ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur ser Hans Haugom född 1900-04-28 mor och far och syskon ut .  (läst 754 gånger)

2007-09-05, 13:33
läst 754 gånger

Mona Johansson

HEJ1 jag undrar om någon kan hjälpa mej med att få reda på släkten Haugom ser ut syskon mor och far när alla är födda och om någon emigrera till USA.Mvh Mona Johansson

2007-09-05, 15:36
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag sökte i folkräkningen 1900 på det norska Digitalarkivet, det finns 70 stycken Haugom men ingen av dem heter Hans. Folkräkningen gjordes i december 1900 så han borde finnas med! Det fanns inga andra stavningar som liknade Haugom heller...
 
Men så sökte jag på gårdsnamnet Haugom istället (det är/var vanligt i Norge att man tar gårdsnamnet som efternamn, familjen kanske bara inte hade gjort det än år 1900), då fick jag 127 träffar. Därefter sökte jag på förnamnet Hans igen, och hittade två träffar. Den ene är född 1897, den andre verkar vara den du söker: Hans Olsen född 28/4 1900.
 
Det här står om familjen i folkräkningen 1900:
 
Fylke: Hedmark
Härad: Ringsaker
Gård: Haugom med Haugom lille
Om gården: Korn, potet, Kreatur, Fj?rkre, Kj?kkenhage och Frukthage, men inte Bikubar.
 
Ole Johannessen, Gaardbruger, f 1869
Randine Hansdatter, Gaardmandskone, f 1872
Nikoline Olsdatter, Datter, f 1894
Dagny Olsdatter, Datter, f 1898
Hans Olsen, S?n, f 28041900
 
Dessutom finns i hushållet:
Julie Monsdatter, Tjenestepige, arbeide i huset, f 1881
Iver Johannessen, Dagarbeider, jordbrugsarbeide, f 1876

2007-09-05, 18:04
Svar #2

Mona Johansson

Hej!Anna-Carin Tack för din hjälp min svärmor kommer från Ringsaker.kan du möjligen se om hennes mors föräldrar och syskon och om någon emigrera till USA. hon hette Ester Johanne Dorstad född 1902-07-30,Mvh Mona

2007-09-05, 18:32
Svar #3

Mona Johansson

Jag skrev lite fel vad jag undrar över är om du kan se när Ester Johanne Dorstads föräldrar är födda och likaså syskona.och om det var några av Esters syskon som reste till amerika.eller så var det nog på Hans Haugom fars sida.jag skulle vara mycket tacksam för din hjälp.Mvh Mona

2007-09-05, 22:11
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Mona,  
 
Sök gärna vidare själv på Digitalarkivet och se vad du kan hitta! Jag ser inte någon gård eller efternamn Dorstad i Ringsaker men om du bekantar dig med sökformuläret kan du säkert hitta familjen med lite tålamod. På Digitalarkivet håller man även på att lägga upp en avdelning med skannade kyrkböcker (alltså inte databaser utan bilder av boksidorna). Allt är gratis åtkomligt på internet, du behöver inte ens registrera dig. Den nyaste folkräkningen på sajten är från 1900 men det finns i regel både äldre och nyare kyrkböcker upplagda (i kyrkböckerna får man förstås läsa sig fram rad för rad istället för att knappa in en sökning, så det tar sin lilla tid). Men eftersom du vet när Ester föddes borde det gå ganska fort att hitta henne i födelseboken för Ringsaker, och då ser du ju vad hennes föräldrar hette. Sen kan du söka efter dem i folkräkningen 1900 för att se när föräldrarna föddes och om hon hade äldre syskon.  
 
Klickar du på Digitalarkivets Databasveljar (i den blå listen) och klickar dig fram till rätt område kan du se vilka ytterligare databaser som finns utöver folkräkningarna, där finns bl.a. Utflytta frå Ringsaker 1814-1925, ifall du kan hitta någon av dina emigranter där. Det finns en sajt om norska emigranter också, jag har inte tittat närmare på den men det kanske finns något där du har användning för.  
 
Om du hittar emigranterna så kan du nog få fram mer information om vart de skulle på den amerikanska sajten Ellis Island (man behöver registrera sig (gratis) för att se alla sökresultaten), där finns uppgifter för ankomna immigranter 1892-1924.
 
Lycka till!

2007-09-06, 06:11
Svar #5

Mona Johansson

Hej! Anna-Carin Tack för din hjälp det är bra att ha lite att pysla med och det är dess utom roligt.Mvh Mona

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna