ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Den norska motsvarigheten till domböcker...  (läst 1000 gånger)

2013-08-25, 15:17
läst 1000 gånger

Johan Lindberg

...vilken är det?
 
Jag ägnar mig en del åt släktforskning i Norge, och vill gärna ge mig på domböckerna. Det gäller bland annat drunkningsolyckor och liknande, som jag kan tänka mig är närmare beskrivna i dessa.

2013-08-25, 17:19
Svar #1

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Rettsprotokoller tilsvarer de svenske domsbøkene. De ligger på Digitalarkivet og er gratis å lese.

2013-08-25, 17:56
Svar #2

Johan Lindberg

Hei Rolf,
 
Takk for hjelpen. Jeg fant også tingbøker på Digitalarkivets hjemmeside - vet du hva som tillsvarer disse her?

2013-08-25, 18:32
Svar #3

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Jeg vet ikke hva det heter i Sverige, men i tingboka ble det ført hvem som var juridisk eier eller rettighetshaver til en eiendom eller et gode. Tingboka ble ført av Sorenskriveren. I dag kalles det å tinglyse noe og det foregår digitalisert. Sorenskriveren leder også Tingretten som er laveste rettsinstans. Dette er en ufullstendig forklaring, det er forskjell på tinglysning i byer og på landet, men forskellen på by og land er i ferd med å utviskes.
Hvordan er ordningen i Sverige?

2013-08-26, 10:28
Svar #4

Johan Lindberg

Hei igjen,
 
Om det finnes noe andre bøker her vet jeg ikke, men i henhold til hva jeg allerede vet så har vi kun domböcker.
 
Hva tilsvarer pantebøkene da? Er det bare to forskjellige navn på samme bøker?

2013-08-26, 10:41
Svar #5

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Hei Johan,
 
Ikke det samme. Pantebøkene inneholder de originale dokumentene som ble tinglyst og som gjelder fast eiendom. Til pantebøkene hører det et panteregister med oversikt over det som fins i pantebøkene.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna