ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leksell, D F, bosatt i Hedemora 1829  (läst 722 gånger)

2001-09-07, 17:29
läst 722 gånger

Eva Leksell

Tullinspektor D F Leksell bodde i Tullhuset, Södertull, i Hedemora 1829, enligt R Bengtssons ”Vid stadens hank och stör”. Vem var han, varifrån kom han och vart tog han vägen? (Tullhuset såldes 1830.)
 
Vid den tiden fanns egentligen bara en släkt Leksell, i alla fall som jag känner till. Helmer Lagergren har gjort en utförlig sammanställning av släkten (som jag har kopia av och som antagligen kommer från Släktforskarnas hus i Leksand). Där har vi till exempel Lars Johan Leksell, f 1792 Stora Kopparberg, d 1859 Hedemora, kronofogde och landsfiskal i Hedemora (finns med i hfl 1829). Men Lagergren har inte med någon D F. Fanns det ändå något släktsamband?
 
I Tullverkets personella berättelser finns Hedemora inte med 1829 och ingen D F Leksell syns till under Hedemora i tidigare berättelser. Jag har gjort ett litet försök att hitta honom i husförhörslängden omkring 1829, men det var för många sidor att gå igenom när jag inte visste var jag skulle leta.
 
Jag hoppas alltså att någon annan känner till honom.

2001-09-08, 01:16
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Tala med Gunnar L på tel 0225-12676.

2001-09-12, 18:18
Svar #2

Eva Leksell

Tack för tipset. Nu har jag fått reda på att den släkttavla jag nämnde tidigare finns på biblioteket i Falun, som har mycket av Helmer Lagergrens forskning. Men ännu ingen D F Leksell i syne.

2002-04-09, 15:32
Svar #3

Eva Leksell

Landskap: Dalarna: Socknar: Hedemora:
 
Nu verkar det som om jag själv löst gåtan med tullinspektorn D F Leksell i Hedemora. Han har helt enkelt aldrig funnits. Initialerna i förnamnet har blivit felskrivna eller fellästa av någon. Jag hittade nämligen följande i Matrikel öfver civile embets- och tjenstemän i riket år 1859 (Faksimilupplaga 1966 utgiven av Sveriges släktforskarförbund), s 238 under Tullstaten, Central-Tull-Distriktet: Hedemora:
 
Tullkammareföreståndare: Lars Johan Leksell, f 1792. Första inträdet i statens tjenst: 1813. Utnämnd till nu innehafvande embete eller tjenst:1822 21 jan.
 
Och honom och hans släkt känner jag som sagt redan till. Han var landsfiskal och kronofogde i Hedemora, f 1792 20/4 Stora Kopparberg (enl Helmer Lagergren), d 1859 5/1, begravd i Hedemora 1859 (Släktforskarförbundets gravstensinventering). Arbetet som föreståndare för tullkammaren kan inte ha varit annat än en bisyssla, för det nämns inte nämns i andra källor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna