ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordland Fylke - allmänt  (läst 2065 gånger)

2001-03-08, 18:12
läst 2065 gånger

Utloggad Sören Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2010-09-17, 10:47
    • Visa profil
Hej.  
 
Jag söker uppgifter om tre syskon Lie som flyttade från Norge till Sverige i slutet på 1800 eller i början på 1900.  
De ända uppgifter jag har är namnen Anna Sophia, Maria och Johan Edvard.  
Anna Sophia skall enligt svenska kyrkböcker vara född 1878-11-02 i Ofoten.  
Jag har letat i folketellingarna men inte kunnat hitta dem.  
Hoppas någon kan hjälpa mig.  
Tack på förhand  
Sören.

2001-03-08, 22:05
Svar #1

Dag Brodin

Hei Søren.
Iflg kirkeboka for Ofoten stemmer dine opplysninger.
ANNA SOFIE  ble født 2/11/1878 men først innført 1879, hun ble nemlig hjemmedøbt av  Bjørn Ursin, vitner: Samuline Berntsdtr og Gurine Ursin
far:    JOHAN LIAS  f. 1842
mor:    GUSTAVA WIKSTRØM   f. 1844
bosted:    SKAARNÆS
 
faddere:  BJØRN URSIN. GURINE URSIN. PEDER BERNTSEN.MAREN MARTINUSDTR ELVENÆS
Farens stilling er INDERST, en vanlig betegnelse på folk som bodde til leie et sted.
Hjemmedåp var vanlig i Nordland også. Videre er  faddernes slektnavn  URSIN  en kjent Nordlandsslekt.
Mvh Dag

2001-03-08, 22:10
Svar #2

Dag Brodin

Du finner dem sikkert i tellingen på www.rhd.uit.no
Det er vel den Johan Liasen som er logerende (Evenes) Gustava finnes ihvertfall i 1865 t. også som logerende  i Evenes. I såfall har de giftet seg der mellom 1875-77, det skulle gå greit å gjøre et oppslag på det også
DS

2001-03-09, 19:17
Svar #3

Per Näsström

Söker ättlingar till Erik Persson f 1864-04--09 i Edsele, Sverige död 1931 i Narvik. Med vid bygget av malmkajen i Narvik , dotter  Märta Elina f 1899 d 1957 g med Kristian Edvardssen i Narvik. Barn bl a Kåre och Ingrid

2001-03-10, 15:27
Svar #4

Dag Brodin

Hei Søren
Gift i Ofoten 4Juli 1878:
 
End. Johan Matteson Lias, kvæn f. 1841 i Sverige
nåv. bosted: Liland
Far : Matts Johansen
g.m.
P. Gustafva Wikstrøm, f. 1845 i Sverige
Far: tolbetjent Wikstrøm
 
End. betyr antagelig Enkemann. Skifte etter første ekteskap ble holdt 26/6/1878
P betyr  pike.
Kanskje du kan komme videre på andre siden av grensen her, Happaranda ?   Interessant om du skriver  det inn her
mvh Dag

2001-11-24, 17:24
Svar #5

Ulla-Britt Erixon

Var i Nordland ligger Talvig? Min ana, Carl Olofsson Rönnqvist flyttade 1833-02-24 med sin familj till Norge. Hans änka, Sara Helena Blomqvist återvände till Sverige o. Nederkalix tillsammans med en son, Carl Johan f 1829 och fyra barn födda i Norge. Utflyttad från från Talvig Norge enligt attest daterad 1845-12-01.

2001-11-24, 20:28
Svar #6

Svanhild nemorin

Hej,
Talvig ligger i Finnmark.
Några av kyrkoböckerna för Alta/Talvik är sökbara på nätet.Bland inflytterna hittade jag en Carl Olof R?dqvist,33 år från Nederkalix med hustru Sara Lena Almqvist.Kanske en mistolkning av namnen?
http://home.online.no/~asjonass/kilder/index.htm
Välj: Finnmark och Alta.
Lycka till!
Mvh.
Svanhild

2001-11-24, 21:17
Svar #7

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Ulla-Britt!
Som en komplettering till Svanhilds uppgifter ovan kan jag tala om att Talvig (stavas Talvik på kartan)ligger i Alta kommune, vid Altafjordens östra strand omkring 15 km norväst om (fågelvägen)samhället Alta.
Du kan få fram en karta om du söker på:
http://www.maponweb.com/se/start.html
välj Norge och sedan Finnmark fylke och Talvik
Lycka till! JanneH

2001-11-25, 15:12
Svar #8

Svanhild nemorin

Hej,
I kyrkoböckerna (döpte i Alta 1735-1875) finns det två barn av  Carl Olof Rönqvist och Sara Helene Larsd. Blomqvist: Marie Helene f.2.okt.1834 och Lars Olof f.1.okt.1836

2001-11-25, 17:50
Svar #9

Ulla-Britt Erixon

tack för svar, jag har problem med andra orter i Norge, ex Sandefjord på Vestlandet, heter kommunen Sande? - det namnet hittar jag på disgen.no, f ö söker jag en person som flyttat dit efter 1910 och dessa uppgifter tycks vara sekretess

2001-11-25, 21:38
Svar #10

Svanhild nemorin

Hej,
Sandefjord ligger inte på Vestlandet,men i Vestfold fylke(län)och kommunen heter Sandefjord,tidigare Sandar.På Slektshistoriske kilder 1500-1900(den länken jag gav dej) hitter du mer information om vilka ressurser som finns.Välj Vestfold och Sandefjord. Kyrkobok Vigsel 1709-1925 är sökbart på nätet.

2002-08-23, 22:24
Svar #11

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker föräldrarna till Dorothea Johansdotter född troligen i Ran, Norge, 1802. Hon gifte sig med Christen Larssen född 1800 el. 1804 i Bryggefjeld, Hemnes, Norge. Christen var son till Lars Christenssen f. 1739 och Olava Andersdatter Tustervatn. Är det någon som vet något om Dorotheas anor skulle jag vara tacksam att ta del av det.
 
Mvh
 
Marit Kristoffersson

2003-02-06, 10:54
Svar #12

Alv Edvardsen

Hei.
 
Om du fremdeles er interessert, så har jeg en mengde opplysninger !
Alv.

2003-02-06, 21:45
Svar #13

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej Alv,
 
Jag har fortfarande inte hittat Dorotheas anor, så jag är mycket intresserad. Vad spännande!
 
 
Mvh
 
 
Marit

2003-02-06, 23:42
Svar #14

Alv Edvardsen

Hei igjen.
 
Jeg så denne annonsen din, uten svar. Så tenkte jeg at jeg skulle kikke litt.-- Det viste seg da etter hvert at dette var folk jeg hadde kjennskap til. Et søskenpar av disse etterkommerne blev min mors fosterforeldre.-- Disse blev nok litt i slekt med min mor. Muligens også med min far.
Som det ser ut nu, så blir vel allt dette for meget å legge ut på nettet. Har nu sittet og skrevet flere sider. Hadde tenkt å renskrive dette, dersom det var noen interesse. --
Blant disse etterkommerne var det mye interessante folk å finne. Flere med aner til kjente slekter og som det er en del å fortelle om.
Mye av dette er gjengitt i bygdebøker m.m.
Det finns også en del fotografier fra plasser der de har bodd, men jeg vet ikke om slikt har interesse ? 
Selvfølgelig er det enkelte personer det er lite opplysninger om. Kanskje det gikk å finne mere senere.
Fortell meg om du vil jeg skal skrive ned det jeg vet, eller om jeg skal kopiere av fra bygdbøker, eller kanskje du selv vil forsøke å låne disse på bibliotek ?
Hvor i Sverige bor du ?
Beste hilsen Alv.

2003-02-07, 17:26
Svar #15

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej igen Alv,
 
Jag skulle gärna vilja ha så mycket information som möjligt om Dorotheas anor. Jag har ju inga som helst uppgifter om hennes ursprung. För mig har det blivit tvärstopp, eftersom jag inte vet vart jag ska börja leta.
 
Det jag först och främst skulle vilja veta är var hon föddes någonstans och när (1802?). Vilka var hennes föräldrar och syskon? Även födelsetal på dem.
 
Jag är också intresserad av att veta vilken bygdebok jag ska beställa via biblioteket (Hemnes?). Jag har inte forskat på Norge förut och är därför inte så hemma på det ännu. Annars är jag mycket intresserad av dina uppgifter! Det där med fotografierna lät också intressant.
 
Jag bor i mellersta Sverige.
 
Mvh
 
Marit

2003-02-07, 22:41
Svar #16

Alv Edvardsen

Hej Marit.
Det er mulig jeg missoppfattet din forespørsel, da jeg trodde du lette etter slekt ette både Dorotea og henne mann, Christen.-- Da jeg begyndte å se på dette, fant jeg da også en mengde med opplysninger, men bare om Christen.
Det er opplyst, at han flyttet til Nedre Jovatten i Tærnaby. --Jeg formoder at det er det samme som Joesjø på Svensk kart ?--  
Det mest sannsynlige må da være at det var kærleken som lokkade ?. Så antagelig har vel kanskje Dorotea vært derfra. Hennes navn, skrevet med en o i mitten, er heller ikke så vanlig i Norge.--
Om du ringer kirkekontoret i Tærnaby, får du sikkert svar, da dette er glesbygd, dær alle kjenner alle. Om du ikke får napp der, så er det jo også den mulighet, at hun kan ha vært fra Tustervatten i Hattfjelldal kommune, der disse åpenbart reiste til og fra.
I Hemnes bygdebok er det et bra navneregister og jeg kan ikke finne noen Dorotea som passer.
Jeg står gjerne til tjeneste, dersom det er noe du vil jeg skal sende eller gjøre.--
Alv.

2003-02-07, 23:18
Svar #17

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej Alv,
 
Det stämmer att Christen Larssen flyttade till Sverige och bosatte sig med sin familj i Västansjö, Tärna. Hans anor har jag och efterkommande släkt. Det är Dorotheas anor som jag har kört fast på. Vem var hon och var kom hon ifrån? Jag har sökt med ljus och lykta. Därför blev jag glatt överraskad när någon verkar veta hennes ursprung. Jag har forskat en del på bland annat Tärna och Stensele eftersom jag har mina anor där. Enligt någon (jag minns inte källan nu) ska hon ha varit från Ran i Norge, men hon kan ju, precis som du antar, mycket väl ha varit från Sverige.
 
Hälsningar
 
Marit

2003-02-08, 11:00
Svar #18

Alv Edvardsen

Hei igjen.
Uff så leit.--
Men, som jeg nevnte, så er det oppført i bygdebok f. Hemnes, at hennes make flyttet tul Nedre Jovatn,(Joesjø?) Tærna. Jeg er ganske sikker på at det må ha vært folketellinger på den tiden. Da skal det være opplyst hvor personene kom ifra.--Like så kirkebøkene burde være ført på denne tiden.
Om du har lyst å forsøke Rana området, kan du jo prøve med en henvendelse til slektsforsker-foreningen der. Adr. kan du få av meg.
Alv.

2003-02-10, 21:23
Svar #19

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej Alv,
 
Ja, jag vill gärna ha adressen till släktforskarföreningen i Rana-området.
 
Här nedan kommer lite av det jag kommit fram till tidigare:
 
Enligt boken ”Tärna” av Ossian Egerbladh:
 
Christen Larssen från Norge blev 1851 ägare till en tredjedel av Västansjö. Han beviljades tillfällig åborätt den 30 januari 1852 för att ca 10 år senare få definitiv åborätt.
 
Christen Larsson 1800-1886 fr. Norge
Dorothea Johansdotter 1802-1877
 
Lorenz Johan  f. 1829 (till Rönäs, min anm.)
Olaus Andreas  f. 1834 till Fräkenvik
Pehr          f. 1839 till Ström
 
 
Enligt hfl Stensele AI:4 1845-1854:
 
 
Västansjö
 
Christen Larsson
Dorothea Johansdotter
 
Lorenz Johan 1829
Olaus Andreas 1834
 
Familjen finns inte med i hfl Stensele AI:3 1837-1844
 
Enligt hfl Tärna AI:1 1854-1874:
 
 
Västansjö
 
Christen Larsson f. 1800
Dorothea Johansdotter f. 1802
 
Lorents Johan  f. 1829
Olaus Andreas  f. 1834 (g. med Catharina Maria Abrahamsd. fr. Norge, min anm.)
Pehr          f. 1839
 
 
Joesjö hette tidigare Övre Jovattnet
Joeström hette tidigare Jovattnet
Med Nedre Jovattnet menas Västansjö
 
 
Enligt boken ”Storjorden” av J. M. Ingebrigtsen, ska Dorothea Jonsd. (här heter hon tydligen inte Johansd.)  vara från Ranen.
 
Vilken bygdebok ska jag låna om jag vill läsa om Christens familj. Är det Hemnes gård og slekt? Om jag vill forska på Rana-området i början av 1800-talet, vilken bok ska jag beställa då? Vad jag förstått har inte Norge haft samma typ av kyrkobokföring som Sverige.
 
 
Mvh
 
 
Marit

2003-02-12, 15:15
Svar #20

Alv Edvardsen

Hei Marit !
Her får du adressen til Slektshistorielaget i Rana. Mail adr: smaali@frisurf.no
Laget leder heter Arnfinn Småli.
Adr. Alternesv. 18, 8616 Båsmoen.--
--
Jeg har snakket med ham og han virket optimistisk og trodde sikkert det skulle være mulig å finne noe.
Helst ville han ha en mail, men du kunne også skrive.
Du må gjerne fortelle hvordan det gikk.
----
Boken for Hemnes er slik du skrev.
Det finnes også en bygdebok f. Rana, men den er litt gammel og ikke helt enkel å finne frem i. Den er visstnok utsolgt, så eneste muligheten å få tak i den er nok på bibliotek.--
Beste hilsen
Alv.

2003-02-12, 22:14
Svar #21

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej Alv,
 
Tack för adressen. Ja, jag ska berätta hur det går. Det här blir spännande! Otroligt kul om vi får fram något.
 
Hälsningar
 
Marit

2003-02-12, 23:00
Svar #22

Alv Edvardsen

Hei igjen Marit.
Her får du en adresse til du kan forsøke. Mannen er visst allerede forelagt problemstillingen, men du kan jo ha den selv også, om det er noe du lurer på. Mannen bor i Korgen i Hemnes og vet mye.--
Hans navn er Terje Nygård. Mail adr: tenyga@online.no--
Lykke til !
Alv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna