ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hönefoss  (läst 1515 gånger)

2011-02-20, 01:15
läst 1515 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag har sökt länge efter information om ett krigslasarett i Hönefoss men ej funnit något. Jag har det i en soldatbok och där stavas det Kriegslazarett 901 reserv, Hönefoss. Kan någon ge information om var jag kan finna något om detta? Det är under 2:ndra världskriget då tyska frivilliga soldater hamnade här. Åren kan vara mellan 43-45. Ev kan det vara ett regemente som har använts som sjukhus.
 
Min svärfar hamnade här då han var med i tyska armén då han frivilligt gick med för att slåss mot Röda armén. Han kom från Litauen.
Jag har fått för mig att Hönefoss ligger i Norge men på bifogade blad står det sued.
 Mvh Guje

2011-02-20, 09:40
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Här kan du läsa lite om Kriegslazarett 901 i De store utfordringenes år (PDF).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-02-20, 11:32
Svar #2

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Det var tidligere ialt tre militærleirer rundt Hønefoss: Hvalsmoen, Helgelandsmoen og Eggemoen. Alle ble vedtatt nedlagt 13. juni 2001. Tyskere og tyske fanger ble overført til Helgelandsmoen i juni 1945 og flyttet derfra i 1947.

2011-02-20, 13:25
Svar #3

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag har nu funnit bilder på Akers sjukhus och det var krigslasarett 901. Lade ut en bild och jämnförde under Gamla bilder-okänd ort.Så nu är sjukhuset klarlagt efter många års letande.
Nu får jag ta reda på militäranläggningarna som du skriver om här och jämnföra med de bilder jag har. Helt fantastisk forum detta!
Jag har fått en öppning på denna gåta om albumet som jag har.
Tack alla som kommer med tips, Ni är så kunniga här.
Guje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna