ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syversen, Ole f 2 nov 1845 i Vinger, Hedmark  (läst 1268 gånger)

2016-01-09, 17:13
läst 1268 gånger

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-06-07, 04:46
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker information om min farmors farfar som kommer från Vinger.  
 
Han är född Ole Syversen den 2 nov 1845 i Vinger, Hedmark. Jag har hittat honom i norska digitalarkivet (Den Norske Kirke (Vinger, Hedmark, Norway), Christenings 1838-1848, Microfilm nr 124483). Det ser ut som han kommer från Helsjovigen i Solberg men jag är osäker på om det är rätt (Hersjöviken?). Har försökt hitta den byn men jag lyckas inte trots olika varianter på namnet, är det någon som vet?
 
Hans föräldrar heter Syver Olsen och Marte Olsdatter. Hittar en uppgift på vigsel mellan dem 14 okt 1829 (Microfilm 124481, refid 1806) - kan det vara rätt? Står inget om vart de kommer ifrån. Det verkar saknas födelseuppgifter i arkivet för åren 1773-1813 (Vinger) och då kan jag inte heller se om födelseuppgifterna stämmer. Har någon några tips på hur jag kommer vidare?
 
Han flyttade till Hammerdal, Sverige runt 1880 enligt norska arkivverket men flytten registrerades i först 4 dec 1895 (Vinger/Austmarkas ministerialbok). Jag hittar honom inflyttad till Kakuåsen, Gåxjö församling, Sverige den 20 jun 1896 och då heter han Olof Sivertsson. Finns även en notering i kyrkböckerna om ”norsk äktenskapsriktighet ej fullt intygad”. Kan det vara förklaringen att han aldrig gifte sig med farmors mamma?
 
Vore mycket tacksam för hjälp eftersom jag kört fast.
 
Vänliga hälsningar
LP

2016-01-10, 12:53
Svar #1

Utloggad Sven Borg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 880
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 19:55
    • Visa profil
    • www.borgfamilien.com
Dette er nok hans foreldre Syver Olsen og Marthe Olsdatter i FT1865.
Da bor de alene på gården Brænna i Eidskog.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038038003688
 
Ved vielsen står det at han er fra Bueholtet( sannsynligvis Buholt i Eidskog) og hun fra Grønrud (sannsynligvis Grønnerud i Vinger)
 
Ved dåpen til til Ole står det at faren og moren bor på Helsjøvigen under Solberg.  Solberg er en gård i Vinger og Helsjøvigen var sannsynligvis en husmannsplass (torp).
 
Jeg foreslår at du forsøker en etterlysning på slektsforumet på DIS Norge - som tilsvarer omtrent Rötter.
Der er det gjerne noen med lokalkunnskap som kan hjelpe deg videre.
 
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=420
 
Sven

2016-01-17, 12:46
Svar #2

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-06-07, 04:46
    • Visa profil
Tack snälla Sven för hjälpen!!!  
/Lena

2017-04-24, 17:19
Svar #3

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-06-07, 04:46
    • Visa profil
Dette er nok hans foreldre Syver Olsen og Marthe Olsdatter i FT1865.
Da bor de alene på gården Brænna i Eidskog.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038038003688
 
Ved vielsen står det at han er fra Bueholtet( sannsynligvis Buholt i Eidskog) og hun fra Grønrud (sannsynligvis Grønnerud i Vinger)
 
Ved dåpen til til Ole står det at faren og moren bor på Helsjøvigen under Solberg.  Solberg er en gård i Vinger og Helsjøvigen var sannsynligvis en husmannsplass (torp).
 
Jeg foreslår at du forsøker en etterlysning på slektsforumet på DIS Norge - som tilsvarer omtrent Rötter.
Der er det gjerne noen med lokalkunnskap som kan hjelpe deg videre.
 
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=420
 
Sven

Hej Sven!

Nu har jag fått tag i rätt uppgifter om Oles familj och Brænna är inte rätt.

I FT1865 finns Hærsjøvigen och där finns Oles mamma Marthe Olsdatter Tomteberget, född 1810. Pappa är Syver Olsen Stenbraaten, född 1815.

I Vingers bygdebok för Hersjøvika (Solheim) saknas Ole och förmodligen för att man inte uppmärksammat att en Ole född 1835 avled efter 14 veckor.

Det var tack vare ditt tips om DIS Norge och hjälpsamma människor gåtan löstes om Ole.

Funderingen om Äktenskapsriktigheten lär jag nog aldrig få svar på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna