ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Eistensen Hoasen, fr Sundal, Norge, född 1839(-12-26?)  (läst 460 gånger)

2003-09-25, 15:39
läst 460 gånger

Kent Palmqvist

Har också sett stavningen Nils Estensen Haasen, fr Sunddal, Norge.  
Flyttade till Rätan, Jämtland, och gifte sig med en Sigrid Eriksdotter där.
 
Jag har försökt att leta mig fram i Norge, men upptäckt att det finns osannolikt många Sundal/Sunddal...

2003-09-25, 17:48
Svar #1

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Kent Palmqvist,
 
jag kanske har en liten ledtråd  
Min farmors farfar flyttade från Sunndal, Möre og Romsdal, Norge till Ytterhogdal (Z). Eftersom Ytterhogdal och Rätan i stort sett är nästgårds så kanske den du letar efter kommer i från samma ställe? Sunndal ligger rakt västerut från Ytterhogdal och Rätan.
 
Med vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson

2003-09-25, 19:03
Svar #2

Janne Högdin

Kent! Jag håller med Ulrika. Nils måste ha haft någon anknytning till gården Haasen i Hov sogn i Sunndal kommune, Möre og Romsdal fylke. Måhända är han född där.  
Ett annat tips: Namnet Esten stavas oftast Eisten i Norge.  
Hälsningar/Janne Högdin

2003-09-25, 19:04
Svar #3

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Kent Palmqvist,
 
såg i Folketeljinga frå 1865 att det i Sunddal, Möre og Romsdal, finns gårdar som heter Hoaas, vilket kan vara en ledtråd till hans efternamn?
 
Folketeljinga kan du hitta på denna sida:
Digitalarkivet.

2003-11-26, 15:26
Svar #4

Kent Palmqvist

Tack för uppslagen, Ulrika och Janne!  
Jag har ännu inte kommit fram till något resultat, men ska göra nya försök och se om jag missat några av era uppslag.  
Har konstaterat att han 1862 flyttade till Rätan, vilket tyvärr diskvalificerar honom från folkräkningen 1865 i Norge.  
 
Kent

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna