ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallander, Knut och Gunnar  (läst 592 gånger)

2003-01-25, 17:59
läst 592 gånger

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
1926 inflyttade norska Karen Larsen till Brännkyrka församling, Stockholm. Hon kom från Norge. Med sig hade hon två söner; Knut (f. 1919) och Gunnar (f 1921). Hur hittar jag fadern till dessa två gossar? Finns det någon i vårt grannland som kan hjälpa mig?

2003-01-26, 10:18
Svar #1

Kari Nicolaissen

Karen Larsen, hvor gammel var hun ved innflyttingen, og hvor i Norge kom hun fra?
Navnet er for alminnelig til å lete i h?ystakken uten mer informasjon.
mvh Kari

2003-01-26, 11:17
Svar #2

Jan Wallander

I rubriken finns ju namnet Vallander. Varifrån kommer det? Stavas det genomgående med V eller förekommer också W?
Mvh
Jan W

2003-01-26, 18:50
Svar #3

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Kari,  
 
Karen Larsen var född 11 juli 1882. Hon flyttade in till Brännkyrka församling i april 1926, och bör ha varit 43 år då. Tyvärr har jag ingen uppgift om var i Norge hon kom ifrån eller var hon var född. Knut var född den 24 oktober 1919 och Gunnar var född den 14 juli 1921.  
 
Karen gifte sig med svenske Gustaf Hjalmar Genius Vallander och både hon och de två sönerna tog Vallander som efternamn. Det lustiga är dock att de tre har Vallander som efternamn redan i inflyttningslängden för Brännkyrka 1926, vilket betyder att de måste ha gift sig ganska omedelbart att Karen kommit till Sverige, eller att de gifte sig redan innan, när Karen med söner fortfarande bodde i Norge.  
 
Vad jag vill försöka få klarhet i är om Gustaf Hjalmar Genius är far till de här två pojkarna, eller om det är någon annan. De svenska källorna ger lite olika besked i ärendet. En källa säger att Karen Vallander f. Larsen blev änka 1919 (men vem är då far till Gunnar f. 1921). En annan källa säger att Gustaf Hjalmar Genius gifte sig 1919 (vilket skulle kunna innebära att han är far till båda pojkarna), och en tredje källa säger att han var ogift fram till 1926.
 
Tror du att det går att få reda på mina frågor med den information jag gett?

2003-01-26, 18:54
Svar #4

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Jan,  
 
jag svarar på din fråga under den av dig startade disussionen Släkter: Övriga släkter T-Z: Wallander.
 
/Lisa

2003-01-27, 16:35
Svar #5

Jan Wallander

Lisa
 
Och jag har svarat på samma ställe.
 
Mvh
Jan W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna