ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fel födelsedatum  (läst 597 gånger)

2009-03-04, 22:16
läst 597 gånger

Lisa Jansson

Min mormorsmor Minda Eriksdatter Mobæk föddes i Austmarka, Vinger, Norge. Min mormor är fortfarande i livet så jag har haft stora möjligheter att få information om den släktgrenen. Jag har dock stött på ett problem.
 
Minda var, enligt min mormor, född 29 jan 1889. Det var det datumet som hennes födelsedag firades, det är det datumet som står på gravstenen och i dödsannonsen och det var allmänt känt att det bara skilde en månad mellan Minda och hennes man Emil Hansen Östby (som är född 22 feb 1889).
 
I de norska kyrkoböckerna står dock att Minda föddes 25 feb 1889! Det är mycket tydligt med både födelsedag och dopdag, så jag vet inte vad jag ska tro.
 
Har prästen skrivit fel, eller visste inte Minda när hon var född? Är det vanligt med den här typen av fel i de norska böckerna?

2011-08-03, 22:13
Svar #1

Utloggad Gunhild Kristiansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 21:58
    • Visa profil
Hei
Jeg vet ikke hvor vanlig det er med skrivefeil i kirkebøkene, men jeg har også sett at det har vært feil årstall en gang når jeg søkte på en i min familie. Om det er er skrevet feil eller oppgitt feil er vanskelig å si.
 
Jeg ville se om det var kun ved fødsel at hun hadde fødselsdato 25/2-1889 eller om hun sto oppført med det flere steder.
Jeg fant henne som konfirmert i 1903. Her står hun også med fødselsdato 25/02-1889.
 
Registrert som nr 61
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Klokkerbok nr. 4 (1895-1920), Konfirmerte 1903, side 119.  
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4986&idx_id=4986&uid=ny&idx_si de=122  
 
Det gir deg vel egentlig ikke noe svar på hva som var riktig fødselsdato men om du vet hvor og når de ble gift så står vel kanskje fødselsdatoen der?
 
Hilsen
Gunhild

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna