ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oscar N Bergerson, f. i Norge 1885  (läst 631 gånger)

2006-02-08, 20:04
läst 631 gånger

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om föräldrarna till två syskon: Augusta Bergerson, född 1882-12-14 (sannolikt i Sverige, denna uppgift i US census) och Oscar N Bergerson, född 1885-01-20 (enligt amerikansk dödsattest i Bergen, Norge; i denna attest anges moderns flicknamn till Anderson).  
 
Enligt US census 1900 och 1910 var barnens mor Fredrika Bergerson, född i Norge Juni 1853, invandrad till USA med de två barnen 1892. Familjens efternamn stavas i amerikanska källor olika: Borgeson, Bergersen, Burgeson. Fredrika kallas ibland Ricka. Familjen bosatte sig i Chicago, där Fredrika arbetade som tvätterska.  
 
Sonen Oscar gifte sig med Delia Andersson (1882-1962) och fick två söner. Oscar avled 1965 i Wayzata, Hennepin county, Minnesota. Dottern Augusta gifte sig ca 1907 med min farmors morbror Adolf Lundquist (i USA Lind), snickare i Chicago.  
 
Jag försöker hjälpa mina släktingar att också finna sina nordiska rötter på Augustas sida, men jag har inte kunnat finna vare sig Fredrika, Augusta eller Oscar på Ellis Island eller i några norska källor (jag har sökt i de källor som finns hänvisade till på Rötters norska sida). Jag har också kollat avreseort Köpenhamn samt givetvis i svenska emigrantCD:n, 1890 års folkräkning och försökt vara innovativ vad gäller stavning av både för- och efternamn.  
 
Enligt muntliga uppgifter i familjen skall Oscar och Augusta också ha haft en syster, som gift sig och bodde med sin familj på en gård i South Dakota. I US Census anges att Oscars och Augustas far var född i Sverige och modern i Norge.  
 
Sannolikt har vi här en svensk-norsk familj som rört sig över gränsen ofta och stundtals bott i Norge och stundtals i Sverige.I US census anges Fredrika som divorced - låter lite märkligt för den tiden - jag skulle sannolikt tro på en missuppfattning och att hon var änka - och att hon fött 5 barn, varav 3 levde vid tiden för 1910 Census.
 
Min förhoppning är att någon som läser detta skall känna igen någon uppgift eller kanske kunna ge mig något ytterligare tips om var jag skall kunna söka vidare. Varma hälsningar, Sussie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna