ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var farfar\s far , Nils Sjegstad????(f. 1824 )  (läst 317 gånger)

2001-09-20, 22:07
läst 317 gånger

Mia.Nilsson

Vem var farfar (<)s  far , det enda jag vet är att han hette Nils Sjegstad född  år 1824 någonstans i Norge. Han kan ha varit född den 18 oktober. Han bodde (var gift) med Engla Christina Ingemarsdotter,i (Högland?)Ljustorp Sverige. Vet någon något om hans bakgrund , jag skulle bli jätte glad! MVH//Mia.

2001-09-20, 23:14
Svar #1

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Skjegstad är gårdsnamn på två gårdar i Melhus församling, Höilandets socken i Sör-Tröndelag. Det var regel att man tillsammans med eller i stället för patronymikon använde gårdsnamnet som efternamn. Jag tror att Nils hade någon anknytning till någon av gårdarna. Se
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=n&filnamn=arkivverket/ft1865/f61653&variabel=0&postnr=3320&fulle=true&spraak=n
 
Du har möjlighet att låna hem födelse- och dopboken (rullfilm) via ditt bibliotek Hör av dig om du vill ha mera hjälp!
Mvh/Janne H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna