ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning: Heieren Kaare från Oslo?  (läst 1119 gånger)

2015-05-25, 20:27
läst 1119 gånger

Utloggad Ingrid Falkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2016-08-03, 19:15
    • Visa profil
Hittade lite intressanta uppgifter när jag fick träff på fars kusin Kerstin Gunhild Svensson f. 1/3 1919 i Stafsinge förs i Hallands län.
1945-03-22 gifte hon sig med Heieren Kaare chaufför norsk undersåte från Oslo f. 22/2 1915. Han var tydligen på ett norskt konvalecenthem i Sannarp  
Sverige. Efter kriget åkte han hem till Norge och tog med sig sin svenska fru.
Söker nu uppgifter om paret Kaare. Var i Norge hamnade dom? Finns de i dödboken? Någon som kan bistå med hjälp?
Med vänlig hälsning
Ingrid Falkman

2015-05-26, 13:13
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Du får vända på makens namn, för Kaare (Kåre) är förnamnet och Heieren är efternamnet. Jag har själv en hel del Heieren i släkten, som har tagit släktnamnet efter gården Heieren i Torsnes socken i sydöstra Norge, inte långt från svenska gränsen. Kåre finns dock inte i min databas, och att Oslo omnämns antyder ju att han var bördig därifrån.
 
På Digitalarkivets hemsida finns inskannade adressböcker för Oslo, och i Oslo adressebok 1947 hittar man mycket riktigt första gången Kåre Heieren, som boende på Brettevilles gate 19 i Oslo. Han finns på samma adress även i adressboken 1948, men i adressböckerna 1949-1950 bor istället änkefru Kerstin Heieren på adressen. Det verkar alltså som att Kåre dog tidigt. På samma adress bodde för övrigt även en änkefru Karen Heieren och bryggeriarbetaren Adolf Heieren under 1940-talet, och dessa är väl antagligen Kåres familj. Åren 1951-1954 finns ännu inga inskannade adressböcker för Oslo, och i adressboken 1955 finns inte Kerstin Heieren kvar i Oslo.
 
Norge har ingen dödbok som motsvarar de svenska CD-skivorna, men det finns en sida som heter Gravminner i Norge. Här hittar man 57 stycken begravda personer med efternamnet Heieren - dock inte Kåre, så hans grav har kanske plockats bort. Däremot hittade jag Kerstins grav - hon avled 2008 26/3, och gifte tydligen om sig med en Jonas Omenås (1911-1991). De ligger begravda i Sørum, och deras gravsten ser ut såhär.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-05-26, 17:33
Svar #2

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Hej Ingrid och Markus. Om detta kan vara den Karen som du Markus nämner.
 
http://www.begravdeioslo.no/resultat/name/karen%20heieren/year_of_death_uncertai nty/1/sort_by_column/grave_ident/sort_order/1
 
Jag får fram namnet Kaare Heieren men inga uppgifter om honom.
 
Är Karen mor till Kaare så är detta kanske hans familj.
 
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392292074
Mvh
Anita
 
(Meddelandet ändrat av Anitanita 2015-05-26 20:06)

2015-05-27, 10:25
Svar #3

Utloggad Ingrid Falkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2016-08-03, 19:15
    • Visa profil
Många tack till dig Markus för hjälpen med Kerstin Heieren/Omenås. En bild på gravstenen blev en extra bonus.
Antar att inga barn föddes i äktenskapet med Kåre. När Kerstin flyttar från Sverige 1947 anges hon som ensam.
Tack också till dig Anita för dina uppgifter. Gör en anteckning om att dina uppgifter eventuellt kan vara Kåres familj
Med vänlig hälsning
Ingrid Falkman

2021-07-02, 20:05
Svar #4

Utloggad Lena Jeppsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-07-02, 20:06
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Du får vända på makens namn, för Kaare (Kåre) är förnamnet och Heieren är efternamnet. Jag har själv en hel del Heieren i släkten, som har tagit släktnamnet efter gården Heieren i Torsnes socken i sydöstra Norge, inte långt från svenska gränsen. Kåre finns dock inte i min databas, och att Oslo omnämns antyder ju att han var bördig därifrån.
 
På Digitalarkivets hemsida finns inskannade adressböcker för Oslo, och i Oslo adressebok 1947 hittar man mycket riktigt första gången Kåre Heieren, som boende på Brettevilles gate 19 i Oslo. Han finns på samma adress även i adressboken 1948, men i adressböckerna 1949-1950 bor istället änkefru Kerstin Heieren på adressen. Det verkar alltså som att Kåre dog tidigt. På samma adress bodde för övrigt även en änkefru Karen Heieren och bryggeriarbetaren Adolf Heieren under 1940-talet, och dessa är väl antagligen Kåres familj. Åren 1951-1954 finns ännu inga inskannade adressböcker för Oslo, och i adressboken 1955 finns inte Kerstin Heieren kvar i Oslo.
 
Norge har ingen dödbok som motsvarar de svenska CD-skivorna, men det finns en sida som heter Gravminner i Norge. Här hittar man 57 stycken begravda personer med efternamnet Heieren - dock inte Kåre, så hans grav har kanske plockats bort. Däremot hittade jag Kerstins grav - hon avled 2008 26/3, och gifte tydligen om sig med en Jonas Omenås (1911-1991). De ligger begravda i Sørum, och deras gravsten ser ut såhär.
 
Mvh Markus
Kerstin Omenås är min faster uppvuxen på Lassa i Olofsbo . Hon fick en son med Kåre Heieren = min kusin Lennart Heieren ,född 1949

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna