.no/Relgion/Kirken/hurum%20kirke.htm
 
Adopsjonssaker fra 1926 er meg bekjent ikke klausulert.

2006-09-28, 19:15
Svar #4

Hanne Ludvigsen

Far er cellulose arb. Johan Alfred Amundsen  f.1885 på Eidsvoldog hustru Elise f. Pedersen f 1886 på Nes. De ble gift 1919. Fars etternavn er litt utydig
 
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=185&uid=106967&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1
 
Mvh Hanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna