ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dorotea Embrektsdotter f1767 i Elverum  (läst 1183 gånger)

2009-05-04, 23:26
läst 1183 gånger

Utloggad Håkan Sandelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2022-04-09, 12:52
    • Visa profil
Hej!  
Jag har en Dorotea Embrektsdotter som ska vara född 1767 i Elverum (tror jag). Mina geografikunskaper i Norge är tyvärr under all kritik. Hon gifte sig senare i Särna och flyttade sen till Njutånger.  
Finns det nån som har henne i sin forskning eller på nåt annat sätt kan ge mig upplysning om henne skulle jag vara jättetacksam. Hon kallde sig senare Norling i efternamn.  
Det jag är intreserad av är vilka som var hennes föräldrar.  
Mvh  
Håkan

2009-05-05, 11:20
Svar #1

Janne Högdin

Håkan!
Gifte hon sig 1790 i Särna med Thore Thoresen?
Nämns barnen Embret f. 1792 i Särna och Teodor f. 1794 i Särna som hennes i något sammanhang?

2009-05-06, 00:07
Svar #2

Utloggad Håkan Sandelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2022-04-09, 12:52
    • Visa profil
Hejsan Janne!
Ja. Förrutom Embret och Teodor fick hon Brita Maria 1796, Lars 1798 och Sven 1800.
Thore Thoresson dog sedan 1810 eller om det var 1811.
Har du nåt på henne före 1790.
Mvh
Håkan

2009-05-06, 01:05
Svar #3

Utloggad Håkan Sandelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2022-04-09, 12:52
    • Visa profil
Hej igen!
Ska tillägga att jag tror att hon är syster till flera andra Norlingar i Njutånger. Har jag rätt så ska hennes föräldrar heta Embrekt Jonsson och Ragnhild Svensdotter. Problemet är att jag måste hitta bevis på nåt sätt.
Vet inte hur jag ska bära mig åt.
Mvh
Håkan

2009-05-06, 10:31
Svar #4

Janne Högdin

Hej!
Jag har inte några direkta kopplingar. Jag ska bara redovisa hur jag har tänkt.  
 
När ”Dåde” och Thore gifte sig i Särna i juli 1790 var ”Dåde” från Flötningen. Thore var från Engerdal i Norge. [Särna E:1 vigda 1790 nr 4, GID 2156.13.9800]
 
Paret bosatte sig i Flötningen eller dess närhet (”vid norska gränsen”). Där föddes barnen Embret i Wåttnan och Teodor i Storbo. Familjen flyttade till Hälsingland 1794-1797 [Särna AI:3 s. 74 GID 2156.5.8100]
 
I Stor-Wåttnan  bodde då  Embret Pålsson o h h Marta Svensdotter. Jag hade en idé, att dom var Doroteas föräldrar. Det passar med deras ålder och åldern på deras andra barn.
[Särna AI:3 s. 72 GID 2156.5.7900]
 
Därav följer:
 
Om du har någon Ingeborg Embretsdotter Norling f. 27/11 1777 eller Jon Embretsson Norling f. 23/7 1782 bland Doroteas syskon som du känner till, då har du en koppling där.  
 
I så fall vet jag var och när fadern Embret är född!  
 
Mvh
Janne H
 
(Meddelandet ändrat av jhn den 06 maj, 2009)

2009-05-06, 16:18
Svar #5

Utloggad Håkan Sandelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2022-04-09, 12:52
    • Visa profil
Hejsan!
Ja jag har faktiskt haft dom som tänkbara föräldrar. Som det är nu så ingår inte Dorotea i min släkt, därmot försöker jag få in henne där. Det jag har nu är:
Embrekt Jonsson f1734 i Töffsingdal? (enl flyttattest) g.m. Ragnhild Svensdotter f1741 i Engerdal.
I flyttattesten från Särna 1791 i Njutångers kyrkobok så har dom med 4 barn.
Sven Norling f1772, Jonas Norling f1777, Maria Embrektsdotter f 1779 och Brita Norling f1786. Det är i den syskonskaran jag försöker få in Dorotea. Jag tycker att det är mycket som talar för.
När Teodor föds 1794 är Sven Norling en av faddrarna. Det som är lite lustigt där är att Teodor finns med både i Särna och Njutångers födselböcker.
Teodor bor ett tag hos Jonas Norling som även flera andra barn till Dorotea gör. Sen är det tvärtom också. Dorotea har bl.a. Maria Embreksdotter hos sig ett tag.
Doroteas barn döps efter sina eventuella syskon. Embrekt f1792 efter Doroteas pappa, Teodor 1794 efter Doroteas make (Tore). Teodor kallas under husförhören både för Tord och Tore. Brita Maria efter Doroteas eventuella syskon Brita och Maria. Lars f1798 finns ingen koppling, men det kan vara efter nån bror till Doroteas make. Slutligen Sven f1800 efter Sven Norling.
Dorotea finns också med som dopvittne till några av sina eventuella syskons barn.
Sammantaget tycker jag att det är mcket som talar för att Dorotea passar in i den här familjen.
 
Några frågor jag har:
1. Hur kan jag gå vidare. Jag behöver hitta Doroteas födsel. Finns det nåt arkiv i Norge man kan sända en fråga.
2. Namnet Norling. Doroteas barn kallar sig inte Toresson efter fadern, utan det är Norling efter Dorotea.
   Genomgående är det likadant med dom flesta Norlingar. Kan det vara så att Norling mer är ett berepp (t.ex. från Norge) än ett namn.
Mvh
Håkan

2009-05-06, 17:09
Svar #6

Janne Högdin

Hej!
Du kan forska själv i de norska kyrkarkiven utan kostnad!  
Se http://digitalarkivet.uib.no/
Du kan själv läsa i  ”skanna kyrkjebøker”. Det brukar vara enklast att söka via ”prestegjeld/sokn”. I Norge finns inte husförhörslängder men i övrigt motsvarande böcker som i Sverige.
 
Du kan också begära hjälp via Debatt (samma adress, den nedre ramen). Det brukar vara bäst att begränsa frågan till fylket, i det här fallet i stället för ”Alle grupper”, byt till ”Hedmark”.
 
I Norge hade man seden att ta tillnamn efter den gård där man var född, bodde eller hade någon annan anknytning till. Norling kan därför vara ett gårdsnamn.  
Mvh
Janne

2011-12-22, 21:42
Svar #7

Utloggad Håkan Sandelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2022-04-09, 12:52
    • Visa profil
Vill bara lämna facit hur det blev. Det tog två år att reda ut. Släktförhållanden till alla namnen är: Embrekt Jonsen och Ragnhild Svensotter är föräldrar till Dorotea Norling f1769 Sorken/Engerdalen, Sven Norling f1771-07-01 Sorken/Engerdalen, Jonas Norling f1776-06-23 Rendalen, Maria Embrektsdotter f1778-08-02 Rendalen.
Brita Norling född 1786 är dotter till Dorotea. Dorotea och Tore bodde som Janne Högdin förklarade ett tag hos Embret Pålsson och Marta Svensdotter.
Marta Svensdotter är syster till Doroteas mor Ragnhild.
 
//Håkan Sandelius

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna