ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Till Canada 1923  (läst 1509 gånger)

2003-11-01, 21:11
läst 1509 gånger

Marie Morén

Hej! Undrar om någan kan ge mig ytterligare ledtrådar ang detta: Min morfars bror, Johan Fridolf Westlin, f 1896-09-14 i Långsele, åkte från Trondheim 1923-05-07 via Xania till Canada enl Digitalarkivet. Jag hittar inget om vilket skepp han tog eller någon lista på immigranter i Canada. Någon som kan ge mig ett tips? Kanske någon som forskat om någon annan person som åkte på samma båt?
 
Med hoppfulla hälsningar  
Marie

2003-11-02, 10:08
Svar #1

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag föreslår att du frågar på den rubrik som handlar om amerikanska folkräkningar Folkräkningen - US Census (efterlysningar), det finns en möjlighet att du kan få hjälp att hitta var han levde.  
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

2003-11-02, 12:43
Svar #2

Ingrid Wikberg

En canadensisk sida som kanske kan ge tips, råd:
 
http://www.genealogytoday.com/ca/

2003-11-02, 13:42
Svar #3

Utloggad Britt Hjeltnes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 22:57
    • Visa profil
Sammen med Johan Fridolf Westlin finnes det  mange andre unge gutter fra samme område som emigrerte til Canada :
 
http://129.177.171.80/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=178072&fulle=true&spraak=n
 
Det har muligens vært en spesiell årsak til at så mange reiste samtidig.
 
Har du forsøkt å søke på  Ellis Island ?
Der  finnes  kanskje svar på hvilken båt han kom med og hvor han skulle videre.

2003-11-02, 19:26
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Många goda förslag här, men - Marie har redan försökt under rubriken Folkräkningen - US Census (efterlysningar), och där hittade jag ingen passande Westlin i folkräkningen 1930 som är den enda tillgängliga efter 1923.
 
Och Ellis Island innehåller inte passagerarlistor för andra hamnar än New York. Om han lämnade Trondheim i en båt destinerad till Canada kan han inte finnas i Ellis Islands listor. I alla fall inte för denna resa, möjligheten för återbesök gör sådana sök intressanta, men så var det ju det att Ellis slutar 1924.
 
Invandringslistor existerar i någon form för de allra flesta hamnar, så gäller det bara att komma åt dem. Ellis Island är nog det stora undantaget, de flesta måste sökas lokalt i olika arkiv då de oftast är tillgängliga på mikrofilm. Dessa filmer kan dock vara representerade i många samlingar, mormonernas, bibliotek, stads- och statsarkiv. En sammanställning av vilka listor som kan sökas på Internet finns här.
 
Jag fundrar lite på Xania. Finns det någon annan hamn med det namnet än den på Kreta i Medelhavet? En krokig väg från Trondheim till Canada om det är den avsedda.

2003-11-02, 20:03
Svar #5

Utloggad Gunnar Nässén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 11:39
    • Visa profil
Enl 100 Years of Emigrant Ships from Norway, by Solem, Swiggum & Austhein är det vanligt i emigrationshandlingar att Oslo skrevs Christiania, Kristiania eller Xania.

2003-11-02, 20:57
Svar #6

Utloggad Gunnar Nässén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 11:39
    • Visa profil
Ett annat sätt att komma vidare när det gäller Kanada är via The ShipsList. Välj Resource Links, därefter Email Discussion Lists och under TheShipsList som är ett emailsystem, med vars hjälp man kan söka information om vilket fartyg ens utvandrare reste med, gör du en anmälan till TheShipsList-L-request. Skriv bara SUBSCRIBE i textfältet, inget annat och skicka meddelandet.
 
Det kommer ett svar med anvisningar (på engelska) om hur du utformar efterlysningar och vilka regler som gäller allmänt. Svar på en efterlysning kan ta nån eller ett par dagar, och innehåller ofta förslag på fartyg som passar in bäst på den ställda frågan.
 
Ex: Looking for Johan Fridolf Westlin from Sweden, born 1896. Departure 1923-09-14 from Trondheim, Norway via Xania to Canada.
 
Svar from TheShipsList innehåller ofta en förteckning över fartyg med angivande av nummer på mikrofilmer där man kan hitta passagerarlistor. Dessa mikrofilmer kan kostnadsfritt fjärrlånas med s.k. ILL-lån (Inter Library Loan) via ditt vanliga bibliotek från  National Archives of Canada. Under ArchiviaNet hittar man mer information.

2003-11-02, 21:28
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Nu känner jag mig lite dum, borde kanske gissat att Xania var en kortform för Christiania. Men så visar det sig igen att man kan lära sig otroligt mycket av att delta i diskussionerna på Anbytarforum.
 
Det finns ett spår jag vill berätta om för Marie, fast jag har egentligen inte tro på att det är ett sammanhang. Men ibland är det viktigt att också känna till möjliga villspår.
 
På Ellis Island finns en Johan Westling 30 år som ankommer med Stavangerfjord från Christiania den 14 februari 1923. Ålder är ganska fel, namnet också, och resan är tidigare än den registrerad på digitalarkivet. Denne Johan har Flint i Michigan som mål, och jag gissar att det är honom jag finner där i folkräkningen 1930. Då är namnet John Westling, åldern 34 (vilket är mycket mera rätt, men inte helt) och han är en av fem inneboende hos den kanadafödda kvinnan Jessie Giem (47). Johns invandringsår är 1923. Märkligt nog är denne John den ende av de inneboende som står utan yrke, likt värdinnan. Ska man tro att det är hyresinkomsterna från de fyra andra som håller liv i båda?
 
Jag ville nog ha varit mycket försiktig med att utropa detta till en god kandidat, men en del sammanfallande detaljer finns det ju. Teoretiskt är det fullt möjligt att resa från Oslo till Michigan i februari, och återvända till Sverige/Norge för en ny resa i maj. Att passet är stämplat i april i Härnösand stör mig givetvis också (Om det är det kolumnen på digitalarkivet betyder?). Men kanske var han tvungen att göra det för en ny resa? Och det kunde väl hunnits med det också?
 
Men frågorna kvarstår; varför ändra efternamn, varför flera täta resor, varför förvirringen kring ålder, och vad har en kanadensisk kvinna i Michigan med Johans resmål Kanada att göra? Slutsatsen är nog att detta hänger inte ihop ...

2003-11-02, 23:27
Svar #8

Marie Morén

Hej Jan och alla andra!
Det var en lustigt spår du hittade ;o)
Jag tror nog att de var ett gäng från Långsele som bestämde sig för att åka över tillsammans. De var ju 12-13 st en passagerarlistan från Trondheim.
Jag ska gå med i listan som Gunnar rekommenderade, tack. Är med i några andra som jag ej fått napp igenom heller...  
Ellis Island och alla de andra skeppslistorna har jag redan kollat, utan resultat. Och arkivet i Canada för immigranter 1923 finns inte på nätet.
 
Glada hälsningar
Marie

2004-01-20, 13:57
Svar #9

Marie Morén

Hej igen!
 
Nu har jag varit med i ovanstående lista över två månader, men ingen har något tips... Jag har t o m lånat microfilm från Kanada, fast utan resultat. Hur ska man kunna gå vidare nu???
 
Tacksam för några nya tips.

2008-04-05, 22:38
Svar #10

lennart jonsson

hej! båten via Xania som tog folk via trondheim till Kanada i början på förra seklet, till ex. Prince Rupert. Jag kanske har hittat en släkting som gått på den båten. När det står längst till höger : Frisedel, Konsulatpass...vad innebär det?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna