ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedmarkens fylke - allmänt  (läst 1241 gånger)

2001-04-15, 19:49
läst 1241 gånger

Peter Larsson


2001-04-16, 19:17
Svar #1

Andreas Snildal

Fylket heter Hedmark fylke, ikke Hedmarkens fylke. Hedmarkens fylke er et eldre navn på Hedmark fylke og et landområde i Hedmark fylke. Dette kan virke pirkete av meg, men det kan skape misforståelser.
 
Mvh. Andreas Snildal

2001-04-16, 20:40
Svar #2

Peter Larsson

Tack, Jag borde ha varit nogrannare när jag skrev.
Jag skapade en grupp för framtida inlägg för forskning angående släkten.
 
Det är ju viktigt att allt skrivs riktigt i denna hobby annars stämmer ju inget!
 
M.v.h.
Peter Larsson

2002-09-06, 10:28
Svar #3

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Söker upplysningar om John Hansen (troligen född 1794), och hans hustru Marthe Jørgensdatter. De gifte sig 26 april 1816 i Vang Hedmark. Deras dotter Agnetha gifte sig 5 november 1855 med Per Gustavsson från Fjäll, Eda socken i Värmland. Agnetha uppges vara född 15 augusti 1833 i Vang Hedmark. Källor: FamilySearch. 
 
Mvh
Lennart Eriksson, Arvika.
e-post: rotsnok@telia.com

2003-04-21, 22:41
Svar #4

Lena Lif

Jag undrar om någon vet var jag kan få tag på
Engerdals bygdebok? Eftersom Engerdal ligger i Hedmark fylke placerar jag min fråga här.
Jag är tacksam för alla tips.
Hälsn.
Lena Lif

2003-04-21, 23:15
Svar #5

Andreas Snildal

Ifølge  BIBSYS (tilsvarer det svenske Libris), ble Bygdebok for Engerdal utgitt mellom 1966 og 1969 i tre bind, forfatteren var Ottar Andersen.
Med disse opplysningene bør det være mulig å låne dette verket gjennom det svenske biblioteksystemet. Forhør deg på ditt lokale bibliotek.
 
Du kan også kjøpe bøkene fra J. W. Cappelens Antikvariat i Oslo for tilsammen 1200 norske kroner (tredje opplag, 1981) gjennom  http://www.antikvariat.net (søk etter ordet Engerdal).
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2003-04-22, 18:46
Svar #6

Lena Lif

Hej Andreas!
Tack för dina fina tips. Jag skall höra mig för
på biblioteket först.Vet du om någon av de tre delarna handlar speciellt om Rendalen, Trysil och däromkring? Jag har endel anor på min fars sida där som jag söker uppgifter om.
Tack igen för hjälpen.
Hälsn. Lena

2003-04-22, 19:57
Svar #7

Andreas Snildal

Jeg kjenner ikke til inneholdet i bygdeboken for Engerdal, men det finnes egne bøker for Trysil og Rendalen. 
 
For Trysil finnes det en 8 binds verk  Trysil-boka, og for Rendalen finnes det to bygdebokverk  Ytre Rendal: gard og ætt og øvre Rendalen: gårdenes og slektenes historie.
 
Men det blir jo alt for omfattende for deg å bestille alle disse bøkene, i alle fall dersom du ikke har forsket noe særlig i disse områdene før.
En god begynnelse kan være å poste et innlegg på  Digitalarkivets Brukarforum
 
Hilsen Andreas

2003-04-22, 21:32
Svar #8

Lena Lif

Hej igen Andreas och tack!  
Jag har en gammal släktutredning från 50-talet
som min fars farbror gjorde. Den är inte komplett på något sätt men jag har endel namn att gå efter  
och även gårdsnamn i Norge. Vissa uppgifter har jag hittat genom Folketeljingar 1801, men man vill ju alltid veta mer.
Jag skall försöka med Digitalarkivets brukarforum + biblioteket.
Tack än en gång för tipsen jag fick.
Hälsn.
Lena

2003-04-22, 21:50
Svar #9

May Kirsten Olsen

Engerdalsboka bind 1 tar for seg følgende grender ( eller byer som dere kaller det i sverige)
Rødalen, Hylleråsen, Heggeriset, Engerdal, Engerdalssetra, Risbakken, Kvilten, Sørjoten, Drevsjø, Brennodden, Lillebo, Drevsjømoen, Femundsenden og Sorken.
Bind 2; Søndre Elvdal,Nordre Elvdal, Galten, Sømådal, Buviken, Femund Hytte mv og Elgå. Bind 3 omhandler ikke slekter, men er et allmenhistorisk bind.Fram til 1911 var Engerdal, slik vi ser kommunegrensene i dag, fordelt mellom kommunene; Røros, Tolga-Os, øvre og Ytre Rendal og Trysil. Det ble ført egene kirkebøker for Drevsjø fra 1848, og for Engerdal fra 1869.

2003-04-24, 17:53
Svar #10

Lena Lif

Hej May Kirsten Olsen!
Det ser ut som om det är Bind 1 jag behöver läsa i första hand.  
Tack för att du förklarade vilka byar de olika  
böckerna innehåller. det blir lättare att veta vad
jag skall försöka få tag på.
Många hälsningar
Lena lif

2003-04-25, 11:44
Svar #11

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 18:51
    • Visa profil
Hei Lena Lif,
jeg sitter med alle bygdebøkene fra Engerdal og Trysil, og kan gjøre noen oppslag for deg hvis du vil?
Mvh Anne Elise Ferner

2003-04-25, 20:26
Svar #12

Lena Lif

Hej Anne Elise!
Tack för ditt erbjudande om att hjälpa mig.
Här kommer några av de många frågor som jag har. Mina farföräldrar kom från Storbo, Idre och deras gemensamma ana var Jon Olsen Moen,född 1784,
Sletmoen, Engerdal. Vad hette Jons syskon?
Jon gifte sig med Eli Pedersdatter, född 1791, från Sörjoten. Vad hette hennes föräldrar och morföräldrar?
Du får gärna mejla mig direkt om du vill.
 
Hälsningar  
Lena Lif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna