ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valle  (läst 589 gånger)

2010-05-08, 22:20
läst 589 gånger

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:10
    • Visa profil
Jag har hittat peroner födda o vigda i Walle som jag är släkt med och önskar att någon kan hjälpa mig att söka vidare om
Knut Börjesson (Burgesson ) f 1806 11 09 och hustrun Anna Elisabeth f 1825 18/12 båda i Walle enl inflyttningslängd år 1849 06 29 till Katarina församling i Stockholm. Knuts bror Hans kom troligen till Svergie tidigare och bägge var sjömän stod det.
Jag har hittat en Knud Borgersson f 17 aug 1760 i Valle gift m Ingeborg Knutsdotter 14 aril 1782 i Valle.
Knuds far kan vara Börger Thorsen och mor Targier Knudsdotter
 
Jag hoppas någon känner till något om dem eller vet vilket Valle det kan vara. Är inte så bra på norska annars kanske det  
skulle vara lättare att söka själv.
Med vänig hälsning från en släkting i Vaxholm öster om Stockholm i grannlandet Sverige
Christina Wikholm

2010-06-28, 10:20
Svar #1

Utloggad Trond Even Tønnesen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2015-10-18, 17:56
    • Visa profil
    • trotonne.home.online.no
Som ett lite tips, er det ikke sikkert at stedet du leter etter er dagens Valle i Setesdal (Aust Agder).  
Jeg kjenner til at plassen Sør Audnedal i Lindesnes Kommune (Vest Agder) tidligere het Walle sogn, og lå i Undal prestegjeld (kommune).

2010-06-28, 19:49
Svar #2

Utloggad Mona Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 15:30
    • Visa profil
Hei Christina !
Ved søk på FamilySearch fant jeg dette som kanskje er de personer du søker etter :
Knud Borufsen født 1807 og Anne Elisabeth Borufsdatter viet 24 april 1849 Valle i VEST AGDER. Brudgommens far : Boruf Bertelsen. Brudens far : Boruf Olsen.
Knud Borgersen (?) født 11.09.1806. Døpt 21.09.1806 Valle VEST AGDER.
Foreldrer : Boru ( Boruf ) Bertelsen og Inger Elene Knudsdatter = viet 4. juli 1798 Valle VEST AGDER. De har flere barn.
Som Trond Even skriver over her er det Valle både i Aust Agder og Vest Agder.
Dette må du sjekke opp mot kirkebøkene og da kan du søke på Valle Vest Agder.
Personene du trodde var Knuds foreldrer fant jeg også på F.S. Borger Torsen og Targier Knudsdatter , men de ble viet i 1753 Valle , Aust Agder så det stemmer nok ikke helt . . .  
Hilsen Mona

2010-06-28, 19:56
Svar #3

Utloggad Mona Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 15:30
    • Visa profil
Hei igjen . . .
 
He er vielsen til Knud Borufsen og Anne Elisabeth Borufsdatter i Valle , Vest - Agder.
Par nr 3 under 1849 :
 
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=956&idx_id=956&uid=ny&idx_side =205
 
Hilsen Mona

2010-07-06, 20:53
Svar #4

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:10
    • Visa profil
Hej Trond och Mona !
Stort tack för ert engagemang och den tid ni lagt ned för min skull.Jag har även fått hjälp att kolla dessa uppgifter och det stämmer att Knut är född i Vest Agder. Jag har fått mejlkontakt med en dam i Oslo som letat reda på de rätta uppgifterna. Problemet var att Hans Börjesson kom från Onsala i Hallands län i Sverige. Trots att bägge var Ccoopsverdsjömän med samma efternamn och stavning,på samma adress under flera år i Stockholm är de inte bröder men Hans faders namn, Börge Månson kanske ändå kommer från Norge Hans står i husförhörslängderna som Capitain. Onsala ligger ju nära Göteborg så avståndet till Walle i Vest Agder är inte så långt.Dessutom verkar det som om kyrkoböckerna där skiljer sig från övriga delar i Sverige vad gäller ortsnamn och hur de skriver så det kanske är influerat tidigt från Norge.  
 
Vi letar vidare efter norskt ursprung.  
Många hälsningar
Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna