ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glasblåsaren Jörgen Larsson f 1791  (läst 901 gånger)

2003-06-04, 21:25
läst 901 gånger

Leif Mörkfors

Varifrån kom glasblåsaren Jörgen Larsson f 1791 i Norge? Han ankom 1841 till Johannisholms glasbruk i Venjan. Hans hustru Elisabeth Hansdotter var också norska f 1794.

2003-06-04, 23:43
Svar #1

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei Leif, Jørgen Larsen arbeidet ved flere norske glassverk, på Biri, Hurum og Gjøvik. I 1819 fikk han en sønn, Mathias, på Biri. Mathias var født utenfor ekteskap. Moren var glassblåserdatteren Maria Elisabeth Thegler f. 1791. I 1823 flyttet Maria Elisabeth og sønnen til glassverket i Hurum. Der har trolig hun og Jørgen Larsen giftet seg. Paret var gift da de i 1825 fikk sønn nr. 2, Simen Wilhelm. I 1829 fikk de datteren Johanne Catharine. Da bodde de i Vardal hvor Jørgen arbeidet på Gjøviks glassverk.
Jeg vet ikke sikkert hvor Jørgen Larsen var født, men sannsynligvis var det vel på Biri. Trolig var han sønn av skjøreren på Biri glassverk, Lars Hanssen-Klanke. I folketellingen for 1801 er han i så fall kalt Jørgen Hanssen. Alderen (9 år) stemmer imidlertid ikke helt med det fødselsåret du oppgir.
Jørgen Larsens kone, Maria Elisabeth, var datter av glassblåseren Hans Jacob Thegler og Marthe Maria Brown eller Brun. Hennes farfar var den tyske glassblåseren Hartwig Ziegler eller Thegler som kom til Norge ca 1760. Morfaren var den engelske glassblåseren William Brown som kom til Norge i 1755.
Maria Elisabeths eldre bror, Hartvig Eilert Thegler, flyttet til Johannisholms glasbruk i 1819. I Sverige ble navnet ofte skrevet Tejler.

2003-06-05, 21:30
Svar #2

Leif Mörkfors

Hej Anne ! Tack för informationen ! Vet du något mer om denne William Brown ? Hustru ?
Hälsningar
Leif

2003-06-05, 21:32
Svar #3

Leif Mörkfors


2003-06-06, 00:26
Svar #4

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
William Browns kone het Maren Magrethe Larsdatter. De giftet seg i Eiker (Nøstetangen glassverk) i 1758. Seinere arbeidet William Brown ved Hurdals glassverk fram til 1780 og deretter ved Biri glassverk. Han var krystallglassblåser og i eldre år apotekerglassblåser. I glassverkenes korrespondanse er det fra de seinere årene mange klager over William B. for fyll og slagsmål. Han skal ha dødd som fange på Tugthuset i Christiania i 1785. Enken, Maren Magrethe, bodde ved folketellingen i 1801 hos datteren Marthe Maria og svigersønnen Hans Jacob Thegler på Biri glassverk. Alderen hennes ble da oppgitt til 68 år.

Jeg har en del flere opplysninger om William Brown og hans familie som jeg kan sende deg på e-post hvis du er interessert.

Om Lars Hanssen-Klanke vet jeg mindre. Det er de tyske og engelske glassblåserfamiliene jeg i første rekke har arbeidet med. Jeg er usikker på navnet ”Klanke”. I kirkebøker og på mannskapslister blir han bare kalt Lars Hansen. Formen Hanssen-Klanke finnes bare i folketellingen for 1801. Det er mulig det dreier seg om en feiltranskripsjon. Jeg bygger på den digitaliserte versjonen av folketellingen som ligger på det norske nettstedet Digitalarkivet.

I henhold til folketellingen var Lars Hansen 52 år i 1801. Konas navn var Ziri Tølløfsdatter, 50 år. Begge var i sitt andre ekteskap. De hadde barna Jørgen, 9 år og Karn Sophia 4 år. Lars Hansen døde i 1817 (begravet 9.8.). Da ble alderen oppgitt til 63 år. I skiftet er konas navn oppgitt som Siri Tollevsdatter. Barna var Jørgen 26 år og Karen Sophia 19 år.

Kirkebøkene for Biri har gått tapt for årene 1789 – 1814. Det finnes en avskrift, men der er det stort sett bare notert personer med slektsnavn. Det kan altså bli vanskelig å finne ut noe nærmere om ekteskapsinngåelse for Lars Hansen og Siri Tollevsdatter og barnas fødselsdatoer. Når det gjelder Lars Hansens ekteskap nr. 1, ble det trolig inngått på Biri i 1785. Da giftet en Lars Hansen fra glassfabrikken seg med Eli Nilsdatter. Dette paret hadde to barn født før 1789. Karen Sophia døpt 19.12.1784 og Hans Jørgen døpt 15.3.1787. Hans Jørgen døde trolig ett år gammel i 1788.


En mulighet til å få flere og sikrere opplysninger om Lars Hansen kan være å legge inn en etterlysning på nettstedet: http//:www.slektshistorielaget.no. der kan du komme i kontakt med personer medomfattende kunnskaper om slekter fra Biri.

Ble Jørgen Larsen og Maria Elisabet Thegler boende i Venjan? Og hadde de med seg de yngste barna til Sverige? Den eldste sønnen, Mathias, arbeidet som glassblåser på Biri og Hadelands glassverk. Han brukte morens slektsnavn, Thegler.

mvh
Anne

2003-06-06, 12:50
Svar #5

Leif Mörkfors

Hej Anne ! Jag är intresserad av fler uppgifter !
Både Görgen och hans hustru levde sina liv i Venjan. Återkommer med fler uppgifter. Min kollega härstammar från de båda genom dottern Johanna Katrina. Släkten finns fortfarnade i Venjan !
Mvh
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna