ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Edvard Kvart  (läst 1106 gånger)

2002-04-02, 17:50
läst 1106 gånger

Anna-Lisa Göransson

Kan ngn. hjälpa mig med följande så skulle jag vara mycket tacksam. Jag söker uppgifter om Edvard Qvart (i Norge kallad Kvart). Han var f. 1828 i Vänersborg, Sverige. 1852 flyttade han till Norge. Då var han ogift. I hus.f.h.längden från Vänersborg står han som ledig. Har fått veta att han senare gift sig och att hans hu.hette Oliana. Det lär ha funnits en dotter i familjen som skall ha varit född 1850. Det är denna dotter jag undrar över. Om hon kan ha varit hustruns barn, född oäkta . Hustrun skall ha varit född i Tanum. Om de gift sig i Norge eller Sverige vet jag inte heller. De bodde i Fredrikshald. Har försökt själv att forska på det norska registret som finns att tillgå, men tyvärr klarar jag inte det. Hoppas på svar angående dottern. Vet inte vad hon hette tyvärr.
Anna-Lisa

2002-04-02, 18:30
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vad sägs om denne Edvart Kvart? Du kanske själv kan fortsätta och kontrollera Folketellinga 1900.
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-02, 22:02
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

Olle Elm!
Tack för svar. Jag har redan försökt med det registret, men blir inte klok på hur jag skall använda det. Eller om jag behöver ett lösenord som brukare.
Anna-Lisa

2002-04-02, 23:38
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Olles länk verkar komma lite fel.. -men den här skall komma på familjen 1865: Kvart
Men både denna (och det som finns här år 1900) om 'Edvard Kvart' har du redan fått av mig, så du behöver väl gå vidare på annat sätt tror jag.. Du lär nog behöva ta del av kyrkböcker för Fredrikshald kring 1850. Folkräkningarna är en bra ingång, men sedan måste man nog gräva vidare som sagt..

2002-04-02, 23:59
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anna-Lisa Göransson,
Beklagar att min länk ledde fel. Den fungerade 18.30 när jag kontrollerade. Hoppas Peters blir stabil.
Har Du prövat att diskutera Din familj i det  norska forumet och där under Debattforuma och vidare under brukarforum? Där finns en hel del hjälpsamma personer.
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-03, 11:01
Svar #5

Anna-Lisa Göransson

Peter och Olle.
Jag har varit ute på registret, men tyvärr så vet jag inte hur jag hanterar det. Kommer så långt som till listan över alla efternamn, men sedan är det stopp. Brist på språkkunskap antar jag. Har inte fått fram några direkta uppgifter.
Anna-Lisa

2002-04-03, 12:54
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Underligt är det med dessa länkar; nu pekar även de jag lade in här ovan helt fel..! Tydligen går det inte att länka till 'folketellingarna' utan att det hela ändras efter en stund..!? Men Olles länk till 'norska forumet' fungerar, det är till startsidan där.

2002-04-03, 14:55
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nej nu tröttnar jag på dessa länkar. Här kommer informationen:
 
I Folketelling 1865, för Frederikshald.
Edvart  Kvart, Bryggearbeider, gift, 38 år gammal,   född i Sverige  
Oliane Kvart*,  hans Kone , gift, 44 år gammal,   född i Sverige  
Elise Kvart*,  deres Datter,  ugift  15 år gammal,   född i Frederikshald  
Betzy Kvart*,  deres Datter,  ugift  12 år gammal,   född i Frederikshald  
Edvarda Kvart*,  deres Datter,  ugift  3 år gammal,   född i Frederikshald
Carl Martin Kvart*,  deres Søn ,  ugift  5 mån gammal,   född i Frederikshald
Christian Julius Kvart*,  deres Søn ,  ugift  1 mån gammal,   född i Frederikshald
Nils Oscar Kvart*,  deres Søn ,  ugift  1 mån gammal,   född i Frederikshald
 
(Vissa uppgifter (de sista) här ser konstiga ut - bör kontrolleras i födelseboken. Kan det långa hoppet mellan första och andra kullen handla om två giften?)
 
Därefter står också av någon anledning:
Edvart Kvart ,Husfader, Bryggearbeider, gift, 38 år gammal,   född i Sverige  
Elise Kvart*,  deres Datter,  ugift  15 år gammal,   född i Frederikshald  
 
I Folketelling  1900 endast  
 
Oliana Kvart , änka, understøttes af byen , född 1822 i Tanum, Sverige
 
Kanske är de andra inte registrerade, eller hade de flyttat från Norge?
 
Säkerligen finns intressanta uppgifter i Haldens kyrkböcker där jag själv haft anledning att forska. Lycka till!
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-03, 15:25
Svar #8

Anna-Lisa Göransson

Tack Olle Elm.
Hur får jag tag i deras Vigselnotis? 1852 flyttade Edvard till Norge och där finns ingen anteckning i hfl A:16 Vänersborg, om att han har vare sig fru eller fästmö. Om brodern däremot kan man läsa att han är förlovad och det står också med vem. Det finns en möjlighet att denne Edvard har lämnat ett oä barn efter sig vid flytten från Vänersborg. Detta är alltså inget påstående utan bara en möjlighet. Kan man låna rullar eller fish från Norge?
Anna-Lisa

2002-04-03, 15:43
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Plockade fram ett mail jag fått för länge sedan:
 
?stfold fykesbibliotek http://www.of.fylkesbibl.no/Velkommen.html
har mikrofilm/fich for ?stfold. Ditt lokale bibliotek kan sende bestillinger dit.
 
Anne Marie Skukkestad
Halden bibliotek
 
Gå in på deras hemsida och leta fram det Du behöver eller ta en kontakt med dem.
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-03, 19:05
Svar #10

Anna-Lisa Göransson

Tack Olle!
Jag skall be biblioteket om hjälp.
Anna-Lisa

2002-04-19, 16:06
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anna-Lisa,
Nu har Du en hel del material under Din fråga i Brukarforumet. Vet Du möjligen om Edvards far hette Jonas. I så fall är det möjligt att han gifter sig 1854 5/2 i Halden med Oleanna Johannesdotter (27 år gl). Han står i Familysearch som Edvard Gvant (sic!). Åldersuppgiften stämmer ju inte helt med uppgifterna i Ft 1900 om Oliana Kvart , änka, underst?ttes af byen , född 1822 i Tanum, Sverige, men uppgifterna har ju haft lång väg att vandra . Kanske dotter Elise Kvart ändå var född äkta. Se vidare i Brukarforum.
Har Du koll på om Oleanna var från Tanum - vore bara intressant att veta.
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-19, 20:19
Svar #12

Anna-Lisa Göransson

Olle Elm!
Tack för ditt svar. Edvard kan ju naturligtvis vara far till Elise, men i så fall är hon född oä. Edvard var f.d. trumslagare när han flyttade till Norge 1852. Han bodde hos sin moder ända till dess. Troligen är väl Elise född i Olianas tidigare äktenskap. Edvards fadet hette helt riktigt Jonas. Musiker också han. Har försökt kolla på Tanum i Släktdatas arkiv efter Olianas f.attest, men tyvärr lyckades det inte. Varför jag tjatar så mycket om denne Qvart är att jag tror han smet ifrån ett lite oä barn. Men jag vill inte stödja mig på gissningar utan försöker få fram fakta. Edvard var född 1828 i V-borg. Jag sätter värde på alla uppgifter som du har om honom.
Anna-Lisa

2002-04-19, 20:35
Svar #13

Anna-Lisa Göransson

Olle Elm!
Har skrivit ut alla inläggen på det norska forumet. Som svar på din fråga om Fredriksstad. Förlåt det var rena sinnesförvirringen. Naturligtvis skalldet vara Fredrikshald.
Anna-Lisa

2002-04-20, 19:46
Svar #14

Eivor Andersson (Majken)

Hej Anna-Lisa,
Jag tittade litet i Vänersborgs register från Släktdata, och hittade dessa Qvart(ar):
Född 1823-12-16  Inger-Cajsa Qvart . Far: Musicant Qvart vid regem. Mor Beata Lundberg
Född 1825-08-14  Eric Magnus Qvart. Far: Fagottist Johan Qvart vid regem. Mor: Beata Lundberg.22 år.
Född 1828-03-18  Erland Qvart (trol. Edvard)  Far: Musicant Fagottist Jonas Qvart och mor Beata Lundberg 31 år.
 
Vigde Vanbg V5  - 1846-10-23  Fältmusikanten Eric Magnus Qvart och enkefru Johanna Juliana Carlsson f. Creutz.
Erik var 21 år vid Westgöta Dahls kongl. reg. och Johanna 43 år. Detta är sonen ovan.
Födde 1847-02-25  V.Borg F3: Johan Fredrik.  Mor Inga-Cajsa Qvart . Hemmadotter 24 år, hos änkan Beata Qvart. Fader okänd.
MVH
Eivor

2002-04-20, 22:57
Svar #15

Anna-Lisa Göransson

Tack Eivor för uppgifterna. Jag har dom visserligen förut, men tack i alla fall för att du ville hjälpa mig.
Anna-Lisa

2007-01-26, 21:19
Svar #16

Roy W. Boylan

I am researching Nils Oscar Kvart, son of Edvard Kvart.  My Norwegian is very poor.  Is there someone on this thread who could write me in English?
 
Roy Boylan
Millersville, PA,USA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna