ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glasblåsaren Johan Julius Hagel, född Ids församling, Norge 1886  (läst 1334 gånger)

2001-10-03, 20:47
läst 1334 gånger

Hans Hagel (Hansg)

Vore tacksam om någon med tillgång till födelseböcker för Ids församling i Norge kunde hjälpa mig med följande.
Jag söker namnen på föräldrarna till Johan Julius Hagel som föddes i Id eller möjligen Idd församling den 12/4 1886. Något olika namnuppgifter i Älghults föramlingsbok,Sverige, där Johan Julius H. finns med som glasblåsare år 1900.
 
Med hälsning
 
Hans Hagel

2001-10-04, 08:00
Svar #1

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil

2001-10-04, 21:04
Svar #2

Hans Hagel (Hansg)

Hej Janne!
 
Tack för tipset. Det är inte uteslutet att det finns en koppling, även om jag inte har funnit den.
Idd ligger ju strax söder om Halden. Även Borge ligger enligt folketellingen i Östfold varför avståndet inte borde vara något hinder för ett samband. Jag har dock inte lyckats finna Borge på min karta.
 
Med hälsning
Hans

2001-10-05, 20:22
Svar #3

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Borge var egen kommune inntil få år siden. Den lå mellom Skjeberg kommune og Fredrikstad, og er idag innklemmet som kommunedel i Fredrikstad.

2004-02-29, 21:00
Svar #4

Anne Kristin Sätre Jensen

Hei Hans!
Her kommer svar etter mange år. Jeg har nylig fått internett og sitter og titter litt. Jeg har kirkebøkene fra Idd og fant følgende:
Johan Julius f.12/4 1886 øhr på Idd, døpt 30/5 1886 i Enningdalen kirke.Hans far var ungkarl og arbeider Julius Andersen f.1859 og hans mor var pige Josefine Albertsdatter f. 1860. Johan Julius er et uekte barn. Hans far står ved sin sønns fødsel som utvandret fra ?hr til Amerika. Hans mor bor på øhr. I 1874 startet det opp et glassverk på øhr og det arbeidet mange svensker der. I dag finnes ingen ting tilbake av glassverket.
Hilsen Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna