ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Larsen f.1811-06-11, Vardal  (läst 443 gånger)

2002-01-14, 10:34
läst 443 gånger

W:son

Hej, jag behöver hjälp att se om Lars Larsen f.1811-06-11 Hage-Eje, Vardal är samme Lars Larsen som gifte sig med Anna Jonsdatter 1847-04-06 altergang Hage i Vardal. Lars Larsen står som 37 år och född i Skindstakrud vid giftet vilket jag tror kan vara fel.
 
Lars Larsen f.06.10.1811 dop 13.10.1811 Kirke: Braastad far: Lars Larsen mor: Anne Larsdatter bosted: Hage-Eje Tacksam för all hjälp om information om denna familj.  
Mvh,
W:son

2002-01-14, 14:59
Svar #1

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei!
Jeg tror du kan få god hjelp til å finne svar på dette spørsmålet ved å legge inn en etterlysning på Gjøvik og Toten slektshistorielags hjemmeside.
Adresse:
http://www.slektshistorielaget.com/

Du kan også prøve å kontakte eieren av denne hjemmesiden:
http://home.c2i.net/rfauskru/index.html. Han har svært god oversikt over slekter i Fåberg hvor Lars Larsen bodde ved giftermålet og ved folketellingen i 1865.

Jeg har sett på kirkebøkene for Vardal og Fåberg som er lagt ut på internett, og jeg tror temmelig sikkert at det må dreie seg om samme person. Skindstakrud er en gård i Fåberg prestegjeld og det er ikke døpt noen Lars Larsen i Fåberg i 1811. Trolig er bosted og fødested forvekslet ved giftermålet - enten ved transkripsjonen av kirkebok for Fåberg eller ved en feil av presten sjøl. Jeg tror altså at det er mest sannsynlig at Lars Larsen var født på Hage i Vardal og bodde på gården Skindstakrud ved giftermålet i 1847.

mvh
Anne Minken

2002-01-14, 16:17
Svar #2

Kent W

Hej Anne,
tack för detta. Jag har lagt ut en efterslysning på Slekthistorielaget som gäller för Gjovik Vardal etc och även på Brukarforum på Digitalarkivet i Norge. Tyvärr har det hittils inte blivit något svar. Jag har tidigare skickat till Fauskrud också.
Nu har jag sökt på www.familysearch.com men bara fått upp samma uppgifter som ovan. Jag tror att det är samma person men kan inte gå vidare med hans föräldrar heller, knivigt just nu.
Mvh,
Kent

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna