ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Niure, Peder Eriksson, flydde till Norge 1654  (läst 1293 gånger)

2006-01-28, 23:04
läst 1293 gånger

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Peder hade försökt att starta en silver/blygruva på Oldfjället i Åre, men misslyckades. Han blev skyldig pengar och flydde 1654 till Norge tillsammans med en Lars Olufs?n (som var från Norge). Peder Niure satte i gång skärpning/skjerping, eller unders?kelsesdrift vid Berguggelåsen.
Finns det uppgifter om Peder Niures familj? Fick han barn i Norge?  
hälsningar / Robert

2006-01-29, 16:30
Svar #1

Janne Högdin

Jag kan rekommendera någon av de norska forskarhörnorna t ex Digitalarkivets debattsida. Där brukar man lösa det mesta!
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar

2006-01-29, 22:06
Svar #2

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Robert!
Jag tror, att du kan få upplysningar om det av Anita Groschopp.
Du har ju hennes uppgifter.
Björn

2006-01-30, 01:22
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
I Uppsala stifts herdaminne, Ljusnans kontrakt (Uppsala 2001), omtalas att kyrkoherden Wilhelm Marci Björckman i Ljusdal hade en dotter gift med kronofogden Pehr Ericsson (a.a. s.135). Den som avses är ovannämnde Niure. Dottern/hustrun hette Ingrid Welamsdotter Björkman och var mor till Welam Niure i Landsom, Sundsjö. Dessa m.fl. personuppgifter lämnade jag för många år sedan till forskaren Magnus Hedberg. I hans bok Bergverk i Jämtlands län - dröm och verklighet 1651-1871 (Stockholm 1992) finns det mycket läsvärt om Niure.
Jag kan tillägga att han var död senast 1683, då hustru Ingrid Björkman står upptagen för Landsom i  samma års röklängd. Hon blev sedermera omgift med kaptenen Anders Harder i Billsta, Hackås.

2006-02-06, 14:56
Svar #4

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Tack alla!
Jag har med intresse läst Magnus Hedbergs bok Bergverk i Jämtlands län. Här finns mycket intressanta saker om Peder Niure, men familjen syns det inte mycket av. Boken finns till salu av förf och kostar 100:- inkl frakt. Kan rekommenderas för intresserade. Den behandlar en del av de vedermödor man kan råka ut för när man vill starta gruvverk.
Jag hade av farten glömt Anita Groschopp. Tack för påminnelsen!
Norsk forskarhörna verkar också intressant.
mvh/Robban

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna