ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andreas Johannesson död i gruva  (läst 544 gånger)

2008-03-25, 17:19
läst 544 gånger

Utloggad Anki Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2011-09-03, 21:47
    • Visa profil
Jag hoppas någon kan hjälpa mig med denne man.
f. 18/8 1847 Fällekas, Färgelanda Dalsland  
Han ska enligt Färgelanda AI:21 sid 484, ha emigrerat till Norge den 29/5 1874, utattest nr 30 fr. Årbol. På samma uppslag i Hfl får man också veta att han ska ha varit gift i Norge och blivit änkling den 17/1 1875 och att han efter det flyttade tillbaka till Årbol den 10/9 1875. Han dör den 2/10 1876 men i Färgelanda F:2 bild 73, anges dödsorsaken till fall i grufva och begravningsplatsen till Norge.
Jag hittar inga andra utflyttningsattester än den för 1874 och där anges enbart Norge som utflyttningsort.(Det är väl landet Norge som menas eller finns det någon ort som heter Norge)
Frågorna är många, vem gifte han sig med och var? Fick de några barn eller dog hon vid en förtida födsel? Begav han sig tillbaka till Norge s.a.s illegalt eftersom jag inte hittar några fler attester eller gav han bara upp och återvände för att dö på samma ställe som hon (är ju lite romantiker), eller vad hände egentligen? Han var 29 år, 1 mån, 14 dagar när han dog.  
 
Jag har sökt på alla norska ställen jag kan komma på men inte hittat varken inflyttning, giftermål, boende död eller gravplats.
Hoppas verkligen att någon kan ge mig en tråd att nysta vidare på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna