ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utflyttad till Norge 1873  (läst 1224 gånger)

2003-02-05, 13:18
läst 1224 gånger

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej.  
Jag undrar om någon har ett bra tips om hur jag ska komma vidare med detta.
 
Jag har en Olof Lögman född 1841 September 16 i Länna Församling. Son till Båtsmannen Johan Michel Lögman och Ulrika Ersdotter. (Eftersom fadern heter Johan kanske han använde Johansson?)
Enligt HFL Länna AI:19 år 1872-77 finns en Notis om att han utflyttat till Norge år 1873. Sedan finns inget mer att hitta om honom i Länna och hans vidare öden är okända för mig.
 
Någon som kan ge en ledtråd hur jag ska nysta vidare?
 
Otroligt tacksam för hjälp!
 
Mvh.
 
Victoria Lundberg  ;)

2003-02-05, 17:56
Svar #1

Eivor Berndt

Hej Victoria!
Jag hade också en gammal ana, som flyttade till Norge. Jag letade i olika databaser på digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebReg.exe
och där fann jag hans familj. Sedan fann jag också en familj i norska telefonkatalogen på internet, som bär det namnet idag, och om jag har tur, så är det en släkting. Har inte hunnit kolla detta än! Du kan också göra en efterlysning i digitalarkivet. Hoppas du har tur!
 
Mvh Eivor

2003-02-05, 18:02
Svar #2

Eivor Berndt

Hej Igen Victoria!
Här är adressen till norska telefonkatalogen
http://www.nummerupplysning.com
När du kommer in på sidan klickar du på Norden... Norge... Telefon Privat....osv
Eivor

2003-02-05, 19:21
Svar #3

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej Eivor!
 
Tack så jätte mycket för ditt tips. Jag visste inte om denna sida. Jag har precis börjat att söka efter min gubbe så jag vet inte om det kommer ge något. Det får vi får se!
Det är ju alltid lite frustrerande när man har en person som bara försvunnit sådär. Så jag blir så glad över tips!
Tack ännu än gång Eivor! Lovar återkomma om jag får upp något mer tips.
 
Mvh.
 
Victoria

2003-02-05, 21:39
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Victoria Lundberg,
Har sökt namnet Lögman/L?gman i Folketelling 1900 men ej funnit någon person med det namnet.
Skulle vilja föreslå Dig att ställa en fråga precis som Du gjort ovan i Brukarforum, där det finns många hjälpsamma personer.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-06, 12:00
Svar #5

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Olle!
 
Tack så jätte mycket för ditt tips! Jag har försökt söka i de olika data baserna som Eivor gav förslag på, med olika namn kombinationer, födelseår och födelseplats, men ej fått något napp. Jag börjar undra om han kanske utvandrade vidare?
Nu prövar jag ditt tips och hoppas på tur!
 
Victoria

2020-01-04, 10:28
Svar #6

Utloggad Mikael Florbrant

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2022-12-14, 10:34
    • Visa profil
Hej Victoria. Har du provat denna? https://slakthistoria.se/slaktforskning/hitta-slakten-i-norge

Sökte som hastigast på Lögman men fick ingen träff dock.

Lögman blandades även med Löfman enligt denna intressanta artikel om båtsmännen i Länna. http://paroll.dinstudio.se/gallery2_4.html Där finns även en båtsmannaförteckning.

Mvh,
Micke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna