ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andenes-ætten  (läst 1386 gånger)

2003-01-18, 17:02
läst 1386 gånger

Alv Edvardsen

Hei !
Er det noen som kjenner til noe om en slekt med navn Sheel ?
Med hilsen
Alv Edvardsen.

2003-01-19, 00:53
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Jag känner inte närmare till släkten Scheel. Enl Elgenstierna härstammade släkten von Schéele från den gamla pommerska adliga släkten Scheel med besittningar under 1400-talet på bl a Rügen. Enl uppslagslitt har det funnits personer med detta namn i både Sverige (bl a riksamiralen Joakim Scheel i slutet av 1500-talet), Danmark och Norge. Är det någon särskild person Du letar efter? I Danmark finns ju också den bekanta danska adelssläkten Skeel.
Bästa hälsn! Håkan

2003-01-19, 18:44
Svar #2

Alv Edvardsen

Haakan Widell.
Takk for svaret.--
I en publikasjon var det opplyst at en Amund Tørrisson fra Ringnes på Hedemarken i Norge, i sitt våpen skulle ha hatt en halv lilje og en halv ørn, fast på delningen.--
Da jeg slo dette opp i en annen kilde, hette det at dette våpen skulle tilhøre en evt. Adelssekt Sheel.--
Denne Amund skulle så ha oppholdt seg på en navngitt eiendom i Nord-Norge. Han hadde en sønn ved navn Peder Amundsen, som oppholdt seg på en annen navngitt eiendom. Denne Peder hadde en datter, Elisabeth Pedersdr. som var nonne i Bergen. Han hadde dessuten sønnene Hans og Jens Pedersen.--
Hva jeg da var på leting etter, var da et evt. opphav til denne Amund Tørrisson og evt. opplysn. om hvor det blev av dennes sønne-sønner/etterslekt.--
Det kunne jo være at noen hadde forsket på akkurat dette.
Med hilsen Alv.

2003-01-26, 12:41
Svar #3

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Jeg pleier å kalle denne sistnevnte slekten for Andenes-ætten. Deler av slekten er tidligere gått under betegnelsen Ringnes eller også Hudfat (Amunds sønn Peder Amundsson av Andenes var gift med Gjertrud av Ringnes-ætten).
Scheel er et tysk, ikke norsk navn. Jeg kan ikke på noen måte forestille meg at en eventuell adelsslekt Scheel er agnatisk etterkommer til den ovenfornevnte Amund Tørresson.

Litteratur: Christian Spangen: “Slekten Hudfat”, Norsk Slektshistorisk Tidsskrift [NST] XIII (1951), s. 18-39; samme forf. i Hedmark Slektshistorislags Tidsskrift; Oddvar Grønli, Ei ættetavle frå reformasjonstida, NST XIII (1952), s. 209-244 og XIV (1954), s. 345-354; Engebret Hougen, Ættesoge for Gudbrandsdalen, II, s. 145; Svein-Erik Ødegaard: Herlog Hudfat, NST XXVIII (1982), s. 237-290.
Hilsen Tore

2003-01-26, 16:22
Svar #4

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Ursäkta, jag råkade läsa Scheel i stället för Sheel, får skylla på den sena timmen för mitt inlägg.
Mvh! Håkan

2003-02-06, 00:08
Svar #5

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Jeg har nå kommet over en adelsperson i Norge ved navn Scheel, i Fredrikstad omkring 1808, kommandant på festningen, som ganske riktig førte dette nevnte våpnet. Men: fortsatt ingen kjent tilknytning til den ovenfornevnte Andenes-ætten.

2008-03-19, 16:07
Svar #6

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Mårten Krakows mor Cecilia Scheelen skulle jag vilja veta mer om. Hon lär skall vara syster till Joakim Scheel död 1606. Han var riksamiral och ståthållare i Åbo och guvernör över Finland. Cecilia var gift med Thomas Krakow, far till den kände Mårten Krakow
Har någon forskat på denna släkt. Är den tysk???
mvh Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna