ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Lorentsson 1856-10-16 Sparbu, Steinkjer???  (läst 785 gånger)

2007-02-22, 15:23
läst 785 gånger

Karl Arne Lindström

Hej Släktforskarvänner i Norge!
 
Har i Sverige en ana som kommer från Sparbu, Steinkjer??? Norge han heter Johan Lorentsson 1856-10-16 kommer till Sverige 1882-11-25 till Norrgård, Föllinge,Jämtland(Z)Bosatt i NORRGÅRD Nr: 1 Hos Bonden Fader FREDRIK OLSEN 1830-12-11 från Asnär...gård i Norge.
 
Kan någon hjälpa mig med detta
Arne
Arboga, Sverige

2007-02-22, 21:10
Svar #1

Janne Högdin

Karl Arne!
I folketellingen för 1865 finns det en Johan Lorentsen, 10 år gammal, som son till Husmand med jord (=torpare) Lornts Andreassen, 41 år,  och hans hustru Bertine Tollefsdatter, 38, år. De har ett torp på gården Storsveet i Sparbu prestegjeld (=församling) i Skeid socken. Skeid resp. Sparbu hör nu till Steinkjer.
 
Fredrik har jag problem med!
 
Hälsningar! Janne

2007-02-22, 22:56
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Janne. När det gäller folketellingen för olika år, hur finner man dessa? Jag söker ju en kvinna från Norge och hennes födelseort stämmer inte med uppgifterna som finns i Sverige. Så jag behöver ytterligare källor att gå till. Jag har vänt mig till Norges riksarkiv och även de råder mig gå till folketellingen.
Mvh,
AnnBritt

2007-02-23, 07:31
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
AnnBritt
 
Den finner du på www.digitalarkivet.no
Klicka på önskat årtal längst upp. När man söker ska man komma ihåg att stavningen varierar enormt. Dessutom ska du använda norskt ö, kopiera ett i texten och lägg in. Om man inte förstår nynorsk så går det att få engelska om man klickar längst ner.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna