ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Göransson,Säfsnäs  (läst 2351 gånger)

1999-04-17, 18:03
läst 2351 gånger

Bror Hansson

Jag söker föräldrarna till min fmfmfff Lars
Göransson,f 1702 i Gräshöjden,Säfsnäs (W) och
hans hustru Marit Mårtensdotter,f 1702 i
Säfsnäs.
 
mvh Bror Hansson Tallhöjden 12,148 31 Ösmo
tel 08/520 30444
e-post bron@telia.com

1999-04-18, 12:41
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Lars Göransson, död 1766 6/1 i Hånhöjden, Fredriksberg, Säfsnäs (W) är enligt dödboksuppgifterna född 1702 i Bredsjön, Malung (W), son till Göran Göransson och Katarina Larsdotter. En uppgift finns att modern hette Karin Josefsdotter och dog ca 1740 hos sonen Lars. Men hon är inte återfunnen i Säfsnäs dödbok 1739-1741. Enligt sonens personalieberättelse hette hon Katarina Larsdotter.
 
Lars Göransson gifte sig enligt åldersuppgift 1725 med Marit Mårtensdotter, född 1702 i Skärfjäll, Äppelbo finnmark (W), hon dog 1771 30/10 i Hånhöjden, Fredriksberg, Säfsnäs (W) och var enligt dödboken dotter till Mårten Jonsson ohh Anna Matsdotter.
/Torbjörn/

1999-05-15, 06:48
Svar #2

Bror Hansson

-Tack för hjälpen.
 mvh
 Bror Hansson

2000-07-09, 23:49
Svar #3

Utloggad Mikael Ehrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2021-05-20, 21:09
    • Visa profil
Hej! Sent svar ur Mats Eriksson, Säfsnäs Personförteckning tom 1725;
1702  Lars Göranson  Fo Bresjön, Malungs fs  Bott i Håenhöjden från 31; död 1766 av lungsot; haft 11 barn enl dödb; ml 32-50; nybyggare; Far: Göran Göranson f.75 (Gabriel J anger som Lars mor: Karin Josefsdotter); Gm Marit Mårtensdotter f.02 år 25; Barn: Gustaf 24, Marit 27, Lars 29 gm Maria Jonsdotter, Håenhöjden, Mats 31, Karin 32, Kerstin 34, Maria 38 d.39, Malin 40, Göran 42, Ingrid 45
Enl domb 37 är han åbo under Fredriksberg  I domb 61 tvistar han om en andel i en björn.
Mvh Mikael

2002-11-06, 20:48
Svar #4

Benny Berglund

Hej  
 
Har rötter i Malungs och Säfsnäs finnmark och sitter ofta och läser i Rötter. Hittade denna diskussion och har några frågetecken jag gärna vill ha synpunkter på. Jag härstammar från Lars Göransson f. 1702. gift med Marit Mårtensdotter f. 1702 ( Malung, Skärfjäll, Hånhöjden )Lars Göransson föräldrar verkar det vara olika versioner om och jag har min egen hypotes som kopplar till Abraham Larsson Karjalainen, Enligt Lars Göranssson dödsruna 1766 i Hånhöjden, Säfsnäs ska hans föräldrar vara Göran Göransson och Catharina Larsdotter. Har även sett under Rötter att Gabriel Jonsson föreslagit Karin Josefsdotter. Jag tror att hon heter Maria Abrahamsdotter och är dotter till Abraham Larsson i Milsjön. Lars Göransson bodde efter Malungs finnmark i Skärfjäll  och flyttade sedan till Hånhöjden Säfsnäs 1731  
När Thomas Persson i Kvarnberget i Säfsnäs fär barn 1703 står det bland vittnen  Abraham Abramsson från Milsjö, hustru Maria Abramsdotter i Skärfjällen, Mårten Johansson( Jonsson ?) i Skärfjällen. Min tolkning är att Abraham Abramsson och Maria Abramsdotter är syskon och Maria och Mårten är släkt genom sonen Lars Göransson och dottern Anna Mårtensdotters gifte med varandra.  
 
Den 5 februari 1738 dör  Giöran Giöranssons hustru Maria Abramsdotter i Skärfjället, begravd 12 februari, 74 år Hon bör alltså vara född 1664. Det finns ytterligare en eventuell notering om Maria Abrahamsdotter i Äppelbo. År 1732 i Äppelbo vid Per Mårtenssson och hustru Karins dop av dottern Anna står det  och framlidne Jöran Jöranssons Maria från Milsjön ( Per Mårtensson är bror till sonhustru Anna Mårtensdotter )  
 
Gottlund skriver också om en Göran Göransson i Malungs finnmark kallad Ebach. Det finns en Göran Göransson Ebeck född 1698 med Maria Jöransdotter född 1698 i Skärfjäll. De finns noterade i Hfl för Skärfjället från 1735 och flyttar till Malung 1754.jag misstänker att Maria Jöransdotter är syster till Lars Göransson  eftersom när Lars Göransson får sonen Mats den 16 mars 1730 i Skärfjäll är Jöran Jöransson och Maria Jöransdotter vittnen.  
En annan släkting är Göran Göranssons syster Carin Göransdotter född 1674 i Malung död 1758 i Hånhöjden som var gift 1691 med Hinrik Matsson Rusanen från Glava socken. Enligt Finnmarken förr och nu noteras en Jöran Sveper ( Kääräinen) i Bredsjönäs ) 1683. Kanske  Lars Göranssons far Göran Göransson är denne Jöran Sveper Kääräinen ?  
 
Slutligen, om Maria Abramsdotter är son till Abram Larsson i Milsjön så stämmer det inte att han är född ca 1660. I mantalslängerna för Malung finns han med hustru och son åtminstone från 1684 vilken då innebär att sonen bör ha varit född senast 1669 och Abram bör då var född troligtvis mellan  1640-1649. En Jöran Jöransson finns i mantalslängden under Avradsberg från 1688 och med hustru från 1693. Samtidigt finns Abram Larsson 1692 antecknad med hustru, 2 söner, 2 döttrar, 1 måg .  
 
Om Abram Larsson är född på 1640-talet kan han inte vara son till den Lars Larsson född 1638 som anges i släktutredningarna jag sett ( b.a. Gunde Johansons ) Abram är då kanske son  till Lars Philipsson född 1600 från Yxtjärn( Gåsborn ) och en logisk kopling finns till Gottlunds skrivning om Karjalainen. Lars-Olof Herou har utvecklat en liknande  tanke i Finnarken förr och nu.
 
Hoppas att någon har möjlighet att ha synpunkter på detta.  
 
Hälsningar  
Benny Berglund

2003-01-13, 19:48
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Benny
 
Jag kan tyvärr inte ge dig någon uttömmande bild av alla de finnar som du nämner i din fråga. De olika uppgifterna om en Göran som dyker upp än här, än där i det berörda finnbygdsområdet i Malung och Äppelbo gör att man lätt råkar vilse. Men jag ska nedan försöka förklara en del av sammanhanget.
 
1) Du nämner Jöran Sveper i Bredsjön i din fråga. Uppgiften är hämtad från ”Finnmarken förr och nu” 1993:1. Enligt Lars-Olof Herous artikel i denna tidskrift kommer uppgiften från Malungs dombok för år 1683. Jag har kontrollerat uppgiften i källan och vill mena att uppgiften måhända bygger på en feltolkning av texten. Där står i en förteckning över inhyseskarlar i Malung, Bredsjön: Göran Swepares måg. Jag har tolkat texten så att Göran är Swepares måg. Det skulle förändra hela saken. Till yttermera visso finns i ett annat mål för samma år en uppgift om Lars Svepares måg Göran Göransson, vilket torde styrka min tolkning. Denna nya tolkning är betydelsefull. Göran G bör då ha varit gift med en dotter till Lars Henriksson Kääriäinen. Detta faktum kan innebära att uppgiften om modern Katarina Larsdotter i Lars Göranssons dödsnotis trots allt är riktig.  
 
Göran Göransson i Bredsjön, d.v.s. Lars Henriksson måg får i varje fall en son vid namn Göran Göransson. Han blir soldat under namnet Idbäck (Gottlunds Eback) efter ett hemman i Malung(?). Denne Göran G. Idbäck dyker i början på 1720-talet upp i Skärfjället i dåvarande Äppelbo socken. Han har haft lönskaläge 1724 (Malung dombok) med Elisabet Olofsdr i Avradsberg. Sedan gifter han sig 1726 (Äppelbo dombok) med änkan Maria Abrahamsdr från Skärfjället. Hon torde ha varit minst 10 år äldre än sin nye man. Göran Göransson Idbäcks identitet kan bekräftas genom en notis i Malung dombok år 1728. Där framgår att han kräver arv av dels sin morbror Lars Larsson i Bredsjön, dels sin svåger Abraham Abrahamsson i Milsjön. Maria avlider som du har uppgett år 1738. Därefter gifter Göran om sig med Maria Göransdr från Skärfjället. Hon står upptagen i husförhörslängden 1735-1745. Giftermålet sker den 16 oktober 1738 (vigsellängden). Jag har inte lyckats identifiera henne närmare. Men en Göran Persson uppehåller sig i Skärfjället i slutet på 1600-talet.  
     
Jag skulle tro att din Lars Göransson är son till äldre Göran Göransson i Bredsjön och således bror till Göran Göransson Idbäck.
 
2) Det står nog utom allt tvivel att Abraham Larsson var en Karjalainen. Enligt Malungs domböcker för 1675 och 1676 anges Abraham Larsson komma från Laggåsen. Denna gård /hemman ligger i Ekshärads gamla socken. Men det återstår att bestämma vilken Lars som kan vara hans far. Abraham är gift redan 1674 enligt domboken för detta år eftersom han nämns som svåger till Ivar Larsson. Den senare namnuppgiften är dock fel. Han är svåger till Ivar Ivarsson, en av Ivar Larssons söner. Abraham uppges av dig ha familj 1684. Det bör utesluta Lars Larsson den yngre som far. Han bör därför vara son till Lars Larsson den äldre i Laggåsen. Detta resultat har även Norveig Smedsäng kommit fram till enligt en artikel i Finnkultur.
 
hälsn
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2003-01-28, 06:55
Svar #6

Benny Berglund

Till Jan- Erik Björk
 
Ett stort tack för ditt svar, det är till stor hjälp för mig.
 
Benny Berglund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna